Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Empuito

#750
Sattuupa kyllä olemaan harjaton. Ja mitkä johdot väärinpäin?

En ole koskenut johtoihin.
Traxxas bandit vxl, sidewinderillä+3600mAH 8,4V nimh.

kynamies

Kyseessä vanha autoni, ja voin sanoa että johdot ovat oikeinpäin ellet ole mennyt nihin koskemaan.

seppomikael

Siellä on moottorissa oikosulku. Osuvatko moottorin kiinnitysruuvit kenties käämeihin.
Jos moottorin johdot olisivat väärässä järjestyksessä niin se vain liikkuisi väärään suuntaan.

Paitsi jos kyseessä on sensorillinen moottori jolloin se jää säksättämään paikalleen.

Jos nuo eivät ole sinulle tuttuja asioita niin suosittelen ettet kytke autoon sähköjä ennen kuin olet näyttänyt sitä jollekin kokeneemmalle joka saattaa helpostikin keksiä vian.

juhku1

Mitä eroa on 2200kV:n ja 2650kV:n mamba monsterin combon välillä?
Ainakin ovat saman hintaiset :shock:
Mitähän tuo kV tarkoittaa?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

SLap

KV = Kierrosta per voltti. Eli noiden kahden moottorin välinen ero on 450kv, eli mielestäni aika vaikuttava. -Sami
Jeps

juhku1

Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.


SLap

Höyrysi = savusi = päästi toimintasavut ulos  :shock: ? Eli vähän laajempaa tietoa, vakiomotit ja hiilikoneet on  :wink:. -Sami
Jeps

}joni{

Lainaus käyttäjältä: SLap - 08.12.09 - klo: 15.21
Höyrysi = savusi = päästi toimintasavut ulos  :shock: ? Eli vähän laajempaa tietoa, vakiomotit ja hiilikoneet on  :wink:. -Sami
höyryä tuli aika paljon ja oli ihan kuuma ois varmaa munakas paistunu :grin: eikä ees ollu paljoo akul ajettu ehk kerkisin ajaa 5min ja aika tuore vehje muutenki

SLap

Välitykset pielessä ? Itselläni kävi juuri noin joskus aikoinaan, kun oli liian pitkät välitykset. -Sami
Jeps

juuttaanjunttura

Minulla on ongelma!! :undecided: Auttakaa!!! :cry:
Ostin uuden servon (http://www.rcmart.com/catalog/rc-servo-fast-blue-bird-high-speed-metal-gear-bms621mg-p-15931.html) ja uuden moottorin (http://www.rcmart.com/catalog/rc-brushed-motor-1022t-yeah-racing-hackmoto-mt0003-p-26479.html?cPath=293_944)
Tänään kun iskin ne kiinni ja kokeilin, servo rupesi sekoilemaan(Kun käänsin rattia se tuli myöhässä, pätki ja vastaanottimesta hävisi satunnaisesti virta!
Vastari on http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXWJN2&P=M
Nopari on http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-8619.pdf
Onneksi toimii sentään vakionoparin(TEU-101BK) kanssa...
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

tturku

taitaa noparin bec piiri kyykätä eli nopari ei pysty tarpeeksi antamaan virtaa servolle. servo haukkaa liikaa virtaa ja jännite kyykkää jolloin vastari taas sammuu myös hetkellisesti.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

*RC-hemmo*

kun tuollasella GMVIS 4000mAh nimh akulla ajaa sidewinderin motilla 20-25min, nii piteneekös ajoaika tällä Team Orion 5100 Rocket nimh akulla paljonkin? vai kannattaako hankkia toinen tuollanen 4000mAh akku. (en oo vielä hankkimas lipo akkuu) :undecided:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

juuttaanjunttura

Lainaus käyttäjältä: tturku - 08.12.09 - klo: 20.35
taitaa noparin bec piiri kyykätä eli nopari ei pysty tarpeeksi antamaan virtaa servolle. servo haukkaa liikaa virtaa ja jännite kyykkää jolloin vastari taas sammuu myös hetkellisesti.
Kiitos!! :p
Aiii juuuuu :shocked: olimpas tyhmä! :lol: Tossa vakionoparissa onkin erillinen johto, joka tulee vastarin batteryliittimeen, siksi se toimii tuon servon kanssa. 
Servo olikin tavallista nopeampi ja vääntävämpi ei sitten kai mikään ihme. Onko siinä aihetta viedä takuukorjaukseen vai onko se vain "ominaisuus"??  :shock: Pelottaa vaan, että TEU-101BK kärvähtää (he he he):evil:, kun pyöritän sillä tuota hieman kireämpää konetta...
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

tturku

toi tamiyan vakio nopari kestää ainakin tamiyan sporttuned moottoria, jossa lankamäärä taitaa olla 23t. Ei varmaan kovin paljon kireämpää kestä, mutta lämmöistä sen huomaa, eli jos nopari lämpenee paljon niin silloin voi kyrvähtää. Jos ei lämpene paljoa niin anna mennä vain.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

juuttaanjunttura

Kannattaakohan mennä liikkeeseen vineemään, kun tuon Robben noparin ohjeessa sanotaan että BEC olis 5V ja kestäis ainakin 3 servoa. Nyt virrat menee pois jo yhdestä servosta!Siinä on varmaan joku vika... :shock:...vai mitä?? Sen näkee sitten.
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

Jabe

Lainaus käyttäjältä: juuttaanjunttura - 09.12.09 - klo: 11.22
Kannattaakohan mennä liikkeeseen vineemään, kun tuon Robben noparin ohjeessa sanotaan että BEC olis 5V ja kestäis ainakin 3 servoa. Nyt virrat menee pois jo yhdestä servosta!Siinä on varmaan joku vika... :shock:...vai mitä?? Sen näkee sitten.
Jos on ihan uusi nopari, niin kyllä se pitäisi takuuseen mennä. Mutta voihan se vika olla siinä servossakin, kokeile toisella servolla niin tiedät.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

juuttaanjunttura

Nopari ei ole kovin uusi, mutta on siinä takuuta jäljellä. Jos laittaa toisen servon, se toimii, mutta niin toimii uusikin servo, jos käyttää toista noparia... No jokatapauksessa käyn liikkeessä, koska pinjonista katkesi hampaat uuden koneen myötä :mrgreen:
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

*RC-hemmo*

kun tuollasella GMVIS 4000mAh nimh akulla ajaa sidewinderin motilla 20-25min, nii piteneekös ajoaika tällä Team Orion 5100 Rocket nimh akulla paljonkin? vai kannattaako hankkia toinen tuollanen 4000mAh akku. (en oo vielä hankkimas lipo akkuu) sori tuli toiseen kertaan  :angel:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

Yleensä samanlaisia ne mahhit on eri nimh-paketeissa eli joku viitisen minuuttia tulisi lisää ajoaikaa.

}joni{

Lainaus käyttäjältä: SLap - 08.12.09 - klo: 18.15
Välitykset pielessä ? Itselläni kävi juuri noin joskus aikoinaan, kun oli liian pitkät välitykset. -Sami
no mitenköhä niit sit sais mulkattuu kun ei oikee osaa :grin:

sakke_

Lainaus käyttäjältä: }joni{ - 09.12.09 - klo: 21.07
Lainaus käyttäjältä: SLap - 08.12.09 - klo: 18.15
Välitykset pielessä ? Itselläni kävi juuri noin joskus aikoinaan, kun oli liian pitkät välitykset. -Sami
no mitenköhä niit sit sais mulkattuu kun ei oikee osaa :grin:
Vaihtamalla moottorin pinionia ja auton spurria. Eli pinioniin vähemmän hampaita ja spurriin lisää sillä saat välitystä lyhyemmäks ja kato sitte ku vaihat ratastusta että rattaiden välykset on oikeen ettei tästä aiheudu vahinkoa.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC


Rusakka

Tässä viikko sitten kaverini ajoi autollani (trx slash, sähkö) ja kysyi, että miksi minä en harrasta polttisautoja? Tähän kysymkseen en oikein osannut vastata. :undecided: Meinasin sanoa, että polttomoottoriautot on tehottomampia, mutta kaverini lisäsi, että hän oli jollain tutullaa ajanut polttisautolla, ja että oli sutinut jonkun 500m suoran päästä päähän? Siis onko polttomoottooriautot tehokkaampia, kuin sähköautot? Miksi valita sähkö, onko polttomoottoriautoilla jotain parempia puolia, kuin sähköautoilla? Muistelisin täältä jostakin lukeneeni, että polttisautot olisivat tehottomampia?
Traxxas Slash
Losi CC

tturku

Maku asia, kummatkin saa kulkemaan aikalailla. Sähköautot ovat huolettomampia. Polttiksissa pitää moottori saada aina säätöihin jotta toimii kunnolla. Säätöihin taas vaikuttaa lämpötila, tulppa, moottorin kuluneisuus, polttoaine jne. Polttiksissa taas on se ääni ja haju homma. Polttiksilla ei yleensä pysty ajamaan sisäradoilla. Kummassakin omat hyvät ja huonot puolensa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

4wdkanootti

Polttiksissa:
mitä kireämpi kone, sitä enempi säätö vaatii moottoriosaamista.
(kisakoneet maksaa, kuluu)

Todella ison tehon sähkövehkeissä:
akku/nopari/kone setti maksaa, mutta sitten moottorin luonne on niin äkäinen, että joutuu usein vahvistamaan liki koko voimansiirtolinjankin.
Sähkönsiirtolinjassakin joutuu joko olemaan järkeä, tai neuvoja/-jia.
Teoreettista tehoa saa enempi, mutta sitä kuluu akkujen painolisään, jollet tingi ajoajan pituudesta per "tankillinen" sähköä.
Kiihdytys kovaa, huippunopeutta saa, osaamista tarvitaan sähkö/voimansiirto puolilla.
(hutisäätö voi haukata aimo palan kerralla lompakosta)
:smiley: siis antoisampaa  :azn:

PS
ei ole kerrostalossa 1-luokan tulenarkaa polttoainetta, mutta lipo-sack on..


MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

svart

Rusakalle

eli lyhyesti, sähköillä saa enempi potkua kuin millään nitro koneilla mutta rahaa palaa kyllä enempi alkuuun kerta investointina.
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Duster1

Ja ihan varmasti on sutinut 0.5km kun niin kaukaa ei autoa enää pysty ajamaan tai edes kunnolla näkemään.
Joten vaihda kaveris kun tollasta p****a puhuu päin naamaa.

Kyllä se totuus on, että sähkö on paljon tehokkaampi jos niin haluaa.
Axial SCX 10 TR

Rusakka

Juup sitä minäkin, ettei 500m sudi, mutta pitääpäs sanoa, kun taas joskus nähdään :evil: Huomenna jääajelua tiedossa  :cool:
Traxxas Slash
Losi CC

tturku

ps. voihan sitä rataa pitkin sutata ympyrää joten ei se mahdotonta ole. Tosin puoli kilsaa on aika pahasti liioiteltua luultavasti.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009