Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: puistokuski - 21.11.10 - klo: 18.08
Kuinkahan vesitiiviitä mahtavat speedpassionin noparit olla, lootassahan lukee
"dustproof/waterproof"
Onkohan kellään kokemuksia ,ei viittis kastella jos se ei sitä kestä.


Kokemusta ei ole, mutta en luota/luottaisi yhdenkään valmistajan moiseen ilmoitukseen.

Näille on aina syytä laittaa vesisuojaus jos on tilanne että on "pakko ajaa" esim. kisassa moisissa olosuhteissa.

Vitsinä voisi tietysti heittää sen, että pitääkö se veden sisällä....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Siili

Öh. Asso RC18T2 ja siinä vakionopari. Ostin harjattoman Castlen mikä lie, mutta siis CM2054, http://www.castlecreations.com/products/cm-2054.html

Moottorissa kolme johtoa ja kaikki mustia (yhdessä on joku mitäänsanomaton tarra, sarjanumero tms., en nyt muista). Noparilta tulee kaksi johtoa, musta ja punainen tietysti. Mitäs ihmettä nyt sitten..? Asson manuskat sanoo, että "ready for your brushless motor" jne. Kokeilemalla vaanko? :huh:

-HL-

Meinaiskohan sitä, että sun autos kestää ne harjattomat tehot. Eli tarvit sille harjattomalle sopivan noparin. Esim. Castlen microt käy.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo


-HL-

Mihinköhän toi on ees tarkoitettu? Purke virran kesto oli 8A?  Ja sehän menee niin päin, että nopari valitaan motin mukaan joka valitaan auton mukaan.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Bonzer

Toi nopari sopii mm. pieniin lennokeihin joissa on moottorin ottama virta tota luokaa. Esim. sisäkoneet joiden paino on alle 150g.


Einiinopee

Tulisi 1:12 mittakaavan autoon, offi käyttöön. Pitänee mun sitte ostaa vastaava tuote, jossa olisi moottorikin mukana. Esim.http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37795&grpid=4306
Moa crawleri.

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Einiinopee - 23.11.10 - klo: 08.27
Tulisi 1:12 mittakaavan autoon, offi käyttöön. Pitänee mun sitte ostaa vastaava tuote, jossa olisi moottorikin mukana. Esim.http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37795&grpid=4306
Tuoha combo on aivan liian pien tarkotettu kuiteski micro autoihin.
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41255&grpid=4306 Tää saattas olla lähempänä käypästä konetta mutta suosittelen nyt oikeesti tarkistamaan kunnolla koneen tehovaateet ja mitat mitä oot autoon laittamassa.

Edit:Linkki korjattu...
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Einiinopee

Moa crawleri.

ajv

Mihin perustuu RC-autoissa käytettävien moottorien kokoluokat? Esim. 380, 540, 550? Yritin googlettaa ja vääntää kaavaa halkasijasta, mutta tuloksetta.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

juu

Lainaus käyttäjältä: ajv - 24.11.10 - klo: 10.14
Mihin perustuu RC-autoissa käytettävien moottorien kokoluokat? Esim. 380, 540, 550? Yritin googlettaa ja vääntää kaavaa halkasijasta, mutta tuloksetta.

Ne perustuu moottorin pituuteen.

ajv

#2232
Lainaus käyttäjältä: juu - 24.11.10 - klo: 16.16
Lainaus käyttäjältä: ajv - 24.11.10 - klo: 10.14
Mihin perustuu RC-autoissa käytettävien moottorien kokoluokat? Esim. 380, 540, 550? Yritin googlettaa ja vääntää kaavaa halkasijasta, mutta tuloksetta.

Ne perustuu moottorin pituuteen.
Ai, mulla oli käsitys, että se kertoo nimenomaan halkaisijan... Eli 380-moottorin voi löytää myös 36mm halkaisijalla?

Edit: No netistä kieltämättä löytyy keskusteluja, joissa noin puhutaan, toisaalta ainakin näissä kahdessa se on kumottu:
http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/238188-380-540-550-720-motor-sizes.html
http://groups.google.com/group/rec.models.rc.water/msg/38c4f90349d874c8

Lainaa>> It is the length of the motor casing in mm multiplied by 10, i.e. the case
>> of a 600 motor is approximately 60.0mm long not including the drive shaft
>> but including the length of any protruding bearings. Some 500 motors have
>> external brush gear and the length of this is not included either. So the
>> actual motor size is just as big as a 600 and this is also the case with
>> some of the 400 size motors - all very confusing! Because of their
>> popularity, the Graupner Speed motor size has become the de-facto standard
>> for electric flight brushed motors.

Kaavaa/taulukkoa noista ei kyllä tunnu löytyvän, vaikka kuinka googlettaa...
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

mop

Lainaus käyttäjältä: ajv - 24.11.10 - klo: 16.40
Kaavaa/taulukkoa noista ei kyllä tunnu löytyvän, vaikka kuinka googlettaa...

Yritin kanssa kaivella samaa joskus. Tulin siihen tulokseen, että koot pohjautuu jo jonkin aikaa pieniä sähkömoottoreita valmistaneen Mabuchi Motorin mallinumerointiin tms. Perusperiaatteena joka tapauksessa näyttää olevan, että ensimmäinenen numero kertoo kannun halkaisijan ja seuraavat pituuden. Esim. 3xx-sarjan moottorin kannun halkaisija on n. 28 mm, 5xx-sarjan n. 36 mm ja seiskasarjan noin 42 mm. Lisää voi kaivella Mabuchin sivujen spekseistä.

ajv

Joo, tuommoisia keskuteluja minäkin löysin. Eli täytyy luovuttaa ja puhua mielummin millimetreistä, kuin epämääräisistä kokoluokista.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi


-HL-

Lainaus käyttäjältä: rc-crazy - 20.11.10 - klo: 18.57
sensorillista moottoria voi ajaa sensorittomalle tarkoitetulla säätimellä mutta ei toisinpäin
VXL nopari on sensorillinen, motti sensoriton.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

pijokela

Lainaus käyttäjältä: -HL- - 26.11.10 - klo: 15.00
Lainaus käyttäjältä: rc-crazy - 20.11.10 - klo: 18.57
sensorillista moottoria voi ajaa sensorittomalle tarkoitetulla säätimellä mutta ei toisinpäin
VXL nopari on sensorillinen, motti sensoriton.

Uskon kyllä, että sensorin vaativalla noparilla ei voi käyttää sensoritonta konetta, mutta eikö kaikki sensorin kanssa toimivat nopeudensäätimet ole "sensored or sensorless"? Ainakin useimmat ovat, kun olen tuollaisia nettikaupoista etsinyt.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

*HOKE*

Ei ole kaikki sensorilliset säätimet toimivia sensorittoman koneen kanssa.
Moni on, mutta ei läheskään kaikki.

*RC-hemmo*

Nyt tarttis vähän kokeneempien apua.
Kumpi moottori on parempi tuuppiin, SP:n 7.5R vai 8.5R? (nopariks tulossa GT 2.0)

PS. Ite veikkaan että tuo 8.5 taitaa sopia paremmin, siinä kun oli 4400kw ja toises 5100.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Bonzer

Epäilen että tossa pikku moottorissa ei ole 5984 hv Eli taidat tarkottaa tolla kw:llä kv:tä. Tai jos tarkkoja ollaan ni toi kw ei tarkota kilowattia vaan jotain muuta mitä en juuri nyt muista.

*RC-hemmo*

Kw siinä kyllä lukee kun oot tarkkana. (jos tarkotit mun viestiä)
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Bonzer

Moottorin kierrokset ilmotetaan yleensä ainakin kv:llä eikä kw:llä

*RC-hemmo*

Ohops! :lipsrsealed: Joo kyllä tiiän mut nyt tuli kyllä kirotus virhe omaan piikkiin.
Mut se siitä, niin kumpi sopii paremmin 4400kv vai 5100?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Chili

#2244
Mikäs tuuppi on kyseessä?
Ero on sen verran pieni, että sen voi oikeastaan korjata välityksillä.
Edit: Enpä osaa sanoa, ei tee mieli arvata väärin.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

*RC-hemmo*

| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

TMH_77

Moi,

Pääsi kärähtämään Novak HV Pro ESC / nopeudensäädin. Oma moka kun tuli kytkettyä BEC väärin ja kaksi mustaa miinusjohtoa ei ollutkaan samassa jännitteessä kun sattu olemaan kaksi akkua sarjassa. Ei siitä sen enempää. Harmitti hirveesti, mutta nyt uutta noparia etsimään.

Nykyinen on HV Pro High-Voltage Brushless ESC (#3221) http://www.teamnovak.com/products/esc/hv_pro_esc/index.html

Haluisin vastaavan nopeudensäätimen, mutta pitäisi olla vesitiivis. Novakilla on kahden lipo kennon jännitteen sisääntulolla 7,4v säätimiä, muttei neljän kennon 14,8v säätimiä (HV) kuin tämä ja se ei ole vesitiivis. Taulokosta näkyy muut Novakin mallit http://www.teamnovak.com/products/esc_spec_chart/esc_spec_chart.htm

Moottori on Novak 6,5 Hv. Input voltage 2S-4S, watts 730. Mitenhän nämä 2S säätimet toimii tämän moottorin kanssa? Pitääkö olla välttämättä 4S syöttö moottorille jos haluaa maksimi tehot? Lähetin sähköpostia Novak:lle, mutta ei ole tullut vielä mitään vastausta ja siksi ajattelin kysyä täältä.

Sitten vielä vastaanottimelle kun löytyis pieni vesitiivis kotelo. Pitää kysellä RC kaupoista kun menee seuraavan kerran, mutta jos jollain on hyvä vinkki tiedossa niin kuuntelen mielelläni.


Terv. Topi

-HL-

X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Bonzer

Kyllä se hyvältä vaikuttaa. Sama merkki LRP ja Nosram värit vaan vaihtunu.

pijokela

Pitäisi saada autoon lisää kyytiä, että pääsisi jonkinlaiseen touring vauhtiin. Olen ajatellut jotain niistä 17.5 kierroksisista harjattomista moottoreista - joko 2010 tai 2011 kisakonetta. Noparin valinta on vaikeampaa.  :undecided:

Halvin nopari, joka minun käsittääkseni toimisi on tämä:
http://www.hobbylinna.com/brushless-reverse-digital-p-23845.html

Hyvää:
+ vesitiivis, tarkoitus ajella ulkonakin
+ sensorillinen, kuten ne kaikki moottoritkin
+ 70€

Huonoa:
- säätömahdollisuudet?

Mitä siis saan lisää, jos ostan jotain kalliimpaa, kuten LRP:n kisasarjaa tai XERUNin, olettaen, että moottori kuitenkin on se sama 17.5 kierroksella varustettu? Kasvaako vauhti tai onko niissä jotain tärkeitä säätöjä?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi