Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: baja5t/juhis - 25.07.13 - klo: 15.32
olen juuri vaihtamassa xt60 liittimiä deans liittimiin laitanko punaisen vaaka vai pystypistokkeeseen. tiedän että jos käytän vain omia nyt käytössä olevia laturia ja akkuja asialla ei ole väliä mutta jatkon kannalta olisi hyvä olla standardin mukaisesti heti.

Siinä liittimessä on + ja - merkit. +=punainen ja -=musta
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

topcat

Deansseja kiinni kolvatessa kannattaa muistaa että jos haluaa välttää valuvan tinan aiheuttaman oikosulun niin juottaa ensin kiinni plus piuhan ja sit miinuksen.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: topcat - 27.07.13 - klo: 16.07
Deansseja kiinni kolvatessa kannattaa muistaa että jos haluaa välttää valuvan tinan aiheuttaman oikosulun niin juottaa ensin kiinni plus piuhan ja sit miinuksen.

Lisäksi ainakin itse laitan aina kutistesukan heti paikoilleen. Jos en sählää sen kanssa, se kyllä estää oikosulut toista johtoa juottaessa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Pellefant

Eiku menoks...

jucca

Lainaus käyttäjältä: Pellefant - 28.07.13 - klo: 19.00
Onko kenelläkään kokemuksia Castlen liittimistä?
http://www.modelsport.co.uk/castle-polarized-bullet-connector-6.5-mm/rc-car-products/378581



Aika tyyris hinta yhdestä liittimestä (tai siis yhdestä "yksiköstä") :shocked:


Allux

kestääkö suurin osa noista lipoista vettä?

sakke76

Lainaus käyttäjältä: Allux - 30.07.13 - klo: 22.50
kestääkö suurin osa noista lipoista vettä?

Maalaisjärjellä selvitään pitkälle, eli ei kannata veteen akkujansa upottaa...
Pieni kosteus/pari tippaa roiskevettä ei ole tuottanut ongelmia ainakaan itsellä.

emppu99

kyllä lipot kestää jos vettä ei sisälle asti mene..
EXC125

juu

Voiko lähettimessä käyttää lipo-akkua, vai tuleeko lataus-purku -syklistä liian hidas? Eli tekeekö hidas purku ja harvat lataukset hallaa lipolle? Entä life-akut?

Hiekkamonttu

Voi käyttää, ei tee hallaa.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

tomppa82

Itse aina muutaman latauskerran välein oon ladannu lähetinakun varastointijännitteeseen. Sekin on 3 kennoisella sen verran reipas, että aika pitkään ajelee. Parit ajoakulliset saa aika huoletta ajella, niin aika liki on vielä 2200mAh:n lähetinakku varastojänöissä

Ja joo, tiedetään, gigaradiolle riittäisi 2S akku, mutta en viitsinyt hajoittaa ihan uutta lähetintä niin paljoa, että olisin saanut sen alijännitteestä varoittavan summerin mykäksi... Modataan sitten muutaman vuoden päästä 2S-akuille..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

emppu99

Otti vähä akku osumaa,uskaltaako tolla vielä ajaa?
EXC125

*HOKE*

Ei näy kuvasta onko itse kenno puhjennut.
Kovakuorinen näyttäis olevan ja tainnut käydä tuuri että vain kuoresta on lähtenyt pala.

Lataa valvonnan alla ja aja vaikka ensin minuutti, tarkista akku... muutama minuutti ja tarkista taas.

Jos lähtee turpoamaan tai jotain vastaavaa niin siitä ainakin tiedät lopettaa käyttämisen välittömästi.

