Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Mikavski

Kaara voisi olla vaikka xray 808. mikä motti olisi hyvä, siten että kaikki pelaa synkassa keskenään ettei mikää heti hajoa, vai onko sellaista edes?

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

Mies tuli baariin..Eikun se olikin hevonen.
Mies tuli hevoseen.

topcat

Hobbywingit on ollut aika suosittuja ja kestäviä:
http://fi.eurorc.com/product/1151/hobbywing-xerun-m6b-combo-18-car-sensored-blue

Muitakin vaihtoehtoja toki on, esim Tekinillä mutta Hobbywingissä on kyllä hinta/laatu -suhde kohdillaan ja sitä saa Suomesta.

Mikavski

pitääkö tuossa ottaa huomioon jotain tasapaino juttuja, vai onko se niin yksinkertaista että polttis sälät veke ja sähköt tulille?

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

Mies tuli baariin..Eikun se olikin hevonen.
Mies tuli hevoseen.

topcat

Sitten kun on kaikki osat ja akut hankittuna kannattaa niitä mallailla alustan päälle miten ne olisi järkevintä sijoittaa ja auto painojen suhteen parhaiten balanssissa. Akun paikkaa siirtämällä painopistettä saa muutettua jo paljon.

Mikavski

Lainaus käyttäjältä: topcat - 10.06.14 - klo: 10.00
Sitten kun on kaikki osat ja akut hankittuna kannattaa niitä mallailla alustan päälle miten ne olisi järkevintä sijoittaa ja auto painojen suhteen parhaiten balanssissa. Akun paikkaa siirtämällä painopistettä saa muutettua jo paljon.

Okei. kiitos sulle asiallisista vastauksista. Eiköhän näillä jo uskalla lähtee kokeilee.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

Mies tuli baariin..Eikun se olikin hevonen.
Mies tuli hevoseen.

junnu_85

Nyt kun pojan autossa on kone mistä saa ennakkoa säädettyä,niin ilmeni kysymys.

Kummasta niitä ennakkoja pitikään nostella,noparista vai moottorista?
Muistan jossain täällä siitä lukeneeni,mutta en enää löytänyt kyseistä keskustelua haulla.

Muistaakseni siinä puhuttiin,että molemmista ei olisi tarkoitus nostaa ennakkoja. Ja kyseessä siis pojan 1/10 trukki hiekkamonttu käytössä.

goos

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 19.06.14 - klo: 07.22
Nyt kun pojan autossa on kone mistä saa ennakkoa säädettyä,niin ilmeni kysymys.

Kummasta niitä ennakkoja pitikään nostella,noparista vai moottorista?
Muistan jossain täällä siitä lukeneeni,mutta en enää löytänyt kyseistä keskustelua haulla.

Muistaakseni siinä puhuttiin,että molemmista ei olisi tarkoitus nostaa ennakkoja. Ja kyseessä siis pojan 1/10 trukki hiekkamonttu käytössä.

Moottorista säädät staattisesti ennakkoja koko kierrosluku alueelle.

Säätmestä taas säädät dynaamisesti ennakkoa, eli ennakkoa on "juuri oikea määrä" suhteessa kierroslukuihin. Vastusta ei tosin osaa ottaa huomioon vaan se pitää itse huomioida.

Eli jos tulkitsen sun kysymyksen oikein haluat enempi vauhtia laitteeseen? Silloin laitat säätimestä lisää. Mutta kantsii muistaa että hiekkamontulla on varmasti reilusti vastusta jolloin ennakoilla polttaa vehkeet nopeesti jos niitä laittaa liikaa. Varsinkin laparenkaat tuottavat paljon vastusta. Eli seuraa lämpöjä ja laita maltillisesti lisää kerralla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

junnu_85

#5647
Lainaus käyttäjältä: goos - 19.06.14 - klo: 09.53
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 19.06.14 - klo: 07.22
Nyt kun pojan autossa on kone mistä saa ennakkoa säädettyä,niin ilmeni kysymys.

Kummasta niitä ennakkoja pitikään nostella,noparista vai moottorista?
Muistan jossain täällä siitä lukeneeni,mutta en enää löytänyt kyseistä keskustelua haulla.

Muistaakseni siinä puhuttiin,että molemmista ei olisi tarkoitus nostaa ennakkoja. Ja kyseessä siis pojan 1/10 trukki hiekkamonttu käytössä.

Moottorista säädät staattisesti ennakkoja koko kierrosluku alueelle.

Säätmestä taas säädät dynaamisesti ennakkoa, eli ennakkoa on "juuri oikea määrä" suhteessa kierroslukuihin. Vastusta ei tosin osaa ottaa huomioon vaan se pitää itse huomioida.

Eli jos tulkitsen sun kysymyksen oikein haluat enempi vauhtia laitteeseen? Silloin laitat säätimestä lisää. Mutta kantsii muistaa että hiekkamontulla on varmasti reilusti vastusta jolloin ennakoilla polttaa vehkeet nopeesti jos niitä laittaa liikaa. Varsinkin laparenkaat tuottavat paljon vastusta. Eli seuraa lämpöjä ja laita maltillisesti lisää kerralla.

Tulkitsit juuri oikein. Eli hieman saisi olla enemmän kulkua.
Edellinen moottori oli n. 4300kv ja noparista ennakko toiseksi pienimmällä ja kulkua oli sopivasti.
Uudessa koneessa on n. 4600kv ja laitoin heti kättelyssä moottorista ennakon pienimmälle,kun ajattelin että olisi ollut suurikin ero vanhaan koneeseen.

Niin ja laparenkailla ajellaan. Mutta täytyy tarkkailla lämpöjä tosiaan.

Edit. Palaan vielä noihin lämpöihin.
Jos esim. laittaisin kolme piikkiä isomman pinjonin paikalle ja saisin siten pienennettyä ennakkoja sekä noparista ja moottorista,niin onko se toisaalta parempi lämpöjen kannalta?
Vai onko ihan sama hakeeko kulkua isommalla pinjonilla vai noilla ennakoilla?

JaneZki82

Missä vika?

Moottori LRP Dynamic kv2200
Nopari LRP ix8

Paikaltaan lähdettäessä reilulla/täys kaasulla pätkii/rykii, mut liikkeellä ollessa esim vajaa puol kaasu ja siitä täys kaasulle ei mitää ongelmaa?

Ääni on vähä samanlainen ku ratastais jostain mut en oo mistään vikaa löytäny ni voiko koneessa tai säätimessä olla jotain vikaa?

SixStars

Eikö sitten yhtään ryi hitaasti paikaltaan lähdettäessä  :huh:

Jos tuo moottori on sensoriton ( en tiedä tuota mallia enkä nyt googleta, mutta siis jos ei tule muita piuhoja kuin ne paksut virtajohdot ), niin nuohan tuppaa "räkimään" nimenomaan paikaltaan lähtiessä - kuitenkin ehkä enemmänkin hitaassa lähdössä.. toki voi olla heikko liitos / juotos jossain akun/moottorin/noparin piuhoissakin..

( kaverilla kyllä oli samaa oiretta kun oli viallinen nopari uudessa autossa että voi se olla sekin.. )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

JaneZki82

Lainaus käyttäjältä: SixStars - 19.06.14 - klo: 15.45
Eikö sitten yhtään ryi hitaasti paikaltaan lähdettäessä  :huh:

Jos tuo moottori on sensoriton ( en tiedä tuota mallia enkä nyt googleta, mutta siis jos ei tule muita piuhoja kuin ne paksut virtajohdot ), niin nuohan tuppaa "räkimään" nimenomaan paikaltaan lähtiessä - kuitenkin ehkä enemmänkin hitaassa lähdössä.. toki voi olla heikko liitos / juotos jossain akun/moottorin/noparin piuhoissakin..

( kaverilla kyllä oli samaa oiretta kun oli viallinen nopari uudessa autossa että voi se olla sekin.. )

Ei ryi yhtää hitaasti tai alle puol kaasulla lähettäessä.

Moottori on sensorillinen, johtoja on tutkittu ja ihmetelty tovi en usko et niistä vika löytyy.

Mut nyt rupes ihmetyttään ku koitin päästä noparin setuppiin käsiks ni ei tapahdu mitää vaikka kuinka kauan painaa mode näppäintä. Oisko kuitenki toi nopari sökö?

NJ

Mulla porsi sama combo Lavangon M8e kisassa pari viikkoa sitten. Sama vika kesken toisen vapaan harjoituksen, ei kiva. Ei auttanut muu kun vaihtaa comboa kesken kisan. Kokeilin sitten myöhemmin toisella moottorilla ja auto hädintuskin liikkui ix8:lla. Takuuhuoltoon lähti koko hoito. Combolla oli ajettu reilu 2h. Ei kovin häikäisevää...
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

FlamingRC

Tuli vähän aikaa sitten tehtyä vanhan auton osista uus auto. Testatessa ilmeni sitten sellanen vika että servo ei toimi, tilasin sitten uuen servon eikä siltikään toiminu. Moottori toimii ihan oikein, mutta tietääkö joku että mikä niinku olis vikana? Kiitos.
Team C Jekyll, Absima AB1, Speed Passion, Dynamite RC, Futaba, LRP...

allu 6

Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

FlamingRC

Ok. Kiitos epäilinkin noita, kokeilen traxxasin t ja rxillä.
Team C Jekyll, Absima AB1, Speed Passion, Dynamite RC, Futaba, LRP...

SixStars

^ Ja tottakai tsekattu, että se liitin on oikeinpäin ja oikeassa paikassa.. ( yleensä vissiin CH1 ohjaukselle )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

jova123

#5656
en tiedä nyt uutena jäsenenä, että onko oikea paikka kysyä, mutta aattelin nyt laittaa tähän, että passakohan 1:10 nopeudensäädin 1:8 moottoriin? kone on trackstarin 2100kva lienee harjaton motti, mikä olis tuohon pihasudittelialle halvin nopari? ja lrp s8 bxe team auto kyseessä..

Master Calgar

Ei ihan tule välttämättä oikeaan osoitteeseen, mutta koska kyseessä on moottoriin tuleva komponentti, kysyn sitä täältä silti...

Mistä löytyisi tuulettimia, missä reiät on 40mm väleillä?

Tuossa juur tilasin racingfactorystä tuulettimen, mikä oli 40mm kooltaan ja menin luulemaan, että kyseessä on ruuvien reikien paikat, kun toisaalla sitten taas ollut esim 25mm tuulettimia, missä reiät olleet 25mm päässä toisistaan  :shocked:

Ja lisäksi, ilmeisesti tuo tuuletin (missä luki virrankeston olevan max 7,4volttia) ei sitten 2S lipolla ajaessa kestänytkään, kun lakkasi toisella akulla toimimasta. Tuuletin oli kiinni vastarissa, josta taisi sitten vähän ottaa ylivoltteja täydestä 2S akusta (8,4 ja siitä alaspäin). Joten mitenkä tuollaisen tuulettimen kannattaisi ilman mitään beccejä (?) viritellä?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

tulijyrä

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 28.06.14 - klo: 20.42
Mistä löytyisi tuulettimia, missä reiät on 40mm väleillä?
Tuossa juur tilasin racingfactorystä tuulettimen, mikä oli 40mm kooltaan ja menin luulemaan, että kyseessä on ruuvien reikien paikat, kun toisaalla sitten taas ollut esim 25mm tuulettimia, missä reiät olleet 25mm päässä toisistaan  :shocked:
Ja lisäksi, ilmeisesti tuo tuuletin (missä luki virrankeston olevan max 7,4volttia) ei sitten 2S lipolla ajaessa kestänytkään, kun lakkasi toisella akulla toimimasta. Tuuletin oli kiinni vastarissa, josta taisi sitten vähän ottaa ylivoltteja täydestä 2S akusta (8,4 ja siitä alaspäin). Joten mitenkä tuollaisen tuulettimen kannattaisi ilman mitään beccejä (?) viritellä?
Mittaa vanhan tuulettimen ulkohalkaisija ja etsi sen avulla.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Master Calgar

Patterikasiin, kun sellaista tuossa on tullut kaavailtua, mietin moottoria ja noparia... Olisiko tällainen setti laadukas ja riittävä...

http://fi.eurorc.com/product/6405/team-orion-vst2-pro-690---4pole---1900kv

http://fi.eurorc.com/product/2341/hobbywing-xerun-150a-18th-scale-competition-esc-black

Vai millaista kannattaisi katsella?

Servoksi kumminkin joku 20kg+ vääntävä, ettei ainakaan siitä jää kiinni?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

tulijyrä

#5660
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 30.06.14 - klo: 23.19
Patterikasiin, kun sellaista tuossa on tullut kaavailtua, mietin moottoria ja noparia... Olisiko tällainen setti laadukas ja riittävä...
http://fi.eurorc.com/product/6405/team-orion-vst2-pro-690---4pole---1900kv
http://fi.eurorc.com/product/2341/hobbywing-xerun-150a-18th-scale-competition-esc-black

Vai millaista kannattaisi katsella?

Servoksi kumminkin joku 20kg+ vääntävä, ettei ainakaan siitä jää kiinni?
Käytän hw:n xerunin m6b (blue) combo patterikasissa ja toimii.
Servo sävox sc1256-tg, en muista speksejä.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Master Calgar

Miten paljon eroa on noin yleisesti sitten tuolla 2200kv ja 1800kv moottoreilla, jos nyt tuota mainitsemaasi comboa vertaa vaikkapa http://fi.eurorc.com/product/3394/hobbywing-xerun-m6c-combo-18-car-sensored-blue

1800kv koneeseen saa laittaa hieman isompaa pinionia kumminkin, että vauhdit ovat samoissa lukemissa, jos 4S akuilla pöristelee?

Noin kun itse ajelen corrilla 4700kv motilla ja 2S akulla, enkä ole muita pahemmin koitellut, niin erot noiden koneiden välillä olisi mukava tietää, esmes virrankulutukset ja lämpenemiset yms  :smiley:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

tulijyrä

#5662
2200kv on radalle riittävä ja  autossa on pienempi pinioni käytössä.
Moottoreita en lähde vertailemaan kun ei ole kokemusta tuosta toisesta.
Etsiessäni comboa laitoin postia eurorc:lle ja suositus oli xerunin m6b.
Lämmöt olleet normaalit.
Auto on 8.2e buggy.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Master Calgar

Oolrait  :smiley:

Servosta vielä sen verran, että vaatiiko tuommoinen enemmän vääntävä jotain BECiä autoon (esim castlen bec), vai lähteekö noparilta itsessään jo riittävästi virtaa servoonkin?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

tulijyrä

Ei tuossa ole ulkoista beciä, virta siis riittää.
  :cheesy:
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 02.07.14 - klo: 11.29
Ei tuossa ole ulkoista beciä, virta siis riittää.
  :cheesy:

Hyvä hyvä  :grin:

Vielä täytyy sellanen kysellä tuosta m6b combosta, että siinä noparissahan on ilmeisesti valmiiksi juotettu johdot jo kiinni? Ovatko hyvät juotokset, vai vaatiiko itseltä kolvaushommia? Ilmeisesti 12awg johtoa käytetty?

Tekisikö mitään eroa, jos vaihtaisi esimerkiksi akkuun menevät johdot 10awg versioiksi?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

tulijyrä

Liitokset on valmiina, noparin ja motin välissä johdoissa on liittimet.
Käytän samoja liittimiä tuossa asson b44.2, joku neljä millinen pyöreä liitin.
Akku on 4s.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Master Calgar

Kiitoksia vastauksesta.

Nyt vielä vähän eri aiheesta, servoista kuitenkin...

Mikähän noissa Savöxin 1258tg servoissa on vialla, kun nyt jo kaksi servoa alkanut päkimään. Tarkemmin sanottuna, niistä on lähtenyt lähes kokonaan vääntöteho pois.

Eturenkaiden ollessa ilmassa, renkaat kyllä kääntyvät, mutta jos vähän painaa jousitusta alemmas (ei edes järin tiukka jousitus) niin servo ei enää jaksa kääntää renkaita juuri ollenkaan. Tämä siis tapahtunut kahden eri 1258tg servon kanssa.

Toinen ollut nelkkuslässissä ja toinen tuuppilosissa. Kummassakin rattaat ovat kunnossa, eikä noin päällisin puolin muutenkaan vikaa löydy. Moottori jotenkin viottunut?

Märällä kelillä ei noilla ole ajeltu ollenkaan, eli kosteutta ei ole päässyt servoihin.

Vähän outoa, kun varsinkin tuossa losin tuupissa keulassa ei mitään mahdotonta painoa ole, mutta muutaman kerran radalla ajeltuani huomasin, ettei meinaa enää mutkaan kääntyä ollenkaan. Ja losia varsinkaan ei ole paiskottu, vaan verkkaan ajeltu.

EPAt molemmissa servoissa on säädetty siten, heti alusta asti, etteivät ne yritä lykätä servon rajotinta vastaan väkisin.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

tulijyrä

En tunne kyseisiä autoja, oletko katsonut ettei mikään laakeri tms. Ole jumissa?

asiasta kukkaruukkuun,xerunin m6b combossa on mukana pitkä sensorijohto 200mm., laitoin lyhyemmän tilalle.
8.2E-Tron. *ajossa taas*