Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

SH.

Veikkaampa,että järkevintä on hommata isommalla purulla oleva lipo,koska onhan tuo ollut aiemminki mielessä mutta nyt se sitten vahvistui.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

OV

#2281
Kysytään nyt tässäkin ketjussa. Jotta miten nuo tasaus kaapelin johdot on kiinni? Ei viiteis akkua purkaa. Tai no joku käsitys on jo mutta jos joku vahvistaisi oikeaksi :).

Eli reunimmaiset on + ja - ja sitten ne keskimmäiset menee jokanen omaan kennoon. Eli 2s:llä kun laitan johdon 1:s kennon ja 2:s kennon väliin tai siis sinne missä ne on yhdistetty toisiinsa. Meneepä nyt vaikeeksi selvitys XD.

No joo jotta säilyis joku järki niin alla selventävä kuva :). Eli onko se noin?



e: Pitihän sitä sitten ite testata ja oli se noin. Harmi vaan kun ei ole JST-XH liittimiä niin pitää tehdä omia patentteja :)

carbon666

pystyykö lipoa ja nimhiä laittamaan rinnan kytkentään?
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

Slugi

Lainaus käyttäjältä: carbon666 - 08.11.09 - klo: 15.41
pystyykö lipoa ja nimhiä laittamaan rinnan kytkentään?

Parempi kun unohdat sen rinnankytkennän nyt samantien... Ja sarjakytkentäkään ei ole sen järkevämpi
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

carbon666

ok ajattelin vaan kysästä onko mahdollista  :grin:
-Traxxas E-revo 1/16 vxl-  -Carson crt 4x4 petrol-  -Hpi rs4 pro2-  -Kyösti twin force (projektina)-  -2kpl kyösti fw06-
Myytään nitro kyöstit http://www.nettivaraosa.com/916891

OV

Kaikki on mahdollista :). Lopputulos tosin voi välillä olla ihan jotain muuta mitä on ajatellut...

JiiPee

Lainaus käyttäjältä: OV - 08.11.09 - klo: 12.59
Jotta miten nuo tasaus kaapelin johdot on kiinni? Ei viiteis akkua purkaa.

Tuolla http://scriptasylum.com/rc_speed/_lipo.html voi pyöritellä noita kytkentöjä, jos on tarvetta.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

OV

Lainaus käyttäjältä: OV - 08.11.09 - klo: 12.59
e: Pitihän sitä sitten ite testata ja oli se noin. Harmi vaan kun ei ole JST-XH liittimiä niin pitää tehdä omia patentteja :)

Nimenomaan omia patentteja :)



Pitihän tuohon 18650 akkulaturiinkin vielä modata ulostulot jos kennot on kovinkin epätasapainosa niin tolla pystyy lataamaan yksittäistä kennoa pelkästää mikä taas ei ainakana meikäläisen tasaavalla lipo laturilla onnistu.

Vähän harmittaa kun joutu käyttämään servon jatkokaapeleita tasauskaapelina. Ei ollut kuin yksi normi tasuri johto ja siitä sitten piti tehdä adapteri kaapeli, että saa normi lipo laturilla tasattua. Eipä tuosta muuten ole haittaa kun ite noita käytän, mutta tietämätön voi saada hieman hallaa aikaiseksi :P

McJones

Lainaus käyttäjältä: OV - 09.11.09 - klo: 15.58
Pitihän tuohon 18650 akkulaturiinkin vielä modata ulostulot jos kennot on kovinkin epätasapainosa niin tolla pystyy lataamaan yksittäistä kennoa pelkästää mikä taas ei ainakana meikäläisen tasaavalla lipo laturilla onnistu.
Taitaa riittää, että laturi osaa ladata yhtä lipokennoa ja että saa esim. balanseriliittimeen piuhat kiinni siten, että lataa sitä kautta yhtä kennoa. Kovakuorisissa saattaa olla liittimetkin aika fiksusti, että pystyy kenno kerrallaan lataamaan.

Lisäksi on olemassa niitä halpoja pikkulatureita, jotka lataavat pienellä virralla kenno kerrallaan suoraain balanseriliittimestä, niin ei tarvitse lähteä modaamaan mitään.

Malttia ja tolkkua niihin virityksiin sitten tietenkin tarvitaan. Kannattaa jättää tekemättä, jos ei tiedä mitä tekee.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

OV

Heh, näköjään accucel-6 kyllä pystyy yhtäkennoa lataamaan. Oli vaan balancer valikko sillon esillä niin katoin, että jaaha ei saa kuin 2s. Silti kyllä olis pitänyt tehdä tasuri johdosta erillinen haarotin mistä tulis molemmat kennot omille johdoille. Tai no sillon olis kyllä riittänyt, että tuo sen yhden johdon takaa eteen, mutta sillon pitäis aina ladata molemmat kennot erikseen täyteen.

No saapahan nyt tohonkin lataukseen jos haluaa eikä siinä montaa minuuttia mennyt.

Maxximo

Pystyykö tolla Accucell-6:lla lataamaan lipoa pelkän balancer johdon kautta? Tulon päällä olevassa vastarin akussa(2S 2100mah) on vain punainen BEC-liitin balancer-liittimen lisäksi ja mulla ei oo tollasta BEC latausjohtoa. Autossa on kuitenkin se käytössä joten en ala liitintä vaihtamaan.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

_valtsu_

Ei voi ladata pelkällä balansseri piuhalla. Joten paras ostaa / tehdä sopiva adapteri tai vaihtaa liittimet.

Maxximo

Ok, kiitti. Pitää siis tehä sopiva latausjohto...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

ibubu

kuulkaa harrastelijat, kuinka tollaisela laturilla latailee auton akusta???
eli jos esim akkuna 3s 2000 a  lipo niin voiko sen ladata auton akusta toki varmaan voi mutta jääkö akkuun virtaa ja piteneekö lataus aika???
en viitsi mennä koittamaan että ei jää auto peli paikoille.
kertokaa ken tietää tai omaa kokemusta

vaizki

No joku normaali pikkuauton akku lienee 70Ah (ja tietty 12V).

Jos siitä lataat 2000mAh eli 2Ah 3S akkuja (joka on myös lähes 12V) niin teoriassa pystyt lataamaan 35 lipoa ennenkuin auton akku on tyhjä. Toki maailma on epätäydellinen ja laturitkin muuttaa osan ampeeritunneista lämmöksi niin voit ladata ehkä sen 10 lipoa ennenkuin auton akku on puolillaan.

Ja toki se auton akku antaa ampeereita aivan eri tahtiin kuin normaali laturin 220V virtalähde, eli ei se latausaika ainakaan pitene.

Näin hatusta laskettuna ilman kokemusta  :wink:

OV

Ostat biliksestä halvan akun ja kuljetat sitä takaluukussa? Himassa sitten lataukseen. Ite tekisin ainakin noin jos olisi tarvetta ladata reissussa.

Datajätkä

No ei noin pientä akkua varten tartte alkaa osteleen vielä toistaki akkua. Jos 1:1 autolla ajelee vähänki pitempiä matkoja ees kerran viikossa, se oma laturi kyl hoitaa akun latailun takas täyteen vaikka vähän nikkoauton akkuja piikkailiski. Meillä huutaa aina rossiradan reunalla laturit 1:1 autojen akuista eikä oo niiden takia tarttenu vielä pukata vehkeitä käyntiin. Joskus ollu pariaki laturia kiinni samassa akussa, kestää kyllä latailla. Jotain pientä 2000 akkua saa ladata kyllä ihan armotta täyteen, eikä tartte murehtia että ison auton akku simahtais. Ennemmin sulla loppuu into purkaa sitä ajamalla tyhjäksi.

nii siis tietty JOS se latausvirtaakku vaan on kunnossa.

kynamies

Saako LiPoa ladata ALLE 1C-virralla? Juuri nyt ei ole liittimiä ''isoon'' laturiin joten micro-teen akkua pitäisi ladata Laman laturista jossa latausvirta 0.8A ja ladattavan akun kapasiteetti on 240mAh...

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: kynamies - 10.11.09 - klo: 13.13
Saako LiPoa ladata ALLE 1C-virralla? Juuri nyt ei ole liittimiä ''isoon'' laturiin joten micro-teen akkua pitäisi ladata Laman laturista jossa latausvirta 0.8A ja ladattavan akun kapasiteetti on 240mAh...

Jos akun kapasiteetti on 240mAh, on 1C latausvirta silloin 0,24A. Älä ainakaan 0,8A lataa, sehän on yli 3C tässä tapauksessa.
Flying Calacucco

kynamies

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 10.11.09 - klo: 13.26
Lainaus käyttäjältä: kynamies - 10.11.09 - klo: 13.13
Saako LiPoa ladata ALLE 1C-virralla? Juuri nyt ei ole liittimiä ''isoon'' laturiin joten micro-teen akkua pitäisi ladata Laman laturista jossa latausvirta 0.8A ja ladattavan akun kapasiteetti on 240mAh...

Jos akun kapasiteetti on 240mAh, on 1C latausvirta silloin 0,24A. Älä ainakaan 0,8A lataa, sehän on yli 3C tässä tapauksessa.
Huupsista, jäi tänä aamuna aamukahvit väliin enkä käy aivan täysillä, jotenkin sain päähäni että akku on 2400mAh :grin: :angel:

*HOKE*

Niin ja vastaus vielä tuohon alle 1c lataukseen...
Tottakai saa ladata alle...
Mutta tietenkään yli valmistajan ilmoittaman suositusarvon ei saa mennä.
Ja taas mikäli ei ole täyttä varmuutta suosituksista niin silloin ladataan max 1C

kynamies

Jep, en yli 1C:n ajatellutkaan ladata (:grin:) mutta alle sen ei ollut varmuutta.

Kiitosta *HOKE*!

historia

Päivää

Miksi ei suostu LRP 5300 lipot latautua Graupnerin Ultramat 14:sella Graupnerin balanserin kanssa. Oli ollut säilytyksessä, ja nyt kun yritän ladata, niin ei suostukkaan. Kovasti balanserissa vilkkuu valoja. Oli kummassakin lipossa n. 8.35v(7,4v akut) eli ei pitäisi olla kuolleita.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

peitsamo

Onko balansserissa "Connected Mode" päällä?
Flying Calacucco

historia

Onko se tää napiska missä lukee mode/reset sitä olen painellut. Mutta en ole saanut mitään järkevää aikaan. Paitsi sillon kun toimi normaalisti, pisti kiinni vaan johdot, paino tuota mode/reset nappia niin Ultramatti äkkäs akun ja pysty alkaa lataa.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

peitsamo

Pidä sitä nappia pohjassa, kunnes siihen syttyy se vihreä valo, käynnistä lataus vasta sen jälkeen.

Kun balansseri on Disconneted Modessa, sillä voi tasata akkuja ilman lataamista ja taas toisinpäin.
Flying Calacucco

historia

En nyt saa sitä toimimaan. Alkaa kai kokoajan vaan tasaamaan ilman latausta.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 11.11.09 - klo: 15.25
Pidä sitä nappia pohjassa, kunnes siihen syttyy se vihreä valo, käynnistä lataus vasta sen jälkeen.

Tää voi olla myös toisinpäin, eli kun valo ei pala, niin silloin on Connected Mode. :wink:
Flying Calacucco

historia

En saanut vieläkään toimimaan, merkkillinen laitos, ainakin mulle  :laugh:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

TVS

Nää RC-vermeet tuntuu olevan kovinkin hanakasti 12V latureilla ruokittavia, ja semmosen virtalähteen voi kovinkin kätevästi ranettaa pc:n powerista. Itse tein kyseisen operaation, 5V linjaa tuntuu tarvivan kuormittaa jonkun verrankin että 12V linjaan tulee tarpeeksi kytyä, mutta 9A speksattu poweri makso vitosen ja tehovastukset ja naparuuvit pari egeä, nyt on virtalähde josta saa lisäksi tupakinsytkäliitännästä 12V ja naparuuveista banaaneilla tahi hauenleuoilla 12V. 5V linjaan kytkin 2kpl 3ohmin/15W tehovastuksia rinnan keinokuormaksi, ja pelti+popniitti-kiinnityksellä laitoin ne powerin sisälle flektin eteen jotta jäähtyvät. Toimiva paketti, mutta jos kädetön rakentaja rikkoo jotakin tai teloo ittensä niin otan luonnollisesti täyden poliittisen vastuun asiasta.
Taas on mäki täys savua. Voimasavua. VW diesel.