Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Diese-listi

SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Linssi89


Diese-listi

Se reverse pitää olla pois kun kun ohjain kalibroidaan... Mutta nyt siinä noparissa on kaasu ja pakki väärinpäin eli moottorin johdot vaihtamalla ongelma poistuu... Mutta jos sensorillinen säädin ja moottori niin silloin tuo johtojen järjestys pitää olla se A-A B-B C-C...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Linssi89

Jaa se pitää olla pois päältä. Ohjeista ymmärsin ihan jotain muuta. Olisin kyllä yrittänyt toiste päin kalibroida mutta en saa enään nopari kalibrointi asetukseen. Ihan normaalisti yritin mutta kun laittaa noparin päälle niin punainen valo ei laka vilkkumasta vaikka päästää set:n vapaaksi... :huh: Juu sensorillisia ovat molemmat.

Diese-listi

Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

rizardi

Lainaus käyttäjältä: Joooti - 23.03.12 - klo: 20.14
Terve! Miten suuri tehoero on samankokoisilla esim. 12T harjallinen ja 12T harjaton moottori? Jos on kaksi samanlaista autoa samoilla renkailla ja välityksillä ja toisessa on harjaton ja toisessa se toinen. Ja toinen kyssäri: mistä huomaa, jos harjaton moottori alkaa olla ns. finito eli vaihto kunnossa? Mulla on pieni ongelma ratkaistavana kun huomasin tuossa parin viimeisen ajokerran aikana että auto ei kulje enää niinkun ennen, terävyys poissa, jotenkin väsynyt. Voisko moottorissa olla vika vai säätimessä? Akku on 2s turnigy lipo ja oon aina ladannut balanseeraavalla laturilla eikä latausaika ole lyhentynyt niin luulen että akku ei ole syyllinen. Kiitos etukäteen kaikille!
Harjaton kone ainakin kiertää enemmän. Kitkaa vähemmän ja sitä kautta vähemmän kuluvia osia. Periaatteessa harjattoman koneen ainoa kuluva osa on laakerit, mutta koneen lämpöjen kanssa saa olla tarkempi. Nopari on tärkeämmässä osassa harjattomien kanssa verrattuna hiilikoneisiin.

Harjatonkone menettää tehonsa jos se käy liian kuumana ja rotaattorin kestomagneetit menettävät tehonsa (demagnetisoituu)

Autostasi ottasin ensin moottorin käteen ja piuhat kiinni kokeilu kiertääkö normaalisti?
Luulisin, että voimansiirrossa on jotain mikä pistää vastaan eli siihen käsin ilman moottoria pyörittely vaikka rengas kerrallaan niin vika löytyy.
Esim. hajonnut vetolaakeri vaikuttaa yllättävän paljon

Linssi89

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 23.03.12 - klo: 22.54
Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...

Juu kyllä toi kaavio on tuttu. Sain sen tehtyä ihan noin ekalla kertaa kun sen tein. Mutta ei enään mitään hätää sain sen uudelleen kalibroitua. Painoin set pohjaan ja virran päälle -> punainen valo alko vilkkua -> päästin set ylös -> punainen valo jatko vilkkumista-> kokeilin painaa uudestaan set nappia valon vilkkuessa niin meni kalibrointiin ja kaikki meni OK ja ny toimii  :cheesy: Tuota vain ihmettelin että se noin teki vaikka ekalla kerralla se toimi ihan noin kuin selititkin. Kummaa  :shocked:

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: rizardi - 23.03.12 - klo: 22.56
Lainaus käyttäjältä: Joooti - 23.03.12 - klo: 20.14
Terve! Miten suuri tehoero on samankokoisilla esim. 12T harjallinen ja 12T harjaton moottori? Jos on kaksi samanlaista autoa samoilla renkailla ja välityksillä ja toisessa on harjaton ja toisessa se toinen. Ja toinen kyssäri: mistä huomaa, jos harjaton moottori alkaa olla ns. finito eli vaihto kunnossa? Mulla on pieni ongelma ratkaistavana kun huomasin tuossa parin viimeisen ajokerran aikana että auto ei kulje enää niinkun ennen, terävyys poissa, jotenkin väsynyt. Voisko moottorissa olla vika vai säätimessä? Akku on 2s turnigy lipo ja oon aina ladannut balanseeraavalla laturilla eikä latausaika ole lyhentynyt niin luulen että akku ei ole syyllinen. Kiitos etukäteen kaikille!
Harjaton kone ainakin kiertää enemmän. Kitkaa vähemmän ja sitä kautta vähemmän kuluvia osia. Periaatteessa harjattoman koneen ainoa kuluva osa on laakerit, mutta koneen lämpöjen kanssa saa olla tarkempi. Nopari on tärkeämmässä osassa harjattomien kanssa verrattuna hiilikoneisiin.

Harjatonkone menettää tehonsa jos se käy liian kuumana ja rotaattorin kestomagneetit menettävät tehonsa (demagnetisoituu)

Autostasi ottasin ensin moottorin käteen ja piuhat kiinni kokeilu kiertääkö normaalisti?
Luulisin, että voimansiirrossa on jotain mikä pistää vastaan eli siihen käsin ilman moottoria pyörittely vaikka rengas kerrallaan niin vika löytyy.
Esim. hajonnut vetolaakeri vaikuttaa yllättävän paljon

Kyllä tuo harjallinen kone omaa enemmän tehoa jos suoraan lankamäärää verrataan. Raakasti verrattuna 13T harjaton vastaa kv luvultaan 20T harjallista. Teho hyöty suhde onkin sitten jo aivan eri asia...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Linssi89 - 23.03.12 - klo: 23.03
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 23.03.12 - klo: 22.54
Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...

Juu kyllä toi kaavio on tuttu. Sain sen tehtyä ihan noin ekalla kertaa kun sen tein. Mutta ei enään mitään hätää sain sen uudelleen kalibroitua. Painoin set pohjaan ja virran päälle -> punainen valo alko vilkkua -> päästin set ylös -> punainen valo jatko vilkkumista-> kokeilin painaa uudestaan set nappia valon vilkkuessa niin meni kalibrointiin ja kaikki meni OK ja ny toimii  :cheesy: Tuota vain ihmettelin että se noin teki vaikka ekalla kerralla se toimi ihan noin kuin selititkin. Kummaa  :shocked:

Se punainen valo vilkkuu kalibrointitilan merkiksi...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

rizardi

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 23.03.12 - klo: 22.54
Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...
Kerran taistelin HW xerun 60A säätimen kanssa, kun ei suostunut kalibroitumaan.
Moottori oli kiinni ja kuuntelin vain "piippauksia" . Noparin valot eli aivan omaa elämäänsä ja yllättävää kyllä homma ei toiminut!
Homma korjaantui vaihtamalla täyteen ladattu akku ja kalibrointi menee kuin ohjekirjassa.
En olisi ikinä uskonut, että akun varauksella on merkitystä asiaan, mutta HW ainakin vaatii sen!

Linssi89

Lainaus käyttäjältä: Linssi89 - 21.03.12 - klo: 01.06
Kuinkas kun on Xerun 150A ja Tekin pro 4 moottori niin, kun siihen laittaa tämän sensori kaapelin väliin alkaa punavihreä valo välkkymään liipasimen ollessa neutraalilla. Tällänen lukee kyl Xerun manuaalissa The motor is a sensored motor, but the ESC detects abnormal signal from the sensor, so it changes to sensorless mode automatically. Mutta en ymmärrä miten korjaantuu. Voiko toi yhdistelmä toimia sensori johdon kanssa? Tarvitseeko sitä johtoa edes?

Mulla on tuo ongelma edelleen, että noparin valo vilkkuu puna/vihreää sensori kaapelin kanssa. Mutta nyt olen huomannut sellaisen jutun, että kun moottori on kädessä ja painaa kaasua ja sensori kaapeli on paikallaan niin kaikki toimii ihan normaalisti. Sitten kun laittaa moottorin paikalleen autoon ja siinä vaiheessa, kun rattaat ottavat kiinni kaasuttaessa alkaa nopari valo vilkkuu sitä punavihreää. Mihtää tietoa mistä vois johtua?

goos

Lainaus käyttäjältä: Linssi89 - 24.03.12 - klo: 14.26
Mulla on tuo ongelma edelleen, että noparin valo vilkkuu puna/vihreää sensori kaapelin kanssa. Mutta nyt olen huomannut sellaisen jutun, että kun moottori on kädessä ja painaa kaasua ja sensori kaapeli on paikallaan niin kaikki toimii ihan normaalisti. Sitten kun laittaa moottorin paikalleen autoon ja siinä vaiheessa, kun rattaat ottavat kiinni kaasuttaessa alkaa nopari valo vilkkuu sitä punavihreää. Mihtää tietoa mistä vois johtua?
Ihan normaalia, kun moottorille tulee vastusta niin ongelmat tulevat esille.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Joooti

Kiitos kaikille jotka jeesas mua! Tein kaikki mitä neuvoitte tekemään, mutta ei sitä oikein mitään VIKAA löytynytyt, noh sittenhän se on kunnossa. Toinen juttu akuista, oon katellu isompaa akkua, kannattaako siirtyä 2s liposta 3s lipoon vai hommata akku suuremmalla discharge kyvyllä (nyt lukee akussa 20-30c), kun suorityskykyä ei olis tarkoitus ihan tuplata vaan saada hiukan lisää potkua. Miten se on?
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

tactical

Kun kerran potkua haetaan niin kolmas kenno mukaan vaan. Kun jännitettä nostetaan niin kone kiertää enemmän samalla virralla. 2s -> 3s niin johan tapahtuu. Jos vaan komponentit sen kestävät. 2s isommalla purkuvirralla ei ihmeitä tee.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Joooti

Lainaus käyttäjältä: tactical - 24.03.12 - klo: 21.34
Kun kerran potkua haetaan niin kolmas kenno mukaan vaan. Kun jännitettä nostetaan niin kone kiertää enemmän samalla virralla. 2s -> 3s niin johan tapahtuu. Jos vaan komponentit sen kestävät. 2s isommalla purkuvirralla ei ihmeitä tee.

Mä uskon sen että potkua tulis huomattavasti lisää 3s akulla ja säädin kestäis sen kyllä, mut tuleeko sitä kulkua ihan liiaksikin tuommoiseen 1/10 takaveto slashiin? Miten suuri ero kulkuuntulis vaikka 10-20c isommalla purkuvirralla mut sama kennomäärä kuin ennen? Tuskin silminnähtävä ero ei tietenkään riitä, mut tulisko terävyyttä lisää? Sori tämä tenttaaminen.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

goos

Lainaus käyttäjältä: Joooti - 24.03.12 - klo: 21.44
Mä uskon sen että potkua tulis huomattavasti lisää 3s akulla ja säädin kestäis sen kyllä, mut tuleeko sitä kulkua ihan liiaksikin tuommoiseen 1/10 takaveto slashiin? Miten suuri ero kulkuuntulis vaikka 10-20c isommalla purkuvirralla mut sama kennomäärä kuin ennen? Tuskin silminnähtävä ero ei tietenkään riitä, mut tulisko terävyyttä lisää? Sori tämä tenttaaminen.

Ennakoita säätämällä saat haluamasi tehonlisäyksen. Ennakoilla pystyy lisämään moottorin kierroksia noin 50% (joka on teoriatasolla yhtä paljon kuin 2s ->3s muutoksella). Olettaen että sinulla on säädin missä on dynaamiset ennakot
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Joooti

Päädyin ostamaan puolet nykyistä tehokkaamman moottorin, ihan kokelumielessä ja tarkoitus ei ole välttämättä ottaa kaikkea tehoa irti, mutta nyt ainakin potkua löytyy tarvittaessa jos joku tulee lesoomaan 3s lipolla :afro: Nykyuisessä säätimessä ja moottorissa ei ole sensoria tai moottorissa ollut mutta hajonnut ja hyvin on toimineet. Mut tässä uudessa joka on tulossa niin on sensori, eli jos se sattuu pyörimään väärään suuntaan niin miten muutan pyörimissuunnan? Tai voinko edes kytkeä sensorijohtoa mihinkään, jos säädin ei ole sensorilla varustettu? Siinä tapauksessa toimiiko moottori oikein jos siinä on toimiva sensori ja se ei ole kytkettynä, no huhhuh! Toivon että pysyitte kärryillä :cheesy: Olis kiva saada neuvoa.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Heuli

Sensorillinen moottori toimii sensorittomana jos et kytke sitä sensorikaapelilla nopeudensäätimeen. Eli vaihda vain kahden vaihejohdon paikkaa jos moottori pyörii väärään suuntaan niin suunta vaihtuu kuten kaikissa sensorittomissa moottoreissa.

Joooti

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 25.03.12 - klo: 21.41
Sensorillinen moottori toimii sensorittomana jos et kytke sitä sensorikaapelilla nopeudensäätimeen. Eli vaihda vain kahden vaihejohdon paikkaa jos moottori pyörii väärään suuntaan niin suunta vaihtuu kuten kaikissa sensorittomissa moottoreissa.

Kiitoksia
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

turpek2

Kellään hajua mikä kone nikko dictator 2 autossa?
siis 2koneella oleva, ehdottakaa jotain motit + nopari sarjaa :)
Autot : Pari tamiya QD:ta.Kyosho hilux. Nikko dictator 2.

JR33

Mulla on nyt 35A nopari ja jos ostan 60A noparin, niin tuleeko mun autosta nopeampi vai ei? Eli vaikuttaako noparin A-lukema auton nopeuteen? Kumpi moottori on nopeampi 10T 3900kv vai 9,5T 4700kv (ovat saman kokoisia)?
Traxxas bandit vxl

Heuli

Ei teoriassa, käytännössä säädin lämpenee kuitenkin vähemmän ja sitäkautta kulkee paremmin. Noista moottoreista 9,5t on hieman tehokkaampi.

kössi

Olen ajanut muutamia kertoja uudella harjattomalla combolla. Kun painan pakkia auto nykii tai ei liiku ollenkaan kun auto on noin 15 metrin päässä mutta lähempänä pakki toimii ihan hyvin. Joskus auto nykii kyllä eteen päin mentäessä. Mikä voisi olla vikana?
Kyosho Lazer zx-5

ypi

Lainaus käyttäjältä: JR33 - 01.04.12 - klo: 20.40
Mulla on nyt 35A nopari ja jos ostan 60A noparin, niin tuleeko mun autosta nopeampi vai ei? Eli vaikuttaako noparin A-lukema auton nopeuteen? Kumpi moottori on nopeampi 10T 3900kv vai 9,5T 4700kv (ovat saman kokoisia)?

Tuohon vielä tarkennusta että noparin läpi kulkee sen verran virtaa mitä moottori haluaa ottaa. Ehtona tietenkin että akku pystyy kyseisen virtamäärän antamaan. Tuo noparin lukema ilmoittaa palioko noparin läpi kestää mennä virtaa.

Leo14

Lainaus käyttäjältä: kössi - 01.04.12 - klo: 22.12
Olen ajanut muutamia kertoja uudella harjattomalla combolla. Kun painan pakkia auto nykii tai ei liiku ollenkaan kun auto on noin 15 metrin päässä mutta lähempänä pakki toimii ihan hyvin. Joskus auto nykii kyllä eteen päin mentäessä. Mikä voisi olla vikana?


Mulla on sama ongelma. Mun auto nykii eteen päin mentäessä ja pakki ei toimi ollenkaan. :undecided:
Team Durango desc210, Ansmann x2


Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Leo14 - 02.04.12 - klo: 07.28
Lainaus käyttäjältä: kössi - 01.04.12 - klo: 22.12
Olen ajanut muutamia kertoja uudella harjattomalla combolla. Kun painan pakkia auto nykii tai ei liiku ollenkaan kun auto on noin 15 metrin päässä mutta lähempänä pakki toimii ihan hyvin. Joskus auto nykii kyllä eteen päin mentäessä. Mikä voisi olla vikana?


Mulla on sama ongelma. Mun auto nykii eteen päin mentäessä ja pakki ei toimi ollenkaan. :undecided:

Kai niissä on viel megahertsi radiot? Ottaa harjattomissa helposti häiriötä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Diese-listi

SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

kaahari123

Ok tarkotat siis että harjaton nopari? Lähinnä mietin sitä, että laukeeko rattaat tms

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: kaahari123 - 02.04.12 - klo: 15.23
Ok tarkotat siis että harjaton nopari? Lähinnä mietin sitä, että laukeeko rattaat tms

Juu nopari menee kans vaihtoon. Ilmeisesti tuosa on jo gigaset radiot niin niiden kans ei tuu ongelmaa... Kuluvat osat kuluvat nopeampaa ja muutenkin alkaa osia rikkoutumaan kasvaneen tehon myötä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T