Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

ToBy1

Tolla 540 kokosella jos kärähti, niin ei ihme ollut kun luultavasti moottori ottaa enempi A kuin 30.

HuoH

Ja jos ajoit 1/10 kokosella autolla,niin ei todellakaan oo ihme jos 1/16 ja 1/18 kokosille autoille tarkotettu nopari kärvähtää!
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

SLap

Valmistajan sivulla suositeltiin juuri 1/10 ja 1/12 autoille tuota sääjintä ! -Sami
Jeps

HuoH

Jaa,kyllä tuo vaikuttaa enemmän ´´pikku´´autojen noparilta,mutta....
Mitäs konetta käytit siinä??
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Tikkeri

Niin ja valmistajan sivuilla varmaan kanssa kerrotaan et 9t ja isompia koneita... Ei ihme et hajoaa jos 6t koneen laittaa...
Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

m.e.

Iltaa.

Ikävä kuulla, että säätimelle kävi noin, Sami. Olen yhteydessä sinuun säätimen osalta, mutta haluan kuitenkin samalla selvittää tässä, mitä ohjeita olen sähköpostissa eilen kirjoittanut, mikäli täällä asiasta keskustellaan:

>>> >> Kiitos tilauksesta. Mihin autoon tuo setti tulisi? Asson B4:een?
>>> >>
>>> >> Tuo setti on tarkoitettu lähinnä 1/18-autoille, koska luulisin, että
>>> >> 1/10-autoissa 30A säädin ei taida riittää koneen ottamiin virtoihin
>>> Eli jos
>>> >> se olisi tulossa "isoon" autoon, niin melkein kannattaisi ajatella
>>> hieman
>>> >> järeämpää pakettia siihen.
>>> >>
>>> >> Terveisin,
>>> >> Matti / Medasec

Mutta kuten sanoin, niin katsotaan, mitä asialle voidaan tehdä.

Matti / Medasec

m.e.

Niin, vastaan vielä tuohon edelliseen postaukseesi:

Valmistajan sivuilla suositellaan vastaavaa 50A säädintä 1/10 ja 1/12 -kokoluokan autoille, ei tuota 30A mallia.

Bonzer

Olis aika typerä kysymys. Toimiiko sensorillinen moottori jos ei ole sensorillista säädintä?

SLap

Ei toimi, toisinpäin toimii eli sensorillisella säätimellä toimii sensoriton mutta toisinpäin ei. -Sami
Jeps

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 30.09.09 - klo: 06.41
Ei toimi, toisinpäin toimii eli sensorillisella säätimellä toimii sensoriton mutta toisinpäin ei. -Sami

kyllä muuten toimii "sensorittomalla" säätimellä sensorilla varustettu kone. mm Castlen noparilla voi ajaa surutta Novac konetta.
Taasen kaikki "sensorilla" vastustetut noparit ei kykene ajaan sensoritonta konetta.

"sensorilla" heittomerkeissä, koska sensori on moottorissa eikä noparissa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Bonzer

#520
Ajattelin kysästä ennen ku osta ton GM EVO3 10.5T Brushless Motor säätimenä speedpassion exige 2.0

Edit. Onko toi 540 kokoluokan moottori?  :roll:

ismo

mitä pitää/kannattaa ottaa huomioon kun ensimmäisen kerran ajaa sähköautolla?"ottaa paketista"

SLap

No ekana sitä kannattaa varmaan kattoa ihan normaalisti, sen jälkeen laitat akun laturiin. Sitten katsot autoa tarkemmin valuvirheiden / rikkoutuneiden osien varalta. Jos akku on tullut auton mukana, laita se kiinni ja aja se tyhjäksi ennen latausta, jos tehdaslatausta on. Ja samalla kokeilet sähköjen toimivuuden jos akkua on yhtään valmiiksi jäljellä. Sitten kun akku on latautunut, niin eikun kovaa ajoa !  :police: -Sami
Jeps

peitsamo

#523
Mulle tuli mieleen hieman toisenlainen lista, sekään ei varmaan ole tyhjentävä, lähtisin liikkeelle siitä, että:

- Jos kyseessä on uusi autopaketti, niin tarkistan, että kaikki mukaanluvatut tavarat löytyvät paketista ja ovat ulkoisesti kunnossa
- Jos auto on ns. RTR, katson ruuvien kireyden ja kiristän tarvittaessa
- Tarkistan diffit ja iskarit, vaihdan öljyt/teen säädöt tarvittaessa
- Tarkistan renkaiden liimauksen
- Tarkistan (ennen ajamista), että ohjain ja vastaanotin ymmärtävät toisiaan, (Huom! varmistus, että myös ohjaimen pattereissa on virtaa)
- Tarkistan ohjaimen säädöt, esim. EPA, trimmit jne.
- Lataan akun
- Jos autoon on hommattu/laitettu muita sähkö osia tai akkuja, varmistan, että ne ovat yhteensopivia
- Laitan lähettimen päälle, kytken akun nopariin
- Varmistan, että komennot pelaa (ohjaus, kaasu, jarru)
- Varmistan, että ajopaikka on tarkoitukseen sopiva
- Painan kaasua ja nautin ajosta.
Flying Calacucco

ismo

tarviiko ohjainta ohjelmoida?on ohjekirjassa nii vaikeeta tekstii etten ymmärrä.ja pelkkä antenniputken laitto on aika vaikeeta ku menee solmuu kokoaja.nii ja mitä ohjaimessa olevat steer ch 1 ja servo reversing tarkottaa ja mite ne pitää olla?ja viel se neutral nappi?

Heuli


ismo

hienoo!!!auto toimii mut en ymmärrä noita ohjelmia sport ,race ja training mode?ja pitääkö auto ohjelmoida ku vaihtaa lipoakkuihin?

SLap

Sport asetuksesta en tiedä, mutta RACE on kisa, ja training mode harjoittelu, eli siinä on tehoja vähemmän = sopivaa harjoitella jos on ensimmäinen auto. -Sami
Jeps

Tepaja

Tietääkseni menee näin:
Race: 100% kaasu, 100% jarru, ei pakkia.
Sport: 100% kaasu, 100% jarru, 100% pakki.
Training: 50% kaasu, 100% jarru, 50% pakki.

Trainingin prosentteja en varmuudella muista oikeiksi. Nämäkin pitäisi löytyä manuaaleista.

vaizki

Lainaus käyttäjältä: ismo - 30.09.09 - klo: 18.38
hienoo!!!auto toimii mut en ymmärrä noita ohjelmia sport ,race ja training mode?ja pitääkö auto ohjelmoida ku vaihtaa lipoakkuihin?

Mikäköhän auto / nopeudensäädin? Ilmeisesti Traxxas.. mutta mikä malli?

Minulla on 1/16 e-revo vxl ja sen VXL-3m noparissa ainakin lipolla pitää laittaa se lipo-vahti päälle (se laskee tehot ensin 50% ja vähän ajan kuluttua auto pysähtyy kokonaan). XL-5 nopareissa ei tätä vahtia ole mutta sellaisen voi tosiaan laittaa ulkoisena.

Kun ei tunnu tuo manuaalin tulkkaaminen olevan niin helppoa niin kerronpa miten tuon VXL noparin kanssa homma toimii.. jos siinä palaa punainen valo niin lipo-vahti ei ole päällä (NiMH akuille), jos palaa vihreä niin se on päällä. Asetus on helppoa, kun nopari on päällä, painat sitä ainoaa nappia yli 10 sekuntia (joka on aika pitkä aika), niin sieltä kuuluu sellainen nouseva (päälle) tai laskeva (pois) ääni. Done.

Tepaja sai nuo profiilit oikein, 2S lipoilla olen itse ajellut suosiolla training modessa silloin kun penskakin haluaa ajella  :angel: ja niiden asetushan on niin että noparin ollessa pois päältä pidetään sitä nappia pohjassa, tulee ensin muistaakseni punainen, sitten vihreä valo, sitten se vilkahtaa kerran (sport), 2 kertaa (race), 3 kertaa (training) ja aloittaa alusta. päästä nappi irti kun sopiva moodi on vilkutettu.

ismo

siis 1/16 e-revo on auto.nii tarkotin ku on joku"low voltage detection"pitääkö se laittaa lipoilla päälle ja laitetaanko se vakio akun kanssa ennenku laitetaa lipo?


ois pitäny lukee viesti loppuu.ei meinaa malttaa.

vaizki

No tuossa edellisessä viestissä juuri kuvasin lipo-vahdin eli low voltage detectionin asettamisen. Ja ihan sama mikä akku on kiinni autossa kun sen laitat päälle, ei se nopari erota lipo-virtaa nimh-virrasta.. Ja siksi juuri se pitääkin laittaa käsin päälle se vahti  :tongue:


jonde_sorone

Terve!

En ole sähkö konversioita tehnyt ennen, sähkö autoista senverran että mulla on 2kpl 1:18 fooroaderia ja oli 1:10 turisti. Eli minkäkokoinen kone, säädin ja akku Kyosho Giga Crusher DF:n?
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

ismo

tarttis taas neuvoja.toinen takarengas on vinossa.ei jousituksesta johtuva vaan...oikealta vasemmalle.eli siis renkaan etureuna on sisempänä kuin takareuna.miten sen voi korjata?

SLap

Kuulostaa että aurauskulma olisi pielessä, jos autossa on säädettävä niin säädä, mutta voi myös olla että ne säädetään erilaisilla tukivarsilla, sitten en tiedä jos vain toinen on niin. -Sami
Jeps

ismo

pelkästään toinen rengas.auto on toissapäivänä ostettu 1/16 e-revo.

SLap

Jeps


yritäjä