Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

jo-oo-pa

graupner ultramat 14, ei plussa versio.
Eli mulla on erillinen balanceri polyguest pq-sb 510

HMS77

Lainaus käyttäjältä: jo-oo-pa - 30.08.10 - klo: 15.53
balancerissa toisessa päässä tasausliitin ja toisessa päässä liittimet jotka käyvät laturiin lukee +charger.

Laturissa vain yhdet liittimet, eli voi liittää ainoastaan balancerin tai akun virtajohdot.
Toimiiko toi balanceri jos ei ole yhdistettynä laturiin ollenkaan eli ainoastaan akun tasausliittimeen?

No mitäs luulisit toimiiko?

Siis, mulla oli Ultramat 14 ja erillinen balanseri.
Siinä balanseri liitettiin suoraan niihin laturin plugeihin ja balanserissa itessään oli balanseriliitin ja Deans-virtaliittimet.
Akun balanseriliitin tietysti balanserin liittimeen kiinni ja akun Deans-liitin balanserin Deansiin kiinni ja eikun lataamaan.
Ei tuo Pölykuesti voi olla kovin erilainen toimintaperiaatteeltaan.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Great Leo

Täytyykö lipo akku ajaa tyhjäksi ennen latausta vai voiko esim. puoliksi ladatun akun ladata, ilman että siitä on haittaa??

Heuli

Lipoissa ei ole samanlaista muisti-ilmiötä kuin Nimheissä. Eli voi ladata vaikka ei olisi ajattu tyhjäksi (ja ihan tyhjäksihän sitä ei saa koskaan ajaakaan).

HMS77

Hmm.. tuli ostettua GM:n pötkölipo RF:ltä ja huvikseni lueskelin lappua joka akun mukana tuli ja siinä sanottiin että akun maksimikapasiteetti putoaa 50-80%:iin uuden akun kapasiteetista jo 50 tyhjennys/lataussyklin jälkeen.

Voiko tuo tosiaan olla mahdollista, en ole koskaan ennen kuullukaan lipojen kohdalla moisesta?  :huh:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Ama

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 31.08.10 - klo: 16.39
Hmm.. tuli ostettua GM:n pötkölipo RF:ltä ja huvikseni lueskelin lappua joka akun mukana tuli ja siinä sanottiin että akun maksimikapasiteetti putoaa 50-80%:iin uuden akun kapasiteetista jo 50 tyhjennys/lataussyklin jälkeen.

Voiko tuo tosiaan olla mahdollista, en ole koskaan ennen kuullukaan lipojen kohdalla moisesta?  :huh:

Ei kai lipojen noin pitäisi käyttäytyä.

Taitaa olla valmistajan tapa pestä kädet puhtaaksi mahdollisista reklamaatioista.

Pööki

Nythän kävi niin että liitin jumittui GM:n lipoon kiinni niin lujaa että ensin lähti irti kolvauksestaan se akussa kiinni oleva liittimen "putki" ennen kuin itse liitin. Putki on ilmeisesti kiinni piirilevyssä tai sen tapaisessa, lienee turha yrittää kolvata sitä takaisin?

Onko akulle mitään tehtävissä, latauskertoja takana n. 10 joten harmittaa niin vietävästi heittää kallis akku menemään.

_valtsu_

Sen voi kolvata takaisin piirilevyyn. Akun aukaiseminen on kylläkin hieman riskialtis operaatio.

Pööki

Kuori piti avata että tuon liittimen sai irti. Kuoren sai irti nätisti kun varovasti irroitti.

Uskallan siis kolvata sen takaisin, ei vaadi mitään erikoistemppuja?

jon.lindgren

Jos jo avasit akun niin pahin on ohi.
Kolvaaminen ei vaadi mitään erikoistemppuja, varo vaan oikosulkemasta akkua. Kennon puhkaiseminen ei myöskään ole suositeltavaa...

Tämänkaltaiset operaaatiot pitäisi tehdä ulkona tai tilassa joka ei ole yhteydessä asuintiloihin. Nokimäärä, joka palavasta akusta tulee, on todella huomattava. Ja se savu ei ole terveellistä.

koz6

mitä tehdä jos ei lähde lipo akku latautumaan kun on mennyt voltit niin alas?on kokeiltu pienellä virralla alkaa latamaaan
hbx bonzer(EX)ansmann racing are-1(EX) mugen mtx-3(EX),traxxas stampede(EX),tamiya mini m03(EX),tt hammer s18(EX),mcd rr evo3.

HMS77

Pienellä virralla ja Nimh-ohjelmalla elvytin oman 3S lipon jossa oli jännitteet päässy tipahtamaa 1.9V/kenno.
Latasin jollain 0.2V:lla sen verran että jännite nous 2,8V/kenno ja sitten vaihdoin lipo-ohjelmalle ja edelleen pienellä jännitteellä jonnekin 3,5V/kenno.
Sitten se olikin jo sen verran selvä peli että pysty lyömään 1C:llä virtaa sisään.

Akku toimii normaalisti tänä päivänäkin.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Heuli

En ole ennen nähnyt akkua mitä ladattaisiin jännitteellä, lienee 0,2 ampeerin latausvirta kyseessä?

bluebeetle

Kaikkia lipoja ladataan jännitteellä, kun pakka saavuttaa maksimijännitteen maksimilatausvirralla siirtyy lipolaturi lataamaan vakiojännitteellä.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Pööki

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 01.09.10 - klo: 09.03
Jos jo avasit akun niin pahin on ohi.
Kolvaaminen ei vaadi mitään erikoistemppuja, varo vaan oikosulkemasta akkua. Kennon puhkaiseminen ei myöskään ole suositeltavaa...

Tämänkaltaiset operaaatiot pitäisi tehdä ulkona tai tilassa joka ei ole yhteydessä asuintiloihin. Nokimäärä, joka palavasta akusta tulee, on todella huomattava. Ja se savu ei ole terveellistä.

Jaahas, tutkin tarkemmin syntyneitä vahinkoja. Se putki ei lähtenytkään kolvauksesta vaan se piirilevy olikin siististi haljennut ja puolet siitä oli irronnut putken mukana. Taitaa siis olla entinen akku....

Gurvus

Mistä sen sitten tietää kun akku on täynnä  :huh:? Itelläni on 2s lipo, muistaakseni 2300 mAh.

Heuli

Siitä että laturi näyttää jännitteeksi 8,4V ja lataa pienellä virralla (esim. alle 0,5A).

HMS77

Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 01.09.10 - klo: 20.15
Mistä sen sitten tietää kun akku on täynnä  :huh:? Itelläni on 2s lipo, muistaakseni 2300 mAh.

Kyllä kunnon lipolaturin pitäs pitää jotain ääntä, piippailua tai jtn kun lataus loppuu..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Gurvus

Pitääkö  lipo akkujen latauksessa aina käyttää sitä balanceria. Omassa laturissani on kolme latausvaihtoehtoa lipoille: se balancer lataus, pikalataus ja sitten "normaali" lataus. 

HMS77

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Voyager

Lipoja ladattaessa AINA balansoivalla ohjelmalla.
Se pitää kennojen voltit samoina, ettei kenno ylilataudu ja räjähdä.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Viltsu

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 01.09.10 - klo: 20.54
Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 01.09.10 - klo: 20.15
Mistä sen sitten tietää kun akku on täynnä  :huh:? Itelläni on 2s lipo, muistaakseni 2300 mAh.

Kyllä kunnon lipolaturin pitäs pitää jotain ääntä, piippailua tai jtn kun lataus loppuu..

Yleensä niissä "kunnon" latureissa on valittavissa pitääkö ääntä, tahi ei. Molempi parempi...
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Gurvus

Loppuuko 3s liposta akku ennemmin kuin 2s liposta jos kummassakin on sama mAh-arvo?

Heuli

Ei, käytännössä kestää kauemmin.

Gurvus

Entä mitä se C-arvo lipoissa meinaa?

SSchevy

C-Arvo kertoo virran ja akun kapasiteetin.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Gurvus

Mihin se sitten vaikuttaa käytännössä? Kestääkö akku kauemmin, kulkeeko kovempaa...

SSchevy

riippuu ihan siitä mitkä lipo akut sulla on ja monta c :tä ne ovat. mitä enemmän c arvoa on lipo akussa sen tehokkaampi se on.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

SSchevy

saitko siitä ollenkaan selvää vai et?
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Gurvus

Kaipa minä jotenkin. Eikö jännite, siis kennomäärä vaikuta kuitenkin eniten tehokkuutteen?