Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

kaahari123

Mulla vanhempi malli ja ihan kideradiot :grin: Saa nähdä mitä tulee

Leo14

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 02.04.12 - klo: 10.11
Lainaus käyttäjältä: Leo14 - 02.04.12 - klo: 07.28
Lainaus käyttäjältä: kössi - 01.04.12 - klo: 22.12
Olen ajanut muutamia kertoja uudella harjattomalla combolla. Kun painan pakkia auto nykii tai ei liiku ollenkaan kun auto on noin 15 metrin päässä mutta lähempänä pakki toimii ihan hyvin. Joskus auto nykii kyllä eteen päin mentäessä. Mikä voisi olla vikana?


Mulla on sama ongelma. Mun auto nykii eteen päin mentäessä ja pakki ei toimi ollenkaan. :undecided:

Kai niissä on viel megahertsi radiot? Ottaa harjattomissa helposti häiriötä...

On megahertsi radiot. Gigaset pitäs hankkia. Oisko jotain hyviä gigasii jotka ois halvat? :huh:
Team Durango desc210, Ansmann x2


ypi

Jos hobbyking on tuttu niin itse olen ajellut tämmösellä
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16199__HK_GT3B_AFHDS_2_4ghz_3_Channel_Radio_System_.html
ja olen kyllä ollut tyytyväinen. toimintojakin ihan kohtuuella isolta näytöltä.

Tietenkin joutuu vähän odottelemaan ja tuohon hintaan tulee vielä postikulut, mutta tulee kuitenkin vähän halvemmaksi ku suomesta.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: polle - 02.04.12 - klo: 18.06
tai halvemmat http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Radiot/Futaba-T3PRKA-24GHz-FHSS-109395 .
Minulla on ollut Futaban 2PL ja

Lainaus käyttäjältä: ypi - 02.04.12 - klo: 19.40
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16199__HK_GT3B_AFHDS_2_4ghz_3_Channel_Radio_System_.html

tuollainen. Ja pitää kyllä sanoa, että melkein kallistuisin Futaban puoleen. Onhan se 3PRKA:ssa aika karua, kun ei ole edes näyttöä eikä mallimuisteja, mutta toisaalta se on radio, jossa on laadukasta radiotekniikkaa. Lisäksi 3PRKA:ssa on yhden auton säätämiseen ihan samat toiminnot kuin GT3b:ssä, koska GT3b:n expo ei toimi. Noiden GT__ radioiden laadusta on kirjoiteltu tuolla kilpailuosastolla:

http://rc10.fi/index.php?topic=65074.0

Ja omassa GT3B:ssä on niin paljon viivettä, ettei sillä voi kisaa ajaa... hiukan vastaavaa puhuu yksi treenikaverikin, mutta hän yrittää tottua ajamaan viiveen kanssa. :roll: Voi hyvin olla, että osa noista radioista toimii pienemmällä viiveellä, koska kaikki eivät niistä valita.

Eli: Crawlingiin GT3b + nettisofta, jossa on miljoona ominaisuutta.
Mattokisailuun Futaba, koska viiveen kanssa ei voi ajaa. Ehkä olisi kuitenkin hyvä lukea jostain jotain kokemuksia nimenomaan tuosta 3PRKA mallista, ettei siinä ole mitään miinaa... oletan tässä, että se toimii yhdelle autolle samoin kuin 2PL.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

jaripk

Aloitteleva rc-harrastelija kyselee taas tyhmiä akuista.

Nyt kun on todettu, että ei tuo e-revo nikkeliakuilla mihinkään kulje, eikä ajoaikakaan ole kummoinen, niin toisen tyyppistä akkua olisi tarkoitus laitella tilaukseen. Periaatteessa kulkupuoli riittäisi kyllä nykyisillä nimh -akuillakin, mutta 3700mAh kapasiteetilla ajoaika on ihan liian lyhyt. Kahtiilla akuilla ajaa sen parikymmentä minuuttia, mikä ei tunnu parina päivänä viikossa oikein riittävän ajamisen oppimiseen.

Se kysymys, kannattaako laittaa S2 vai S3 akut, jos noin 50-60km/h huippunopeus riittää varmasti, mutta ajoaika saisi olla mahdollisimman pitkä? Tiedän toki, että amppeerituntimäärä tuon periaatteessa ratkaisee, mutta onko jotain merkitystä, että ajetaanko matalammalla jännitteellä pidemmällä välityksellä vai suuremmalla jännitteellä tiheämmällä välityksellä?

Entä mitä mieltä kokeneemmat ovat, että onko ajaminen S2 -lipoilla harvemmalla välityksellä (alkuperäiseen verrattuna) jotenkin hankalampaa kuin S3 -akuilla tiheämmällä välityksellä? Esim. tuleeko ajamisesta helposti "nykivää"? Tarkoitus ei ole ajella ilman aivoja missään hehtaarin kentällä, vaan vähän teknisemmällä radalla.

Itseä vähän huolettaa miten tuo lelu kestäisi S3 -lipot, kun tuntuu noilla nikkeliakkujenkin tarjoamalla vauhdilla olevan kaikenlaista ropaamista melkein jokaisen ajokerran jälkeen, vaikka osumia ei tulisikaan.

ypi

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 02.04.12 - klo: 19.56
Ja omassa GT3B:ssä on niin paljon viivettä, ettei sillä voi kisaa ajaa... hiukan vastaavaa puhuu yksi treenikaverikin, mutta hän yrittää tottua ajamaan viiveen kanssa. :roll: Voi hyvin olla, että osa noista radioista toimii pienemmällä viiveellä, koska kaikki eivät niistä valita.

Nyt kun toit asian esille niin semmonen mielikuva että radiossa todennäköisesti on hieman viivettä, mutta ei ole ollut niin paljon että olisi ajoa haitannut.

Ketjussa puhuttuihin häiriöihin sen verran, että radalla ollessa en ole kertaakaan huomannut, että kukaan valittaisi radiohäiriöistä kun olen ollut paikalla, joten sen voi sulkea ainakin tässävaiheessa vielä pois.

Pitääpä seurata tilannetta vähän tarkemmin, että onko radio sittenkin piilosusi.


Omis

Hei. Olisiko jotakuta joka osaisi vaihtaa/neuvoa laakeri vaihdon hpi flux warp 5700kv moottoriin? Taka laakeri on aikas väljä ja huonokuntoinen ko koneessa. Etu laakerin sain siihen vaihdettua kun uskalsi lämmittää sitä osaa missä laakeri on kiini kun sai irti koneesta.

4wdkanootti

Pinionin puolen laakeri siis vaihtamatta. Eiköhän se mene samalla lailla, kuin castlelaisissa ja hk moottoreissa:
Saat takaa sen lämmölle aran akselin ulos, joten loput sietää jo paremmin lämpöä.
Juotoskolvilla olen irroittaessa lämmittänyt itse laakeria, keskireikään kolvi pystyyn. Ei enää olut tarvetta sääliä stefojakaan, kun uusi vieressä.  Mulla laakerit on irronneet 20-30 sekunnin lämmityksellä.
Minä pistän ruuvilukitteella kiinni uudetkin.
Paljaalla kädellä (mutta ihan lähellä pöydän pintaa) olen pitänyt kannun toisesta päästä kiinni. tietää tarkasti missä lämmöissä ollaan.

Teoriassa olisi parempi lämmittää kannua, eli ulkokehää, mutta siitä lämpö johtuu käämeille vielä nopeammin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Omis

Kiitokset 4wdkanootille loistavasta neuvosta sain laakerin vaihdettua

Bonzer

Mahtaako jollain olla selitys seuraavaan.
Eli Käytössä SP cirtix stock combo 17.5 koneella. Eilen ajoin ekaa kertaa ko. setti turistissa ja sillontällön kaasu pätkäsi nolliin (ihan muutamaks ms:ksi)

ypi

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 11.04.12 - klo: 16.07
Mahtaako jollain olla selitys seuraavaan.
Eli Käytössä SP cirtix stock combo 17.5 koneella. Eilen ajoin ekaa kertaa ko. setti turistissa ja sillontällön kaasu pätkäsi nolliin (ihan muutamaks ms:ksi)

onko liittimet hyvin kiinni? jos on väljät ja katoaa kontakti vähäksi aikaan. Tai juotokset huonoja?
Onko ohjauslaitteet uusia vai käytettyjä?

Loomis

Mistä kannattaa ostaa akut? tuleeko halvemmaksi postimaksujen kanssa tilata ulkomailta? ja mistä kaupasta? :)

goos

Lainaus käyttäjältä: Loomis - 11.04.12 - klo: 19.53
Mistä kannattaa ostaa akut? tuleeko halvemmaksi postimaksujen kanssa tilata ulkomailta? ja mistä kaupasta? :)

Riippuu mimmoset akut haluat, kerrohan hiukan enemmän mihin autoon ja mihin tarkoitukseen. Niin ehkä joku voi auttaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Bonzer

Lainaus käyttäjältä: ypi - 11.04.12 - klo: 17.59
Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 11.04.12 - klo: 16.07
Mahtaako jollain olla selitys seuraavaan.
Eli Käytössä SP cirtix stock combo 17.5 koneella. Eilen ajoin ekaa kertaa ko. setti turistissa ja sillontällön kaasu pätkäsi nolliin (ihan muutamaks ms:ksi)

onko liittimet hyvin kiinni? jos on väljät ja katoaa kontakti vähäksi aikaan. Tai juotokset huonoja?
Onko ohjauslaitteet uusia vai käytettyjä?

Kaikki ainaki tuntus olevan kiinni. Radiot olen ostanu viime kesänä ja sen jälkeen on ollu melkeen jatkuvasti hyllyssä. Kaikki vaikuttaa hyvältä.

Loomis

Lainaus käyttäjältä: goos - 11.04.12 - klo: 19.59
Riippuu mimmoset akut haluat, kerrohan hiukan enemmän mihin autoon ja mihin tarkoitukseen. Niin ehkä joku voi auttaa.
Akku radio-ohjattavaan autoon, siihen tarkoitukseen että auto kulkisi eteen ja vähän myös taaksepäin :evil: Toivottavasti joku osaisi auttaa, kuitenkin aika iso menoerä tuollaiset 2-3 akkua.

genlee

Lainaus käyttäjältä: Loomis - 11.04.12 - klo: 22.19
Lainaus käyttäjältä: goos - 11.04.12 - klo: 19.59
Riippuu mimmoset akut haluat, kerrohan hiukan enemmän mihin autoon ja mihin tarkoitukseen. Niin ehkä joku voi auttaa.
Akku radio-ohjattavaan autoon, siihen tarkoitukseen että auto kulkisi eteen ja vähän myös taaksepäin :evil: Toivottavasti joku osaisi auttaa, kuitenkin aika iso menoerä tuollaiset 2-3 akkua.

Ilmeisesti tässä haluttiin tiedustella, että tarvitsetko lipo akkua vai nimh kenno akkua? Onko se Saddlepack vai normi pötkö? montako kennoa akussa pitäisi olla? Varmaan kannattaisi laittaa linkkiä minkä auton olet hankkinut, niin olis helpompaa.

Loomis

Lainaus käyttäjältä: genlee - 11.04.12 - klo: 23.22
Ilmeisesti tässä haluttiin tiedustella, että tarvitsetko lipo akkua vai nimh kenno akkua? Onko se Saddlepack vai normi pötkö? montako kennoa akussa pitäisi olla? Varmaan kannattaisi laittaa linkkiä minkä auton olet hankkinut, niin olis helpompaa.
Joo sori koitin olla hauska  :smiley: Hpi Blitzin kanssa on aika selvät sävelet ja toinen auto on vielä "joku buggy, tuu hakee kun kerkiit"
Lähinnä kyselin että tuleeko halvemmaksi ostaa jostain nettikaupasta vai paikallisesta kivijalkaliikkeestä?

goos

Lainaus käyttäjältä: Loomis - 12.04.12 - klo: 01.25
Joo sori koitin olla hauska  :smiley: Hpi Blitzin kanssa on aika selvät sävelet ja toinen auto on vielä "joku buggy, tuu hakee kun kerkiit"
Lähinnä kyselin että tuleeko halvemmaksi ostaa jostain nettikaupasta vai paikallisesta kivijalkaliikkeestä?
Tän jälkeen pitäis tietää tarviitko Efra tai ROAR hyväksyntää. Veikkaan että et tarvii. Tämän jälkeen pitäisi  tietää että haluatko jonkun akun vaan kuhan on halpa vai haluatko akun joka on hyvä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

eSATA

Lainaus käyttäjältä: Loomis - 12.04.12 - klo: 01.25
Lainaus käyttäjältä: genlee - 11.04.12 - klo: 23.22
Ilmeisesti tässä haluttiin tiedustella, että tarvitsetko lipo akkua vai nimh kenno akkua? Onko se Saddlepack vai normi pötkö? montako kennoa akussa pitäisi olla? Varmaan kannattaisi laittaa linkkiä minkä auton olet hankkinut, niin olis helpompaa.
Joo sori koitin olla hauska  :smiley: Hpi Blitzin kanssa on aika selvät sävelet ja toinen auto on vielä "joku buggy, tuu hakee kun kerkiit"
Lähinnä kyselin että tuleeko halvemmaksi ostaa jostain nettikaupasta vai paikallisesta kivijalkaliikkeestä?
Kävisikö esim. tällainen:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43370&order_id=WO1334211158
Cannondale Scalpel Team Replica

monsteri79

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-TARVIKKEET-Servot/Savox-SC-0251MG-16kg018-Digital-Servo-107539

stampedessa tollanen servo, ajettu todella vähän. nyt kun laitoin virrat päälle ja käänsin ohjausta niin servo tappo itsensä, väänsi niskat nurin.... eli kääntyi niin paljon että rikkoi sisältä kuoressa olevat muoviset stopparit.

eikö noissa servoissa ole itsessään mitään rajoiusta mihin asti kääntyy?
ohjaimen säädötkö niin poskellaan oli vai mistähän moinen vois johtua?
Traxxas Stampede ja Rustler  2x HPI Blitz

Hanski82

Mikähän autossa vikana kun hetken ajon jälkeen alkaa vaan "rykimään" paikallaan?  korjaantuu sensori johdon irrottamalla tai satunnaisesti hetken kuluttua.   Nopari scanner 150A ja moottorina lpr vector k4 13.5t.  Akkuina pari 2s 2200mah 25C rinnan.  Moottorin sensorit?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Hanski82 - 15.04.12 - klo: 00.33
Nopari scanner 150A ja moottorina lpr vector k4 13.5t.
Jos tuotteina on LRP ja Scanner, niin itse löisin vetoa sen puoleta, että Scanner on rikki. Vastaavissa tilanteissa ainoa ratkaisu, jonka olen keksinyt on kokeilla toisella moottorilla ja noparilla ristiin. Silloin viallisen komponentin voi varmistaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Loomis

Lainaus käyttäjältä: eSATA - 12.04.12 - klo: 09.15
Kävisikö esim. tällainen:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43370&order_id=WO1334211158
Tuollainen kävi, kiitoksia.
Pientä draamaa kun läturista balanssiportti rikki, mutta onneksi sabesta ja hobbylinnasta saa erinomaista palvelua hätätilanteissa :)

carita

Hei,
Mulla on traxxas slash 4x4 sekä rustler. vaihdoin slashin säätimen,moottorin ja servon siihen rustleriin. kaikki toimii muuten mutta ohjaus on väärinpäin.missä vika? osaako joku neuvoo?

tactical

Käännä radiosta ohjauksen kanava. Jos se on nyt norm niin sitten reverse:lle. Tai päinvastoin.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: eSATA - 12.04.12 - klo: 09.15
Kävisikö esim. tällainen:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43370&order_id=WO1334211158
No, ei käy. Ainakaan minulla ei merkitön 5000mAh 25C akku riitä Blitzissä vaan kyykkää, kun siitä on noin 3000mAh ajettu. Kyllä sen pitäisi olla 30C tai enemmän tai sitten tunnetusti todella hyvä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi


lättyäijä

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 17.04.12 - klo: 18.41
Lainaus käyttäjältä: eSATA - 12.04.12 - klo: 09.15
Kävisikö esim. tällainen:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43370&order_id=WO1334211158
No, ei käy. Ainakaan minulla ei merkitön 5000mAh 25C akku riitä Blitzissä vaan kyykkää, kun siitä on noin 3000mAh ajettu. Kyllä sen pitäisi olla 30C tai enemmän tai sitten tunnetusti todella hyvä.

En toki tiiä millasilla comboilla ajatte mutta, mulla on ihan hyvin piisannu potku kyseisissä akuissa. Slash 2wd jossa 3500kv 10t ja 60A esci, ajettu sisällä lärpällä, noin 50min/akku ja ulkona vakio ja lapakumeilla kestää noin 25-40 min. Joka kerralla ottanu sisään yli 5200mAh, eli omalta kohdalta voin suositella. Itellä on kaksi näitä.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D