Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Janezki

Kokeile vaihtaa moottorin johdot päittäin ja radiosta kaasu reverselle.
Ongelma ei poistu mutta lagi muuttuu nyt pakin puolelle, eli peruuttaa pienellä viiveellä.

RealTaste

kun tänään sain uuden sidewinder combon niin miten se nopeudensäädin kannattaa kiinnittää?
ajattelin että ensin 2 puoli teippiä ja sitten nippusiteillä kiinnni..
ja kuuluisiko sen paketin mukana tulla ohjelmointi johto?

kiitos  :smiley:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

joska

mulla on ainakin kaikki sähköt kiinni 2 puoli teipil ja hyvin pysyy
tamiya TT01 rockstar subaru imbreza
spektrum dx3.0

Isosuo

Toinen hyvä vaihtoehto on ostaa esimerkiksi teollisuus etolasta (ETRA) 3M:n valmistamaa tarranauhaa. Niitä käyttäen saa myöskin helposti noparin irti autosta, jos näin tahtoo.

Pitää siis ostaa kahdenlaista, uros/naaras.


TTKoo

#124
Tuollaista olemme käyttäneet jo pitkään. (ja monet muutkin)

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/29/huge/29-320_h.jpg

Biltema
Musta, kaksipuolinen vaahtomuoviteippi
Tuotenro 29320
Paksuus 1 mm. 
Pituus 10 m. 
Leveys 25 mm.

Tiedän että sitä monet vihaavat, koska on vaikea mukamas saada irti. (ennenkaikkea pysyy hyvin kiinni, edullista ym.)

Sitä ei passaa kastella esim. clienerillä tai muulla vastaavalla.

Varovasti "kampeamalla" servo irti, ja sitten sormilla rullaamalla lähtee harjoittelun jälkeen teippi hyvin irti.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

RealTaste

Lainaus käyttäjältä: Isosuo - 09.01.09 - klo: 16.50
Toinen hyvä vaihtoehto on ostaa esimerkiksi teollisuus etolasta (ETRA) 3M:n valmistamaa tarranauhaa. Niitä käyttäen saa myöskin helposti noparin irti autosta, jos näin tahtoo.

Pitää siis ostaa kahdenlaista, uros/naaras.


joo erään laista m3 tarranauhaa meillä onkin mutta ei tarvitse erikseen urosta ja naarasta. "2 in one pack :cheesy:"
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Isosuo

Lainaa
joo erään laista m3 tarranauhaa meillä onkin mutta ei tarvitse erikseen urosta ja naarasta. "2 in one pack :cheesy:"

Juu ainakin Kouvolan etrasta sai erikseen metritavarana.  Sitten taas sieltä se 'paras' kaksipuolinen teippi ei pitänyt mitään...

E: Ja oli muuten ihan samaa ku toi bilteman :D (Tai ainakin täysin saman näköstä...)

J0rmalaari

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 09.01.09 - klo: 13.04
Kokeile vaihtaa moottorin johdot päittäin ja radiosta kaasu reverselle.
Ongelma ei poistu mutta lagi muuttuu nyt pakin puolelle, eli peruuttaa pienellä viiveellä.
Näin oli aluksi, ja oli tuskaa ajaa jarrun kanssa joka tuli muutaman sekunnin viiveellä. Eli ainut korjaus lagin pois saamiseksi uusi nopari?

RealTaste

Lainaus käyttäjältä: J0rmalaari - 09.01.09 - klo: 21.31
Näin oli aluksi, ja oli tuskaa ajaa jarrun kanssa joka tuli muutaman sekunnin viiveellä. Eli ainut korjaus lagin pois saamiseksi uusi nopari?
onko nopari ohjelmoitavissa? jos on niin sieltähän sen voi korjata..
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

RealTaste

huhhuh.. kävin äsken ajamassa ensikertaa sidewinderillä.. on siinä tehoa  :lol:
vaikka oli 7.2v nimh niin kun vähän painoi kaasua silti se sutii pitoa vähänkin enemmän niin keula pystyssä :cheesy:
nastat ois kova sana  :smiley:
Ps. seuraavalla kerralla pitää ottaa videota  :smiley:

ja settihän oli tällainen http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39214&grpid=4306
"ei se oo tehoista kii"
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Janezki

Lainaus käyttäjältä: J0rmalaari - 09.01.09 - klo: 21.31
Näin oli aluksi, ja oli tuskaa ajaa jarrun kanssa joka tuli muutaman sekunnin viiveellä. Eli ainut korjaus lagin pois saamiseksi uusi nopari?
Aaa... se lagaa jo jarrutusvaiheessa, ymmärsin että se odotus tulisi vasta suunnanvaihdon yhteydessä.  :lipsrsealed:
Muttatuotajoo... ohjainta lienee myös kalibroitu noparin kanssa = täysi kaasu/täysi jarru asento määritelty uudelleen? Noparista riippuen tuon tekemiseen on eri tapoja.

Jos ei tuokaan auta, niin se lienee sitten nopeudensäätimen vaihto. Harjallisista en tiedä mitään, joku muu osannee neuvoa käypästä laitetta.

J0rmalaari

#131
Juu no noparin ainoat säädöt on määritellä kaasu ja jarru setup nappia painamalla. Eli painaa setup nappia odottaa että ledi alkaa vilkkumaan painaa kaasun pohjaan hetkeksi, sitten painaa jarrun pohjaan ja päästää neutraali asentoon niin pitäisi olla säädöt tehty, muita säätöjä ei noparista löydy ohjeiden mukaan. Mutta nuo säädöt ei vaikuta asiaan..

4wdkanootti

Sen viiveen kuulus olla siinä välissä, missä jarrutus on "valmis" ja petuuttamiseen saa kytkeä potkua.
Ainoat ehjien laitteiden toimintamallit jolla ton edes saa väärään paikkaan, on et:

1. nopari jakaa puolix täyspakin ja täyskaasun välin mut radiossa se on toisaalla.

2. vaikka neutraali on määritelty, ni varsinainen jarru ei tuu ollenkaan
(, tai tulee eteenpäin-kaasun_loppuun ennen neutraalia). Viive on yhä ennen pakkia.

3. jos on poikkeutettu kaasun_vipusuhteita (esim. 2/3 eteen ja 1/3 jarru&pakki), tai liikemääriä EPA:lla - ja noparin ohjelmointi ei opi moisia "gurutietoja".

4. jos on käsketty polttiskahvasäätöjen nopeita liikkeitä lineaarisen liikkeen sekaan kaasuun/jarruun, mutta noparin ohjelmointi ei niitä ymmärrä (ainakin futaballa on mystisiä pikaliikkeitä joilla vipuklappi hypätään nopeasti, ja pummaavia jarruja.)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

J0rmalaari

#133
Koitin monet kerrat lukea huolella, mutta en käsittäny muuta kuin tuon EPA kohdan. Ja tosiaan tekee tuon saman virheen vakio ohjaimellakin missä ei ole noita miljoonia säätömahdollisuuksia. Eli mitenköhän kannattaa lähteä korjaamaan asiaa(eli miten saa korjattua säädöt jos jokin em. asioista on pielessä?) vai voiko olla nopari rikki? Ostin siis power-racingiltä että pitääkö sinne päin lähteä kyselemään?

4wdkanootti

Yritän selvemmin: saatko jo vajaallakaasulla sen jarruttamaan, vaikka jarrulla et?
entäs kun ajat piuhat koneen päässä toisinpäin, noparin kannalta pakkiapakkia, ja teet
saman jarrunetsinnän..

Joissain perus-rattiradioissa on 2 saranoinitruuvin paikkaa kaasuliipasimelle, ja toisessa on vipusuhteet epäkeskeiset. Mekaaninen poikkeutus.

Jos eri vastari - tai koko radiosetti - ei auta, jää vika nopariin. Myyjään yhteys.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

J0rmalaari

#135
Siis ei saa lainkaan jarruttamaan, menee suoraan pakille. Koitin piuhat koneessa toisinpäin(ja vaihdoin ohjaimesta rev. steering) kun painaa jarrua tulee lagi ja lagin jälkeen heittää pakille. Molemmilla radioilla siis tapahtuu samalla tavalla. Eli nyt kun painaa vauhdeissa jarrua heittää suoraan pakille, ja kun taas painaa kaasua tulee lagi. Jos piuhat toisinpäin koneessa ja rev steering ohjaimesta vauhdeista painaa jarrua tulee lagi, ja sitten menee pakille, ja kun taas painaa kaasua pakittaessa niin reagoi heti. Ja siis nyt on periaatteessa kokonaan jarru hukassa, heittää aina suoraan vastakkaiselle suunnalle sen moottorin pyörimissuunnan tai tulee se viive.

Edit, ja siis vajaakaasulla ei jarruta vaan kone käyttäytyy loogisesti ja pyörii hitaammin.

J0rmalaari

Äsken kun katselin niin asian laita on siis nyt näin. Kun painaa vauhdeista jarrua auto jarruttaa MUTTA todella vaisusti, eli ei melkeen yhtään. Eli siis on ollut näin koko ajan panin vasta äsken merkille että auto yrittää jarruttaa. Eli jarruttaa(eli  huomattavaan vähän, juuri ja juuri hidastaa renkaiden pyörimistä), sitten viive ja vaihtuu pakille. Eli siis toimii muuten aivan oikein paitsi että jarru on vaisu. Mikäs mahtaa siis olla vialla?

4wdkanootti

sinuna ottasin yhteyttä myyjään!
Siinä saattaa vielä olla mahdollisuus pidemmän setupin kautta määritellä jarrun teho, tai sitten jarrupiiri on pox. Myyjä sen varmaan parhaiten neuvoo/tai laittaa myyntikelpoiseksi.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

RealTaste

mitä tehtävissä jos nopari meni oikosulkuun?
eli kun noparin laittaa päälle se käynnistyy normaalisti mutta kone surisee?
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

J0rmalaari

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 11.01.09 - klo: 19.01
sinuna ottasin yhteyttä myyjään!
Siinä saattaa vielä olla mahdollisuus pidemmän setupin kautta määritellä jarrun teho, tai sitten jarrupiiri on pox. Myyjä sen varmaan parhaiten neuvoo/tai laittaa myyntikelpoiseksi.
On otettu yhteyttä myyjään heti kun ongelman huomasin, eli heti tuotten ostettuani. Ajattelin vaan kysästä jos on jostai omasta mokasta kiinni. Mutta kiitos neuvvoista, ja kärsivällisyydestä auttaa tietämätöntä. :tongue:

4wdkanootti

Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 11.01.09 - klo: 20.50
mitä tehtävissä jos nopari meni oikosulkuun?
eli kun noparin laittaa päälle se käynnistyy normaalisti mutta kone surisee?


Alotetaan kaluston osien nimeämisestä....
Ettei vaan olis kyseessä Castle nopari (mambamax/sidewinder, jne) joka on unohtunu konffata harjattomalta harjalliselle käytölle, tai toisinpäin
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

RealTaste

kyseessä on mamba sidewinder 5700 harjaton setti ja toimi jonkun aikaa hyvin.. mutta johto oli pitkä niin se tuli kopan ja rungonvälistä ulos ja cruts jäi reuna kiven ja auton väliin tamiya liitin murtui ja + - liittimet osuivat toisiinsa..
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

4wdkanootti

Jos oikkariin meni akun johdot (Tamiya-liitin),ni nopari usemmiten sen kestää (akku sitte on?). Liittimien korjauksella kytkeviksi/eristäviksi saatat saada kuntoon hyvinkin.

Jos oikkariin meni osa kolmesta johdota koneelleppäin (toistensa tai akkujohtojen kanssa),
sait varmaan toimintasavut ulos...

Testaa nyt pistää piuha tiettikseen ja tee palautus tehdasetuksiin. kone kytkettynä - piippaileeko, onko ledit totutulla värillä...
Nykäsy koneenjohdoista on saattanu tempoa niitä oikkariin tai poikki koneen puoleltakin...

Jos ei onnaa, sitte keskustelu alkaa korjaamisesta itsemaksavana...
Kirjeenä castlelle meni ?11 egee?,  ja korjaus/palautus itsemaksavana 35 dollarii
(nyt ratesFX sano 25.69 euroo loput)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

RealTaste

#143
http://s42.photobucket.com/albums/e347/RealTaste/?action=view&current=11012009001.flv
siinä on video ja kun valo on vihreä ja rämisee on kaasu pohjassa ja valo punainen rämisee pakki
lopussa kuulee hyvin sirinän
e: eikö kukaan osaa auttaa?
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

4wdkanootti

Kalkatus ainakin kulostaa samalta ku sillon, jos 1 kolmesta koneen johdosta ei kytke.

Kun tommonen vika oli mulla:
Mambamax konffattuna harjalliselle + harjallinen lathe45 antoi kiljuttaa eteenpäin, mutta pakilla tuli lämpöä/savua (ei kiljuntaa)

(ja korjautus oli maksuton) mut maxo paljon ku ne halus koneen myös kiertelemään jenkeissä.)

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

RealTaste

purin koko setin ja kohta kasaan uudelleen niin voiko moottorista tulevista 3 johdosta 2 kytkeä akkuun ja nähdä toimiiko kone?
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Sysi

Jere M

Datajätkä

luithan ohjeet ennen asennusta?

Sun pitää ekassa startissa konffata toi nopari ja sun ohjain. Eli ku virrat menee päälle, pitää säätää kaasu, sit jarru ja lopuksi neutraali..tai jotain semmosta muistaaksein.

RealTaste

kyllä kaikki tein ohjeiden mukaan..
kokeilin nyt sitä noparia harjalliseen moottoriin (ohjeiden mukaan)ja harjallinen toimi hyvin eli onko se sittevn moottori rikki?
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: RealTaste - 12.01.09 - klo: 07.20
kyllä kaikki tein ohjeiden mukaan..
kokeilin nyt sitä noparia harjalliseen moottoriin (ohjeiden mukaan)ja harjallinen toimi hyvin eli onko se sittevn moottori rikki?

Pyöriikö koneen akseli kevyesti, ei saa jumittaa yhtään.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi