Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

kurvi

moro! olen hankkimassa kovakuorista lipoakkua,jossa ei ole tasausliitintä ollenkaan.vaan ainoastaan latausliittimet ja yksi pieni banaani liitin ilmeisesti vaan latausvirtojen seuraamista varten. onko totta että noissa kovakuorisissa lipoissa on akkujen sisällä semmoinen elektroniikka joka hoitaa myös kennojen tasauksen?

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: kurvi - 17.11.08 - klo: 08.37
moro! olen hankkimassa kovakuorista lipoakkua,jossa ei ole tasausliitintä ollenkaan.vaan ainoastaan latausliittimet ja yksi pieni banaani liitin ilmeisesti vaan latausvirtojen seuraamista varten. onko totta että noissa kovakuorisissa lipoissa on akkujen sisällä semmoinen elektroniikka joka hoitaa myös kennojen tasauksen?
Ei

Tuo pikkuinen liitin menee sarjassa olevien kennojen "väliin" eli varsinaiset +/ - liittimet ja tuo pikkuinen liitin = samalla tasausliitin.

Eli laturia varten pitää tehdä haaroitin/ adapteri tasuriliittimeen.
Old fart

AE-Mod

Jos puhut Speed Passionin "hard case" -akusta, niin tasaukselle kennojen väliin on kuoressa 2mm:n banaani ja tasaukseen myös tarvittavat kahden kennon sarjasta saatava tieto otetaan akun 4mm:n banaaneista, jotka ovat tarkoitettu samalla virran syöttöön autolle.

Eli, balanceri tarvitsee tiedon 2:n kennon sarjasta sekä kennojen välistä, että saadaan yksittäisen kennon jännite mitattua.

Hieman vaikeasti ehkä selitetty...

-Mikko


edit: Jaahas, Mikot vauhdissa!  :grin:
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

kurvi

kiitos! erittäin nopeista vastauksista.nyt ymmärsin asian täytyy rakentaa sellainen tasausjohto sitten.

peitsamo

Sellaisia lataus-/tasausjohtosettejä löytyy valmiinakin, esim. Hobbylinnasta tai RF:stä.
Flying Calacucco

Keppo

Kertokaas asiantuntijat voisiko akkukustannuksissa säästää ostamalla pienemmän C-luvun akkuja ja kytkeä ne rinnan?
Esim 2x 15C = 30C virranantokykyä noparille / moottorilleko?

Onko vaarana että toinen akku vedetään liian kuiviin ja sitäkautta loppulasku on vielä suurempi?

4wdkanootti

Saat kyllä suunnittelemasi  C-arvon kasvun.
Saat tosin enemmän painoa ja kokoakin.

Tavallaan eriasiaa, mutta tähän liittyen muistutan lipojen tehonmenetyksestä kylmässä!
Se kun on huomattavasti voimakkaanpaa kuin vanhemman tekniikan akuilla.
MAXAMPS mm. ei edes tutki mitä akulle tapahtuu kylmemmässä kuin meidänmitoilla +12C .
Ei kuulemma ole merkittävä myyntisuunta tää kylmä alue......

PS 2 mun settiä akkuja on siirtynyt teholipoista liruttajiin tosta syystä!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

nallepuh

Ei se c-arvo siitä kasva vaan akun kokonaiskapasiteetti joka johtaa siihen että akusta saa enemmän virtaa.  :lol:


Jabe

#848
niin, eihän se C-arvo kasva, mutta maksimi virranantokyky kasvaa mAh:ien kasvaessa...
15Cx2000mah=30A
15Cx(2000+2000mah)=60A

akkuja ei kannata mitottaa, niin että ne antaa just ja just sen mitä tarvitaan, tuolla tavalla akut ei ole kauhean pitkäikäisiä, vaan lämpeää ja pullistuu helposti.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

RCl

#849
onko noista hobbycityssä myytävien ZIPPY akkujen kestosta/toimivuudesta mitään tietoa? ja ajaako 5000mAh akulla n.30 min?
traxxas stampede|X-ray T2 `007

RCl

Lainaus käyttäjältä: RCl - 18.11.08 - klo: 20.07
onko noista hobbycityssä myytävien ZIPPY lipo akkujen kestosta/toimivuudesta mitään tietoa? ja ajaako 5000mAh akulla n.30 min?

tässä laturissa on myös tasaaja?
https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5549
traxxas stampede|X-ray T2 `007

Janezki

Zippyjä on monenlaisia, osa kiinalaisista kennoista kasattu, osa Korealaisista. Zippy-R ja Zippy-H ainakin ihan kohtuullisia laadultaan.
Ajoaika riippuu sitten siitä minkälaisessa autossa ne akut köllöttää, minkälainen motti sitä autoa liikuttaa ja missä asennossa se liipasinsormi oikein on.

Imax on tasaava laturi.

Jabe

Noita zippy akkuja ostaessa kannattaa kattoa sitä C-lukua ettei osta liian "pientä" akkua, meinaan osassa se on ilmoitettu hiukan harhaanjohtavasti.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Mikko L

Mulla on pari tuollaista 7,4 V 2400 mAh 25C Zippy-R akkua ja olen ollut oikein tyytyväinen. Nyt tilasin pari 7,4 V 2500 mAh 20C Zippy-Ec akkua, kun noita R:iä ei ollut varastossa.

En tiedä onko mitään haittaa, mutta olen seurannut kennojen jännitteitä ajojen jälkeen ja esim. just nyt mittasin kennot eilisen ajon jäljiltä ja ne oli 3,00 V ja 3,24 V, eli onko tuo nyt sitten huono vai ei? Lienee ihan normaalia heittoa! Muutoin akut ei pullistele, eikä mitään.

Olen käyttänyt noita akkuja Asso B4:ssä 5,5 lankaisella (hiilettömällä) moottorilla ja tuolla paketilla ajaa lippiksessä n. 15-20 min. Mielestäni hinta-/ laatusuhde on enemmän kuin kohdallaan.

Nyt kun on turhaa ostaa 60-80€ kovakuorisia akkuja ensi kesän kisoja varten kun vielä ei tiedä mitkä tulevat olemaan hyväksyttyjen listalla.
Old fart

bluebeetle

No 0,24 V ero kennojen välillähän on jo aika merkittävä... Mutta balancerin kanssa ladatessa tietty tasottuu, ongelma syntyy jos latailee mittaamatta ja ilman balanceria. Silloinhan toisen kennon saattaa puskea jo yli 4,4 V jännitteeseen joka tarkoittaa melko varmaa possahdusta.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mikko L

Joo, enpä maininnut mutta lataan akut AINA tasaavalla laturilla. Eli tuo jännite-ero on syntynyt yhden ajokerran jälkeen, mikä itseäni hiukan askarruttaakin. Mutta ei se sen enempää ole haitannnut...
Old fart

cjakyto

Mites noi lipot talvikäytössä? Pitääkö laittaa esim pussiin ja tilkitä johdon reiät umpeen vaikkapa silikonilla  :huh:
Ei oo vielä talvikokemusta muista kuin NIMH:stä
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Janezki

No ei se lisäsuojaus ainakaan pahaa tee. Itse ajelin viimetalvena lipot ilmapallossa ja pallon suu vedettynä nippusiteellä kiinni.



Toinen hyväksi koettu tapa on pistää akku 3 litran pakastuspussiin, pyörittää se ylimääräinen nätisti siihen ympärille, vähän jopa johtojen päälle. Sitten ilmastointiteipillä ensin ylä ja alapäät poikittain yli, sitten koko akku ympäripyörittäen teipillä pakettiin. Lopuksi pussi johtojen ympärille nippusiteellä tiukasti kiinni.
Ei ehkä mikään kooleimman näköinen, mutta toimiva suoja ja pussi toimii hieman pehmusteenakin.  :smiley:

cjakyto

Kiitos. Pitänee askarrella  :azn:
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Jabe

Tuo tasausliitinkin olis hyvä suojata, jos menee vettä tuohon tasausliittimeen, niin ei mene kennot epätasapainoon. Ite laitoin siihen päälle sinitarraa, toimii oikein hyvin ja lähtee helpolla pois.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

cjakyto

Joo no se pitää kans laittaa. Käy varmaan ihan muovikelmu myös.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

tapsa92

Noin on ilmeisesti kasattu Zippy-H LiPoista ? Löytyisi 2kpl ylimääräisiä Zippy-H 11.1v 3S 5000mAh akkuja, 20-25C . YV tavoittaa jos kiinnostaa.
- Tapsa

Casull

Noissa akkujen ja miksei muidenkin osien kosteussuojauksessa kannattaa muistaa että parhainkaan pussi tai palloviritys ei pidä kosteutta kunnolla kuin sisäpuolella...

Eli ajopäivän jälkeen nuo kannattaa ehdottomasti purkaa ja antaa kaiken kuivua ihan rauhassa.
Eipähän paikat hapetu tai ruostu.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Penguin

Mistäs kannattaa hankkia balancer-liittimiä? Olisi tarvetta Hyperion/Polyquest-liittimille, mielellään valmiin johdotuksen kera. Kyllä noita on maailmalta löytynyt, mutta tulee alle 10 liittimelle hintaa, jos siihen pistetään $25 postikuluja. Juu, kyllä tarkoitus on laittaa itse omat akut kasaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

bluebeetle

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

AE-Mod

#865
Samaa löytyy Sabesta 1,50€/kpl: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39660&grpid=703

Eiköhän tässä kuitenkin haettu pelkkiä grimpattavia irtoliittimiä...

JST:n XH:ta löytyy kyllä VEKOY:stä ja itse koitan hommata meille valikoimaan noiden lisäksi myös muita balanseriliittimiä.

Tällä hetkellä Suomessa tarjonta on aika heikkoa. Erinäisiä adapterikaapeleita löytyy kyllä, mutta irtoliittimet on kiven alla.

-Mikko
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Penguin

Juu ihan irtoliittimiä haen omien akkupakettien tekoon.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

_valtsu_

jst-xh:ta löytyy myös vertical hobbysta.

cjakyto

Akku suojattu ja ensi tyypit ajettu lumella. Akku on kuivana ja oli kädenlämpöinen ajon jälkeen. Kiitos erinomaisesta vinkistä.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 23.11.08 - klo: 12.57
Mistäs kannattaa hankkia balancer-liittimiä? Olisi tarvetta Hyperion/Polyquest-liittimille, mielellään valmiin johdotuksen kera.

Vastasin nimenomaan tähän kysymykseen, en siihen mistä löytyy esim. JST-XH liittimiä. En myöskään siihen mistä löytyy irtonaisia liittimiä.

Noissa hobbycityn piuhoissa on melko pitkät piuhat kiinni, about 15 cm joka riittää monenlaiseen tarpeeseen.. Ja ottaa riittävän monikennoiseen valmiiksi, ylimääräisiä kun voi napsia pois...

En ole törmännyt noihin polyquesteihin hirveän monessa paikassa, varsinkaan sopuhinnoin...

Kerro Mikko sitten mullekin kun löytyy!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu