Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

TheArska

#5970
tomppa82 vei juuri sanat suusta.... elin onhan esim. revokin traxxasin mukaan 1/10 vaikka vastaa muiden 1/8 kokoa pitkälti, eli kannattaa ottaa aina koko ja paino huomioon, luki paketissa mikä koko vain...
(lisätään nyt vielä että yleensä nuo koot valmistajilla on aika standardeja mutta poikkeuksia kyllä on...)

Eiköhän toi 3S sähköilläkin liikkuisi jo aika mukavasti.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 28.11.14 - klo: 21.18
Mikä combo vois sopia parhaiten kyosho dbx ve? pitäs saaha kulkemaan yli 80kmh. eli ekaks pitäs ratkassa mikä combo siihen pistetään ja missä combossa siihen voima riittää.

Jättäisit kokeilematta... toi auto ei kestä yhtään lisää voimaa.
Lisää nopeutta saa helpommin ja loppupeleissä halvemmallakin autoa vaihtamalla.

Ilari58

Itse vedin vakio motilla (2200kv) gepsiin 65kmh 3s akulla. En kyllä uskaltas siihen laittaa kasi sähköjä ja 4s akkuu mutta samapa tuo mitä muut autoilleen tekevät :D
"When I came around the corner, it all went to Hælvette" -Petter Solberg

aFox

Mikäs noissa on ettei kannata laittaa isomman luokan moottoria? Tuoko että paikat ei kestä tehoa?

Andrimus

Siis kokohan menee mikä olisi suhteessa oikeaan autoon . Monster ja sc ovat tietenkin isompia kuin blockin focus :grin: :wink:
Lainaus käyttäjältä: aFox - 29.11.14 - klo: 22.42
Mikäs noissa on ettei kannata laittaa isomman luokan moottoria? Tuoko että paikat ei kestä tehoa?
Paikat ei kestä.. Eli vetonivelet rattaat antaa periks ym ym

rc autoilija

Vois jostai hankkia vorzan diffit ja vetarit niin kyl pitäs kestää. Youtuubista katoin et vorzan vakio diffeillä menty yli 200kmh

transewaves

Kyosho DBX VE tutka mittaus 114 km/h...varaa olisi ollut vaikka kuinka.. , mutta lähtee lentoon.......6s lipo ja HW 150...
« Viimeksi muokattu: 11.10.13 - klo: 19.35 kirjoittanut ylikar-h »
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

TheArska

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 29.11.14 - klo: 22.52
Vois jostai hankkia vorzan diffit ja vetarit niin kyl pitäs kestää. Youtuubista katoin et vorzan vakio diffeillä menty yli 200kmh

Se on vaan kun "rimpuloita" tai isoille tehoille alimitoitettuja autoja päivittää niin on mennyt lopuksi saman verran tai enemmän rahaa kuin johonkin valmiiseen laitokseen... Mutta mikäs siinä jos se purkaminen, ruuvaaminen ja osien ostaminen kiinnostaa, ns."tuetekehittelyn" rinnalla..

Ja tuohon kokoluokka hommaan, eiköhän traxxas e-maxx/t-maxx ja hpi savagella ole sama ns.esikuva ja autot abaut samankokoisia, toinen vaan valmistajan mukaan 1/10 ja toinen 1/8...
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: aFox - 29.11.14 - klo: 22.42
Mikäs noissa on ettei kannata laittaa isomman luokan moottoria? Tuoko että paikat ei kestä tehoa?

Jos nyt tehon kestäisikin, niin tuppaa isompi moottori oleen painavampi. Ja sitten kun ne 1:8-mooottorit tahtoo olla pienillä KV-arvoilla, niin tarvii monta akkukennoa. Paino nousee entisestään. Ei niitä oo suunniteltu kovin mahdottoman painaville sähköille. Viimeistään se lisäpaino jo vaikuttaa kestävyyteen.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: TheArska - 29.11.14 - klo: 23.09
Ja tuohon kokoluokka hommaan, eiköhän traxxas e-maxx/t-maxx ja hpi savagella ole sama ns.esikuva ja autot abaut samankokoisia, toinen vaan valmistajan mukaan 1/10 ja toinen 1/8...

Juuri tätä yritin sanoa..

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 29.11.14 - klo: 22.52
Vois jostai hankkia vorzan diffit ja vetarit niin kyl pitäs kestää. Youtuubista katoin et vorzan vakio diffeillä menty yli 200kmh

Mahdollisesti, mutta ne eivät varmasti olleet missään DBX:n alustassa silloin kiinni...  :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

rc autoilija

Tarkotin siis että vorzalla menty yli kahtasataa eli vorzan diffit kestää

TheArska

#5981
Eiköhän kaikkien 1/8 "merkki"autojen diffit tuollaisen 200km/h speedrun:n kestä(vorza ei edes ole ns.kisapeli, en tiedä onko diffit samat kuin jossain sisarmerkin HB:n "oikeissa" kisapeleissä)....eikai tuollaisessa edes diffit kovin kovilla ole.. Varmaan kovemmilla ovat tavallisessa rata-ajossa hyppyjen alastuloissa ym..mutta niissä kun on öljyt sisällä eikä ole lukkoa niin antavat ns.periksi..

edit: pointti oli siis että eiköhän lähes jokaisella 1/8:lla voi päästellä noita nopeuksia ilman ongelmia diffien kestosta.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: TheArska - 30.11.14 - klo: 00.15
edit: pointti oli siis että eiköhän lähes jokaisella 1/8:lla voi päästellä noita nopeuksia ilman ongelmia diffien kestosta.

Niin, kyllä siinä ongelmat on jo ihan muualla. Eikä vähäisin oikeasti ole saada se auto oikeasti pysymään ajoalustassa kiinni moisilla nopeuksilla. Kyllä ne on jo alustat aika rankasti modattuja ja kaikennäköistä muutakin pientä ja vähän isompaakin muutosta jouduttu tekeen.

Ja DBX:kin on jo melkoinen haaste saada pysyyn ajoalustassa kiinni yli 100km/h nopeuksissa, eikä varmasti mikään maailman helpoin ajettava 80km/h nopeuksissakaan ilman minkäänasteisia modailuja.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Zufee

Kröhöm, anteeksi kysymykseni.

Mikä olisi TR8Te:hen parempi?
Ensimmäinen olisi uutena täällä torilla, toinen ja kolmas pitäisi tilata uutena.
Vaihtoehto 1
Vaihtoehto 2
Vaihtoehto 3


muoks, lisätty vielä kolmas vaihtoehto.

tomppa82

Yleisesti ottaen Hobbywingin tuotteet on olleet laadukkaampia kuin Turnigyt.

Noi HW:n setit on moottoria lukuunottamatta samat, ja moottoreissakin eroa lähinnä vain käämikierrosten lukumäärässä ja sitä myötä siinä, paljonko ne maximissaan ottaa kierroksia volttia kohti. Ja valmistajan mukaan hieman tehoeroakin, vrt. M6B-setin 1350W vst. M6C-setin 1300W, mutta taas vastapainoisesti vähemmän kiertävä (C-setin 1800KV) kone todennäköisesti jaksaa vääntää aavistuksen paremmin. Kyseessä siis Xerun 4274SD-tyypin 1800KV ja 2200KV moottorit...

Itse ottaisin HW M6B-setin kiertävämmän moottorin takia. Mutta toisaalta pelkän moottorin vaihtaminen kiertävämpään ei sinällään ole juttu, eikä mikään. Eli ihan hyvin voi aloittaa myös tuolla M6C-settillä ja vaihtaa moottorin sitten myöhemmin, jos siis siltä tuntuu..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Zufee

Jep, meni kuten olin itse ajatellutkin. Ajattelin tuota M6B settiä itsekin, mutta ajattelin vain että jos tuo turnigy olisi ollut yhtään edes jollain asteella näille HW seteille pärjäävä laadullisesti. No, mitä turhia sitä miettiämään, ostan tuon M6B ja vaihdan vääntävämpään, jos siltä tuntuu. Eihän se tosiaan ole homma eikä mikään vaihtaa mottia.
Onko muuten nämä vesitiiviitä vai roiskeilta suojattuja? Eipä tainneet olla..  :undecided: Minä kun en haluaisi ajatella että uskallanko antaa pojan ajaa vesilätäkön päältä sähkösavun siivittämänä.

