Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

apophis

Mitäs mieltä olette yleensä noparien BEC toteutuksista ja virranantokyvystä. Otetaan esimerkiksi nämä hyvät ja suositut kaksi noparia ja kaksi servoa:

1/10 kokoluokka

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7188&Product_Name=Turnigy__Brushless_ESC_60A_w/_Reverse_prog._%28v2.2%29

BEC: 6V/ 1.5A Output

http://www.savoxtech.com.tw/file/SC-1258.pdf

Stall current @6V: 5A

1/18 kokoluokka

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7189&Product_Name=Turnigy_Brushless_ESC_18A_w/_Reverse_programm.

BEC: 6V/ 1.0A Output

http://www.savoxtech.com.tw/file/SH-0255.pdf

Stall current @6V: 1.6A

Eli worst casessa kummassakaan noparissa BEC virta ei lähellekään riitä servon maksimivirtaan? Melkein tuon perusteella veikkaisin, että kaikki pimentyneet noparit on sellaisia, mistä kärähtääkin BEC piiri.

Esimerkkinä vielä edullinen 5A BEC:

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4319

Tuntuisi että tuollainen on ihan välttämätön ostos kiinanoparien kanssa. Pienemmille servoille voi helposti tehdä itse lineaarisen BECin vaikka 7805 regulaattorilla.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Heuli

Peitsamo: Se johtuu erilaisesta käämitystyylistä: puolikkaita käämikierroksia on usein tähtikäämeissä, mutta kireimpiä koneita saa tasakäämeilläkin. Kaikki deltakäämityt ovat tasaluvuilla samoin kuten hiilikoneetkin.

4wdkanootti

Bec tilanteessa laskin tassuun, ja laskemaan paljonko olis pitänyt olla radiolaitevirtaa yhteensä. = Servot+vastari+ muut sillä jännitteellä kuormitettavat laitteet. Kaveripiirissä yx ja toine on unohtanut laskelmista ne 2-3 puhallinta joita mukavuussyistä on ruokittu bec- virrasta.
(Mä en tällä kertaa itte menny tohon, ku mulla on leikittävänä Peltieerillinen, eli pykälää nälkäsempi jäähy koneella.)

Sitten noparin bec syyniin, että pitikö riittää.
  Mainitsin jo toisaalla, mutta ajelin pitkään noparilla joka toimi vain ubecillä, muuten oli pimee (MMMv1)
Jos ei ni, ostelemaan/virittelemään riittävää!

PS Edellisen postauksenkin tehokkain ubec oli rajotettu alle 6S !
-- tarvittaessa:
Castle BEC (10A max)
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37740&grpid=2203
tai
BEC PRO 12S SWITCH REG
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43490&grpid=2203

lisäys: ja pimee kone pysyy pimeenä koneena, jollei ole koneinsinöörin vikaa tehä se uusix. = kauppaan
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2


Heuli

Speksien mukaan tuo säädin kestää yli 3,5t koneet eli katsele 4,0t koneita jos mahdollisimman tehokkaan haluat.

tero


jerzirccar1

Omistan tamiya ta05ms auton, saakos siihen vaihdettua muovirungon heittämällä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Tomy

Onko markkinoilla jokin hyväksi todettu verrattain edullinen sensorillinen nopeudensäädin, joka sopisi VTR-luokan autoon? Moottoriksi ajattelin CS 17,5 Super Sport Brushless.

goos

Lainaus käyttäjältä: Tomy - 16.04.10 - klo: 09.34
Onko markkinoilla jokin hyväksi todettu verrattain edullinen sensorillinen nopeudensäädin, joka sopisi VTR-luokan autoon? Moottoriksi ajattelin CS 17,5 Super Sport Brushless.

Käytetty LRP SPX on loistava, hintaa noin 80-110e käytettynä
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Janne A

Lainaus käyttäjältä: goos - 16.04.10 - klo: 09.37
Lainaus käyttäjältä: Tomy - 16.04.10 - klo: 09.34
Onko markkinoilla jokin hyväksi todettu verrattain edullinen sensorillinen nopeudensäädin, joka sopisi VTR-luokan autoon? Moottoriksi ajattelin CS 17,5 Super Sport Brushless.

Käytetty LRP SPX on loistava, hintaa noin 80-110e käytettynä

Peukku SPX:lle täältäkin. Näkys noita Tekinin RS:iä olevan tarjolla, mutta ne menee sit jo reippaasti yli huntin luokkaan.

historia

Millonkahan Hyvinkään rossi baana on auki kaikelle kansalle, missä kunnossa mahtaa olla?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: historia - 16.04.10 - klo: 14.59
Millonkahan Hyvinkään rossi baana on auki kaikelle kansalle, missä kunnossa mahtaa olla?

Eikö siitä löydy oma keskustelu :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

JHenrikS

Mikä vialla Rustler xl-5 autossa? Vaikka en paina kaasua ni auto menee eteenpäin ja ku säädin sitä throttle trimmiä ni auto ei kulje enää kuin ihan hiljaa?? :huh:

Tepaja

Lainaus käyttäjältä: JHenrikS - 17.04.10 - klo: 12.00
Mikä vialla Rustler xl-5 autossa? Vaikka en paina kaasua ni auto menee eteenpäin ja ku säädin sitä throttle trimmiä ni auto ei kulje enää kuin ihan hiljaa?? :huh:
Jos mahdollista (en siis tunne kyseistä noparia), niin kalibroi nopari uusiksi ja laita tätä ennen trimmit keskelle.

JHenrikS

Lainaus käyttäjältä: Tepaja - 17.04.10 - klo: 12.49
Lainaus käyttäjältä: JHenrikS - 17.04.10 - klo: 12.00
Mikä vialla Rustler xl-5 autossa? Vaikka en paina kaasua ni auto menee eteenpäin ja ku säädin sitä throttle trimmiä ni auto ei kulje enää kuin ihan hiljaa?? :huh:
Jos mahdollista (en siis tunne kyseistä noparia), niin kalibroi nopari uusiksi ja laita tätä ennen trimmit keskelle.

kalibroitu on ja vieläkään ei kulje vaikka akku on täysi.. Miksi?

jonu93

Jos harjaton auto kulkee lipo akun kanssa 65km/h niin paljon se kulkee nimh akulla? Paljon vaikuttaa nopeuteen? Ja kauanko pystyy ajamaan esim 3500mah nimh akulla?  :huh: :huh:
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

rottapaavo

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 17.04.10 - klo: 13.41
Jos harjaton auto kulkee lipo akun kanssa 65km/h niin paljon se kulkee nimh akulla? Paljon vaikuttaa nopeuteen? Ja kauanko pystyy ajamaan esim 3500mah nimh akulla?  :huh: :huh:
Sehän riippuu mikä akku on kyseessä. Eli onko lipo 2s tai 3s. 3s vie autoa aivan erilailla kuin 2s. Nimh akuissa tais mennä niin, että 8 kennoinen vastaa 2s lipoa (noin). Ja tuo mAh määrä kertoo sen kuinka kauan autolla voi ajaa eli mitä isompi amppeeri luku, niin sitä kauemmin ajamista.

Itellä on Rustlerissa VXL-combo ja se kulkee (23/90 välityksillä) 6 kennosella nimh akulla varmaan noin 35-40km/h ja lipon kanssa 55-60km/h. (Arvot on mutu-tuntumalla heitettyjä, mutta varmaan tollasta vauhtia se menee). Noitten akkujen ero tuntuu tosi isolta esim. nimh:lla ei meinaa keulia, mutta 2s lipolla keulii koko ajan.

 
.

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

clarkkent

Mites toi nyt pitää laittaa ku mulla on hiiletön kone ja kun Durangoon se pitäis saada pyörimään toisinpäin kun vanhassa autossa oli.

Asiaa varmaan käsitelty mut en löydä.
Associated SC10,RC10GT+GT2, RC10T4, RC18T Team Losi 8ight, TeamC http://riihimaenpaklubi.net

SLap

Onko se sensorillinen kone ? Jos se on sensoriton, niin pyörimis suunta vaihtuu minkä tahansa kahden johdon paikkaa vaihtamalla, esim. A johto C paikkaan tms. Mutta sensorillisella ei toimi ! -Sami
Jeps

clarkkent

On sensorillinen. Eli tuolla ei saa toimimaan ollenkaan eikä mitenkään?
Associated SC10,RC10GT+GT2, RC10T4, RC18T Team Losi 8ight, TeamC http://riihimaenpaklubi.net

SLap

Mikä nopari on käytössäsi ? Jos nopari tukee sensorittomia, niin ihan hyvin voit ajaa ilman sitä sensorikaapelia. -Sami
Jeps

clarkkent

Associated SC10,RC10GT+GT2, RC10T4, RC18T Team Losi 8ight, TeamC http://riihimaenpaklubi.net

SLap

Jeps

clarkkent

Associated SC10,RC10GT+GT2, RC10T4, RC18T Team Losi 8ight, TeamC http://riihimaenpaklubi.net

SLap

Jeps

Voyager

#1406
Lainaus käyttäjältä: clarkkent - 17.04.10 - klo: 21.35
Mites toi nyt pitää laittaa ku mulla on hiiletön kone ja kun Durangoon se pitäis saada pyörimään toisinpäin kun vanhassa autossa oli.

Asiaa varmaan käsitelty mut en löydä.

Kaiva ratista "Servo Reverse" toiminto ja käännä pyörimis suunta siitä.
Sensorillisen tekniikan kanssa johtoja -EI- saa vaihtaa päikseen.

Edittiä:

Toi siis pohjautuen siihen, että sinulla on sensorillinen tekniikka.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

clarkkent

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 17.04.10 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: clarkkent - 17.04.10 - klo: 21.35
Mites toi nyt pitää laittaa ku mulla on hiiletön kone ja kun Durangoon se pitäis saada pyörimään toisinpäin kun vanhassa autossa oli.

Asiaa varmaan käsitelty mut en löydä.

Kaiva ratista "Servo Reverse" toiminto ja käännä pyörimis suunta siitä.
Sensorillisen tekniikan kanssa johtoja -EI- saa vaihtaa päikseen.

Edittiä:

Toi siis pohjautuen siihen, että sinulla on sensorillinen tekniikka.

Toni

Noni. Se oliki sitte noin helppoa. Nyt toimii. KIITOS!
Associated SC10,RC10GT+GT2, RC10T4, RC18T Team Losi 8ight, TeamC http://riihimaenpaklubi.net

emk

Morjesta,

Tullut tässä elvytettyä vanhaa sähköauton raatoa henkiin, ja nyt joutuu heittämään pikaisen kysymyksen. Autossa on paikallaan Traxxas XL-1 säädin, ikäluokkaa ikivanha. Tähän autoon en ala enempää panostamaan, koska nämäkin komponentit ovat toimivia eikä uudempaa voisi laittaakaan historian vaalimisen kannalta :p

Kysymys kuuluukin millaisen moottorin tämän jatkeeksi voisi sovitella, tai löytyykö yleensäkkään sellaisia moottoreita enää (säätimen puolesta siis)? Onko Traxxas pitänyt mallinimikkeensä niin että uudet xl-1:set vastaavat vanhoja moottorin sopivuuden kannalta? Ystävämme Google ei osannut tällä kertaa minulle oikein vastata...

joonas93

morjesta! nyt tarvis sellasessa apua kun minulla on lrp shark 18 race monster ft.. nii ostin siihen uuden moottorin (LRP vector 6t 7900kv micro 370) nii laitoin sen vanhaan nopariin, muuten toimii hyvin paitsi jarru ei toimi ollenkaan..? :huh: että onko olemassa radiossa jokin säätö jarrulle tai onkohan menny piuhat väärinpäin vai mitä..? jos jollakin tulis joku mieleen niin kertokaa ihmeessä, niin kokeilen auttaako:) kiitos jo etukäteen  :azn:
LRP SHARK 18-RACE MONSTER FACTORY TEAM
Mini Rave 1.5 project!