Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttiksesta sähkis?

Aloittaja jpiir, 17.07.05 - klo: 19.51

jpiir

Mulla on tuolla kellarissa vanha kyoshon usa-1 nitro crusheri, millä ajatettu viimeksi kunnolla joskus 5-6 vuotta sitten. Ei ole sen jälkeen enää polttikset tai muutkaan rc-autot niin paljoa kiinnostanut.Viime kesänä testasin, että "helvetinkone" lähti vielä käyntiin, mutta tuli samalla huomattua moottori on jo nähnyt parhaat päivänsä. Kone on väljä ja ties mitä muuta... Samalla huomasin, että nää polttisjutut ja siinä öljyhiekka seoksessa kylpeminen ei enää kiinnosta meikäläistä.

Eli onko kukaan tehnyt polttiksesta sitä ekologisempaa kulkuneuvoa? :mrgreen:  Luulis että ainakin voimansiirto kestää, kun kaikki on suunniteltu polttista varten. Eikös noissa nykyaikaisissa sähkömoteissa ole aika hyvin vääntöäkin? Vaatisiko tuon kokoinen ja painoinen auto esim. 2 harjatonta vai pärjäisikö yhdelläkin. Mistä taas saisi sopivan kokoisen pinionin, joka sopisi sähkömoottoriin akseliin ja poltiksen "voimansiirtoon"?

Olisiko järkeä yrittää tehdä tuosta jotain trial -monsterin tapaista?

Anteeksi tyhmistä kysymyksistä :shock:

Catiska

Kyllähän se muutos onnistuu, tosin teettää hieman työtä ja osien etsiskelyä. Se pinion on varmaan niitä hankalimpia, mutta senkin sattaisi voida tehdä kytkinkellosta.

Tuohon autoo riittää taatusti yksikin harjaton, eikä se varmaan enempää kestäisikään, se alkuperäinen Kyoshon kone kun ei mikään ruutipussi ole, eikä auto niitä kestävimpiä. Mutta, sopivilla välityksillä ja suurten muutosten jälkeen siitä saisi varmasti oivan trial-auton!
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Jankka

Itse rakentelin aikoinaan Savagesta sähköversion, mut siihen oli saatavilla valmis muutossarja eli tarvi hommata vain moottori ja säädin. En usko olevan kovin vaikeaa tuosta Usa-1 autosta sähköautoa tehdä, modaat vaikkapa E-maxxin spurrin ja slippery systeemin sen alkuperäisen tilalle ja sit voitkin käyttää E-maxxin pinioneita.

jpiir

Ekana pitäisi varmaan vaan yrittää saada joku perusmoottori kiinni, ja katsoa onko tässä hommassa mitään järkeä. Jos on järkeä, niin sitten niitä harjattomia ja välityksiä säätämään :mrgreen:

Kiitos vinkeistä!

Midder

Joo ja jos et jaksakkaan alkaa tuosta sähköautoa tekemään eikä ole sitä kiinnostusta pitää niin lähetä YV:tä niin voisin sen ehkäpä ostaa.

AssoRacing

Mulla on rakenteilla "harjaton" hyper 7 pro .. muuten valmis systeemi vain sopiva pinjoni puuttuu. Laitoin kokeeksi harjattoman moottorin Kyoshon Twin Forceen.. ja voin sanoa että aivan varmasti riittää 1 harjaton kuljettamaan autoa (Lehner Warrior 9920 säädin ja XL 4200 ) tehoa 1300 watt!  :mrgreen:
www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/

jpiir

Nyt on moottorin kiinnitys autoon mietittynä. Pitäis löytää jostain se sopiva pinioni. Hampaitten pitäis vastata samaa kuin GS21 kytkinkellossa.

Twin Forcessa on tuommoinen:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXGGE0&P=7

Onko kellään tietoa, miten tuo rattaan pitch on mitattu?

edit. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEX07&P=7
edit2. tämä voisi sopia? http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXXF67&P=7