Servoksi ajattelin: Savöxin vesitiivistä
Tässä ei varmaan parane säästellä. 20kg minimi 1/8 luokassa?

tomppa82

Voihan sen noparin suojata vaikka ulkoisesti. Esimerkiksi pistää pussiin tai ilmapalloon tms. ja jos haluaa, niin vielä kahvisuodatinpussista leikkaa palan sinne pussin sisään imemään mahdolliset pussiin pääsevät vesipisarat. Moottori taas on aika tiivis, eikä vesi toisaalta oo koskaan ollutkaan silleen ongelmakaan moottorien kanssa.

Foorumilta löytyy kyllä vinkkejä suojaamiseen, esim. vinkkejä talviajoon-aiheesta löytyviä juttuja voi tietyssä määrin soveltaa myös kesällä. Mitään suojalakkoja tms. tietenkään en uusiin, takuunalaisiin laitteisiin kuitenkaan suosittele pistämään.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Zufee

Ei ole motti/servo kyssäri, mutta:

Minkäkokoinen pölypussi menee TR8Te päälle? Xl, vai XXL?

temppa.kk

Nyt ottaa aivoon! Upouusi combo, tämä http://hobbyking.com/hobbyking/store/__25138__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_10_Brushless_Power_System_4000KV_80A.html

Niin nopari ei sano mitään. Kun laitan virrat päälle niin tuuletin vain pyörii ja servo toimii mutta noparissa ei pala mikään valo eikä moottori liiku! Ei kai se nyt jumaliste ole rikki! Ihan upouusi combo kyseessä. Nyt kaikki joukolla auttamaan. Keräsin tuohon kuukauden päivät rahaa ja sitten se romu ei edes toimi! Mitä hittoa mä sille teen?!

Kiitos.

topcat

Onhan moottorin kytkennät oikein ja nopari kalibroitu?

temppa.kk

No noparia ei auta paljon kalibroida kun ei tee mitään. Miten nuo johdot pitäis olla? Kaikki kolme moottorilta tulevaa johtoa on aivan samallaisia. Eikä koneessakaan ole mitään merkintöjä.

topcat

Sensoriton kombo niin eipä niillä moottorin johtojen järjestyksellä mitään merkitystä olenkaan, paitsi jos pyörimissuunnan haluaa vaihtaa. Onko radiolaitteisto varmuudella ehjä? Ajoakku täysi?

temppa.kk

Akku on täysi 3kennoinen lipo. Radio kyllä toimii. Ja ainakin kääntää renkaita.

pitsinki

Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 18.12.14 - klo: 20.32
Akku on täysi 3kennoinen lipo. Radio kyllä toimii. Ja ainakin kääntää renkaita.

Noparilta vastarille menevä johto oikein/oikeassa paikassa?
Mini M-03x4+muutama muu

temppa.kk

On 2. Kanavassa ja on oltava oikeinpäin koska samoinpäin kuin entinen.

topcat

Tuleeko mitään eloa koneeseen jos laitat noparin kiinni vastarin 1 kanavaan ja kääntelet rattia? Kokeilitko kääntää ohjaimesta kaasun rev. Asentoa?

temppa.kk

Ohjain niin yksin kertainen ettei sillä paljon mitään voi säätää. Kokeilen tuota 1ch juttua aamulla. Jotenkin tuntuu että jotain vikaa on kun ei mikään valokaan pala :cry: 

temppa.kk

Ei tehnyt 1 kanavassa mitään toisin. Täysin sama kuin ennenkin. Eikai se nyt vaan ole heti käyttökelvoton? Kiva on särkeneen noparin tilalle ostin uuden ja sekin taitaa olla rikki :undecided:

vilijo

#5998
Eihän moottori ole oikosessa ja särje noppareita?

Edit. Niin taisit uusia koko combon eikä tuon moottorin kanssa ole kahta nopparia palanut? Sitten vain hoppulaan postia jos saisi jotain järkevää takuuta kehiteltyä.

temppa.kk