Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46


Groteth

morjens

ihan vaan tällästä mietiskelin ku sattu tommonen http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=24_87&products_id=1609 moottori ittelle saapumaan että mikä tollaseen ois sopiva nopari ku ei ite vielä näitä kaikkia metkuja tajua :D
TeamC TS2 // Axial SCX10 Honcho //
Grind RC Crew

Joo

En tiiä tuleeko nyt ihan oikeaan aiheeseen,mutta sähköautosta kuitenkin kysymys.
Miten hexin tulisi oikea oppisesti olla kiinni? Lähti tuossa eilen illalla hexi irti kun ruuvasin renkaan mutteria kiinni.Jäi ensin se hexi siihen vanteeseen kiinni,mutta irroitin sen ja laitoin sen sille kuuluvaan paikkaan,mutta jäi kyllä silleen kiinni siihen,että se lähtee taas irti kun otan renkaan irti.

Sitte asiasta toiseen,tuosta HPI E-Firestorm Fluxista kysymys.
Osaisiko joku sanoa,että pitääkö siitä,noparista kuulua yhtenäinen piippaus ääni,kun sen laittaa päälle,ilman LiPo cut-offia.Itellä ainakin piippaa eri mittaisissa sarjoissa se ääni.Sitten kun laittaa sen LiPo cut-offin päälle niin pitääkö autosta ottaa vielä sen jälkeen virrat pois vai voika ruveta suoraan ajamaan.Mutta ainakin kun rupesin suoraa ajamaan niin noparista kuului aika ajoin lyhyt piippaus ääni.Entä sitten kun siitä autosta ottaa virran pois,kun on ohjelmoinut sen cut-offin,niin pysyykö se cut-offi sitte päällä.
Kiitos jos joku jaksaa vastata  :azn:

tactical

Lainaus käyttäjältä: Joo - 26.05.12 - klo: 19.35
En tiiä tuleeko nyt ihan oikeaan aiheeseen,mutta sähköautosta kuitenkin kysymys.
Miten hexin tulisi oikea oppisesti olla kiinni? Lähti tuossa eilen illalla hexi irti kun ruuvasin renkaan mutteria kiinni.Jäi ensin se hexi siihen vanteeseen kiinni,mutta irroitin sen ja laitoin sen sille kuuluvaan paikkaan,mutta jäi kyllä silleen kiinni siihen,että se lähtee taas irti kun otan renkaan irti.

Ärsyttävää mutta ei vaarallista. Eli heksin sovitus on vanteeseen tiukka ja paikkaansa löysä. Osia vaihtamalla korjaantuu jos asia häiritsee.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.


Hiekkamonttu

Ton ekan linkkauksen saapii halvemmalla täältä: http://www.rcecho.com/LEOPARD-SKYRC-3930KV-10T-Brushless-Motor-60A-ESC-Speed-Controller-Combo-ME718.html

Joiltakin löytyy hyviä kokemuksia kaupasta, ei mulla ku en oo tilannu sieltä mitään.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Co-driver


4wdkanootti

Onnistuit löytämään koneen jossa on paljon ripoja ulkomitasta sisäänpäin, sitten käämit, ja oikein laiha magneetti. Mainostetaan ensisijaisesti 1/12 autoihin, näinollen 1/10 autojen kevyeen pääähän.
Koneessa on vähemmän vääntöä ja kuumenee helposti, tosin ripa sitten auttaa.
On tuokin kone varmaan tehokkaanpi kuin harjallinen kovilla kierroksilla,
mutta lähdössä isoin trukkikumein rajallaan.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Co-driver

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 27.05.12 - klo: 12.55
Onnistuit löytämään koneen jossa on paljon ripoja ulkomitasta sisäänpäin, sitten käämit, ja oikein laiha magneetti. Mainostetaan ensisijaisesti 1/12 autoihin, näinollen 1/10 autojen kevyeen pääähän.
Koneessa on vähemmän vääntöä ja kuumenee helposti, tosin ripa sitten auttaa.
On tuokin kone varmaan tehokkaanpi kuin harjallinen kovilla kierroksilla,
mutta lähdössä isoin trukkikumein rajallaan.

Kai se täytyy uskoo että en vaan ymmärrä näistä hevon *ittua!

vator

Minulla nyt tämmöinen ongelma, että tuosta kyosho dolphin koneesta hajosi tuo vanha harjallinen moottori. Moottorihan on 550 kokoinen harjallinen siis tämä:
http://www.made-in-china.com/showroom/motortrade/product-detailPqcQoGvrORhY/China-Motor-RS-550SH-.html
Ajattelin lyödä tuohon nyt samaan hikeen harjattoman moottorin niin mikä harjaton moottori menisi noihin vanhoinin kiinnitys reikiin ja sopisi muutenkin?
Sopisiko esim. tämä?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8594__2848SL_3900kv_Brushless_Inrunner_WaterCooled_.html
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

bcan

Osaako joku sanoa mikä on vialla kun moottori ei lähde joka kerta pyörimään, mutta jos pyöräytän moottoria yhden tai kaksi "pykälää" eteenpäin niin lähtee ihan nätisti toimimaan ja pyörii hyvin. Tehot taitaa vaan olla vähän heikot.
Noparin sensor testin mukaan sensorit on kunnossa ja kaikki piuhatkin on tarkistettu
Mahtaisko käämipakkasta olla jokin käämi sökönä ?
Moottori on Novakin Ballistic 550 4.5 ja nopari Novak SC Pro
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

MeisaK

En nyt tiedä tuleeko tämä oikeeseen osioon mutta antaa mennä. Eli semmosta aattelin kysellä että ajetaanko täällä pääkaupunkiseudulla jossain pienimuotoisia kisoja ihan vakiovehkeillä? Ite hommasin pari viikkoa sitten Kyöstin fazer ep subaru häseen. Taitaa olla aika lelu teiän muitten autoihin verrattuna? Onko tommosella vehkeellä mitään asiaa esim. tattikselle ajelemaan vai pysynkö kiltisti kotona?  :azn:

goos

Lainaus käyttäjältä: MeisaK - 28.05.12 - klo: 20.51
En nyt tiedä tuleeko tämä oikeeseen osioon mutta antaa mennä. Eli semmosta aattelin kysellä että ajetaanko täällä pääkaupunkiseudulla jossain pienimuotoisia kisoja ihan vakiovehkeillä? Ite hommasin pari viikkoa sitten Kyöstin fazer ep subaru häseen. Taitaa olla aika lelu teiän muitten autoihin verrattuna? Onko tommosella vehkeellä mitään asiaa esim. tattikselle ajelemaan vai pysynkö kiltisti kotona?  :azn:

En tiedä mimmoinen auto on kyseessä, mutta tattikselle voi tulla kaikilla autoilla ajamaan jotka on tarkoitettu tasamaalle, ei ole mitään semmoista autoa joka ei olisi tarpeeksi hyvä tai tarpeeksi hieno vaan kaikki mahtuu kyllä joukkoon. Lisää tietoa löytyy pksrca:n sivuilta tai tattiksen topicista. Paikan päällä kannattaa joltain konkarilta kysyä radan tavat ja koska olisi hyvä hetki mennä radalle.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

EagleOne

Mikä ero näillä kahdella akulla?

LRP Hyper Pack 4600 - 8.4V - 7-cell NiMH Stickpack
http://www.hobbylinna.com/hyper-pack-4600-7cell-nimh-stickpack-p-23804.html

ja

LRP Power Pack 4600 - 8.4V - 7 cell Hump NiMH Stickpack with Tra
http://www.hobbylinna.com/power-pack-4600-cell-hump-nimh-stickpack-with-p-23827.html

Entä mikä merkitys sillä onko 6 vai 7 kennonen?

jonu93

6 kennonen on 7.2v ja 7 kennonen 8.4v. Hump akussa tuo seittämäs kenno on tossa muiden päällä.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

ypi

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 31.05.12 - klo: 22.12
6 kennonen on 7.2v ja 7 kennonen 8.4v. Hump akussa tuo seittämäs kenno on tossa muiden päällä.

öö... eikö kummatki oo 7 kennosia? ainakin tekstin mukaan.

EagleOne

Tarkoitin noin yleisesti ottaen 6 ja 7 kennosten eroja...tämä selvisi.

Onko tuo Hump akkumalli takoitettu erityisesti joihinkin autoihin ja ei sitten käy muihin?
Tai toistepäin, käykö "ei hump" akku autoon jossa on aikasemmin käytössä hump akku?

Olikohan tarpeeksi hankalasti kysytty...


jonu93

Lainaus käyttäjältä: ypi - 01.06.12 - klo: 00.31
Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 31.05.12 - klo: 22.12
6 kennonen on 7.2v ja 7 kennonen 8.4v. Hump akussa tuo seittämäs kenno on tossa muiden päällä.

öö... eikö kummatki oo 7 kennosia? ainakin tekstin mukaan.

Se kysy kans, mitä eroa on 6 ja 7 kennosella akulla.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

ajv

Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: EagleOne - 01.06.12 - klo: 07.22
Tarkoitin noin yleisesti ottaen 6 ja 7 kennosten eroja...tämä selvisi.

Onko tuo Hump akkumalli takoitettu erityisesti joihinkin autoihin ja ei sitten käy muihin?
Tai toistepäin, käykö "ei hump" akku autoon jossa on aikasemmin käytössä hump akku?

Olikohan tarpeeksi hankalasti kysytty...

Hump malli on tarkoitettu autoihin mihin ei mahdu pituuden puolesta tuo toisen mallin 7-kennoinen jossa se seitsemäs kenno on akun päässä. Ja toisinpäin sitten niihin missä ei akun ympärillä ole enempää tilaa mutta pituuden puolesta mahtuu isompi. Kummatkin tarkoitettu 6-kennoisen akun tilalle "teho"-akuksi.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

ypi

ei näköjään yöllä kannate lukea ku ei nää lukea :D

Hiekkamonttu

Missä muka on niin pimeä. Onneksi asun pohjosessa:D:)
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

junnu_85

Nyt on suuria ongelmia hobbykingin 150A noparin kalibroinnissa.Piti pojan kanssa lähteä ajelulle heti,mutta eihän se ihan niin sitten käynytkään.

Jostain löysin ohjeet missä set nappi pidetään koko ajan pohjassa,mutta niin ei tapahdu yhtään mitään.

Ohjain päälle,akku kiinni,set nappi pohjaan ja nopari päälle.Odottaa niin kauan,että led muuttuu oranssiksi.
Kaasu pohjaan(piip),jarru pohjaan(piip,piip),neutraalille(piip,piip,piip) ja led sammuu.Ilmeisesti tässä kohtaa pitäisi olla valmista.

Sitten ne ongelmat:

Kaasulla menee eteenpäin jarrun vauhdilla,pakilla taaksepäin kaasun vauhdilla.Kun kääntää ohjaimesta kaasun epan niin,kaasulla taaksepäin kaasun vauhdilla ja pakilla eteenpäin pakin vauhdilla.

Mitä nyt mahdan tehdä väärin?

Sensoriton kone on nyt kiinni.Ja kun laittaa virrat päälle,niin kuuluu normi piippaukset.

Jukis

käännä ohjaimesta kaasu ja vaihda kahden moottorin johdon paikkaa keskenään, mikäli ne on vielä liittimillä.
toinen tapa on kääntää ohjaimesta kaasu ja tehdä kalibrointi uudestaan, ei välttämättä tosin auta.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

junnu_85

Epaa on käännetty monta kertaa ja kalibroitu noin kymmenen kertaa.

Tuo johtojen paikkojen vaihto tuli äsken itselle myös mieleen.Mutta kolvailuksi menee.

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: Jukis - 02.06.12 - klo: 17.21
käännä ohjaimesta kaasu ja vaihda kahden moottorin johdon paikkaa keskenään, mikäli ne on vielä liittimillä.
toinen tapa on kääntää ohjaimesta kaasu ja tehdä kalibrointi uudestaan, ei välttämättä tosin auta.

Sehän sen ongelman ratkaisi.

Pellefant

#4106
 Q
Eiku menoks...

jos

Olen ostamassa nelkku crossiin noparia ja moottoria hobbykingistä, moottoriksi ajattelin tällaista:
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21959__Turnigy_TrackStar_8_5T_Sensored_Brushless_Motor_4620KV.html

Niin kumpi näistä olisi soveliaisempi/parempi nopari tälle moottorille ja mitä eroja niillä on, kun itse en huomaa muuta kuin merkki, väri ja rakenne :)??
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17425__Turnigy_TrackStar_100A_1_10th_Scale_Sensored_Brushless_Car_ESC_.html
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17233__HobbyKing_100A_Sensored_Sensorless_Car_ESC_1_10_.html

Muitakin moottoreita ja nopareita saa ehdottaa  :wink:
RaumRc

jperala

Kyseinen servo

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/lennokit-servot-ja-tarvikkeet/savox-sc-1256tg-20kg-015-digital-servo-sc-1256tg

Olen muutaman servon asentanut ja tämä tuntuu olevan kovin herkkä siitä että tuleeko ohjausvarrelta hieman vääntöä, yleensä servot saannut säätämällä hiljaiseksi mutta en tätä yksilöä. Eli huutaa servo heti kun ei palaudu keskiasentoon ja keskiasento on ihan muutaman millin alue, pieni liike ja surina alkaa.

Onko tuo nyt normaalia vai enkö vain osaa ?
Tiger II

Hazard

Lainaus käyttäjältä: jperala - 04.06.12 - klo: 17.51
Kyseinen servo

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/lennokit-servot-ja-tarvikkeet/savox-sc-1256tg-20kg-015-digital-servo-sc-1256tg

Olen muutaman servon asentanut ja tämä tuntuu olevan kovin herkkä siitä että tuleeko ohjausvarrelta hieman vääntöä, yleensä servot saannut säätämällä hiljaiseksi mutta en tätä yksilöä. Eli huutaa servo heti kun ei palaudu keskiasentoon ja keskiasento on ihan muutaman millin alue, pieni liike ja surina alkaa.

Onko tuo nyt normaalia vai enkö vain osaa ?

Oma 1258tg surisee aina ja on surissut uudesta lähtien. Ominaisuus ilmeisesti.