Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

metko

Noni nyt saatiin uus metallirattainen servo miniraveen, mutta ku laitoin servon kiinni toimi kyl iha hyvi mut sit ku vähä aikaa käänteli renkaita ilmassa ne jäi toiselle puolelle ''jumiin'' mut palautti hetken päästä itestään kyl keskelle, teki ton toisenki kerran, mut nyt ajoin akullisen ilma mitää ongelmia eli sinäänsä ei mitää ongelmaa mut jäi mietityttää toi? Mistäköhä johtu?

Ja toine kysymys lipoakuista. Helsingin hobbypointissa halvin maholline lipo setti oli päälle 100e, akku n. 50e, virtalähde noin 30e ja laturi noin 30e. En sit viittiny parin huntin autoo tommosta ruveta investoimaan eli saakos jostain esim. netistä tilaamalla huomattavasti halvemmalla? Ja tuoko se huomattavasti lisää tehoa? Ajoaikaa en sinäänsä kaipaa lisää ku on kaks normi akkuu ja ku niitä laitailee aina vuorotelle ni iha mukavasti saa ajettuu.

SLap

Jos on savoxin servo, niin ei ainakaan rikki pitäs olla. Tsekkaa auton kääntymis tsydeemit ja katso ettei mikään paikka ole ruosteessa. Ja kyllä, lipolla saa aika kivasti lisätehoa, ja yleensä pitemmän ajoajan. -Sami
Jeps

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: SLap - 28.12.09 - klo: 16.17
Jos on savoxin servo, niin ei ainakaan rikki pitäs olla.

Missä puhuttiin Savöxin servosta? Ja miksei se vois olla rikki?
Flying Calacucco

metko

Lainaus käyttäjältä: SLap - 28.12.09 - klo: 16.17
Jos on savoxin servo, niin ei ainakaan rikki pitäs olla. Tsekkaa auton kääntymis tsydeemit ja katso ettei mikään paikka ole ruosteessa. Ja kyllä, lipolla saa aika kivasti lisätehoa, ja yleensä pitemmän ajoajan. -Sami
Se on valmistajan servo eli siis joku robben metallirattainen servo, joka makso 29e. Tuskin se rikki on ku toimii iha normisti nyt, eikä oo varmaankaan mikään ruosteessa ku koko autolla on ajettu 2 akullista eikä ollenkaa ulkona ja tolla servolla yks :D. Katellaa jos kehtais laittaa sen 100e lipoon. Mites muuten tota vois sit virtittää ku lipolla? Jotai isompaa mottii? Harjatonha tossa on vakiona.

Jabe

Lainaus käyttäjältä: metko - 28.12.09 - klo: 16.13
Noni nyt saatiin uus metallirattainen servo miniraveen, mutta ku laitoin servon kiinni toimi kyl iha hyvi mut sit ku vähä aikaa käänteli renkaita ilmassa ne jäi toiselle puolelle ''jumiin'' mut palautti hetken päästä itestään kyl keskelle, teki ton toisenki kerran, mut nyt ajoin akullisen ilma mitää ongelmia eli sinäänsä ei mitää ongelmaa mut jäi mietityttää toi? Mistäköhä johtu?

Ja toine kysymys lipoakuista. Helsingin hobbypointissa halvin maholline lipo setti oli päälle 100e, akku n. 50e, virtalähde noin 30e ja laturi noin 30e. En sit viittiny parin huntin autoo tommosta ruveta investoimaan eli saakos jostain esim. netistä tilaamalla huomattavasti halvemmalla? Ja tuoko se huomattavasti lisää tehoa? Ajoaikaa en sinäänsä kaipaa lisää ku on kaks normi akkuu ja ku niitä laitailee aina vuorotelle ni iha mukavasti saa ajettuu.
Jos servot jumittaa, niin tarkasta linkistö, voi olla että menee jossain kohtaa linkit niin isoon kulmaan että servo ei jaksa palauttaa.

Tuohon lipo asiaan, lipoja löytyy ulkomailta hieman halvemmalla, mutta laturi ja virtalähde maksaa aika pitkälti saman. Mutta osta kunnon laturi niin sitä voi käyttää monessa muussakin, laturit on yleensä 12VDC, mutta löytyy myös jotain 230VAC toimivia jolloin ei tarvitse virtalähdettä.
Virtalähteen saa helposti vaikka tietokoneen virtalähteestä jos osaa rakentaa. Täältä foorumiltakin löytyy varmaan kohtuu hintaan latureita ja virtalähteitä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

metko

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 28.12.09 - klo: 16.36
Jos servot jumittaa, niin tarkasta linkistö, voi olla että menee jossain kohtaa linkit niin isoon kulmaan että servo ei jaksa palauttaa.
Aika alottelija oon näissä hommissa viel eli miten toi sitte tarkastetaan?

SLap

No ota vaikka servo irti autosta, sitten käänna renkaita kumpaankin suuntaan niin paljon kuin menee, ja sitten tunnustele, että ottaako kiinni missään kohdassa. -Sami
Jeps

Jabe

Servo pitää olla kiinni, että sen huomaa meneekö linkit jossain kohtaa liian isoon kulmaan.
Virrat pois autosta ja lähdet käsin kääntämään servoa pikku hiljaa ääriasentoihin, kokeilet aina välillä että se lähtee takaisinpäin, ihan lopussa varmaan huomaat että kun ylität tietyn pisteen servo ei enää palaudu helpolla. Sen kohdan löytää helpommin kun vääntää renkaista takaisinpäin.
Sitten otat radion ja kokeilet kuinka pitkälle servo liikkuu kun kääntää ratista ja säädät ohjauksen EPA:a (epa määrittää servon liikkeen pituuden, eli loppupisteen säätö suomennettuna).
Vaikea selittää, mutta käytännössä helppo näyttää.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

ToBy1

Toimiiko tämä ja tämän kanssa? Tuo noppa vastasi sitä Speed Passionin noppaa? Tossa hobbycityn nopassahan on sensori? Entä voiko säätää cut offeja yms? Onko hyvä nopari kestävyydeltään?

SLap

Kestääkö Ez-Run 80A 1/8 nopari 1/10 krossarikäytössä CS Magnetic 7.5T 4700kv koneella ? ja tuulettimen kanssa varmaan pitää olla. Koska mietiskelen tässä, että 1/8 ja 1/10 on aika suuri painoero, joten tietävämmät valaiskaa ? -Sami
Jeps

*HOKE*

Kestää.

60A säätimellä on 7.5 koneita käytetty täysin ongelmitta ja 80A kestävä säädin toki kestää selkeesti kireempää.


eSATA

Ei sen parempaa tietoa hyvyydestä mutta kannattaa ottaa huomioon että kyseinen säädin vaatii lisäksi joko vastariakun tai becin.
Eli säädin ei syötä sähköä vastarille ja servolle.
Cannondale Scalpel Team Replica

ToBy1


SLap

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.12.09 - klo: 21.20
Kestää.

60A säätimellä on 7.5 koneita käytetty täysin ongelmitta ja 80A kestävä säädin toki kestää selkeesti kireempää.

Unohdin mainita, että säätimen rajoitus on 8T. -Sami
Jeps

*HOKE*

Äläpäs nyt sekoile.
Ensinnäkin tuo säädin on 1/8 käyttöön tarkoitettu.
Paljon suuremmalle koneelle ja yleensä 4 kennoiselle lipolle.
Tuohon voit todellakin laittaa kymppiauton harjattomista lähes minkä tahansa.
Tosin en näe mitään älliä käyttää tuollaista säädintä kymppikrossissa.
Saati takatuupissa.
Säädin kun on kooltaankin aika reilu mötkäle.

SLap

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 29.12.09 - klo: 11.15
Säädin kun on kooltaankin aika reilu mötkäle.

Joo, se on. Mutta pienellä korin modaamisella menee helposti autoon, akkupannan päälle. -Sami
Jeps

*HOKE*

Silti...
Miksi ihmeessä laitat 1/10 autoon 1/8 auton säätimen????
Järkkykokoinen ylimitoitettu härveli.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Exige-20-Brushless-ESC-103401

Tuo mielummin.
Tai jos oikein pitää rahassa pihistää niin sitten vastaava netistä tilaten.

SLap

Ei ole rahaa tuohon, pappa betalar, ja sano että 50€ maximi. -Sami
Jeps

*HOKE*

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7188&Product_Name=Turnigy__Brushless_ESC_60A_w/_Reverse_programm.

Siitä sitten.

Postikuluineen mahtuu iskän budjettiin...
Ja mikä parasta tuo mahtuu autoon ihan oikeelle paikallekin.
Ja soveltuu tuohon käyttöön selvästi paremmin ku isomman auton säädin.

SLap

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 29.12.09 - klo: 11.29
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7188&Product_Name=Turnigy__Brushless_ESC_60A_w/_Reverse_programm.

Siitä sitten.

Postikuluineen mahtuu iskän budjettiin...
Ja mikä parasta tuo mahtuu autoon ihan oikeelle paikallekin.
Ja soveltuu tuohon käyttöön selvästi paremmin ku isomman auton säädin.

Ei oo peipalia eikä vishakorttia  :lipsrsealed:. Ja tuossa ei ole sensoria, minkä haluan  :cry:. -Sami
Jeps

*HOKE*

Sun ajo-ominaisuuksiin ei tuolla sensorilla tule mitään parannusta kun samalla tunget autoon järkyn ylikokoisen ja painavan möhkäleen nostamaan auton painopistettä reilusti.

Se ero ei ole mikään suuri tuolla sensorittomalla ja sensorillisella.

SLap

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 29.12.09 - klo: 12.37
Sun ajo-ominaisuuksiin ei tuolla sensorilla tule mitään parannusta kun samalla tunget autoon järkyn ylikokoisen ja painavan möhkäleen nostamaan auton painopistettä reilusti.

Se ero ei ole mikään suuri tuolla sensorittomalla ja sensorillisella.

Eipä olekaan, no nopari tulee varmaan sitten huomenna. Kyllä tuo menee ensikesään, jolloin ostan gigaset ja hyvän noparin. -Sami
Jeps


OV

#894
Riippuu varmaan käytöstä, mutta toinen 60A esci ja toinen 90A ja kone 89A niin eiköhän ole selvä keissi. Toki jos tulee tissutteluun niin eiköhän ensimmäinenkin kestä, mutta ite ainakin pelaisin varman päälle.

Ja tässä on nyt oletuksena se, että tuo 89A on max jatkuva kesto. Eikä piikki.

Mistäs sais 2,4Ghz anteenan? Rätinän malli on LSR-3000 DSM



Virallista waraosaa en mistään löytänyt. Jotta onko pakko sorvata joku tällänen paikkaansa? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5265

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: ToBy1 - 29.12.09 - klo: 22.33
Kumpi: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7188&Product_Name=Turnigy__Brushless_ESC_60A_w/_Reverse_programm vai
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7341&Product_Name=Hobbyking_SS_Series_90-100A_ESC
Ylempi on rehellinen auto säädin, mutta alempi on kai yleensä käytetty lentävissä laitteissa. Minuakin kiinnostaisi, mikä olennainen ero on lentokonesäätimellä ja autosäätimellä? Lentolaitesäätimessä ei varmaankaan ole pakkia, mutta käykö se muuten autoon ja mitä eroa on sisäpyörijän ja ulkopyörijän säätimellä?

rc_lazer

mistä saisi moottori johdot kun sain moottorin jossa ei ollut johtoja niiin mistä saisin johdot siihen moottoriin että voisin kytkeä sen autoon?
Jepjep

Janne A

Eiköhän sama kauppias oo valmis myymään sulle johdotkin.

kynamies

Tämä on jo kolmas aihe missä kysyt tätä, eiköhän se vastaus löydy vähemmälläkin postaamisella? :wink:

rc_lazer

eikun minulle sanottiin että tänne aiheeseen kuuluu sanoa
Jepjep