Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Joginen

Ongelmia ongelmia, ekoja :)

Elikkä ongelma lyhykäisyydessään;
Tuntuu että virrat katkeilee 3s lipolla. 2s lipolla toimii moitteetta. Pätkii siis virtoja niin, että esim tuulettimet sammuvat hetkeksi. Tekee niin ladatulla sekä vähän ajetulla akulla. Välillä toimii 5min ja välillä 2min.
Noparina traxin vxl-3s ja mosana velion.


Sampomies

Lainaus käyttäjältä: Joginen - 22.09.10 - klo: 19.38
Ongelmia ongelmia, ekoja :)

Elikkä ongelma lyhykäisyydessään;
Tuntuu että virrat katkeilee 3s lipolla. 2s lipolla toimii moitteetta. Pätkii siis virtoja niin, että esim tuulettimet sammuvat hetkeksi. Tekee niin ladatulla sekä vähän ajetulla akulla. Välillä toimii 5min ja välillä 2min.
Noparina traxin vxl-3s ja mosana velion.



Ettei ois kyse lämpösuojauksesta? Jos lämpenee 3S kanssa sen verran että suojaus menee päälle. Villi veikkaus vaan.

Joginen

Lämpösuojus on hyvä veikkaus mutta epätoden-näkönen. Noparissa tuuletin ja mosassa tuuletin+siili.

Pete_69

Noparin lipo cutoff säädetty väärin? tämäkin vaan veikkaus sitten.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Sampomies

Lainaus käyttäjältä: Joginen - 22.09.10 - klo: 20.06
Lämpösuojus on hyvä veikkaus mutta epätoden-näkönen. Noparissa tuuletin ja mosassa tuuletin+siili.

Toinen veikkaus on huono juotos akun liittimessä.

Joginen

Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 22.09.10 - klo: 20.09
Noparin lipo cutoff säädetty väärin? tämäkin vaan veikkaus sitten.

Ymmärtääkseni tuossa vxl-3s:ssä ei pysty säätämään kuin lipo cut on/off. Ja kummallakin teki sitä.

Tuo akun juotos täytyy tarkistaa. Melkein veikaa että on akun päästä heikosti kiinni jos jostain. Tosin melko outoa että pitää autoa 15sek pois päältä paikallaan ja uudestaan käyntiin ei heti ilmen uudestaan.
Mitenkäs tuota lipoa uskaltaa aukasta? kyseessä ei ole hardcase.

Pete_69

No tuon luulisi selviävän johtoja heiluttelemallakin samalla kun virtojen pitäisi olla päällä. Onko sulla mahdollisuutta kokeilla toisella 3s akulla? jos on ja tekee samaa silläkin, niin tuskin on kosketus häiriöstä kyse :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Joginen

Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 22.09.10 - klo: 20.18
No tuon luulisi selviävän johtoja heiluttelemallakin samalla kun virtojen pitäisi olla päällä. Onko sulla mahdollisuutta kokeilla toisella 3s akulla? jos on ja tekee samaa silläkin, niin tuskin on kosketus häiriöstä kyse :smiley:

Toista 3s:ää ei tähän hätään ole kokeilla mutta 2ässiä on iso nippu. Jostain siis metsästämään testiin 3s:ää. Jos jollain on hvk lähellä deans liittimillä 3s:ää käsi pystyyn! :)

Joginen

Lainaus käyttäjältä: Joginen - 22.09.10 - klo: 20.20
Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 22.09.10 - klo: 20.18
No tuon luulisi selviävän johtoja heiluttelemallakin samalla kun virtojen pitäisi olla päällä. Onko sulla mahdollisuutta kokeilla toisella 3s akulla? jos on ja tekee samaa silläkin, niin tuskin on kosketus häiriöstä kyse :smiley:

Toista 3s:ää ei tähän hätään ole kokeilla mutta 2ässiä on iso nippu. Jostain siis metsästämään testiin 3s:ää. Jos jollain on hvk lähellä deans liittimillä 3s:ää käsi pystyyn! :)

Tais selvitä tämä. Oli plusnapa semisti irti, eli kokeillaan kolvata ja katotaan sitten uusiksi.

awiz

Jos haluaa autoon (HBX buggy max) lisää ajoaikaa ostamalla toisen akun, niin pitääkö olla enemmän ampeeritunteja vai mitä? Ja lisääkö pelkkä akun vaihto suorituskykyä. Mitä muita osia on välttämätöntä vaihtaa jos haluais tehokkaamman akun?

genlee

Lainaus käyttäjältä: awiz - 24.09.10 - klo: 14.33
Jos haluaa autoon (HBX buggy max) lisää ajoaikaa ostamalla toisen akun, niin pitääkö olla enemmän ampeeritunteja vai mitä? Ja lisääkö pelkkä akun vaihto suorituskykyä. Mitä muita osia on välttämätöntä vaihtaa jos haluais tehokkaamman akun?

Lisää ajoaikaa saa hankkimalla akun minkä kapasiteetti on isompi, eli ampeeritunteja enemmän.
Isompi jännite tuo lisää tehoja. Ei välttämättä tarvii vaihtaa mitään osia kunhan katsot, että nopeudensäädin ja moottori kestää isommat volttimäärät. Nämä jännitteen kestot varmaan löytyy ohjekirjasta tai valmistajan kotisivuilta.

awiz

#1991
Kiitoksia asiallisesta vastauksesta :smiley:

E: pitää vielä kysyä että miten ilmoitetaan miten paljon se nopeudensäädin (=nopari? :shock:) ja moottori kestää jännitettä? Entä servot, voiko ne kärähtää liian suurijännitteisellä akulla. Harmi etten oikein löydä tietoa noista ohjeista kun se on vaa tuollanen hölmö vihko missä opetetaan käyttämään ja ajamaan autoa ja siinä on räjäytyskuvat..

http://www.covakshop.com/index.php?page=shop.product_details&category_id=7&flypage=flypage.tpl&product_id=25&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=fi&vmcchk=1&Itemid=1

tuossa puhutaan lähes samanlaisesta autosta kuin omani (HBX Buggy max 4wd), mutta ei kuitenkaan identtinen. Tuossa mainitaan mm.: Moottori: RC-540-22k Mitähän tuokin sitte tarkottaa..

Jos joku jaksaa vastailla harrastuksesta kiinnostuneelle mutta tietämättömälle olisin kiitollinen :smiley:

*RC-hemmo*

Onko muuten tuollanen Vectorin X12 5.5t minkälainen tuohon 4WD krossiin?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

Vähän kireän puoleinen, 6,5t:kin ollut ihan riittävän tehokas isojen hyndien hyppimiseen.

*RC-hemmo*

#1994
Kun mulla on nyt sidewinderin 5700, nii onko se minkälainen kun vertaa tollasee 6.5t Vectoriin?
E. Sitten kun noita 6.5t on eri valmistajilta esim. CS, Speed Passion, LRP. Niin onko ne samanlaisia tehoiltaan vai onko jotain valmistajakohtasia hienouksia.
+ meniskö 2 ja 4WD speed passionin 6.5R motilla?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

AkR

#1995
Hieman sensorijohdosta.

Pöydällä on Nosramin storm moottori joka on sensorillinen, tarkoitus oli laitaa tuo ja mamba max autoon, ongelmaksi kuitenkin muodostui kauhea räkiminen/nykiminen lähdössä, kun nopari ei moottorin asentoa tunnista.

Löytyisi myös mamba max pro jossa tuo sensori olisi, mutta ei ole sopivaa sensorijohtoa, nosramin mukana tuli johto jonka toisessä päässä nosramin omiin nopareihin sopiva liitin, kuitenkin moottorissa ja mmp:ssä olevat sensoriliittimet ovat identtisiä, onko tuohon saatavana valmista sensorijohtoa? ja meneekä kytkentä oikein, vaihtoehto 2, onko mahdollista pistää sensorijohto poikki ja juottaa toinen pää suoraan moottoriin ?

*HOKE*

Nosramin omissa säätimissä on tähänasti nähty juuri sitä liitintä mikä on moottorinkin päässä.
Eli johdon molemmat päät identtiset.

Joissain tulee mukana molemmat johdot.

Ei muuta kuin hommaat sen oikean johdon ja homma pelaa.

Eli ihan sen perus sensorijohdon missä on molemmat päät samanlaiset.

Esim Speedpassion sensorijohdot.

hege72

Moi !
Hommasin siis maailmalta auton  jossa koneena jonkun vuoden vanha MG dr. speed comp series ilman mitään tarkempia speksejä.
Tarvitsisi ostaa nopari mutta niillä kun on lankasuosituksia niin tekeekö tuolla koneella mitään vain ostanko suosiolla harjattoman combon ja heitän koneella vesilintua.
t:h
2x Xray ja 2x mini

*HOKE*

Se on GM

Siinä pitäis olla edes tuotenumero jossain kohtaa.
Siitä käy ilmi mikä kyseinen kone on käämitykseltään.
Ilmeisesti harjallinen kone???
Siinä on etiketissä silloin numerosarjoja... Se on merkattu esim leikkaamalla pieni pala pois kyseisen numerosarjan kohdalta.

Älä turhaan vesilintua sillä heitä jos on kunnossa oleva.

hege72

Joo  gm .sorry amatöörivirhe.
koneessa on 3 tai neljä pystyriviä juoksevia numeroita.
pitää yrittää tulkita niistä.
harjallinen varmastikin. 2 karvaa tuohon pystyy tinaamaan.
Kunhan en rikkoisi mitään tai alunperinkään ostaisi vääränlaista noparia.
tähtäimessä vtr ja alla xray t2.
2x Xray ja 2x mini

*RC-hemmo*

| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 24.09.10 - klo: 22.20
Kun mulla on nyt sidewinderin 5700, nii onko se minkälainen kun vertaa tollasee 6.5t Vectoriin?
E. Sitten kun noita 6.5t on eri valmistajilta esim. CS, Speed Passion, LRP. Niin onko ne samanlaisia tehoiltaan vai onko jotain valmistajakohtasia hienouksia.
+ meniskö 2 ja 4WD speed passionin 6.5R motilla?

Tehonsa puolesta tuo Sidewinder 5700 olisi ihan ok crossariin, mutta sensorittomuutensa takia en sitä siihen käyttöön laittaisi. LRP:n X12 koneet taitaa olla tehokkaimpia vertaillessa samalla käämillä olevia moottoreita, mutta ei noissa kireämmissä koneissa kovin huomattavia eroja ole. Tuo 6,5t on ihan hyvä nelivetoon, takavetoon kireimmillään sitten esim. 8,5t käämillä.


ma-de

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 28.09.10 - klo: 17.54
Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 24.09.10 - klo: 22.20
Kun mulla on nyt sidewinderin 5700, nii onko se minkälainen kun vertaa tollasee 6.5t Vectoriin?
E. Sitten kun noita 6.5t on eri valmistajilta esim. CS, Speed Passion, LRP. Niin onko ne samanlaisia tehoiltaan vai onko jotain valmistajakohtasia hienouksia.
+ meniskö 2 ja 4WD speed passionin 6.5R motilla?

Tehonsa puolesta tuo Sidewinder 5700 olisi ihan ok crossariin, mutta sensorittomuutensa takia en sitä siihen käyttöön laittaisi. LRP:n X12 koneet taitaa olla tehokkaimpia vertaillessa samalla käämillä olevia moottoreita, mutta ei noissa kireämmissä koneissa kovin huomattavia eroja ole. Tuo 6,5t on ihan hyvä nelivetoon, takavetoon kireimmillään sitten esim. 8,5t käämillä.



CS:än koneet on ollut ainakin mun kokemusten mukaan krossissa kestäviä. X12 kuitenkin ehkä paras, vaikka en oo ikinä ajanut sellasella. :grin:

Big Joe

Senverran noista koneista vaan että toisissa on aukot ihan sinne koneen sisään roottorille asti. Toiset on aikalailla suljettuja. Crossiautossa voisi sellainen suljetumpi malli olla aika hyvä...

*RC-hemmo*

OK kiitti vastauksista, miten muuten vaikuttaa jos nelkussa kone on
``kireempi`` kuin tuo 6.5t. esim 5.5t.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

Saa sillä moottorilla hieman paremman kiihtyvyyden ja huippunopeuden mutta alkaa tehot olemaan jo siinä luokassa että vaikea saada sitä kaikkea tehoa rataan. Hyvin suurella todennäköisyydellä myös kierrosajat ovat parempia tuolla löysemmällä moottorilla.

Gurvus

Mistäkähän johtuu että auto pakittaa kaasulla ja toisinpäin? Kovin paljon se ei tietenkään haittaa kun voi ohjaimesta säätää toisinpäin, mutta kun esim. säätää pakin tehoa niin se säätääkin kaasun tehoa. Olen lukenut jostain että jos vaihtaa moottorin johtojen paikkaa niin paranis.

*RC-hemmo*

#2007
mulla oli joskus sama ongelma. autto just tuo moottorin johtojen vaihtelu + ohjaimessa niiden reverse nappien (tai mikä lie nyt nimi olikaan) kääntely.

E. jos on sensorillinen setti niin älä vaiha johtojen pakkaa.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*RC-hemmo*

Sanokaas muuten mikä nopari sopis Vectorin tai speed passionin 6.5t motille?
HUOM! kisakäyttöön.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

rottapaavo

Nyt on semmoinen ongelma, että kun laitoin tuon combon http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB9574 autoon kiinni ja ajan kaasu pohjassa, niin auto alkaa yläkierroksilla vouvaamaan. Eli kierrokset laskee yläkierroksilla ja taas nousee ja laskee ja nousee... Kuin moottorissa olisi eräänlainen kierrosten rajoitin päällä. Olen ohjelmoinut noparin mukana tulleella ohjelmointikortilla monta kertaa.

Mikä tässä voi olla syynä?

Ja tämä siis tapahtuu yläkierroksilla. Akkuna 2s lipo, radiona on Traxxasin 2.4GHz ja servona http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8771.
.