Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

tturku

#2190
Pitäis onnistua näin:
1: kaasun epat 100% kummastakin suunnasta.
2: Käännä kaasu rev asentoon
3: kalibroi uudestaan nopari

Sensorittomien moottorien pyörimissuunnan pystyy vaihtamaan helposti 2 johtoa kytkemällä ristiin, mutta sensorillisissa ei kannata lähteä edes yrittämään johtojen kanssa kikkailua. Säätimen kalibroinnilla ja kaasun suunnan kääntämisellä ohjaimesta pitää onnistua.

Edit. kirjoitusvirhe korjattu...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

rrike

Lainaus käyttäjältä: tturku - 11.11.10 - klo: 18.50
Sensorittomien moottorien pyörimissuunnan pystyy vaihtamaan helposti 2 johtoa kytkemällä ristiin, mutta sensorittomissa ei kannata lähteä edes yrittämään. Säätimen kalibroinnilla ja kaasun suunnan kääntämisellä ohjaimesta pitää onnistua.

Varmaan tarkoitat sensorillisissa voi suunnan muuttaa vaihtamalla johdot ristiin  :grin:
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Pete_69

Ei vaan sensorittomissa, sensorillisessa ei saa missään nimessä mennä laittamaan johtoja ristiin
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

tturku

juurikin näin. Kertaus on ... äiti. Sensorittomissa voi suunnan vaihtaa 2 johtoa ristiin kytkemällä mutta sensorillisissa ei saa...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Ama

Lainaus käyttäjältä: tturku - 11.11.10 - klo: 18.50
Pitäis onnistua näin:
1: kaasun epat 100% kummastakin suunnasta.
2: Käännä kaasu rev asentoon
3: kalibroi uudestaan nopari

Sensorittomien moottorien pyörimissuunnan pystyy vaihtamaan helposti 2 johtoa kytkemällä ristiin, mutta sensorillisissa ei kannata lähteä edes yrittämään johtojen kanssa kikkailua. Säätimen kalibroinnilla ja kaasun suunnan kääntämisellä ohjaimesta pitää onnistua.

Edit. kirjoitusvirhe korjattu...

Tätä myös kokeillut mutta ei ottanut onnistuakseen.

Kokeillan uudestaan.

salisakke

Terve.
Pystyiskö Traxxasin VXL-3 noparia käyttämään 4 Lipo kennolla ubecin kannssa, niinkuin Mamba Maxia pystyy?

Jani L

Oma Swallow AC/DC EQ Charger lataa 7.4V LiPo akun 8.441 volttiin asti. Kennokohtaiset jännitteet ovat laturin mukaan 4.22V, mutta mittarilla mitatessa kennokohtaiset jännitteet ovat 4.23V. Muistaako kukaan voiko laturista säätää kuinka täyteen laturi akun lataa? Ostin laturin käytettynä ja edellinen omistaja on hukannut ohjekirjan. Onko LiPolle haitallista, että laturi lataa akun 8.441 volttiin asti?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Heuli

Ei haittaa tuollainen ylitys, useimmat "pro"-laturit lataavat tuonne sääntöjen salliman toleranssin ylärajalle.

Jani L

Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

salisakke

Auttakaa nyt miestä mäessä.
Voiko tuota VXL-3s noparii käyttää 4 Lipo kennolla?

Heuli

"Accepts NiCad, NiMH (4-10 cells), and LiPo (2-3cells) battery packs" eli ei.

Chili

vanhat sähköt alkoivat tänään vitkuilla.
Kaikki toimii joskus Ok, tai ei käynnisty ollenkaan. Mikäli saan sähköt käyntiin, hetken päästä servo kääntää renkaat vasemmalle ja kaikki elonmerkit haihtuvat.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

ghhgtd

Heitti tänään nopari lieket ulos ja oli kyllä komiat mutta eihän noparin pitäisi kärähtää 6 kennoisesta nimhistä? Olisikohan syynä ollut että oli elmukelmua noparin päällä?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Chili

Nopeasti ajatellen saatoit kuumentaa noparin.
Taikka väärä napaisuus ja muut simppelit virheet.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

ghhgtd

Kaikki oli oikein liitetty ja olin aukaisemmin päivällä ajamassa ja sammui yhtäkkiä ja sitten vein akun lataukseen ja nyt kun testasin niin tuli savut ulos.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Chili

Nopariin ruli joku vika (esim. ylikuumeneminen tai vaikkapa epätodennäköinen jännite piikki) joka rikkoi sen, ja uudelleen käynnistäminen viimeisteli sen.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

e-revo vxl

moro

mikähän motti on tehokkain/kv arvoiltaan kovin 540 sarjan harjaton minkä voipi laittaa sidewinderiin siis tähän 1/10  3s lipoilla mennään eli pitäs kestää ton
ja mielellään suomesta

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Chili

Kannattanee ottaa castlen 4600 koska se on suoraan sopiva sidukan kanssa ja KV:ta riittää
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

jonu93

jos noparin bec liitin syöttää 9v 9.6vnimh akulla ja tuuletin on 7.2v niin voiko tuulettimen +napaan laittaa vastuksen niin että kestää tuon 9v jännitteen
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

pijokela

#2209
Olen hiukan miettinyt, että jonkinlaista rata-ajoa voisi olla kiva harrastaa ja ainoa, mihin voisin kai autollani mennä on tuo VTR touhuilu. Siinä on moottorina sallittu vain
Lainaa
17,5 finntrackin (cs,speed passion) virallinen moottori, moottoria ei saa modifioida, laakerit/ankkurin saa vaihtaa mutta vain alkuperäisiin.
eli kai täältä löytyvä CS Super Sport Brushless Motor 17,5t. Tuota Speed Passionin laitetta en ole myytävänä nähnyt. Tästä aiheesta olisi kysyttävää:

- Millä noparilla tuota kannattaisi ajaa?
- Onko tuo sellainen yhdistelmä, että sillä touring autoa voi muutenkin ajeluttaa vai onko se järkevä vain noissa kisoissa?

Tuossa VTR luokassa on myös kokonaisvälitykselle rajoitus: "Kokonais välitys 5 tai lyhyempi." Se varmaankin tarkoittaa, että kokonaisvälityksen numeron pitää olla 5 tai suurempi? Eli moottori pyörii ainakin 5 kertaa, kun renkaat pyörii kerran?

Mistä sen kokonaisvälityksen tietää - ilman auton purkamista ja hampaiden laskemista. Kokoamisohjeissa on esimerkkejä kokonaisvälityksestä erilaisilla spur ja pinion komboilla. Taitaa olla helpointa ratkaista yhtälöillä siitä taulukosta muun auton välitys niin saa sitten laskettua välityksen mille vaan pinionille ja spurrille...

EDIT: Sain laskettua kokoamisohjeen esimerkeistä sisäiseksi välitykseksi 3.0554. Tästä seuraa vissiin, että spur / pinion = 5 / 3.0554 = 1.64 eli 50 spur -> 31 pinion. Onkohan tuollaisia saatavilla.
EDIT2: Ilmeisesti noiden Tamiyan spurrien kanssa käy 64dp pinionit, ja 55 hampainen spur on tarjolla, joten homma on tältä osin selvä. Jos saisi tuohon nopariin jotain ajatuksia .. kiitos.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ghhgtd

#2210
No nyt kun vanha nopari syttyi tuleen niin pitää ostaa uutta tilalle joten onko castle creations Sidewinder/CMS4600 ESC Motor Combo hyvä stampedeen?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Heuli

pijokela: Tuo CS:n kone on juuri oikea VTR-luokkaan, sille säätimeksi esim. tällainen. Ymmärsit välityksen aivan oikein. Kannattaa käyttää 48dp rattaita jos vain mahdollista, 64dp vaatii enemmän tarkkuutta rattaiden välyksen asettamisen kanssa ja niistä saa hampaat huonoksi paljon helpommalla.

tansu95

Lainaus käyttäjältä: salisakke - 12.11.10 - klo: 22.02
Auttakaa nyt miestä mäessä.
Voiko tuota VXL-3s noparii käyttää 4 Lipo kennolla?
en ainakaan omassa pysty ja tuossahan näyttää lukevankin jo että 3s :wink:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

sponge

Jos on sadle pack lipo niin voiko ne ladata toisiinsa yhdistettynä kerralla vai irroitettuna erikseen?  :huh:
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

topcat

Lainaus käyttäjältä: sponge - 19.11.10 - klo: 09.24
Jos on sadle pack lipo niin voiko ne ladata toisiinsa yhdistettynä kerralla vai irroitettuna erikseen?  :huh:
Voi ladata toisiinsa yhdistettynä kunhan latausjohdoissa on tasuriliitin ja kennojen tasaus hoidetaan laturilla tai erillisellä tasurilla.

Olkku

Lainaus käyttäjältä: temzku - 03.11.10 - klo: 15.23
Nyt olen ostamassa hpi firestormii tai hpi bullet st/mt ja nyt olis se päätös että sähkö vai polttis ja kysyisin että kuinka kauan yhdellä akullisella ajaa noin. ja kuinka kauan akut kestää että käykö nissä samalla tavalla kuin esim. kännyköissä et kun on tarpeeks monta kertaa ladannu akku loppuu huomattavasti nopeammin, mutta ilmeisesti nämä akut on jo kehittyneempiä vai? Ja se viel et kauanko kestää ladata akku täyteen?  :grin:

Yhellä akulla ajaa noin 10-20 minuuttia riippuen akun mah luvusta ja sähköistä mitä autossa on (kovat hiilettömät vie enmmän virtaa kuin RTR hiilelliset) . Tietenkin akut menevät loppuun, kun niitä on käyttänyt kauan. Esim NiMh Ja NiCd akut ovat lopussa noin vuoden ajon jälkeen, mutta LiPo akut kestävät huomattavasti kauemmin. Ja niitä RTR paketeissa tulevia latureita ei kannata ottaa käyttöön, jos ei halua odottaa akun täyttymistä yön yli (tai 3-6 tuntia).

Tohon polttis jutuun voin vielä sanoa että osta ihmeessä mielummin Bullet, koska Firestorm on takavetoinen = vaikea hallita. Noh jokaisen oma mielipidehän se on. Taitaa tuo Firestormi kyllä olla kestävämpi, kuin Bullet.

ghhgtd

Mikä on paras hinta-laatu suhteeltaan paras harjaton nopari+moottori pitäs olla vedenkestävä? Ei taida olla muuta kuin velineon vxl vai onko?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

jopi73

moro

Yritin kahlata läpi näitä topikkeja läpi mutta suoraa vastausta en lötänyt.
Voiko harjatonta sensorellista moottoria ajaa escillä jossa ei ole sensorijohdolle paikkaa?

Mistä johtuu kun sievästi yrittää lähteä liikkeelle niin moottori ei tiedä kumpaan suuntaan pyöriä. moottori vektor X12 5.0T sensorillinen ja esc mamba max

Jopi
X-ray my way. Real world sl500 my way.

JiiVee

sensorillista moottoria voi ajaa sensorittomalle tarkoitetulla säätimellä mutta ei toisinpäin
pöö

puistokuski

Kuinkahan vesitiiviitä mahtavat speedpassionin noparit olla, lootassahan lukee
"dustproof/waterproof"
Onkohan kellään kokemuksia ,ei viittis kastella jos se ei sitä kestä.