Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Jabe

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 15.11.11 - klo: 12.56
Ajattelin kokeilla tuota vanhaa servoa mikä on tällä hetkellä firessä kiinni.
Kun koitin sitä,mitään ei tapahtunut ja päätin avata sen.

Heti kun laittaa virrat päälle,niin servo alkaa pyörimään ympäri.Ja jos laittaa rattaat paikalleen,niin lyö heti jumiin ja lämpenee tietysti.

Mitäköhän sille on voinut tapahtua?

Ja koitin servoa vain tuossa asson vastarissa,kun ei ole kuin yksi vastari itsellä.

Edit.
Niin ja ohjaukseen ei siis reagoi ollenkaan.
Jos lähetin on päällä ja synkassa vastarin kanssa, niin taitaa servosta olla ns. asentoanturi rikki. Tuskin sille mitään oikein voi tehdä, yleensä rattaat on vain uusittavissa servossa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 16.11.11 - klo: 14.33
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 15.11.11 - klo: 12.56
Ajattelin kokeilla tuota vanhaa servoa mikä on tällä hetkellä firessä kiinni.
Kun koitin sitä,mitään ei tapahtunut ja päätin avata sen.

Heti kun laittaa virrat päälle,niin servo alkaa pyörimään ympäri.Ja jos laittaa rattaat paikalleen,niin lyö heti jumiin ja lämpenee tietysti.

Mitäköhän sille on voinut tapahtua?

Ja koitin servoa vain tuossa asson vastarissa,kun ei ole kuin yksi vastari itsellä.

Edit.
Niin ja ohjaukseen ei siis reagoi ollenkaan.
Jos lähetin on päällä ja synkassa vastarin kanssa, niin taitaa servosta olla ns. asentoanturi rikki. Tuskin sille mitään oikein voi tehdä, yleensä rattaat on vain uusittavissa servossa.

Lähetin oli päällä ja vastarissa paloi vihreä ledi normaalisti.Eli se asia pitäisi olla kunnossa,koska se auto on muutenkin koko ajan käytössä.
"Lennosta" vaan koitin toista servoa testata sillä vastarilla.
Parempaa vaan tilalle sitten.

JoniR

Tarvitseeko LRP Eraser sensorillinen moottori, sensorillisen noparin, vai toimiiko esim. Castlen sidewinder noparilla, jossa ei ole sensoripiuhalle paikkaa?

Kiitoksia vastauksista etukäteen.
Axial Honcho, LRP S10 SC

Jabe

Toimii Castlen noparilla, itsellä käytössä Sidewinderillä X11 sensorillinen kone.
Yleensä sensorillinen nopari ei toimi ilman sensorillista konetta, poikkeuksiakin löytyy, ettei asia olisi niin helppo.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

JHenrikS

Rupes Traxxas Rustleri oikkuilemaan kun yrittää kääntää niin ohjaus kääntyy toiselle puolelle hyvin mutta toiselle puolelle todella pahasti pätkien. Onko jollakin tietoa mikä olisi vialla ja miten korjattavissa??

(Rustler xl-5 mutta päivitetty harjattomaan : http://www.rcplanet.com/Traxxas_Velineon_Brushless_System_p/tra3350x.htm )

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: JHenrikS - 19.11.11 - klo: 13.06
Rupes Traxxas Rustleri oikkuilemaan kun yrittää kääntää niin ohjaus kääntyy toiselle puolelle hyvin mutta toiselle puolelle todella pahasti pätkien. Onko jollakin tietoa mikä olisi vialla ja miten korjattavissa??

(Rustler xl-5 mutta päivitetty harjattomaan : http://www.rcplanet.com/Traxxas_Velineon_Brushless_System_p/tra3350x.htm )

Onko vakioservo?
Siitä voi olla rattaat rikki. Korjaussarja on saatavana.

Maxxi

Oma hobbykingin 150A nopari kastui eilen ja toimi normaalisti kunnes ajoin varikolle. 5 min jälkeen kun olin jatkamassa ajoa niin moottori yritti pyöriä mutta auto liikkui vain ihan vähän. Ajattelin että akku loppui ja vaihdoin akun jonka jälkeen moottori ei enää toiminut yhtään. Menin sisälle ja kokeilin että vastari toimii, moottori toimii toisella noparilla, akku toimii, noparin tuuletin toimii sekä noparin bec toimii (vaikka ajossa käytän ulkoista beciä) mutta moottori ei pyöri.

Kun avasin noparin niin siellä oli pari vesitippaa...

Eli voiko noparin jotenkin korjata, vai onko uuden noparin aika?
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

JHenrikS

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 19.11.11 - klo: 18.26
Lainaus käyttäjältä: JHenrikS - 19.11.11 - klo: 13.06
Rupes Traxxas Rustleri oikkuilemaan kun yrittää kääntää niin ohjaus kääntyy toiselle puolelle hyvin mutta toiselle puolelle todella pahasti pätkien. Onko jollakin tietoa mikä olisi vialla ja miten korjattavissa??

(Rustler xl-5 mutta päivitetty harjattomaan : http://www.rcplanet.com/Traxxas_Velineon_Brushless_System_p/tra3350x.htm )

Onko vakioservo?
Siitä voi olla rattaat rikki. Korjaussarja on saatavana.

Joo on vakioservo mistäköhän sais korjaussarjaa? (linkkejä)

Jabe

Lainaus käyttäjältä: Maxxi - 20.11.11 - klo: 21.13
Oma hobbykingin 150A nopari kastui eilen ja toimi normaalisti kunnes ajoin varikolle. 5 min jälkeen kun olin jatkamassa ajoa niin moottori yritti pyöriä mutta auto liikkui vain ihan vähän. Ajattelin että akku loppui ja vaihdoin akun jonka jälkeen moottori ei enää toiminut yhtään. Menin sisälle ja kokeilin että vastari toimii, moottori toimii toisella noparilla, akku toimii, noparin tuuletin toimii sekä noparin bec toimii (vaikka ajossa käytän ulkoista beciä) mutta moottori ei pyöri.

Kun avasin noparin niin siellä oli pari vesitippaa...

Eli voiko noparin jotenkin korjata, vai onko uuden noparin aika?
Kuivata nopari hyvin, niin voi ruveta taas toimimaan. Jos mahdollista niin avaa nopari ja katso onko piirilevyllä suola jäämiä, jos on niin pese pois ja samalla näkee onko jostain tullut toimintasavut ulos.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Maxxi

Kuivatin, mutta ei toimi. En myöskään löytänyt mitään erikoista kun silmällä katsoin, naapuri sanoi että kannattaa katsoa jos jostain piirilevylllä löytyy mustia pisteitä, ja löysin kaksi mustaa pistettä jotka just ja just näkee silmällä kun katso todella läheltä. Voisiko ne pisteet olla oikosulkuja?

Lisäyksenä että en nähnyt mitään savua enkä tuntenut mitään hajua missään vaiheessa...
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

OV

Harvon noista osaa sanoa mitä sieltä on rikki/oikosulussa. Varsinkin kun sulla pirssi oli ollut varikolla kun hajoaminen vika ilmennyt niin noparin läpi ei ole sillon kulkenut isoja virtoja ja näin ollen mitään ei ole mennyt rikki niin, että olis tullut savua pihalle. Tarpeeks kauan kyllä kun sitä romua grillaat (sähköt päälle ja yrittä saada toimimaan) niin todennäkösesti saa ne savutkin sieltä pihalle ja sitten voi hymyssä suin tuomita särjeksi.

Mulla lakkas MMM toimimasta vuostakaperin sen jälkeen kun levittelin siihen lakkaa ja sähköteippiä päälle. Suuresti ihmettelin minkä takia eikä se koskaan selvinnyt. Tarpeeksi kauan kun siinä virtoja pidin päällä ja yritin herätellä henkiin niin sain sieltä kyllä ne savutkin pihalle. Että ei noista kyllä ota selvää ellei sitten enemmän tiedä juuri sen noparin sielun elämästä ja harva tietää.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: JHenrikS - 20.11.11 - klo: 21.42
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 19.11.11 - klo: 18.26
Lainaus käyttäjältä: JHenrikS - 19.11.11 - klo: 13.06
Rupes Traxxas Rustleri oikkuilemaan kun yrittää kääntää niin ohjaus kääntyy toiselle puolelle hyvin mutta toiselle puolelle todella pahasti pätkien. Onko jollakin tietoa mikä olisi vialla ja miten korjattavissa??

(Rustler xl-5 mutta päivitetty harjattomaan : http://www.rcplanet.com/Traxxas_Velineon_Brushless_System_p/tra3350x.htm )

Onko vakioservo?
Siitä voi olla rattaat rikki. Korjaussarja on saatavana.

Joo on vakioservo mistäköhän sais korjaussarjaa? (linkkejä)

Onko servo 2075? Jos, niin tässä ohjeet:
http://www.rccoh.com/rc.how-to/traxxas.2075.servo.html

JoniR

LRP Eraser 10,5T (harjaton) purkamisesta olisin kysynyt. Tarkoituksena vaihtaa laakerit ja olen avannut päädystä ruuvit ja ottanut takakannen pois. Ongelmana on se että miten tai mikä akselia ja takakannen alla olevaa levyä pitää paikallaan? Täytyykö avata juotokset jotta "sisäkansi" irtoaa, vai miten koneen purku tapahtuu?

-kiitoksi neuvoista etukäteen.
Axial Honcho, LRP S10 SC

Maxxi

Lainaus käyttäjältä: OV - 20.11.11 - klo: 22.08
Harvon noista osaa sanoa mitä sieltä on rikki/oikosulussa. Varsinkin kun sulla pirssi oli ollut varikolla kun hajoaminen vika ilmennyt niin noparin läpi ei ole sillon kulkenut isoja virtoja ja näin ollen mitään ei ole mennyt rikki niin, että olis tullut savua pihalle. Tarpeeks kauan kyllä kun sitä romua grillaat (sähköt päälle ja yrittä saada toimimaan) niin todennäkösesti saa ne savutkin sieltä pihalle ja sitten voi hymyssä suin tuomita särjeksi.

Mulla lakkas MMM toimimasta vuostakaperin sen jälkeen kun levittelin siihen lakkaa ja sähköteippiä päälle. Suuresti ihmettelin minkä takia eikä se koskaan selvinnyt. Tarpeeksi kauan kun siinä virtoja pidin päällä ja yritin herätellä henkiin niin sain sieltä kyllä ne savutkin pihalle. Että ei noista kyllä ota selvää ellei sitten enemmän tiedä juuri sen noparin sielun elämästä ja harva tietää.
Ok, no uusi nopari on tulossa ja onneksi nopari on niin halpa ettei kauheasti harmita....
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

HessuH

#3584
Lainaus käyttäjältä: JoniR - 21.11.11 - klo: 20.58
LRP Eraser 10,5T (harjaton) purkamisesta olisin kysynyt. Tarkoituksena vaihtaa laakerit ja olen avannut päädystä ruuvit ja ottanut takakannen pois. Ongelmana on se että miten tai mikä akselia ja takakannen alla olevaa levyä pitää paikallaan? Täytyykö avata juotokset jotta "sisäkansi" irtoaa, vai miten koneen purku tapahtuu?

-kiitoksi neuvoista etukäteen.

Katsoppa tuolta kun taitaa olla samasta koneesta kysymys, olen joskus avannut ja laitoin jotain viestiä asiasta.

http://rc10.fi/index.php?topic=12872.msg358902#msg358902

JoniR

Lainaus käyttäjältä: HessuH - 21.11.11 - klo: 21.40
Lainaus käyttäjältä: JoniR - 21.11.11 - klo: 20.58
LRP Eraser 10,5T (harjaton) purkamisesta olisin kysynyt. Tarkoituksena vaihtaa laakerit ja olen avannut päädystä ruuvit ja ottanut takakannen pois. Ongelmana on se että miten tai mikä akselia ja takakannen alla olevaa levyä pitää paikallaan? Täytyykö avata juotokset jotta "sisäkansi" irtoaa, vai miten koneen purku tapahtuu?

-kiitoksi neuvoista etukäteen.

Katsoppa tuolta kun taitaa olla samasta koneesta kysymys, olen joskus avannut ja laitoin jotain viestiä asiasta.

http://rc10.fi/index.php?topic=12872.msg358902#msg358902

Kiitos.
Axial Honcho, LRP S10 SC

niko001

Mitä eroa on sensorillisella Ja sensorittomalla koneella?

goos

Lainaus käyttäjältä: niko001 - 23.11.11 - klo: 12.04
Mitä eroa on sensorillisella Ja sensorittomalla koneella?

Sensori auttaa autoa lähtemään paikalta/pienestä vauhdista liikkelle. Vaatii toki että säädinkin tukee sensoria ja että sensoripiuha on asennettu ja ehjä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

mika82

Olisko siinä mitään mieltä, että joku tekisi lukitun aiheen vaikkapa otsikolla RC-sanastoa?
Mulla ainakin( aloittelija kun olen ) menee välillä jutut ohi kun ei tiedä mistä puhutaan.
Vai olenko ainoa   :huh:

Edit: Tämänkin olisi saanut vissiin pistää tuonne yleista keskustelua osiolle.
Traxxas stampede 2WD
HPI savage flux HP

Jabe

#3589
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sanasto/abc.html
Tuossa nyt muutama alkuun.
Jos ei nyt jotain sanoja ymmärrä niin kysy, ei siitä ketään rangaista.
e. ja tässä vielä muutama, mitä varmaan ihmettelitkin.
http://rc10.fi/index.php?topic=12216.msg534619#msg534619
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

JHenrikS

Voiko vika olla servon rattaissa kun käsin kääntää renkaita niin kääntyy molemmat ongelmitta mutta kun virta päällä kauko-ohjaimella kääntää niin pätkii toiseen suuntaan pahasti ja välillä kääntää samaan suuntaan renkaita riippumatta siitä mihin suuntaan kauko-ohjaimella yrittää kääntää?? :undecided:

niko001

tietääkö kukaan käykö futaban servon varret axialin servoihin?

4wdkanootti

RE: "Voiko vika olla servon rattaissa..." ei voi , noilla oireilla.
Vaihtoehtosia mitä voisi olla:
-vettä servon sisällä piirikortilla = Avaus, puhdistus ,suojaus, kokeilu. Huonolla säkällä uusi servo.
-piirikortin kondensaattoreista joku pox = uusi servo


PS
Monet servot kannattaisi heti ostaessa testata, avata ja suojata. Myös kaikki mun tähän mennessä avaamat servot on olleet niin vähällä voitelulla, että vain pari pienintä on sitä saanut, ja taatusti kuulalaakeri tasan kuivana rasvasta.  Ainakin kaikki HITEC:in servot on tehtaalla kasattu niin, ettei laakerin suojakansi ole lian puolella vaan estää kuulalaakeria vahingossakaan saamasta rasvaa, kuraa saa saada vapaasti.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

JHenrikS

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 28.11.11 - klo: 21.55
RE: "Voiko vika olla servon rattaissa..." ei voi , noilla oireilla.
Vaihtoehtosia mitä voisi olla:
-vettä servon sisällä piirikortilla = Avaus, puhdistus ,suojaus, kokeilu. Huonolla säkällä uusi servo.
-piirikortin kondensaattoreista joku pox = uusi servo


PS
Monet servot kannattaisi heti ostaessa testata, avata ja suojata. Myös kaikki mun tähän mennessä avaamat servot on olleet niin vähällä voitelulla, että vain pari pienintä on sitä saanut, ja taatusti kuulalaakeri tasan kuivana rasvasta.  Ainakin kaikki HITEC:in servot on tehtaalla kasattu niin, ettei laakerin suojakansi ole lian puolella vaan estää kuulalaakeria vahingossakaan saamasta rasvaa, kuraa saa saada vapaasti.
miten avaamisen jälkeen suojaan servon?

Maukka70

Mugen Seiki, Ninja, Team Associated, Futaba, Robitronic, Sky Rc,Novarossi,Hudy

nestori

Jos oikein ymmärsin niin kahella kennolla motti rajoitus 9.5t eli ei kestä.

vx550w

Moro. Tyhmänä kysäsen, että mitä tämä akkujen mAh tarkoittaa? Akun kapasiteettiä, mutta onko väliä onko autossa 3300 mAh vai 4000 mAh Esmierkiksi.

goos

Lainaus käyttäjältä: vx550w - 01.12.11 - klo: 21.31
Moro. Tyhmänä kysäsen, että mitä tämä akkujen mAh tarkoittaa? Akun kapasiteettiä, mutta onko väliä onko autossa 3300 mAh vai 4000 mAh Esmierkiksi.
Voit ajatella sitä auton tankkina, jos on isompi tankki sillä voi ajaa pidempään. Bonuksena tässä tulee vielä se että jos on isompi tankki niin auto kulkee ihan hiukan nopeemmin myös.

Akuiksi kannattaa ostaa suoraan LiPot niin ei tarvii sitten päivittää hetken päästä, maksaa hiukan enempi mutta on vaivan arvoista.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

vx550w

#3598
Okei. Vielä kysäsen varmistuksena, jos autossa on 750mAh akku, niin voiko ton tilalle laittaa sen 3000-5000 mAh aukun, niin onko vaaraa että kone vieottuu tai vastari/nopari vai antaako tuo luvun suuruus sen ajoajan pidennystä ja kulkunopeutta?  :lipsrsealed:

tactical

Mikäli akun kennomäärä & jännite vastaa alkuperäistä akkua ja akku vielä sopii autoon niin mikä jottei. Riippuu nopeussäätimestä voiko korkeampijännitteistä akkua käyttää. 750mah -> 3000 /5000mah antaa rajusti lisää ajoaikaa. Suuremman purkuvirran kautta jonkinverran kulkuakin, kun se puoli ei ahdista.

Hajoaako jotain? Kun ajoaika moninkertaistuu ja vauhti kasvaa, niin mosa/nopari voi kuumentua tavallista enemmän niin voi tietysti hajota. Mutta ei sillä sekunnilla kun kaasuun koskee. Jos ei losota koko ajan kaasu lattiassa ja antaa koneen jäähtyäkin välillä niin riskit ovat pienet.

Kannattaa huomioida myös että painoa tulee reilusti lisää.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.