Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

eetuppi

Oho!

Siis nyt tarkotan niitä mitkä laitellaan moottorin akselille eli spurrin kaveri
:roll:
Carnage brushless

Joo

No eipä niitä taidakkaan olla,kuin motin akselille,mutta nyt varmaan haetaan sitä,että minkä kokoista pinionia tarvitset,koska pinioneita on aika monenlaista kokoa.

Oleellisinta on,että hammasjako vastaa spurrin hammasjakoa. Joko 32,48 tai 64.

Tuossa on ainakin ihan jees hinta : http://fi.eurorc.com/category/20/rattaat

BluePower

Jaa, eipä ottanut taas selvää nuista Lipon lattausohjeista.  :cool:

Joo, eli mitenkäs tämä lataus suoritetaan?

Laturina toimii Skyrc E6680.
http://www.skyrc.com/image/cache/data/productpic/charger/e6680_1-720x480.jpg

Ja akkuna on tämmöinen.
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/images/98999_0903_46c.jpg

Kuinka paljon laitan latausvirtaan amppeereita? (Charge)
Kuinka paljon laitetaan tälle akun kennojen tasaus-virta systeemille amppeereita? (Balance)
Onko jotain muuta mitä teidän tarvitsee tietää, että voitte neuvoa?

Joo

Eli tuota akkua saa ladata maximissaan 4A virralla. Laturilla pystyy ilmeisesti lataamaan kuitenkin 6A:lla,mutta lataa kuitenkin maximissaan tuota akkua 4A:lla. 
Latausvirta tulee suoraan tuosta akun kapasiteetistä,joka tässä tapauksessa on 4000mah = 4A

Muutahan tuossa ei juuri tarvitsekkaan tietää,kunhan lataat vain laturin balanceri modella akun balanceri johto kiinni,niin kaikki hyvin. LiPon latauspussistakaan ei ole haittaa  :wink:

pitsinki

Mini M-03x4+muutama muu

Ricce

Nurkkiin kantautui Yokomon keppivetoinen drifteri. Mukana tuli Novakin 8.5 harjaton motti ja LRP SXX nopari, ajatukseni oli ettei tarvitsisi enää erikseen akkuihin investoida, vaan käyttäisin samoja mitä muissakin autoissa, eli 2S 5000mah 50c murikoilla.
Onko odotettavissa ongelmia?

Nimim. Sähköt ollut autoissa aina valmiina :)
Xray T3 2011 - Yokomo MR4TC - Sanwa MX-3 FG

goos

Lainaus käyttäjältä: Ricce - 21.01.13 - klo: 09.46
Nurkkiin kantautui Yokomon keppivetoinen drifteri. Mukana tuli Novakin 8.5 harjaton motti ja LRP SXX nopari, ajatukseni oli ettei tarvitsisi enää erikseen akkuihin investoida, vaan käyttäisin samoja mitä muissakin autoissa, eli 2S 5000mah 50c murikoilla.
Onko odotettavissa ongelmia?

Nimim. Sähköt ollut autoissa aina valmiina :)

Eipä tuossa mitään ongelmaa pitäisi olla, kaikki ihan hyvin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Ricce

Kiitos, tarkistakaamme kytkennät savun hälvettyä :)
Xray T3 2011 - Yokomo MR4TC - Sanwa MX-3 FG

Benihill

kunhan nyt saan aikaseksi tilattua moottori nopari ohjainkortti combon niin ymmärtääkö se tuota minun perfexin ohjainta?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Benihill - 22.01.13 - klo: 15.33
kunhan nyt saan aikaseksi tilattua moottori nopari ohjainkortti combon niin ymmärtääkö se tuota minun perfexin ohjainta?
Ymmärtää.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi


Ricce

Laatikossa olisi ylimääräinen LRP SXX -nopari http://static.banzaihobby.com/bmz_cache/c/c2a2d9c7aa5c31d0a6919675c74e722d.image.290x217.jpg
(ei v2)ja tarkoituksena laittaa Yokomon drifteriin kiinni, jolla ajetaan vain sisällä. Tuossahan ei ole minkään valtakunnan jäähdytystä, joten ajattelin tietokoneen emolevyltä löytyneestä jäähdytys -siilestä sopivan kokoisen palan http://www.tuotetieto.com/i/ffffffff-dfe2-31d0-0000-00005666fafd.jpg

Mutta olisikos ehdotuksia kiinnitykseen, kuinka kuumaksi nuo yleensä kuumenee? Onko lisäjäähdytys edes tarpeellinen?


Xray T3 2011 - Yokomo MR4TC - Sanwa MX-3 FG

saunamakkara

Hei itelläni tämmönen ongelma. Elisiis mun kyosho ultima db:stä meni kesällä moottori kun suli jäähytys lavat kääminpäälle ja hiilet halkes. Nii sit laitoin hbx lansu evon moottorin ei mitää tietoo et monta t se on mut kummiskii ni ei voi ajaa talvelkaa ku joku 4-6min nii sit tehot hiipuu ja auto rupeaa pätkii ja moottori savuaa, akkuna siis 8,4 4600amh ja hbx:ssä kun käytin nii akku oli 7,2 jotaa amh nii mistä tää nopea kuumentuminen ja pätkiminen johtuu ? käämit ei oo oikeen laiset ?
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Hiekkamonttu

Vois olla että akku kyykkää, kun lumi ahdistaa voimansiirtoa. Samalla motti kuumenee. Ja tietty noparin pitää kestää kone ja akku. Jos ylikuormitat, ei ole ihme että alkaa savut nousee.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

saunamakkara

Lainaus käyttäjältä: Hiekkamonttu - 25.01.13 - klo: 15.43
Vois olla että akku kyykkää, kun lumi ahdistaa voimansiirtoa. Samalla motti kuumenee. Ja tietty noparin pitää kestää kone ja akku. Jos ylikuormitat, ei ole ihme että alkaa savut nousee.
ei muttakun se teki samaa sillä vanhalla moottorillakin rupesi sitä tekemään ja sit se sano poks ja nyt se tekee tällä ihan samaa.... onko mahollista että akku liian suuri tuolle hbx:n moottorille ? koska nopari ei ainakaa lämpene :P
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

tactical

Ei akku työnnä yhtään enempää virtaa kuin moottori noparin kautta ottaa. Ei johdu akusta tuo kuumuminen.

Tuli mieleen että jossakin päin voimansiirtoa on jumia joka ylikuormittaa moottorin. Kun pyörität spurria moottori irrotettuna, renkaat ilmassa niin kokonaisuuden pitäisi pyöriä suht herkästi ilman että jumii missään kohtaa pyöritystä.

Toinen homma on kokonaisvälitys. Jos välitys on liian pitkä, käytännössä liian iso pinion, moottorin ominaisuuksiin nähden, mosa kuumenee.

Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

saunamakkara

#4756
kiitti näistä :) menenkin tästä tarkistamaan :)! edit: hei moottorin lämpeneminen loppu ku laitoin 19 pinionin 21 tilalle :) mutta. edelleen tekee sellaista että kun on ajanut jonkun aikaa 7-8min niin auto vaan jähmettyy suostuu kääntämään renkaita mutta ei suostu pakittamaan tai menemään eteen päin, sitten kun odottaa joku 10 sek nii taas menee eteepäin, mut sit taas stoppaa melkee saman tien ?  :shocked: mikäs tähän syynä ?
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Miksu L

Ööh, siis minkä auton moottori tämä "hbx lansu evon moottori" on?
Voimansiirrossa mikään ei ahdistanut?
Minkä kokoinen spurri?
Oliko moottori tai nopari kuuma kun auto pysähtyi?
Olitko mahdollisesti itse auton kyydissä? :tongue:

pijokela

Voisiko tuo olla vain noparin cut-off? Eli, näetkö laturillasi, mikä sen akun jännite on pysähdyksen jälkeen?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

saunamakkara

joo en näe semmosii cut off juttuja :D ei ihan niin kehittyneet vehkeet mulla :P välit tällä hetkellä 19/82, http://www.rckauppa.fi/contents/fi/image_viewer.html?lmd=41288.742361    tuollainen moottori tällä hetkellä kyoshossa kiinni, välitykset katsoin uudestaan jo paperin palalla, ei oo moottori hirveen lämmin enää ajon jälkee vähä ottaa lämpöö enää oisko jotain 40-60C* koneessa välkkyy ainakipinä sisällä ku ajaa eli voisiko joku hinkata ? hiilet kulunu ? laakerit ? akkuna 8,4v 4600 amh ja noparina on tuommonen http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.82232L&BildLopNr=01  voisko olla et ku noparille enintää 19 lankanen nii tuo moottori liian tehokas ? tai jotain ? ihan hyvin pyörii taka renkaat ku pitää ilmas ja moottori ei oo kiinni... joo ja nii en mie sen autonpäällä ite istunu XD  :shocked:
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

pijokela

Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 27.01.13 - klo: 14.41
noparina on tuommonen http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.82232L&BildLopNr=01  voisko olla et ku noparille enintää 19 lankanen nii tuo moottori liian tehokas ?
No, tuo moottorisivu ei lataudu, joten siitä on hiukan vaikea sanoa, mutta kyoshon sivulla lukee noparista näin:
"Perfex fartreglage KA-15L (LiPo)" Eli kyllä siinä varmaan joku cut-off on ja se voi ihan hyvin mennä päälle, jos sen nimh akun jännite kyykkää alas.. tosin se kyllä on 7 kennoinen, että luulisi sen jännitteen pysyvän ylhäällä.

Laitatko toisen linkin siihen moottoriin?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

tactical

Lainaus käyttäjältä: saunamakkara - 26.01.13 - klo: 14.39
kiitti näistä :) menenkin tästä tarkistamaan :)! edit: hei moottorin lämpeneminen loppu ku laitoin 19 pinionin 21 tilalle :) mutta. edelleen tekee sellaista että kun on ajanut jonkun aikaa 7-8min niin auto vaan jähmettyy suostuu kääntämään renkaita mutta ei suostu pakittamaan tai menemään eteen päin, sitten kun odottaa joku 10 sek nii taas menee eteepäin, mut sit taas stoppaa melkee saman tien ?  :shocked: mikäs tähän syynä ?

Kyllä tuo vaikuttaa cutt-off-hommalta. Sähkön syöttö moottorille katkeaa kun akkujännite käy rajan alla. Sitten hetken toipumisen jälkeen jännite on hiukan palautunut niin pätkän pääsee.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

HLuomanen

Lainaus käyttäjältä: pitsinki - 20.01.13 - klo: 22.22
Onko kellään kokemusta kyseisestä combosta? http://mystery.en.alibaba.com/product/488526144-213925414/Mystery_1_10_Brushless_System_1_12_1_10_off_road_racing_for_experienced_drivers_HL_SL60A_8_5T_4000KV_HL540_3650_Motor_RC_CAR.html

En saa millään jarruja pelaamaan vai liekkö siinä ollenkaan?  :shocked:
Eipä ole kokemusta tuosta combosta, mutta onhan radion bindaus nopariin tehty oikein? Ja jarruthan saa häivytettyä myös radion asetuksilla, oletko niihin perehtynyt?
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

saunamakkara

ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Rokse

Hei!

Minulla on kyosho dbx ve 2.0 autossa castle sidewinder 3 combo 4600kv moottorilla ja ajan sillä sisällä ja ylikuumenee alle 5min jälkeen noparissa on kyllä tuuletin mutta nyt ongelmaksi tuli moottorin yli kuumentuminen pitäisikö pinjonia pienentää? autossa on nyt vakio spurri eli jos oikein muistan 46t ja pinjoni 17t  kiitos avusta jo etukäteen!


BluePower

Terve, BluePower häiritsee teitä jälleen..  :wink:

Mitäs on porukat mieltä tämmösestä liposta, hinta-laatu-suhde ainakin minu mielestä kohdallaan..
Tamiyan TT-01E:hen olisi akku tulossa.

http://www.hobbylinna.com/linnaproducts-5300mah-lipo-p-27838.html

tactical

Lainaus käyttäjältä: Rokse - 31.01.13 - klo: 21.23
Hei!

mutta nyt ongelmaksi tuli moottorin yli kuumentuminen pitäisikö pinjonia pienentää? autossa on nyt vakio spurri eli jos oikein muistan 46t ja pinjoni 17t

Vaihdappa 2-4 hammasti pienempi pinion. Auttaa varmasti. Jos huippunopeudella ei ole hirveästi väliä niin pienentäisin tuon 4 hammassa ekaks.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Rokse

Kiitos! ajelen lähinnä sisällä niin ei sielä paljo huippuja saada eli laitan sen 3-4 hammasta


Micco

SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene