Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Joo

Noparissa kolme keskimmäistä johtoa menee moottorille. Kiinnitys riippuu siitä minkälaiset ne motin johdot on,mutta todennäköisesti ne pitää tinata toisiinsa. Mutta riippuu tosiaan siitä minkälaiset johdot moottorissa on.

Punainen ja musta tinataan haluamaasi liittimeen. Autossa olevassa noparissa näyttäisi olevan deansit kiinni.
Samoin myös akkuun pitää kolvata haluamasi liittimen vasta kappale. Mutta kannattaa olla tarkkana,ettei mene vääriin napoihin,niin kuin minä laitoin kerrattain  :roll:  Liittimissä suhteessa johtoon pitää olla siis oikea napaisuus.

Tuo valko,musta,punainen ohut johto menee vastarin throttle kanavaan.

Jos tuli vähän epäselvästi niin saa tarkentaa.

Benihill

taas viisastuin, thänks!  :grin: mistäs noita liittimiä saa tilattua/ostettua?

Joo

Liittimiä saa miltä tahansa rc firmalta.

Esim : http://www.rcm.fi/deans-liittimet-urosnaaras.html

Tuon linkin takaa löytyy liittimet mitä itse käytän.

Selvennetään sen verran,että ylimmäinen tulee akkuun ja alimmainen nopariin.

Ja kannattaa tarkistaa tosiaan liittimen napaisuus ( + ja -),kun kolvaillaan kiinni akkuun/nopariin.

Ilmeisesti myös helpommin asennettaviakin liittimiä löytyy kuin tuo deans,mutta joku muu varmaan tietää niistä enemmän.

Janne O

#4863
Miten tuo servovarsi laitetaan servoon kiinni? Ois hakusessa metallinen servovarsi, kun servon vaihdon jälkeen ei meinaa muovinen kestää. http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/servot/servovarret/cr110-core-rc-alloy-servo-arm-futaba-purple.html Taitaa olla vaan niin että kiristetään siihen servon "rattaaseen" kiinni.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Janne O - 10.03.13 - klo: 10.12
Miten tuo servovarsi laitetaan servoon kiinni? Ois hakusessa metallinen servovarsi, kun servon vaihdon jälkeen ei meinaa muovinen kestää. http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/servot/servovarret/cr110-core-rc-alloy-servo-arm-futaba-purple.html Taitaa olla vaan niin että kiristetään siihen servon "rattaaseen" kiinni.

Laitetaan niinkuin normaalikin varsi mutta lisäksi kiristetään tuo hammastus tuolla poikittaisruuvilla...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

juhamatti

Kellä kokemuksii tästä uudemmasta 60A trackstarista?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14634__Turnigy_TrackStar_1_10th_Scale_60A_Car_ESC_Version_2.html
Meninkö pöljä tilaamaan p...aa vai jopa toimivan noparin?
Moottoriksi otin tämän.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27854__Turnigy_Trackstar_1_10_9T_4370KV_Brushless.html
Ihan  vaan rälläämiseen tulee nuo sähköt, mm hiekkamontulla jne..
Saako muuten tollasen paketin miten helposti ite modattuu vettä kestäväksi?
Tällästä ois yksi purkki..
http://www.taerosol.com/prf-tuotteet/27/
Ja vajaa purkki spray kumia, eli plasti dippiä...


Zeipii

Itse tilasin ainakin tuollaisen kortti ja noppa compon viikko sitten. ainakin tuolla oli kirjoitettu että käy myös 60A escille.

juhamatti

Eli tää toimisi tolla 60A noparilla?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=14631
Tuossa kun ei kehveli lue ku nuo muut track star vaihtoehot, piä kiemuralla että mitä tehä :laugh:
Tosin hobbykingillä ei ole noitakaan varastossa, ebaystä briteistä saisi 9€ ton tilattua..

Zeipii

#4869
Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 13.03.13 - klo: 14.57
Eli tää toimisi tolla 60A noparilla?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=14631
Tuossa kun ei kehveli lue ku nuo muut track star vaihtoehot, piä kiemuralla että mitä tehä :laugh:
Tosin hobbykingillä ei ole noitakaan varastossa, ebaystä briteistä saisi 9€ ton tilattua..

Kyllä ainakin noiden kirjoituksien mukaan käy. Saa sitten nähdä toimiiko vai ei.

Works fine with my Trackstar 60A V2, yes it is compatible!!!!   Yes I can confirm that this programming card works with the 60A. I have both, and it's fantastic.

noiden sanojen mukaan laitoin itselle koriin tuon kortin.

juhamatti

Juu, kyllä se käy, hobbykingiltä tuli vahvistus. :azn:
Piru ku piti tilata kortti briteistä kun ei tietoa milloin noita hobbykingille tulee varastoon..
14€ tuli maksamaan posteineen ebaystä.
Noh, pääsee noparin säätämään heti eikä viimeinen päivä kun paketin saa.
Kaippa se jo on tehtaalla jollekkin vakio asetuksille säädetty, mutta parempi se on laittaa ite niin tietää ainakin mitä saa, ja lipot ei ole heti rikki.

Benihill

Lainaus käyttäjältä: Benihill - 08.03.13 - klo: 22.27


mitenkähän tämmöseen tehdään noparin vaihdos ja mihin tuo Liposta lähtevä pikkujohtonyssäkkä on tarkoitus laittaa? Joku jos viitsii ohjeistaa mikä tulee mihinkin niin oisin tosi kiitollinen  :grin:

http://aijaa.com/JaFvbG

linkissä isompi kuva, en saanu suoraan näkymään :P

2 liitintä vaille uus hk 100a nopari paikallaan. autossa hk:n hkr3000 vastaanotin eikä ole minkäänlaisia ohjeita. Mitä nuo numerot tarkoittaa vastaanottimessa ja B kirjain? Tällä hetkellä 1:sessä on ohjausservolle menevä johto kiinni, 2:nen on tyhjä ja 3:sestä menee johto tuohon keltaiseen pikku mötikkään? Mikähän se mahtaa olla? Vanhoista virtajohdoista haarotettu siihen mötikkään johdot..? Ja sitten, mikä tuo BIND nappi on?

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Benihill - 13.03.13 - klo: 21.38
Lainaus käyttäjältä: Benihill - 08.03.13 - klo: 22.27


mitenkähän tämmöseen tehdään noparin vaihdos ja mihin tuo Liposta lähtevä pikkujohtonyssäkkä on tarkoitus laittaa? Joku jos viitsii ohjeistaa mikä tulee mihinkin niin oisin tosi kiitollinen  :grin:

http://aijaa.com/JaFvbG

linkissä isompi kuva, en saanu suoraan näkymään :P

2 liitintä vaille uus hk 100a nopari paikallaan. autossa hk:n hkr3000 vastaanotin eikä ole minkäänlaisia ohjeita. Mitä nuo numerot tarkoittaa vastaanottimessa ja B kirjain? Tällä hetkellä 1:sessä on ohjausservolle menevä johto kiinni, 2:nen on tyhjä ja 3:sestä menee johto tuohon keltaiseen pikku mötikkään? Mikähän se mahtaa olla? Vanhoista virtajohdoista haarotettu siihen mötikkään johdot..? Ja sitten, mikä tuo BIND nappi on?

Vastaanottimessa numerot tarkoittaa kanavia. Eli kanava 2 on noparille. BIND napilla yhdistetään vastari ohjaimen kans ja sitä ei tavi tehdä jos ei radio tai vastari vaihdu.

Se keltainen mötikkä on ulkoinen BEC-piiri joilla akkujännite alennetaan vastarille sopivaksi. Luultavasti et tätä tarvi jos uudesa noparissa on sisäänrakennettu BEC.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

jontte89

Kumpi setti on parempi driftaukseen ja kumpi tehokkaampi?

Hobbywings Ezrun 35a Nopari Ja motti ezrun 9t/4300kv

Novatech 35a Nopari Ja Motti Novatech C36 3600kv
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Benihill

Noniin, ensimmäiset renkaan pyörähdykset tehty minulle uudella harrastuksella ja noparilla  :laugh: saakeli kun ei ole mitään ohjeita ja radiona hobbykingi. alussa kaasu pohjassa pyörii tosi hitaasti aivan kuin peruutus vauhtia, ja pakilla pyörii paljon kovempaa? Johdot laitoin moottorista nopariin samoihin aakkosiin kuin oli edellisellä noparilla. Sitten, käänsin jotain katkaisijaa radiosta niin johan alkoi kierroksia löytymään ja renkaatkin muutti muotoaan jo...? Kiva ku ei tajua eikä oo ohjeita  :tongue:

Diese-listi

Ne ohjeet löytyy hobbykingin sivuilta kyseisen radion sivulta. Alareunassa on files kohta josta voi ladata...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Benihill

Noparissa palaa punainen valo kun kaasuttaa ja pakilla vihreä ja ohjeissa lukee juuri toisinpäin. Liekkö moottorin johdot väärin? Mistä sen tietää mikä johto mihinkä?

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Benihill - 16.03.13 - klo: 08.57
Noparissa palaa punainen valo kun kaasuttaa ja pakilla vihreä ja ohjeissa lukee juuri toisinpäin. Liekkö moottorin johdot väärin? Mistä sen tietää mikä johto mihinkä?

Kalibroi nopari uudelleen ja jos edelleen sama ongelma niin vaihda servo reverse kaasukanavalta toiseen asentoon. Jos sensoriton tekniikka niin sen jälkeen vaihdat kahden johdon paikkaa moottorilta.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Janne O

#4878
Moi! Mulla tais eilen hajota radiot radalla ajaessa. Ihan lähellä toimii, mutta kun kävelee parin metrin päähän, niin ei enää toimi. Kokeiltu monella noparilla ja todettu että radioissa vika. Onkohan vika ohjaimessa vai vastarissa? Samalla tässä kysyn, että oisko noi hyvät radiot? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23165__Turnigy_GTX3_AFHDS_2_4ghz_3_Channel_Radio_System.html

Edit: Antenni olikin poikki.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Benihill

#4879
Tosiaankii oli radiossa rev asennossa kytkin ja piti senkin jälkeen johdot vaihtaa. Eka ajot suoritettu tehoja on tautisesti mutta meinaa pakittaessa nykiä ja välillä eteenpäinkin. Käytin virrat pois ja hetken päästä takaisin ni piippaus ääniä kuuluu noparista, eikä auto liiku. No tutkimaan ohjeita..myöhemmin illalla kokeilin taas niin toimi. Ei vaan jarruttaessa pala pun ja vihreä yhtäaikaa niinkuin ohjeissa oli..

kenblock

Kui si nää nykysse hiilettömät konneet oikein jaotellaan lankaluokkiin?
Eli ennen ko oli 540 kokonen moottori ja se oli vaikka 9T eli t se lankamäärä, mut nykyssi on vaan kv mitoilla nää moottorit.
Sit ku kattoo esim lrp:n nopeudensuodattimia, niin niis on kuiteksii laitettu moottorirajoitukset T mallin lei sen lankamäärän mukkaa..
Joten miten nuo ny si nykyssi lasketaan, vai kui nuo saa helpotte muutettuu kv/t tai t/kv muottoo?

Miika.laurila

Yleensä lennokkipiireissä käytetään KV:ta, sillä siellä koneen kierrokset ovat paljon tärkeämpiä kuin monet muut osa-alueet. Koska harjattomat olivat ensin lentävissä härveleissä niin uskoisin että sieltä on jäänyt tuo KV myös autokäyttöön.

KV:ta ei voi suoraan muuttaa lankamääräksi (eikä toisinpäin), joten jos vastaan tulee moottori missä ei suoraan kerrota lankamäärää niin yleensä se löytyy sieltä spekseistä kun vähän kaivelee.

Jos noparissa on esin 8.5T lankarajoitus niin voit yrittää etsiä moottoreita joissa suoraan kerrotaan lankamäärä, tai sitten katsoa jonkun 8.5T koneen jonka spekseissä mainitaan KV ja sen perusteella sitten etsiä  moottoreita joissa lankamäärää ei kerrota.

Yleensä nuo lankamäärät jätetään ilmoittamatta vain halvemmissa ja/tai lennokkimoottoreissa. Eipä ole mulla ainakaan kisakäytössä tullut vielä sellaista konetta missä lankamäärä jää pimentoon, vaan se lukee joka paikassa koneen paketista ihan suoraan moottorin tarroihin ja kaiverruksiin asti.

Joo

Miten paljon vaikuttaa tuo moottorin kv luku ajoaikaan?

Muistaakseni oli jotain puhetta,että nelovetoisissa jos on motin kv enemmän kuin 3000,niin ajoaika ei ole kovin paljoa päälle 15min. Mutta päteekö sama tuuppareissa?

Janne O

Mulla tuli semmonen ongelma kun vaihdoin kideradioihin, että kun autolla ajaa pitemmälle niin moottori ei pyöri ja servo liikkuu pätkien. Myös tuulettimen pyörintä hidastuu. Onko nyt niin, että kideradiot vie enemmän virtaa ja noparin bec ei enää riitä? Becin pitäs antaa ulos 2A/5V. Servona toimii tommonen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6222__Towerpro_MG946R_12kg_55g_12kg_20sec.html
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: Janne O - 17.03.13 - klo: 11.04
Mulla tuli semmonen ongelma kun vaihdoin kideradioihin, että kun autolla ajaa pitemmälle niin moottori ei pyöri ja servo liikkuu pätkien. Myös tuulettimen pyörintä hidastuu. Onko nyt niin, että kideradiot vie enemmän virtaa ja noparin bec ei enää riitä? Becin pitäs antaa ulos 2A/5V. Servona toimii tommonen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6222__Towerpro_MG946R_12kg_55g_12kg_20sec.html

Kideradiot vievät kyllä yleensä enemmän virtaa, mutta erot ovat hyvin pienet ja riippuu myös paljon siitä minkälaisia vastareita verrataan. Tuo ongelma kuulostaa joko radiohäiriöltä tai että bec kyykkää. Antenni on asennettu niin kuin sen kuuluukin? Myös 2A bec kuulostaa kovin pieneltä..

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: Joo - 17.03.13 - klo: 10.18
Miten paljon vaikuttaa tuo moottorin kv luku ajoaikaan?

Muistaakseni oli jotain puhetta,että nelovetoisissa jos on motin kv enemmän kuin 3000,niin ajoaika ei ole kovin paljoa päälle 15min. Mutta päteekö sama tuuppareissa?

Kyllä kv vaikuttaa ajoaikaan, oli sitten kysymyksessä 2WD tai 4WD. Mutta tuskin kukaan kv:ta tarkkailee ajoajan mukaan? Akun kapasiteetillä ajoaika haetaan itselle sopivaksi.

Janne O

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 17.03.13 - klo: 12.01
Lainaus käyttäjältä: Janne O - 17.03.13 - klo: 11.04
Mulla tuli semmonen ongelma kun vaihdoin kideradioihin, että kun autolla ajaa pitemmälle niin moottori ei pyöri ja servo liikkuu pätkien. Myös tuulettimen pyörintä hidastuu. Onko nyt niin, että kideradiot vie enemmän virtaa ja noparin bec ei enää riitä? Becin pitäs antaa ulos 2A/5V. Servona toimii tommonen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6222__Towerpro_MG946R_12kg_55g_12kg_20sec.html

Kideradiot vievät kyllä yleensä enemmän virtaa, mutta erot ovat hyvin pienet ja riippuu myös paljon siitä minkälaisia vastareita verrataan. Tuo ongelma kuulostaa joko radiohäiriöltä tai että bec kyykkää. Antenni on asennettu niin kuin sen kuuluukin? Myös 2A bec kuulostaa kovin pieneltä..
Antenni on asennettu siihen missä sen kuuluukin olla. Pitää joskus ostaa ulkoinen bec. Nyt meni rahat uuteen autoon.  :azn:
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

juhamatti

Paras vedenpitävä nopeudensäädin alle 100€???

Tässä katellu jotain veden kestävää noparia talveksi, kun tuota loskaa on varmasti vielä parikin kuukautta täällä itärajalla vielä, taikka luntahan tuo vielä kyllä on..
Tässä pari mallia joita katellut.

LRP
-Nexxt 4X
- A.I. Brushless Pro Reverse digital
- A.I. Brushless Reverse digital

HPI
-HPI Flux Reload V2
-HPI FLUX VAPOR BRUSHLESS
Hpi:n nopareihin erillinen ohjelmointkortti maksaa +30€, mutta tolla varmaan voi ajaa tehasasetuksillakin?

Ezrun
-E-Epress EZRUN WP 60A

Noita siis vähän katellut, mikä oisi noista suositeltavin?
LRP:t saisi Suomesta, tosin tota nexxt mallia ei ole.
Hpi ois edullisin briteistä tilattuna noin 50€.




tactical

Hybrid-malli on yhteensopiva vanhempien mylaps-ajanottojärjestelmien kanssa. Tuo toinen ei.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.