Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LiPo akut autokäytössä.

Aloittaja Hermanni, 28.07.05 - klo: 21.26

topcat

Juuri noin, lataus hieman hidastuu.

lameli

Lainaus käyttäjältä: polyyppi - 04.02.15 - klo: 21.25
Ei välttämättä.  Lataus arvo voi olla pienempikin kuin 7A. Itselläni on 7.4v 3800mah akku ja siinä on maksimi latausvirta 2A.
Akun merkki vois auttaa vastauksen annossa.

Jos minulle oli tuo, niin gens acen akku.

lameli

Latasin just tuota7.4v 2s 7000mah/50c akku. Akun jännite näytti heti latauksen alussa 7.7v ja 45 minuutin latauksen jälkeen 8,385v 3300mah. Onko tuo jännite liian korkea? Ja alussa ei lähtenyt lataamaan lainkaan jos balanseri johto oli kytketty laturiin?? Kytkin balanseri johdon heti latauksen alettua takaisin laturiin, eikä laturi ilmoittanut mitään. Lataus 4.5A:lla. / 7000mah:lla. Akulla ensimmäinen lataus.


transewaves

#4654
on kokemusta.Pirskatin hyvä akku.
osta pois niin et kadu.
katoin tuon arvostelun vielä niin itse olen käyttänyt vain pääasiassa raskaassa maxxissa,toki ajokertoja varmaan vain 20krt/vuodesa.
Tälläselle sunnuntai ajelijalle ylivoimainen hinta/laatusuhteessa.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Juha-Matti

Pistin eilen yhen tilaukseen, pitää tilata varmaan vielä pari kipaletta lisää...

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: lameli - 05.02.15 - klo: 19.12
Latasin just tuota7.4v 2s 7000mah/50c akku. Akun jännite näytti heti latauksen alussa 7.7v ja 45 minuutin latauksen jälkeen 8,385v 3300mah. Onko tuo jännite liian korkea?

Täyden 2S (7.4V) LiPon jännite on 8.4V (4.2V/ kenno), eli ei oo vielä liikaa
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

lameli

Mikä menee pieleen tuossa 2s 7.4V 7000mah/50c akun latauksessa, laturi näyttää 8.415V ja jotain 3000mah 40min latauksen jälkeen. Lataus 4.5A 7000mah:lla ja balanseri paikallaan. Tosin ei lähde lataamaan kun balanseri on alussa paikallaan, kytkin balanserin latauksen alettua. Laturina tämä http://fi.eurorc.com/product/7238/team-orion-advantage-one-duo-ac-dc-2x50w-charger ja akkuna tämä http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-50c-2s-74v-hard-case-lipo-battery-pack. Pakko oli irroittaa akku pois,kun nuo voltit nousi yli 8.4V. Mikä tässä mättää?? Akku on uusi ja lataamaton. Kenno määräksi asetettu laturiin 2.

lameli

Lainaus käyttäjältä: lameli - 06.02.15 - klo: 18.08
Mikä menee pieleen tuossa 2s 7.4V 7000mah/50c akun latauksessa, laturi näyttää 8.415V ja jotain 3000mah 40min latauksen jälkeen. Lataus 4.5A 7000mah:lla ja balanseri paikallaan. Tosin ei lähde lataamaan kun balanseri on alussa paikallaan, kytkin balanserin latauksen alettua. Laturina tämä http://fi.eurorc.com/product/7238/team-orion-advantage-one-duo-ac-dc-2x50w-charger ja akkuna tämä http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-50c-2s-74v-hard-case-lipo-battery-pack. Pakko oli irroittaa akku pois,kun nuo voltit nousi yli 8.4V. Mikä tässä mättää?? Akku on uusi ja lataamaton. Kenno määräksi asetettu laturiin 2.

Ja ei kummene homma, vaikka 0.5-1.0A lataa niin voltit nousee yli 8,41 melko nopeasti. Kapasiteetiksi laturiin laitoin 2500mah :angry:. Kumma homma.

tomppa82

Ei se mitään meinaa, jos hetkellisesti käy latausjännite pikkuisen korkeammalla. Kunhan ei jää lataamaan jatkuvasti ylijännitteellä. Ihan normaalia se on.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

aFox

Ja itse pähkäilin samaa asiaa tuossa kun katsoin kennojännitteet ja latausjännitteen eikä täsmää. Eli latausjännitehän varmaan voikin olla isompi mutta kun sitä lataus virtaa rajoitetaan "vastuksella" (trankuilla tms) niin latausjännitehän laturissa voi olla paljonkin isompi mitä se jännite on "vastusten" toisella puolella eli kennoissa.

Eli edellistä kompaten, normaalia kait se on kun se lopullinen jännite minkä voit mitata akusta latauksen jälkeen ei ole isompi kuin kuuluu.


Jämsä

Olikos joku kirjoittanut täällä palstalla miten pehmeäkuorisesta akusta saa tehtyä kovakuorisen?
Jos on jo kirjoitettu, niin voitteko ystävällisesti ohjata linkillä oikeaan kohtaan, kiitos?

Jos on joku kätevä kotelo, joka riittäisi sääntöjen täyttämiseen, niin kiinnostaisi tietää.
Vai pitääkö olla similariteetin perusteella hyväksytty kovakuorinen akku (eri mAh määrä, mutta sama valmistaja tai akkutyyppi)?



jon.lindgren

Kerhokisoissa, joissa ei vaadita hyväksyntää voi EHKÄ saada käyttää itsekoteloitua akkua. Muuten en usko tuon onnistuvan.
Itse yrittäisin ehkä löytää vanhat kuoret ja istuttaa uuden akun niihin.

Mikaa

Alotteleva harrastaja kysyy varmistusta. Ostin seuraavanlaiset akut:
"LRP Lipo akut 2s 6900 50/100c 7,4V"
https://www.lrp.cc/en/products/product-archive/vtec-batteries/lipo-competition/produkt/lrp-lipo-competition-car-line-hardcase-6900-50c100c-74v/details/
Eli nämä akut on 6900A, mutta kun olin aloittamassa ensimmäistä latauskertaa, niin huomasin, että laturissani (SKYRC e6650) maksimi on 6000A.
Voinko ladata näitä 6900A akkuja tällä laturillani?
Laitanko laturin asetuksen siihen 6000A?
Eli onko niin, että akut eivät vaan täyty ihan täyteen tällä laturillani?

halmelujah

Lainaus käyttäjältä: Mikaa - 28.04.15 - klo: 22.25
Eli nämä akut on 6900A, mutta kun olin aloittamassa ensimmäistä latauskertaa, niin huomasin, että laturissani (SKYRC e6650) maksimi on 6000A.
Voinko ladata näitä 6900A akkuja tällä laturillani?
Laitanko laturin asetuksen siihen 6000A?
Eli onko niin, että akut eivät vaan täyty ihan täyteen tällä laturillani?

Kannattaa olla huolellinen termien kanssa, akkusi ovat siis 6900mAh eli milliampeerituntia. (A)mpeeri on itsessään pelkkä virran yksikkö, milliAmpeeritunti (mAh) puolestaan kertoo akun kapasiteetin eli kuinka paljon (noin) sinne saadaan "sähköä" varastoitua. 6000mAh on 6Ah ja tämä voidaan ajatella niin että 1 ampeerin virrankulutuksella akku kestäisi tunnin.

Itse latailen lipo-akkuni maltillisella 1,5-2A virralla ja akut ovat pysyneet monta vuotta lähes pullistumattomina, mutta tietysti isompiakin virtoja voi käyttää jos virtalähteestä ja laturista potkua löytyy ja akku on sellainen joka voi näitä virtoja vastaanottaa.

Suosittelen että säilytät akkusi hyvin ja lataat niitä kohtuullisilla virroilla ja aina balancessa. Näin akkusi kestävät pidempään (tämä on oma mielipiteeni, akkuja ja käyttäjiä on monenlaisia  :azn: ). Muista myös aina irrottaa akku liittimistään ajon jälkeen koska virtaa kuluu vaikka auto olisikin "pois päältä" ja ladata/purkaa se varastointijännitteeseen joka löytyy laturista valikon "LiPo storage"-alta.

Kannattaa lukea myös tämä: http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0



MiG-77

Niin ja siihen Mikaan kysymykseen johon halmelujah ei suoraan vastannut. Voit ladata ihan täyteen. Lataaminen kestää vain kauemmin mitä heikkotehoisempi laturi on verrattuna akun kapasiteettiin.

Marcuss

Tarvitsisi toisen akun autoon, kannattaako ostaa toinen samanlainen ajatuksena että ajettavuus ei muuttuisi akkua vaihdettaessa ?

APK

kannattaa ostaa samanpainoinen akku (10g sisällä), sekä sellainen jossa on liittimet samoinpäin niin säästää säätimen polttamisen.  :azn:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

S157431

Mistä tietää että Lipo akut ovat lopussa, siis tiensä päässä? Onko joku tietty vuosimäärä jonka voivat kestää, häviääkö kapasiteetti, turpoavatko rikki, turpoavatko hieman tms.? Omani ovat usean vuoden vanhat ja lataus näyttää kestävän balanserin kanssa huomattavasti pidempään kuin aiemmin. Aina ladattu balance päällä.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: S157431 - 24.05.15 - klo: 21.18
Mistä tietää että Lipo akut ovat lopussa, siis tiensä päässä?
Kapasiteetti häviää, normaalisti ei muuta tapahdu.
Normaalisti LiPo akku kestää noin 500 lataus ja tyhjennyssykliä, sen jälkeen kapasiteetti putoaakin nopsaan, tosin tuo määrä on myös vähän kennojen laadustakin kiinni (mutta yleinen perussääntö).
Pitkään seisoneet LiPot tarvitsee vähän elvyttelyä ennen kuin toimivat normaalisti, siis muutaman lataus ja tyhjennyskerran.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

4wdkanootti

Eri merkeillä tuo elinkaaren loppumisen raja on ilmoitettu eri tavoin.
Näin maininnan, että takuun mukaan ehjä akku ei ole hukannut kolmannesta kapasiteetistaan mainitulla maximisyklimäärällä. Saman suuntaisia numeroita näkyy hybridiautojen lupauksissa.
Silti akku suositeltiin vaihtamaan, kun kapasiteetti on pudonnut puoleen. Jyrkkenevä loppu?

Usein jätetään asiakas itse miettimään pienemmän kapasiteetin enää antamaa kuormitettavuutta.
Tuntuma on, että 5000mAh-40C akuston uutena lupaama 200a kuormitettavuus on vain lupaus.
Ehkä se toteutuu oikein lämpimässä, pari ekaa kertaa, suomen viileässä, no ei mulla.
Puoleen pudonnutta akkua ei todellakaan saa ruokkimaan likikään 100a  virtoja enää! Mennään hk-laisissa vielä alle puoleen tuostakin, 30-40A maximissaan ne ruokkii tuolloin. Siis laadukkaan nikkeliakun verran.
Edelleen, mielikuvan mukaan kylmänarkuus korostuu lipoakun elämän loppusykleillä.
Kokeilut Hyperionin merkillä jäi kokeiluiksi, mä en saanut koronneelle hinnalle mitään vastinetta.

Sama tietty koskee latausvirtaa: melkein kaikille litiumakuille suositeltu 1C jäljellä olevalle 2500mAH:lle kun on vain 2½ A.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

S157431

Tarkoitatko kapasiteetilla että minkä verran ottaa virtaa sisään vai millaisella teholla purkaa käytössä pois? Kun omani lataa niin oikein hyvin menee saman verran virtaa sisään kuin ohjearvotkin on, mutta aikaa menee huomattavasti enemmän kun balansoi kennot. Itse virran lataaminen onnistuu yhtä nopeasti kuin aiemmin.

4wdkanootti

Kapasiteetilla tarkoitan sitä hyödyllistä määrää milliamppeereita, jonka akusta voi käyttää. Ja minkä sinne ladatessa suunnilleen saa takasinkin, jos latain pelkän tämän arvon kertoo. Useimmat balansoivat laturit toteuttavat työn kuluttamalla korkeita voltteja omaavia kennoja. Siitä tulee lukemaa, joka läx maailmalle, ei akustoon.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Tekonurmi

Kuinka kytketään yksi lipo-akku kahteen noparilta tulevaan akkuliittimeen? Normaalisti käytössä siis kaksi 3s lipoa, nyt tarkoitus olisi käyttää yksi 6s-akku. Onko olemassa jotain välipalikkaa suoraan vai onko ainoa vaihtoehto muokata johtoja?

mikari

Haarottimella joka tekee kahdesta yksi tai sitten pistät poikki ja uusi yksi liitin.
Kiitos 20 vuodesta!

Tekonurmi


mikari

Kiitos 20 vuodesta!

S157431

Kyseinen akku; millä ampeerimäärällä voi ladata turvallisesti mutta maksiminopeudella satunnaisesti? Ilmeisesti normaali latausvirta on 1,4 Ah, mutta mikä on maksimi?

Speksien taulukossa lukee max 10C, mitä käytännössä tarkoittaa?


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20391__Turnigy_nano_tech_1400mah_3S_40_80C_Lipo_Pack_TRA2823_Traxxas_1_16_models_.html

Capacity(mAh)   1400
Config (s)   3
Discharge (c)   40
Weight (g)   119
Max Charge Rate (C)   10
Length-A(mm)   87
Height-B(mm)   34
Width-C(mm)   19
Update/Add my own data

-Juho-

"normaali" 1C latausvirta 1,4A. Maksimi 10C, eli 14 Ampeeria. Ei ehkä tee hyvää akulle pidemmän päälle, itse lataisin maks. 5A
Liikaa Kyoshoja