Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

OskuK

Lainaus käyttäjältä: Piva - 08.05.10 - klo: 01.16
Niin se viel, että mite ihmeellä mitataan vaikka tästä 2s liposta kennokohtainen jännite?
Halvalla ja helpolla tämmöisellä. Tosin lukeman luotettavuus ei ole ääresttarkkaa:

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589

4wdkanootti

lipopaloista:
- 2 yli ämpärin kokosta liekkimerta lipoilla
- 3 isoa savumerta pikkuliekein
- 2 turhaa polttoyritystä loppunajetuilla lipoilla

mutta myöskin
- 2 avoliekillä koko RC:n tuhoutumista NiMH akuilla
- 8 pikkuavoliekkiä näyttänyttä lataustilannetta pullahtaneilla NiMH akuilla
- 2 palohälyttimen kirkunaa aiheuttanutta latausta NiCD akuilla
- 30 savumerta perinteisen muotosilla akuilla muuten liekilliset vähennettyinä

.. eli vaarallisuus on ollut käyttötapaan liittyvä juttu jo v. -90 !
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

junnu_85

ei näyttänyt oikein tasuri tasaavan noita kennoja,kun täyteen latasin.nyt laturi(ultramat 14+)näyttää lukemiksi 3.952V ja 4.143V.miten tässä nyt kannattaa edetä,että sais noi kennot enemmän tasapainoon?

jiksu

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 08.05.10 - klo: 14.50
ei näyttänyt oikein tasuri tasaavan noita kennoja,kun täyteen latasin.nyt laturi(ultramat 14+)näyttää lukemiksi 3.952V ja 4.143V.miten tässä nyt kannattaa edetä,että sais noi kennot enemmän tasapainoon?

Laita uudestaan laturiin ja kato sitte onko tasoittunut.
Itellä ainakin tasoittui tuolla tavalla.
-tauolla-

Piva

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 08.05.10 - klo: 06.50
Oletko vaihtanut liittimiksi Deansit? Jos, niin vika on todennäköisesti siinä, että liittimet menettävät kontaktin. Sen jälkeen seuraavaksi veikkaisin poikki olevaa juotosta akun sisällä, miksi ei jossain muuallakin.

Kennokohtaiset jännitteet mitataan tasausliittimestä.

Joo Jännitteet sain mitattuu ja heittoa oli vai 0,3 kennojen välissä. Liittimet on vaihdettu putkimallisiin ja niissä johdot näyttää päällepäin ehjiltä. kai se sitte o akun sisällä.. Pitää tutkailla jos arvais aukoo tota akkua.

Niin onko tuo 0,3/kenno iso heitto`?
Traxxas Rustler @ Sidewinder 5700kv

Youha

#2855
On tuo 0,3V kennojen välistä eroa jo paljon.


Edit: typo
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

OskuK

Lainaus käyttäjältä: Piva - 08.05.10 - klo: 16.12


Niin onko tuo 0,3/kenno iso heitto?

0,3V?
On se. Tasausta vailla.

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: jiksu - 08.05.10 - klo: 15.34
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 08.05.10 - klo: 14.50
ei näyttänyt oikein tasuri tasaavan noita kennoja,kun täyteen latasin.nyt laturi(ultramat 14+)näyttää lukemiksi 3.952V ja 4.143V.miten tässä nyt kannattaa edetä,että sais noi kennot enemmän tasapainoon?

Laita uudestaan laturiin ja kato sitte onko tasoittunut.
Itellä ainakin tasoittui tuolla tavalla.

Kanattaako sitä sitten ladata pienemmällä virralla?Olen muuten puskenu sinne sitä 5A,kun 5000mAh akku on kyseessä.

RangerWalker

Jos laturissa ei ole balance asetusta(tasaa kunnes on tasan jännitteet), niin ajaisin akun puolityhjäksi ja uudelleen tasaus/lataukseen-pienellä virralla että ei lataa toista nopeasti täyteen ja taas mene vaikeaksi toisen kennon lataus. .  Jopa turningy accucell 6 mallissa(pari kymppiä maksaa uutena) on tasaus asetus ja olen sillä saanut suuretkin heitot kuntoon(0.5 ja 3.71 oli yhdessäkin akussa aikoinaan)
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Piva

Lainaus käyttäjältä: OskuK - 08.05.10 - klo: 16.23
Lainaus käyttäjältä: Piva - 08.05.10 - klo: 16.12


Niin onko tuo 0,3/kenno iso heitto?

0,3V?
On se. Tasausta vailla.

Pystyykö tuo graupnerin ultramat 8 balanceri hoitaa homman iteksee?

Siinähän balancer toiminto on, mutta kytkenkö pelkän balancer piuhan laturiin vai kaikki ja laitan normaalisti latauksen päälle, mutta kun laite piippaa ollaksen valmis jätänkin akun vielä laturiin kiinni?
Traxxas Rustler @ Sidewinder 5700kv

RangerWalker

En tiedä tuosta laturista, mutta ainakin erilliset balancerit yleensä tasaavat kunnes akun irrottaa, eli voi suht tyhjiksi niillä kennot ajaa.  toki on HIDASTA.

edit. kai sulla on manuaali laturiin?-selvinnee siitäkin.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Piva

Lainaus käyttäjältä: RangerWalker - 08.05.10 - klo: 16.43
En tiedä tuosta laturista, mutta ainakin erilliset balancerit yleensä tasaavat kunnes akun irrottaa, eli voi suht tyhjiksi niillä kennot ajaa.  toki on HIDASTA.

edit. kai sulla on manuaali laturiin?-selvinnee siitäkin.

Laturin manuska se kokonainen 1 sivu mikä mukana on ei kerro tasaako laturi vielä latauksen päätyttyä mikäli akun pitää vielälaturissa.

Täytyy testata
Traxxas Rustler @ Sidewinder 5700kv

junnu_85

kuinkas isolla kennojen jännite-erolla sitä kannattaa lähteä ajamaan?
kyseessä on 2s 5000mAh akku.

Wile E. Coyote

Lainaus käyttäjältä: Piva - 08.05.10 - klo: 16.46
Laturin manuska se kokonainen 1 sivu mikä mukana on ei kerro tasaako laturi vielä latauksen päätyttyä mikäli akun pitää vielälaturissa.

Täytyy testata

Ainakin omassa pitää valita "balance charge" ja kytkeä balanceri ja latauspistoke. Kun laturi piippaa on akku täynnä ja kennot taas balanssissa. Napista voi vielä tarkistaa niin näyttää kennokohtaiset jännitteet.

Eli omassa on vaihtoehdot, charge, balance charge, fast charge. Ymmärsin ohjeista että vain balance charge balansoi.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

savo

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 10.05.10 - klo: 07.35
kuinkas isolla kennojen jännite-erolla sitä kannattaa lähteä ajamaan?
kyseessä on 2s 5000mAh akku.
No voihan sitä lähteä mutta yleensä kennot on tasan kun lähdetään ajamaan.
Eli kun akku ja laturi on kunnossa niin kennothan on tasan latauksen jäljiltä.
Jos joku mättää niin itse en ainakaan lähtisi cruisailemaan jos tasaavan latauksen jäljiltä esim.2s lipojen kennojen jännite ero on luokkaa n.0.2V.
Silloin joku on pahasti pielessä...
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: savo - 10.05.10 - klo: 11.01
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 10.05.10 - klo: 07.35
kuinkas isolla kennojen jännite-erolla sitä kannattaa lähteä ajamaan?
kyseessä on 2s 5000mAh akku.
No voihan sitä lähteä mutta yleensä kennot on tasan kun lähdetään ajamaan.
Eli kun akku ja laturi on kunnossa niin kennothan on tasan latauksen jäljiltä.
Jos joku mättää niin itse en ainakaan lähtisi cruisailemaan jos tasaavan latauksen jäljiltä esim.2s lipojen kennojen jännite ero on luokkaa n.0.2V.
Silloin joku on pahasti pielessä...
latauksen jälkeen näytti kyllä olevan tasan,mutta jonkun ajan päästä näytti aika tarkkaan tuota 0.2V eroa.mahtaako olla sitten akku sökö.

ma-de

#2866
Olen ajanut nyt puoli vuotta sellaisella akulla jossa kennojen jännite ero ajon jälkeen on 0,6V. Ja vielä Potkii. :mrgreen:

OV

Lainaus käyttäjältä: ma-de - 10.05.10 - klo: 11.34
Olen ajanut nyt puoli vuotta sellaisella akulla jossa kennojen jännite ero ajon jälkeen on 0,6V. Ja vielä Potkii. :mrgreen:

Eihän siinä muuta vaara ole kuin toinen kenno pääsee liian tyhjäksi kun cut offi pelaa kuitenkin kokonaisjännitteen kautta eikä tarkkaile yksittäisiä kennoja... 2s:llä ei niiin suurta vaaraa, mutta mitä enemmän kennoja sitä helpommin tollanen vajaakennonen voi päästä tyhjäksi.

Ja sama juttu tietenkin ladatessa. Olettaen, että lataat ilman balanceria kun noin iso heitto niin siinä päässä taas voi 'normaaliin' kennoon mennä ylijännitettä. Ja kaikkihan tietää mitä siitä seuraa... Eiko se olikin ajon jälkeen... eli viiminen kappale ei päde.

ma-de

Lainaus käyttäjältä: OV - 10.05.10 - klo: 11.41
Lainaus käyttäjältä: ma-de - 10.05.10 - klo: 11.34
Olen ajanut nyt puoli vuotta sellaisella akulla jossa kennojen jännite ero ajon jälkeen on 0,6V. Ja vielä Potkii. :mrgreen:

Eihän siinä muuta vaara ole kuin toinen kenno pääsee liian tyhjäksi kun cut offi pelaa kuitenkin kokonaisjännitteen kautta eikä tarkkaile yksittäisiä kennoja... 2s:llä ei niiin suurta vaaraa, mutta mitä enemmän kennoja sitä helpommin tollanen vajaakennonen voi päästä tyhjäksi.

Ja sama juttu tietenkin ladatessa. Olettaen, että lataat ilman balanceria kun noin iso heitto niin siinä päässä taas voi 'normaaliin' kennoon mennä ylijännitettä. Ja kaikkihan tietää mitä siitä seuraa... Eiko se olikin ajon jälkeen... eli viiminen kappale ei päde.


Juu, akku on 2 vuotta vanha 2s lrp ja pitäisi olla 5300 mAh, mutta tyhjään akkuun ei mene kuin 2000 mAh. Akusta loppuu puhti jo ennen kuin noparin cut-off menee päälle. Winter Jumpseissa pystyny hyvin ajaan kuitenkin 5 min erän... Kyllä se kohta joutais jo vaikka räjäyttää.

junnu_85

niin siis itellä tuon akun kennot oli latauksen jälkeen tasan,mutta sitten jonkin ajan kuluttua,kun mittasin niin oli tuo 0.2V ero.missään vaiheessa en vielä autolla ajanut.
joutaako tuo akku nyt siis kokonaan pois?

ma-de

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 10.05.10 - klo: 12.04
niin siis itellä tuon akun kennot oli latauksen jälkeen tasan,mutta sitten jonkin ajan kuluttua,kun mittasin niin oli tuo 0.2V ero.missään vaiheessa en vielä autolla ajanut.
joutaako tuo akku nyt siis kokonaan pois?

Itse ajaisin huoletta, mutta on täällä foorumilla varmaan joku sitä vastaakin. Tosin jos kiinan lipo niin ottaisin vähän varovaisemmin :wink:.

RangerWalker

#2871
ei...

mulla pahimmillaan on heittoa ollut huomattavasti enemmän ladatuissa kennoissa .

kun et tyhjiksi aja, cut-offi vaikka 3.3v /kenno niin ei mielestäni pihasuttaajalle mahdoton akku ole.  -kunhan ei kuumene taikka turpoa niin en huolestuisi.

katso ettei tule yli 4.2v kennoa kohti ladattua ja ettei kennot pääse alta 3v menemään.

edit.ma-de kerkesikin jo, mutta samaa mielt täälläkin.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: ma-de - 10.05.10 - klo: 12.12
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 10.05.10 - klo: 12.04
niin siis itellä tuon akun kennot oli latauksen jälkeen tasan,mutta sitten jonkin ajan kuluttua,kun mittasin niin oli tuo 0.2V ero.missään vaiheessa en vielä autolla ajanut.
joutaako tuo akku nyt siis kokonaan pois?

Itse ajaisin huoletta, mutta on täällä foorumilla varmaan joku sitä vastaakin. Tosin jos kiinan lipo niin ottaisin vähän varovaisemmin :wink:.

Turnigy:n lipo on kyseessä ja cut-off on tällä hetkellä 3.2V,mut voishan sen vaik nostaa siihen seuraavaan eli 3.4V.kiitokset neuvoista.

bazz

Yksi keino on lipovahti, joka seuraa jokaista kennoa erikseen. Se varoittaa heti kun yhdenkin kennon jännite putoaa tarpeeksi alas. Itse käytän ko. laitetta yhden vanhahkon lipoakun kanssa, jossa kennot eivät pysy enää tasoissa.

rottapaavo

Mitenkäs se oli noiden lipojen kanssa, että saako ne lämmetä ajossa yhtään?
.

RangerWalker

Lainaus käyttäjältä: rottapaavo - 10.05.10 - klo: 12.31
Mitenkäs se oli noiden lipojen kanssa, että saako ne lämmetä ajossa yhtään?
saa, hiukkasen.

40 taitaa olla se suurin sallittu jos oikein muistan.

tosin jos lämpenee niin se tarkoittaa yleensä liian heikkotehoista akkua siihen laitteeseen missä se lämpiää.

Jenkkipojat suosii jopa lipojen lämmittämistä ennen kisoja, antaa kuulemma enempi ulos :evil:
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

mop

Lainaus käyttäjältä: RangerWalker - 10.05.10 - klo: 12.32
40 taitaa olla se suurin sallittu jos oikein muistan.

Riippuu kait vähän valmistajasta, mitä suosittelevat, mutta noin yleisesti 60 astetta alkaa olemaan aika kriittinen lämpö. 40 astetta on vielä ihan siedettävä, mutta kannattaa ehkä hetken antaa jäähtyä ennen kuin laturiin heittää.

RangerWalker

Niin juu varmaan riippuu akustakin :police:,

-viimeksi veneessä ~7 minuutin ajosta (4s 5000mAh 20c) ja akut oli 45 astetta ja mallia "jenkkifutis". varmaan merkkiakuilla ei tuommoista noissa lämmöissä vielä tule.

Tästä opin että C arvo kannattaa pitää suht isona jos ajaa kunnon sähköillä!

5200mAh ja 50c ei enää ollut mitään ongelmia lmpöjen tai turpoamisen kanssa.(mutta lompakko ei tykännyt yhtä paljoa kuin 20c malleista)
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Wile E. Coyote

^No varmaan pienemmälläkin lompakon raotuksella olis selvinny jos vanhoille akuille oli kuorma vain hiukan liikaa. Tuossahan tuli melkoinen hyppäys virran anto kyvyssä. 100A->260A :afro: Ei heti tule mieleen missä nuo ei riittäisi! :lol:
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

HMS77

Tähän väliin opetusfilmiä..

Tuli eilen possautettua Turnigyn 3S 5000mah lipo joka oli pullistunu aika rajusti ja tässä lopputulos:

http://www.youtube.com/watch?v=-Q7acndY4JM

Tuossa videolla näkyy tosin vaan yhden kennon possahtaminen kun ei saatu kaikkia kerralla, mutta savunmuodostus on siis runsasta.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4