Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Manskus

Tietäiskö joku kuinka tehokkaan moottorin voi laittaa Team Orion R10 One nopeudensäätimen kanssa?

emppu99

3s lipo

Off-Road Up to 2500kv

2s lipo

Off-Road Up  to 4000kv

Näin luki Orionin sivuilla.
EXC125

Manskus

Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 05.01.14 - klo: 13.21
3s lipo

Off-Road Up to 2500kv

2s lipo

Off-Road Up  to 4000kv


Näin luki Orionin sivuilla.

Voisikko vielä linkin laittaa kun en sitä vieläkään löydä, kiitos. :)

emppu99

EXC125

Anis

Kysymys castlen 2028 koneista, 780kv versio on harkinnassa. Motti on ehkä ajateltu 8-10S koneeksi jolloin se pyörii liki noin 30Krpm, minulla tulisi 4S käyttöön eli vaan noin 12500rpm. Kohteena motille monsteri jolle tulisi nopeutta noin 50kmh ko motilla ja täydellä 4S akulla.
Miten motti raadin ajatusten mukaan toimii noinkin pienellä jännitteellä?

emppu99

Jostain muistan lukeneeni, että 6-8s:lle suunniteltu joten uskoisin että ei tykkää ns.alitehoilla ajamisesta.
EXC125

Jema

Kyselläämpäs täältä kun loppui ideat iteltä kesken. Eli käytössäni on savoxin 1258tg mallinen servo corrissa ja en saa päähäni mistä kiikastaa kun ei renkaat tahdo kääntyä toiseen suuntaan kunnolla/ollenkaan maassa. Kun auton nostan ilmaan kääntyy, mutta tällöinkin hitaasti ja alkaa tärräämään ääriasennossa. Kävin ohjauspuolen läpi nopeasti ja en löytänyt mitään poikkeavaa. Voisiko servo olla lopussa?
Losi TEN-SCTE

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Jema - 06.01.14 - klo: 19.06
Kyselläämpäs täältä kun loppui ideat iteltä kesken. Eli käytössäni on savoxin 1258tg mallinen servo corrissa ja en saa päähäni mistä kiikastaa kun ei renkaat tahdo kääntyä toiseen suuntaan kunnolla/ollenkaan maassa. Kun auton nostan ilmaan kääntyy, mutta tällöinkin hitaasti ja alkaa tärräämään ääriasennossa. Kävin ohjauspuolen läpi nopeasti ja en löytänyt mitään poikkeavaa. Voisiko servo olla lopussa?

Onko radion säädöt pielessä? Onko mennyt ajossa tuollaiseksi vai onko heti asennuksen jälkeen alkanut ongelmat?

Kannattaa käyttää servovipu irti ja kokeilla sitten ettei mikään ahdista ohjauspuolessa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

jontte89

Voiko joku lyhyesti selittää mitä eroa on sensored ja sensorless sähköillä? Onko molemmat yhtä kestäviä ulkoilmassa?
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Jema

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 06.01.14 - klo: 19.14
Lainaus käyttäjältä: Jema - 06.01.14 - klo: 19.06
Kyselläämpäs täältä kun loppui ideat iteltä kesken. Eli käytössäni on savoxin 1258tg mallinen servo corrissa ja en saa päähäni mistä kiikastaa kun ei renkaat tahdo kääntyä toiseen suuntaan kunnolla/ollenkaan maassa. Kun auton nostan ilmaan kääntyy, mutta tällöinkin hitaasti ja alkaa tärräämään ääriasennossa. Kävin ohjauspuolen läpi nopeasti ja en löytänyt mitään poikkeavaa. Voisiko servo olla lopussa?

Onko radion säädöt pielessä? Onko mennyt ajossa tuollaiseksi vai onko heti asennuksen jälkeen alkanut ongelmat?

Kannattaa käyttää servovipu irti ja kokeilla sitten ettei mikään ahdista ohjauspuolessa.

Ajossa mennyt nyt tuollaiseksi.  Servosaveria alkuun epäilin, mutta senkin vaidoin uuteen kun sattui löytymään. Servoa tässä olen syyttämässä mutta pitänee vielä kertaaleen avata ohjaus. Hyvin löysähkölt se kyllä tuntunee.

Toinen ongelma mikä alkoi ko aiemmin oli ettei ohjaus keskity kunnolla vaan palautui käännösten jälkeen laiskasti. Liekö samaan ongelmaan liittyy.
Losi TEN-SCTE

pijokela

Lainaus käyttäjältä: jontte89 - 06.01.14 - klo: 19.45
Voiko joku lyhyesti selittää mitä eroa on sensored ja sensorless sähköillä? Onko molemmat yhtä kestäviä ulkoilmassa?

Kai tuo sensorless on kestävämpi, koska siitä puuttuu yksi hajoava osa: sensorijohto.

Sensorillisen noparin ja moottorin välillä menee kolmen virtajohdon lisäksi sensorikaapeli, jonka avulla nopari tietää, missä asennossa moottorin roottori on. Tämä auttaa noparia ohjaamaan moottoria tarkemmin, etenkin pienillä nopeuksilla - liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi dynaaminen ennakko toimii paremmin (tai ehkä ainoastaan, en ole ihan varma) sensorijohdon kanssa. Sensorillisissa moottoreissa on usein myös ennakkosäätö, joka perustuu sensorin kääntämiseen.

Jos nopari on sensorillinen, se ei välttämättä toimi ilman sensorikaapelia. Sensorillista moottoria voi käyttää sensorittoman noparin kanssa. Tämä selviää ohjekirjasta tai vaikka täältä kysymällä.

Jos rälläät täpöillä pitkin hiekkamonttua tai koulun kenttää, niin sensorilla ei ole mitään väliä.  :cool:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

jontte89

#5411
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 06.01.14 - klo: 20.39
Lainaus käyttäjältä: jontte89 - 06.01.14 - klo: 19.45
Voiko joku lyhyesti selittää mitä eroa on sensored ja sensorless sähköillä? Onko molemmat yhtä kestäviä ulkoilmassa?

Kai tuo sensorless on kestävämpi, koska siitä puuttuu yksi hajoava osa: sensorijohto.

Sensorillisen noparin ja moottorin välillä menee kolmen virtajohdon lisäksi sensorikaapeli, jonka avulla nopari tietää, missä asennossa moottorin roottori on. Tämä auttaa noparia ohjaamaan moottoria tarkemmin, etenkin pienillä nopeuksilla - liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi dynaaminen ennakko toimii paremmin (tai ehkä ainoastaan, en ole ihan varma) sensorijohdon kanssa. Sensorillisissa moottoreissa on usein myös ennakkosäätö, joka perustuu sensorin kääntämiseen.

Jos nopari on sensorillinen, se ei välttämättä toimi ilman sensorikaapelia. Sensorillista moottoria voi käyttää sensorittoman noparin kanssa. Tämä selviää ohjekirjasta tai vaikka täältä kysymällä.

Jos rälläät täpöillä pitkin hiekkamonttua tai koulun kenttää, niin sensorilla ei ole mitään väliä.  :cool:

No nyt tuli tuokin selväksi,kiitos. Eli ei siis välttämättä kannata laittaa ulkokäyttöön http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9822__TP540_11_5T_3350kv_Brushless_R_C_Car_Motor_w_sensor.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22602__hobbyking_x_car_45a_brushless_car_esc_sensored_sensorless_.html
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

A.Loiske

Laitan saman kyssärin myös tänne, koska niin harva lukee LRP- aihetta. Eli mietin tällaista, että jos haluaisin ajaa 2WD Buggyllä 2S sekä myös 3S- Lipolla, niin mikä olisi kompromissimoottorin koko, käämimäärältään?

goos

Lainaus käyttäjältä: A.Loiske - 09.01.14 - klo: 13.47
Laitan saman kyssärin myös tänne, koska niin harva lukee LRP- aihetta. Eli mietin tällaista, että jos haluaisin ajaa 2WD Buggyllä 2S sekä myös 3S- Lipolla, niin mikä olisi kompromissimoottorin koko, käämimäärältään?
Miksi haluat ajaa 2s ja 3s? Mikset käytä ennakkoja ja 2s?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

A.Loiske

Hyvä kysymys. Niin, no meinasin tosiaan kasailla aikani kuluksi, kakkosautoksi jonkinlaisen buggyn, halvalla, ja kovempaa kulkupuolta olisi kiva ihan mielenkiinnosta kokeilla. Tuumailin, että se ei kuitenkaan kestä pitkään ehjänä miltään osin 3S- vehkeenä, mut että jos kokeilis.. Ehkä voisin myös pysyä 2S- systeemissäkin, hommais vaan jonkun kireämmän koneen kuin esim. 8.5T mihin nelkulla tottunut.. Suunnittelun asteella koko homma. vinkkejä otetaan vastaan.

goos

Lainaus käyttäjältä: A.Loiske - 09.01.14 - klo: 16.22
Hyvä kysymys. Niin, no meinasin tosiaan kasailla aikani kuluksi, kakkosautoksi jonkinlaisen buggyn, halvalla, ja kovempaa kulkupuolta olisi kiva ihan mielenkiinnosta kokeilla. Tuumailin, että se ei kuitenkaan kestä pitkään ehjänä miltään osin 3S- vehkeenä, mut että jos kokeilis.. Ehkä voisin myös pysyä 2S- systeemissäkin, hommais vaan jonkun kireämmän koneen kuin esim. 8.5T mihin nelkulla tottunut.. Suunnittelun asteella koko homma. vinkkejä otetaan vastaan.
8.5t ja ennakot lienee joku 50-70k rpm, eiköhän sillä ihan riittävät huiput saada?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

villetauriainen

Tietääkö kukaan miten trackstar 120a nopari kalibroidaan?
Englanninosaaminen heikkoa niin josko joku voisi auttaa  :wink:
Traxxas e-revo

villetauriainen

Traxxas e-revo

Mölli

Lainaus käyttäjältä: villetauriainen - 10.01.14 - klo: 21.51
Sain escin kalibroitua!  :tongue:

Menikö niin, että sormi koukussa käyntiin, parit piipit, täydet pakit, parit piipit, kaasu keskelle ja sillä selvä?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

villetauriainen

Lainaus käyttäjältä: Mölli - 10.01.14 - klo: 22.09
Lainaus käyttäjältä: villetauriainen - 10.01.14 - klo: 21.51
Sain escin kalibroitua!  :tongue:

Menikö niin, että sormi koukussa käyntiin, parit piipit, täydet pakit, parit piipit, kaasu keskelle ja sillä selvä?

Näinhän se meni  :wink:
Traxxas e-revo

A.Loiske

Mitä hakee valmistaja takaa tällä, että tarjoaa valmista tehokomboa saman mallistonsa tc, sc ja buggy-paketteihin, mutta erikseen mainitsee että "ei tx:ään eikä monsteriin? Mikä on se juju?

Manskus

Missä mahtaa olla vika kun akun kiinnittää nopariin niin moottori alkaa heti pyöriä täysiä?
Kokeilin toisilla radioilla (kiteelliset) ja toimi hyvin noin 4sekuntia kunnes meni sekaisin kuin seinäkello...
Tekniikka:
Noppa Hobbywing xerun 150a
Motti hobbywing xerun 4274 2200kv
Vastari spektrum sr300
Ratti spektrum dx3s
Servo futaba s9351
Akku turnigy 5000mah 4s lipo

emppu99

Lainaus käyttäjältä: Manskus - 19.01.14 - klo: 13.28
Missä mahtaa olla vika kun akun kiinnittää nopariin niin moottori alkaa heti pyöriä täysiä?
Kokeilin toisilla radioilla (kiteelliset) ja toimi hyvin noin 4sekuntia kunnes meni sekaisin kuin seinäkello...
Tekniikka:
Noppa Hobbywing xerun 150a
Motti hobbywing xerun 4274 2200kv
Vastari spektrum sr300
Ratti spektrum dx3s
Servo futaba s9351
Akku turnigy 5000mah 4s lipo

Sulla saattoi mennä radio väärään kanavaan tai sit noparin asetukset pielessä.
EXC125

Manskus

Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 19.01.14 - klo: 13.31
Lainaus käyttäjältä: Manskus - 19.01.14 - klo: 13.28
Missä mahtaa olla vika kun akun kiinnittää nopariin niin moottori alkaa heti pyöriä täysiä?
Kokeilin toisilla radioilla (kiteelliset) ja toimi hyvin noin 4sekuntia kunnes meni sekaisin kuin seinäkello...
Tekniikka:
Noppa Hobbywing xerun 150a
Motti hobbywing xerun 4274 2200kv
Vastari spektrum sr300
Ratti spektrum dx3s
Servo futaba s9351
Akku turnigy 5000mah 4s lipo

Sulla saattoi mennä radio väärään kanavaan tai sit noparin asetukset pielessä.

Just kattelin noita nopan asetuksia ja ei niissä mitään vikaa ollu ja eikös nopan johto laiteta kohtaan throttle ja servon kohtaan steering.

Diese-listi

Joka kerta kunb radion vaihtaa niin nopari täytyy kalibroida ohjaimelle.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Kekkis

Sokeus lienet iskenyt, mutta en löydä sitten millään specsejä Mamban Max Pro SCT escille, lähinnä kiinnostaisi tietää mikä on max KV ja min KV moottorit (4000kv olis tarkoitus ottaa käyttöön) joita tuohon uskaltaa kiinni laittaa...

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: Kekkis - 23.01.14 - klo: 12.45
Sokeus lienet iskenyt, mutta en löydä sitten millään specsejä Mamban Max Pro SCT escille, lähinnä kiinnostaisi tietää mikä on max KV ja min KV moottorit (4000kv olis tarkoitus ottaa käyttöön) joita tuohon uskaltaa kiinni laittaa...

Tuossa jotain: http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro_sct.html

Mutta mitä sen on oikeastaan väliä minkä kv:n laittaa, välityksillä joutuu kuitenkin eri kv:n moottoreissa pelamaan. Vai menikö multa nyt jotain ohi? :grin:

Kekkis

#5427
Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 23.01.14 - klo: 18.09
Lainaus käyttäjältä: Kekkis - 23.01.14 - klo: 12.45
Sokeus lienet iskenyt, mutta en löydä sitten millään specsejä Mamban Max Pro SCT escille, lähinnä kiinnostaisi tietää mikä on max KV ja min KV moottorit (4000kv olis tarkoitus ottaa käyttöön) joita tuohon uskaltaa kiinni laittaa...

Tuossa jotain: http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro_sct.html

Mutta mitä sen on oikeastaan väliä minkä kv:n laittaa, välityksillä joutuu kuitenkin eri kv:n moottoreissa pelamaan. Vai menikö multa nyt jotain ohi? :grin:

Eipä löydy tuolta, katsottu on. KV/T luvulla on sen verran väliä, että jos ESC/kone voi paukahtaa jos laittaa liian tiukan koneen kiinni :)

Castle ei syystä tai toisesta halua kertoa miten paljon kieppejä koneessa saa olla, monilla foorumeilla tuota on pohdittu ja jopa suoraan valmistajalta kyselty, mutta eipä ilmeisesti moista tietoa ole missään julkisesti esillä.

Miksu L

En nyt oikein vieläkään ymmärtänyt. :grin:
Jos siis ajatellaan että noparin suurin sallittu moottori on vaikka 4000kv, niin voihan sen noparin kuitenkin polttaa jos välitykset on väärät.
Ymmärtäisin paremmin jos nopari olisi tarkoitettu yhteen ainoaan autoon ja kerrottu mitä välityksiä voi 4000kv:n moottorin kanssa käyttää. :grin:


Kekkis

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 23.01.14 - klo: 19.02
En nyt oikein vieläkään ymmärtänyt. :grin:
Jos siis ajatellaan että noparin suurin sallittu moottori on vaikka 4000kv, niin voihan sen noparin kuitenkin polttaa jos välitykset on väärät.
Ymmärtäisin paremmin jos nopari olisi tarkoitettu yhteen ainoaan autoon ja kerrottu mitä välityksiä voi 4000kv:n moottorin kanssa käyttää. :grin:

Ööö no nyt en kyllä mä taida ymmärtää, kaikissa nopareissa joita omistan (miinus toi castle) on mainittu että kone pitää olla väliltä xx turns to xx turns (tai että max turns on XXX) ja mikäli tuon määritellyn max/min kierrosta alueen ulkopuolelta valitsee koneen, on ymmärtääkseni mahdollista escinsä sillä rikkoa... Ei kai noita max/min määreitä muuten olisi, jos mitään väliä koneen koolla ei olisi suhteessa ESCiin?!  :shocked:

Toi kone jota meinasin käyttää on SKYRC TORO 4000 KV