Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

mascot

 Axialilla on scx10 ja AX10 malleissa kaikissa samat akselit, vaihdelaatikko yms. osia. Ainoana erona noissa on runko. Honchoon sa ULKOMAILTA valmista upgrade kittiä jossa tulee alumiiniset linkkiputket ja ohjausputket. Tai otat selvää intterwebistä minkä mittaisia putkia tarttet ja tilaat ne yksittäispakattuina, joita Axiaali myös tarjoaa.

Honchon linkkikitti esim. tuolla:

http://www.ckrccrawlers.com/ax30550-axial-scx10-tr-aluminum-links-upgrade-set-313mm-p-2532.html#googlebase
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

JoniR

Lainaus käyttäjältä: mascot - 03.11.11 - klo: 15.52
Axialilla on scx10 ja AX10 malleissa kaikissa samat akselit, vaihdelaatikko yms. osia. Ainoana erona noissa on runko. Honchoon sa ULKOMAILTA valmista upgrade kittiä jossa tulee alumiiniset linkkiputket ja ohjausputket. Tai otat selvää intterwebistä minkä mittaisia putkia tarttet ja tilaat ne yksittäispakattuina, joita Axiaali myös tarjoaa.

Honchon linkkikitti esim. tuolla:

http://www.ckrccrawlers.com/ax30550-axial-scx10-tr-aluminum-links-upgrade-set-313mm-p-2532.html#googlebase


Kiitoksia vastauksesta. Juuri näitä osia kaipailin. Näyttääkin siltä että tilaan nämä ulkomailta. Luulin että Axial merkkiin saa rakennusosia Suomesta hyvin, mutta ei asia olekkaan näin.

Axial Honcho, LRP S10 SC

PSo

Ei tajua...
Voisiko joku tehdä karkean erittelyn näistä LRP:n nopareista, SXX Competition, SXX StockSpec ja SXX TC Spec?
Siis mitä eroja niillä on, ja mikä niistä olisi soveliain, jos ajetaan tuuppikrossia?

Looking for faster transponder...

goos

Lainaus käyttäjältä: PSo - 05.11.11 - klo: 12.40
Ei tajua...
Voisiko joku tehdä karkean erittelyn näistä LRP:n nopareista, SXX Competition, SXX StockSpec ja SXX TC Spec?
Siis mitä eroja niillä on, ja mikä niistä olisi soveliain, jos ajetaan tuuppikrossia?

En tarkalleen tiedä näistä, mutta veikkaisin että se on ihan yks hailee mikä noista se on. Koska tuuppikrossi ei vaadi juuri paljoa säätimeltä ja nämä ovat kaikki säätimiä joissa on tarvittavat ominaisuudet. Toinen vaihtoehto on myös ostaa halvempi säädin, melkeen mikä tahansa 60A säädin on riittävä tuuppiin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

PSo

On tuuppiin kyllä vaihtoehtoja, taitaa "vaatimuksia" olla vähiten noparille että mikä toimii jne.
Mutta noiden eroista olisikin kiva tietää, competitionissa ei ole jäähdytyssiiltä, mutta esim. Stock specissä sellainen on. Joten onkohan noi muuten samoja? Ja mahtaako sitä tuupissa tarvita sitä siiliä siinä päällä...
Taisi tuo TC Spec jopa sisältää vielä tuulettimen siihen päälle, mutta olisiko nuo ainoat erot...
Looking for faster transponder...

goos

Lainaus käyttäjältä: PSo - 05.11.11 - klo: 16.30
On tuuppiin kyllä vaihtoehtoja, taitaa "vaatimuksia" olla vähiten noparille että mikä toimii jne.
Mutta noiden eroista olisikin kiva tietää, competitionissa ei ole jäähdytyssiiltä, mutta esim. Stock specissä sellainen on. Joten onkohan noi muuten samoja? Ja mahtaako sitä tuupissa tarvita sitä siiliä siinä päällä...
Taisi tuo TC Spec jopa sisältää vielä tuulettimen siihen päälle, mutta olisiko nuo ainoat erot...

ei tuupissa tarvii tommosissa säätimissä tuuletinta. Käytät noin puolia säätimen tehonkestosta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

kallekaahari

Mikäköhä nopariin tuli, kun ei enää toimi? Käynnistyy kyllä, soittaa äänet ja jää neutraalikaasulle, mutta kun hieman kaasua painaa, niin sammuu ja käynnistyy uudelleen.  :shocked: :shocked:

Kun pidin liitintä vain kulmastaan kiinni akussa ja painoin vähän kaasua, niin iskee kipinää, ennenkö sammuu. Samanlainen kipinäniskemisääni kuuluu, kun liitin on kunnolla akussa.

Kone ja nopari on Viper VTX10.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

tactical

Kipinä ja sen ääni kertovat  siitä että jossakin on huono liitos. Pienellä kuormalla virta vielä riittää mutta kaasuttaessa nopari pyytää lisää virtaa. Kun sitä ei löydy huonon liitoksen ylimenovastuksen vuoksi, niin jännite kyykkää. Ja nopari tilttaa kun jännite putoaa liian alas. Ei muuta kuin tutkimaan missä löysänvika luuraa. Kannattaa kokeilla toisella akulla jos semmoinen on. Vika voi olla myös akun päässä.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

kallekaahari

Joo toisella akulla jo kokeilin, ja tinaukset vaikuttaisivat olevan kunnossa.

E: eipäs ollutkaan, miinusmerkkinen akkupiuha lähdössä kävelemään   :grin:
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

kallekaahari

Milläköhän tuon ylimääräisen tinan saisi pois, kun noparin liittimeen on jäänyt turhan iso köntti?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Groteth

joo elikkäs mulla on tossa HSP:n autos joku RC540 sähkömoottori. voiko joku kertoa mitä tuo rc540 tarkoittaa?

joo ja tarvis saada enemmän vauhtia irti autosta että minkälaista moottoria siihen pitäis sitte laittaa??
ja tuohon driftaamisen autoa käytän :grin:
TeamC TS2 // Axial SCX10 Honcho //
Grind RC Crew

jonu93

Lainaus käyttäjältä: Groteth - 05.11.11 - klo: 23.10
joo elikkäs mulla on tossa HSP:n autos joku RC540 sähkömoottori. voiko joku kertoa mitä tuo rc540 tarkoittaa?

joo ja tarvis saada enemmän vauhtia irti autosta että minkälaista moottoria siihen pitäis sitte laittaa??
ja tuohon driftaamisen autoa käytän :grin:

rc540= moottorin koko on 540 eli sen halkasija on 36mm.
osta harjattomat sähköt esim.
http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-onroad-p-22734.html
http://www.racersrcshop.com/etronix-photon-sbs-110th-sensorless-brushless-combo-p-1170.html
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: tactical - 05.11.11 - klo: 21.02
Kipinä ja sen ääni kertovat  siitä että jossakin on huono liitos. Pienellä kuormalla virta vielä riittää mutta kaasuttaessa nopari pyytää lisää virtaa. Kun sitä ei löydy huonon liitoksen ylimenovastuksen vuoksi, niin jännite kyykkää. Ja nopari tilttaa kun jännite putoaa liian alas. Ei muuta kuin tutkimaan missä löysänvika luuraa. Kannattaa kokeilla toisella akulla jos semmoinen on. Vika voi olla myös akun päässä.

Tinailin tuossa nuo johdot takas kiinni ja kokeilin. Sama juttu, eli normaalit käynnistysäänet soittaa yms. Ihan varma en niistä tinauksista vielä ole, mutta kysympä nyt tässä välissä vielä yhtä asiaa. Eikös tuo jarruttaminenkin kuluta virtaa jonkun verran? Kun jarru toimii täydellisesti, mutta kaasua ei kestä YHTÄÄN. Saattaa pienen nykäyksen mennä, mutta sitten tilttaa.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

tactical

Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

kallekaahari

Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

tactical

Edelleen jossain on väli missä sähkö hyppää.  Voi, ikävä kyllä, olla noparissakin.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

-rcmv-

Mistä saapi suomesta niitä kumisia korisokkien kiinnipitäjiä,eli jo se korisokka lähtee irti niin se ei häviä vaan roikkuu perässä,joskus löysin,muutta unohdin,kiitos etukäteen!   :laugh:
Hpi baja 5b ss

SSchevy

Lainaus käyttäjältä: mad truck rc - 06.11.11 - klo: 16.07
Mistä saapi suomesta niitä kumisia korisokkien kiinnipitäjiä,eli jo se korisokka lähtee irti niin se ei häviä vaan roikkuu perässä,joskus löysin,muutta unohdin,kiitos etukäteen!   :laugh:

Olisikos tuossa hyviä clipsejä ?

http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2681077_431&products_id=60583

http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2681077_431&products_id=60581
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

-rcmv-

Hpi baja 5b ss

Maukka70

Aika tarkkaa puuhaa tuon isorattaan ja pinjonin säätäminen, jotta ne pyöris mahdollisimman äänettömästi.

Oletteko laittaneet jotain voiteluainetta rattaiden väliin, kuten palasaippuaa?
Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

Take95

Mitä mieltä olette tästä yhdistelmästä takatuuppari Slashiin? Mamba max pro on ilmeisesti kohtuullisen luotettava säädin.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_1889_222/products_id/29167/n/Tekin-Redline-Sensored-Brushless-Motor-135T

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_1357/products_id/156393/n/Castle-Creations-Mamba-Max-Pro-1-10-Sensored-Sensorless-ESC-w-SmartSense

Näitä kysymyksiä on varmaan esitetty satoja kertoja aiemmin tällä foorumilla, mutta kysynpä nyt vielä itsekkin. Menee vaan ikä ja terveys, kun yrittää kahlata satoja sivuja topikkeja läpi vastauksen toivossa. :undecided:

Jabe

Ei ainakaan tehot lopu heti kesken tuolla säätimellä, kun ei rajoitu pelkästään 2S käyttöön. Laatu pelejä kumpikin.
Itsellä oli tuo MMPro kymppi nelkku krossissa ja hyvin toimi, nyt menossa corriin kiinni.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

kallekaahari

Käykös tuollainen 2.5mm^2 piuha tuon 14 AWG piuhan tilalle? Näyttäis tuossa olevan ne säikeet huomattavasti suurempia.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Jabe

Käyhän se, ohuemmat säikeet on vaan joustavampaa yleensä ja vaikuttaahan se kuorikin siihen kyllä.
Ei sen tarvii jenkki kokoa olla, noissa vaan yleensä on se koko ilmoitettu tuolla AWG koolla mikä on mielestäni sekavampi kuin metrinen järjestelmä. 2,5m2 on lähes saman kokoinen kuin awg 14.
Silikooni kuorista kaapelia kannattaa käyttää sen joustavuuden takia, näissä rc-laitteissa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Jampuli

#3535
mitäköhän tein väärin kun asensin uuden nopeudensäätimen merkkiä fuosion podium fs-pod17t niin täyestä kaasusta kun jarruttaa ja sen jälkeen eteenpäin niin auto tahdo muuten lähteä eteen päin kun odottaa vähä aikaa ja sit laittaa täydet kaasut ohjaimesta :sad:
Kyosho Ultima DB

4wdkanootti

nippasin nimen -cooglasin. Vaikuttas et toi:

http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=25990

siellä pari mahdollista selitystä:
• Reverse delay function.

eli jos jarrutat ja nopari uskoo sun neutraalipisteen olevan jo pakki, yleensä siksi että akku kyykkää
Testaat, tutkit mittaamalla jännitteen juuri oireen aikana. Pikatestinä: jos myös ratti on vähän vinksallaan tuona aikana. ja ilman vikaa, ratti suorassa.
Tähän auttaa paremmat akut, tai ongelma voi pienentyä laittamalla akun vierellle kondensaattorin.

• High-temperature safety cut-off system prevents overheating damage

Jos on iso painava auto ja jarruttaminen tehdään myös sähköllä ja se kuumensi noparia, kunnes suoja veti päälle.
Peukkua nopeudensäätimen siilin päälle. =jos pikasestakin kuivalla sormella koittamisesta jää harmaa rivankuvia peukaloon. Toiminta-alueellaan noparia voi koittaa eikä kipu heitä sormea pois. Se on vaan kurjaa, muttei jätä jälkeä myöskään.
Kevyempiä, hitaanpia ratasvälityksiä, tai kevyempi kone. Muuten palaa ainakin nopari rikki tosi pian.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Jabe

Tai sitten kaasukanava on väärinpäin ja moottorin johdot myös väärinpäin, eli eteenpäin onkin oikeasti pakki.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Jampuli

jaahas..asentajassa olikin se vika...... johdot väärinpäin :cheesy:
Kyosho Ultima DB

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: tactical - 06.11.11 - klo: 14.13
Edelleen jossain on väli missä sähkö hyppää.  Voi, ikävä kyllä, olla noparissakin.

Ei toimi uusillakaan johdoilla, eikä tinauksilla. 2 kertaan tinasin johdot kiinni, mutta ei. Saman tekee, eli normaalit käynnistysäänet soittelee ja ja jää päälle normaalisti, mutta kun kaasuapainaa, niin naps ja käynnistyy uudestaan. Hieman pyörittelee konetta äänien tahdissa, mitä ei muistaakseni tapahtunut silloin ekoilla kerroilla.

Vika ilmeni tosiaan kesken ajon, eli yhtäkkiä vain alkoi tekemään tota.

Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT