Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

maironi

Tota noin niin ku en oo pitkään aikaan leikkiny näil rc autoil, mut tos hobby peopolen sivustolla löyty tollanen kapistus: http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=11_12_99&products_id=26213   eli olisko tällä mitään järkee tollaseen satunnaiseen leikkimiseen, jos ei niin mikä alle satkun uus auto olis?
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

ana100

pystyykö tähän autoon laitamaan yhden mootorin ilman mitään hirveetä remontia ?? http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=548&lang=fi
E-Savage, E-firestorm, Baja 5t, TLR 2.0 sc

Jabe

Helposti, ottaa vaan sen toisen pois. Sitten tarvii vaan olla reilusti tehokkaampi se yksi.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-


4wdkanootti

#3844
Riippuu käyttötarkoituksesta. Ehkä -tavastakin.
Siinä mainitaan rajoitus
Max. Charge Power 80W

Jos nyt sitten lataat vaikka 500 mAh akkua
(tämä on pieni 1/36 kokosen auton akku)
teho riittää. Latautuu niin nopeasti kuin akulle on sallittua.

Mutta jos yrität ladata 3s 5000 mAh lipoakkua,
kestää lataaminen jo tuon rajoitteen vuoksi helposti yli  tunnin, parikin huonommilla.
Hyvänä puolena tuo sisäinen virtalähde.
Jos ei tule kiiire tai on ajelemaan lähdettäessä valmiina monta akkua, määritelmä hyvästä voi säilyä.
Ladata saa kuitenkin vain läsnä ollen!

Saman hintaluokan latain
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17422__TURNIGY_MEGA_400W_V2_Lithium_Polymer_Battery_Charger_Version_2_.html

Maximum charge capacity: 400W @ input voltage >15V

mutta tarvitsee siihen tehoon ulkoisen virtalähteen joka antaa min 20A virtaa yli 15 voltilla!
Eli palaa toiset saman verran rahaa...
Mallina kuluista käytin tätä virtalähdettä
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17755__HobbyKing_540w_220_240v_Power_Supply_13_8v_18v_30amp_.html

Ittelläni käytössä 200w tehonen, ja saan kaiken tehon käyttöön ladatessani kahta akkua yhtäaikaa, sarjajohdotettuna. Silloin tulee reilussa tunnissa 2kpl 3s 5000 akkua valmiiksi, illalla uudestaan tarvittaessa...
Sitä mä pidän hyvänä   :grin:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

OV

Onko jollakulla lipolaturi käräyttänyt akun johtuen jostian muusta kuin käyttäjä virheestä (eli joku nimhi ohjelma vahingossa päällä)?

Pohdin vaan mikä laturissa voisi moisen aiheutta... Sisänen oikosulkukin todennäköisesti vaan hajoittaisi laturin ja katkoisi folioita heikoimmasta lenkistä. Joku softa vika mikä ilmaantuisi yhtäkkiä eikä virran tuuppaus loppuisi siihen 4,2V:n kohdille voisi olla yksi, mutta ei noitakaan nyt hatusta tule. Vai tuleeko?

4wdkanootti

Ei tietokoneet tms keinoäly osaa ehjänä muuttaa ihmisen asetuksia, mutta kaikki ihmisen tekemä hajoaa joskus. Silloin mikä tahansa virhetoiminto voi tulla ja edetä johdoissa , noh, just hatusta.

(Lipo-)Laturit on varmaan kaikki arkoja suurtaajuuspurskeille sisääntulevan virran johdoista. Valokaari hakkurivirtalähteen vakauden pettäessä antas sen. Konkkavikakin ehkä? Sitten arvotaan mitä käskyä saatu kipinäkaari muistutti eniten  :afro:

Ittellä on ainakin ICE muuttanut mun asetuksia, kun antovirran johto räpsi(, poweri hajosi piakkoin perään). Toimii nykypowerillaan eli vika oli kertakohtanen. Ko latain ei saanut moneen kuukauteen muuta ladattavaa, kuin saman kahden 2s akun setin toistaen, joten arvot muuttui "ittekseen". Ne akut läx pullistuneina!
Nää uudemmat ei vielä ole kohdanneet sellasta, niistä en tiedä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Linssi89

Viellä tohon laturiin niin tarkoituksena olisi ladata Gens ace 2s 5300mAh lipoja ja ehkä sit myöhemmin 3s jos vauhti ei riitä  :grin: Kyllä se sit varmaan sen hyvän määritelmän säilyttää kun on kaks akkua, sitten kun eka tyhjä niin lataukseen. Jos meinaat että 3s kestävän n.1.5h lataus niin eipähän tossa kauheen pitkää aikaa tartte venata 2s latautuvan. Ehkä  :roll:

Diese-listi

Tuo 80 wattia riittää 3s (12.6V) vielä 6,34A latausvirtaan eli kyllä sillä yhtä 5300mAh akkua latailee hyvin 1C virralla...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Linssi89

Oon aika alussa näis sähkövehkeissä niin kysytään samalla sit just tuota että millä virralla voi ladata. Kun kirjoitit 1C virralla niin meinaat mitä (varmaan suurempi kuin 1A :roll:) ? Kauanko sillä 1C virralla kestää ladata ''tyhjä'' 5300mAh akku? Eikö ole akulle haitallista ladata liian nopeasti? Nää jutut kun joskus tajuaa niin sit tietää kaiken mitä tarttee tietää  :laugh:

4wdkanootti

#3850
C- arvo 1 on sama kuin akkusi kapasiteetti, siis sulla 5,3A (5300mAh).
Jos ei muuta akussa mainita, on 1C maximi sallittu latausvoima.

Sillä 1C arvolla mulla akkujen lataus on kestänyt yli tunnin ~80min.  About 80% asti täyttä tehoa, ja hidastuen, kun akku alkaa ola liki täys.
Mulla akuissa lukee 5C charge lupaus. Sillä tunkemisella saa muutaman kerran äkkiä akut täyteen, tinkien akun elinkaaresta. Edellyttäen, että poweri sen 25A kykenee ruokkimaan ja latain hallitsemaan.

Ajo- eli kuormitettavuuspuolella voi olla vaikka 40C sitten lupauksena. ( Arvattu C arvo ! )  5,3*40 olis 212A.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

JiiIii

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 15.02.12 - klo: 17.36
Lisäksi sillä konkalla voi olla muitakin hyviä vaikutuksia esim. jarrutuksissa, joissa se ehkä suojaa noparia ja akkua moottorista tulevilta virtapiikeiltä.

Saattaisiko auttaa myös "user error" tilanteissa; eli piti sitten tökätä johdot väärin akkuun kiinni, tuloksena ikävä räsähdys ja melkein kakku housuissa. Nopari kuitenkin toimii edelleen, mutta mahtaako konkka vahingoittua tällaisessa tilanteessa? Olisiko syytä vaihtaa (siis konkka)?
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Linssi89

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 22.02.12 - klo: 23.50
C- arvo 1 on sama kuin akkusi kapasiteetti, siis sulla 5,3A (5300mAh).
Jos ei muuta akussa mainita, on 1C maximi sallittu latausvoima.

Sillä 1C arvolla mulla akkujen lataus on kestänyt yli tunnin ~80min.  About 80% asti täyttä tehoa, ja hidastuen, kun akku alkaa ola liki täys.
Mulla akuissa lukee 5C charge lupaus. Sillä tunkemisella saa muutaman kerran äkkiä akut täyteen, tinkien akun elinkaaresta. Edellyttäen, että poweri sen 25A kykenee ruokkimaan ja latain hallitsemaan.

Ajo- eli kuormitettavuuspuolella voi olla vaikka 40C sitten lupauksena. ( Arvattu C arvo ! )  5,3*40 olis 212A.

Kiitoksia tuo selkeytti asiaa. Eiköhän sitä osaa ohjeista lukee sit kun laturi ja akku on edessä ja tietysti täältä foorumilta.

väinö

Huomasin että siinä sinisessä lieriössä mikä tulee noparista on toinen johto siellä sisällä poikki :tongue:
Vika luultavasti siinä. voiko koko lieriö olla rikki kun se johto on kai sulanu poikki jonkun oikosulun takia?

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: väinö - 23.02.12 - klo: 19.56
Huomasin että siinä sinisessä lieriössä mikä tulee noparista on toinen johto siellä sisällä poikki :tongue:
Vika luultavasti siinä. voiko koko lieriö olla rikki kun se johto on kai sulanu poikki jonkun oikosulun takia?

Tuon ku pikaseen luki niin meni ohi ja kaukaa... Mutta jos kyse tuosta losin autosta niin se sininen lieriö on kondensaattori. Jos sieltä on johto mennyt poikki niin johtuu varmaan enempi tärinästä kuin oikosulusta. Noparin toimimattomuus tuskin johtuu tuosta konkan puutteesta mutta voi kyllä joissakin ääritilanteissa aiheuttaa vikaa nopariin...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

väinö

katoin tosta ohjekirjasta ja se lieriö on "power capacitor" ja siis niitä johtoja ei saanu yhteen eli puuttu pieni pätkä johtoa. tuskin kahesta paikasta yhtäaikaa katkennu.
kolvasin johdot yhteen mut ei auttanu. Voiko tolla "capacitorin" vialla olla silti jotain tekemistä siihen et kaasu ei toimi?

rizardi

power capacitor = kondensaattori meidän kielessä
Tuskin vika korjaantuu sillä, että korjaat johdon, mutta nopari luultavasti "paloi" kondensaattorin puutteen vuoksi

väinö

Ahaa. okei
pitäs saada jostain nopari kokeiltavaks niin vois olla 100% varma et se on rikki :undecided:

MUSTAJARVI

Mikä olisi hyvä ja halpa harjaton kombo Lazeriin? (Suomesta)

MUSTAJARVI


Jampuli

pitääkö pinionin ja spurrin rattaita rasvata vai pitääkö ne pitää vaan mahdolliseman puhtaana?
Kyosho Ultima DB

Linssi89

Itselleni on tulossa Losi 10-scte ja siihen hobywing 150A nopari ja Tekin 4600 kone, niin millaisella akulla lähtee liikkeelle?
Olin jo tilaamassa Gens Ace 2S 5300mAh 30c akkua Saksasta muiden osien mukana, mutta akkua ei ole saatavana. Nyt täytyis sit Suomesta tilata että sais nopsaa. Vois kyl ostaa ensimmäiseksi kyllä 3S lipon.

Heuli


Jarpeli

Minkäslaisia sähköosia porukka on noissa 1/10 SC autoissa käyttänyt. Joko nelikkoon tai 2wd.
Tietenkin asiaa helpottaisi se että, tietäisi edes mikä auto tulee.
Auto tulisi yleiseen  hauskanpitoon hiekkarannoista hiekkaamontuille sitäkautta radoille. Liika teho ei ole pahasta:D keräillään sitten palasia puun ympäriltä.

Jabe

Täältä löytyy Casten Mamba Max Pro säätimenä ja Tenshock SC411 4600kv koneena, Turnigyn nano-tec 2S 6000mAh akulla.
Tuo on sensorillinen setti, kiinni Hobaossa joka on nelikko.
Eli tuo moottori on sitä isompaa 550 kokoluokkaa ja on 5mm akseli, tehty juurikin SC autoille.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Jarpeli

Jos hobbykingistä löytyisi vielä kun luultavasti ohjain ja muuta tulossa sieltä niin olisi hyvä

Linssi89

Kun kattelin tuolta hobbykingistä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17265__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S2P_65_130C_Hardcase_Lipo_Pack.html
Niin onko tuolla 2P arvolla noparin, koneen, laturin jne kanssa mitään merkitystä? Toi on puolet kalliimpi kuin 2S1P. Ja tietysti linkin akussa C arvo 65.
Kuinka voi olla hinnalla noin iso ero esim. Gens Acen saman tyyppiseen akkuun? Aattelin ehkä sittenkin tilata hobbykingistä vaikka se viekin vähän aikaa, mut tulee halvemmaksi  :grin: paitsi jos akut räjähtää käsiin...

Heuli

2S2P tarkoittaa että akun kuorien sisällä on yhteensä 4 kennoa, joista parit on kytketty rinnan. Rinnankytkemällä saadaan akkuihin suurempi kapasiteetti, tuo on ihan normaalia että "2 kennon" akuissa onkin kennoja 4 tai 6.

Linssi89

Silti tuossa Turnigy 2S1P:ssä on sama kapasiteetti 6000mAh ja painaa n.20g enemmän kuin 2S2P. Mistä se sitten johtuu?

Heuli