Suojaa kyseinen reikä tietysti vaikka ilmastointiteipillä tai vastaavalla vahvalla teipillä.

emppu99

Ei sitä kuvasta varmaan nääkkään mutta toi akku on siis nvision 2s 3700 45c ja siinä kuoren ja kennon välissä näyttäis olevan vielä joku "välilevy". Koitan laittaa siihen tosiaan vaikka ilmastointiteippiä ja sit lataan pussissa ja valvotusti.
EXC125

A.Loiske

Eli: Jos mun 5000 mAh LiPon maksimi latausvirta on 2C, niin saan ladata sitä 10 Ampeerilla? Käytännössä siis lataisin tasauslatauksen alkuosan kuudella A:lla, kun ei laturi enempää anna..

topcat

Juuri näin.
5 000 mah akulle
1c=5 A,
2c=10 A
3c=15A jne.
Monestihan tuossa tosiaan laturin/virtalähteen teho muodostuu rajoittavaksi tekijäksi kun aletaan latausvirtoja nostamaan tai jos akussa on useampi kuin 2 kennoa.

stadium

#4337
Mun laturi näytti ladatessa toisen kennon virraksi 2.70 ja toisen 3.8. Kun olin ladannut, katoin akun tilanteen ja molemmat kennot oli täynnä. Onko vika laturissa vai balance piuhassa vai missä. Balance piuhassa on ainakin pientä häiriötä.
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"

Hiekkamonttu

Nyt on jotain jännää mun uudes laturis. Ostin uuden, koska edellinen ei ladannut akkuja vaan näytti korkeampaa jännitettä, mitä se ei ollut. Nyt on hk eco six laturi joka taas näyttää kennokohtaset jänöt hirveeen alhaaalla, ja kokonaisjänön järkevästi... lataa silti akkuihin enemmän kuin kapasiteeitti. Mikä vialla, kandeis tehä.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

MiG-77

#4339
Niin mitä se näyttää jännitteeksi? 2S Lipo akuilla tuo max jännite per kenno on 4.2V (eli 8.4V 2S akku) vaikka niissä lukeekin se 7,4V (en tiedä miksi). Tai näin ainakin on noissa minun LRP akuissa.

Hartsa24

Onko kellään tietoa mitä ainetta on se liuska joka tulee lipo kennon sisältä, kun siihen ei meinaa tina tarttua ollenkaan?

KiSaVa

Lainaus käyttäjältä: stadium - 09.08.13 - klo: 21.03
Mun laturi näytti ladatessa toisen kennon virraksi 2.70 ja toisen 3.8. Kun olin ladannut, katoin akun tilanteen ja molemmat akut oli täynnä. Onko vika laturissa vai balance piuhassa vai missä. Balance piuhassa on ainakin pientä häiriötä.

Siis varmaan jännitteeksi?? Koska käsittääkseni kennot ladataan sarjassa eikä kenno kerrallaan balanceri-johtoja pitkin (jolloin latausvirta ei voi olla eri). Ja silloinhan asia on kunnossa jos molemmat kennot on täynnä. Akku on varmaankin sitten loppu jos ero oli alun perinkin noin suuri.

Hiekkamonttu

Lainaus käyttäjältä: MiG-77 - 16.08.13 - klo: 12.59
Niin mitä se näyttää jännitteeksi? 2S Lipo akuilla tuo max jännite per kenno on 4.2V (eli 8.4V 2S akku) vaikka niissä lukeekin se 7,4V (en tiedä miksi). Tai näin ainakin on noissa minun LRP akuissa.

Lipo kenno täynnä on 4.2 volttia. Nimellisjänö on 3.7 volttia kenno. Mun laturi esum tekee seb, et akun kokonaisjänö 8.4, kennot 3.6 ja akku täynnä. Wtf?
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Munkki

#4343
Lainaus käyttäjältä: Munkki - 22.07.13 - klo: 19.19
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 20.07.13 - klo: 18.00
Lainaus käyttäjältä: Munkki - 20.07.13 - klo: 17.18
3S akku vissiin menny aivan tyhjäksi, olisiko mitään elvytys keinoa? Lipo laturi ei löydä kuin 1 kennon, eli en pysty vaihtamaan ''3c'' latausasetukseen.

Voishan sitä uuenki kiinanihmeen tilata..  :cool:

Lataa NiMH ohjelmalla pienellä virralla. Ei pitäisi tarvita tuota kuin minuutin tai pari. SItten jännite on noussut niin, että lipo-ohjelmakin toimii. Akku on tod. näk. paljon huonompi kuin ennen syväpurkautumista.  :sad:

Sain toimimaan kiitos!  :laugh:

Jännitteet oli 3.30V luokkaa parin min NIMH latauksen jälkeen, eihän tuon pitäisi olla paha ollenkaan? Minkähän takia ei laturi tahtonut löytää kennoja? Tasaajakaan ei löytänyt, se tosin ottaa ladattavasta akusta virtansa.

3s Lipo nykii ja rykii, kun koittaa liikkelle lähteä..

Kun perä ilmassa niin kuulostais ja näyttäis toimivan hyvin, eli ei jaksa liikkua, kun on kuormaa..

Ekaa kertaa kokeilin tuon ''kuolemisen'' jälkeen, täyteen ladattu oli nyt.

EDIT. Samaa tekee toisellakin akulla.. moottori entinen?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

4wdkanootti

Saa  nuo oireet silläkin jos liittimet ei esim likasuuttaan mahdu läpäsemään isompia virtoja.
Tai väljyyttään.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

jon.lindgren

Huono juotos voi myös olla syynä. Mutta periaatteessa virta ei kulje kunnolla, siitä oire.

Dirt Devil

Missä vika?? Kaksi 2s lipoa sarjaan kytkettynä.
Täysin samat jännitteet akuissa/kennoissa ennen ajoa, latauksen jälkeen.
Ajon jälkeen jännitteet aivan erilaiset joka kennossa, yks kenno jopa 0.00V tai alle 3.00. Tää tyhjin kenno on liitetty noparin plus napaan.

Onko mun ajotavassa vika vai noparisa? Akkujen pitäis olla riittävät kyseiseen hommaan.

Nopari on http://www.absima.com/en/products/power-units/esc.html 80a
Akut on http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=76_77&products_id=5552

Ari.
Ei riemulla rajaa

diyrc

Jos tarkoitat tuota A10 noparia niin eihän sen pitäisi edes kestää 2x2s lipoja sarjaankytkettynä.
"6V - 7,4V"

mcly

Lainaus käyttäjältä: Dirt Devil - 28.08.13 - klo: 11.18
Missä vika?? Kaksi 2s lipoa sarjaan kytkettynä.
Täysin samat jännitteet akuissa/kennoissa ennen ajoa, latauksen jälkeen.
Ajon jälkeen jännitteet aivan erilaiset joka kennossa, yks kenno jopa 0.00V tai alle 3.00. Tää tyhjin kenno on liitetty noparin plus napaan.

Onko mun ajotavassa vika vai noparisa? Akkujen pitäis olla riittävät kyseiseen hommaan.

Nopari on http://www.absima.com/en/products/power-units/esc.html 80a
Akut on http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=76_77&products_id=5552

Ari.
diyrc : Ehtikin ensin tuossa noparissa..
Mutta jos tuossa oli virhe niin jos lipo cutoffit on kohtillaan niin eiköhän tuo ole huonojen akkujen ominaisuus, että purkautuvat epätasaisesti..

[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

diyrc

Lainaus käyttäjältä: mcly - 28.08.13 - klo: 11.44
Lainaus käyttäjältä: Dirt Devil - 28.08.13 - klo: 11.18
Missä vika?? Kaksi 2s lipoa sarjaan kytkettynä.
Täysin samat jännitteet akuissa/kennoissa ennen ajoa, latauksen jälkeen.
Ajon jälkeen jännitteet aivan erilaiset joka kennossa, yks kenno jopa 0.00V tai alle 3.00. Tää tyhjin kenno on liitetty noparin plus napaan.

Onko mun ajotavassa vika vai noparisa? Akkujen pitäis olla riittävät kyseiseen hommaan.

Nopari on http://www.absima.com/en/products/power-units/esc.html 80a
Akut on http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=76_77&products_id=5552

Ari.
diyrc : Ehtikin ensin tuossa noparissa..
Mutta jos tuossa oli virhe niin jos lipo cutoffit on kohtillaan niin eiköhän tuo ole huonojen akkujen ominaisuus, että purkautuvat epätasaisesti..

Ja jos noparia ei ole tarkoitettu 2x2s vaan tunnistaa sen 1x2s niin esim. 3,2V cutoffilla katkaisujännite on silloin 6.4V ja joko molempien akkujen kennot menevät alijännitteeseen tai sitten toisen akun kennot voivat purkautua kokonaan tyhjiksi..eikös ainakin teoriassa näin?