Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: aFox - 09.01.15 - klo: 21.27
Vaikuttaako harjattomien nopareiden lämpöihin kaasun käyttö kuinka? Miten ne siis on tehty, lämpeekö ne enempi jos ajelee puolikaasulla vai täyskaasulla?

Ajattelin vaan kun tänään ajelin taas ja mielestäni en täyskaasulla juuri ajellut ja hyvässä kelissä ajelin mutta ajoaika oli puolet siitä mitä viimeks vastaavissa oloissa. Lopettelin ku alko nopari puottaa tehoja ja alko vilkuttaa valoaan mutta katoin nii ei ollukkaa akku vielä lopussa.
Kyllä nopari lämpiää puoliteholla vähemmän kuin täys kaasulla.
Ootko varma että akku ei kyykkää? Kun akkua ei kuormiteta, niin siitä voi saada sen käsityksen, että akku on kunnossa mutta kuormituksessa jännite kuitenkin laskee. Jos sulla on jokin akkuhäly, niin sillä saisit nopeasti tarkastettua akun kunnon.

aFox

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 11.01.15 - klo: 14.48
Kyllä nopari lämpiää puoliteholla vähemmän kuin täys kaasulla.
Ootko varma että akku ei kyykkää? Kun akkua ei kuormiteta, niin siitä voi saada sen käsityksen, että akku on kunnossa mutta kuormituksessa jännite kuitenkin laskee. Jos sulla on jokin akkuhäly, niin sillä saisit nopeasti tarkastettua akun kunnon.

Äsken kävin ajelemassa vähän. Kyllä se nopari pudottaa ne tehot, sen huomaa kyllä selvästi kun sen tekee. Vilkkui valokin, sillon ajattelin että akku lopussa niin silloin se tekee sen. Mutta tänään teki myös ja se vilkuttiki nopeesti punasta eli ESCin lämpösuoja stage1 ja puolitehot päälle. Vähän aikaa ku ootti niin jäähty ja taas mentiin. Akkukin kesti melkein 20min eli viimeks se oli siis kans lämpösuoja ja lopetinki ajot puolet liika aikasi.

Tuli sitte just mieleen että oisko välitykset liika isot, sehän ainaki moottoria lämmittää? Nyt kun on toi uus moottori niin sinä tuli 13 pinioni mukana niin sehän onki nyt paikallaan kun vakiona on 11 piikkii. Jos kokeiliski vaihtaa ton 11p paikalleen. Toivottavasti ei tunnu laiskalta sitte  :grin: Aika kuumana käy kun melkein 20 pakkasta ja silti lämpee noin paljon.

Miksu L

Kerrotko hieman mikä auto, nopari, moottori ja kengän numero sulla on?  :tongue:

aFox

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 11.01.15 - klo: 15.04
Kerrotko hieman mikä auto, nopari, moottori ja kengän numero sulla on?  :tongue:

4x4 Stampede vxl noilla uusilla vxl3s (4 pole) sähköillä :) Niiin ja 3S 5.0 30C.

Miksu L

Aika heikosti tuntuu löytyvän tietoa tuosta uudesta 4 pole moottorista, mutta siis jos kv on sama kuin vanhassa moottorissa (3500), niin ei se 13/54 välitys ainakaan liian pitkä ole.

aFox

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 11.01.15 - klo: 17.26
Aika heikosti tuntuu löytyvän tietoa tuosta uudesta 4 pole moottorista, mutta siis jos kv on sama kuin vanhassa moottorissa (3500), niin ei se 13/54 välitys ainakaan liian pitkä ole.

Juu sama on. Nyt siitä on sentään tullu jo traxxaxen sivuille tietoa kun aiemmin ei ees siellä ollut mitään. Liekkö sit vaan niin huonoja nuo 3S lipolle. On mulla kyllä tehty lumisuojakin tuohon (kori toimii kattona) joka vähän ilmanvaihtoa hillitsee mutta kumminki ku tuuletinki on niin luulis ettei näillä keleillä pitäs lämmetä, ei ees täyskaasulla paljoa ajeltu...

s.heinonen

Sanokaas mitä eroa on Tekinin uudella Gen 2 ja vanhalla Gen 1 moottoreilla?
Traxxas Summit / HPI Savage

aFox

Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 11.01.15 - klo: 17.26
Aika heikosti tuntuu löytyvän tietoa tuosta uudesta 4 pole moottorista, mutta siis jos kv on sama kuin vanhassa moottorissa (3500), niin ei se 13/54 välitys ainakaan liian pitkä ole.

Lueskelin taas ulkomaisia sivuja. Voisko olla liika pieni pinioni? Jotkut kirjottaa että suurempi pinioni laskee escin lämpöjä jos moottori ei ole kuuma. Onko kokemuksia niin päin? Moottori mulla ei tainnu lämmetä juurikaan kun escistä jo meni lämpösuoja päälle.

temppa.kk

Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 08.01.15 - klo: 18.46
Ei oo totta. Taas ongelmia sähköjen kanssa. http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8993

Tämä esc ja maverick mtx-242 radiot. Ekalla kerralla kun käynnistin niin toimi normaalisti. Sammutin auton ja kävin kolaamassa radan. Sen jälkeen kun laittaa virrat päälle niin auto vain tekee sen perus ääni sarjan joka tulee aina. Sitten se piippaa samalla lailla kuin tuossa ohjekirjasta löytyvän ohjelmointi kohdan kakkososiota. Eli se hirveän pitkä piippaus sarja toistuu koko ajan. Ohjekirjaan pääsee jos menee tuosta linkistä sieltä files osiosta. Siellä on manuaali pdf muodossa.
Eli tekee juuri sitä piip,piip piip, piip piip piip, piip piip piip piip, piiiiip piip, piiiiip piip piiå,piiiiip piip piip piip. Ja siitä etein päin. Ja se vain jatkuu ja jatkuuu. Ja koko ajan vilkkuu punainen ledi.

Sitten kun yritin caöibroida kaasun niin menee siihen asti kun pitää päästää kaasu neutraalille. Sen jälkeen ei enää tee mitään.

Auttakaa ihmeessä jos vain voitte!
Nyt muuttu kummaksi. Uusi samanlainen esc tilalle ja täsmälleen sama vika. Tällä tosin kerkesin ajaa hetken ja sitten kun lähdin uudelleen ajamaan niin tekikin taas samana jutun. Mikähän mahtaa vaivata?

topcat


temppa.kk

No liittimet ja akku ovat uusia. Mitä niistä pitäisi tarkistaa?

topcat

#6071
Kokonaisjännite, kennokohtaiset jännitteet, miten akku käyttäytyy laturilla purettaessa ja ladatessa.
Liittimien osalta varminta vaihtaa uudet tai ainakin uusia tinaukset. Mikä liitintyppi kyseessä? Mikä akku?

Pelittääkö sama akku muissa autoissa?

temppa.kk

Akun jännitteet on kunnossa. Liittimet deans ja akku turnigy 3000mAh 3s



aFox

Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 14.01.15 - klo: 12.57
Mittee


Vastasin mutta meni sekasi tuon toisen liitinongelman kanssa, eli siis puutaheinää kun ei tähän liittynytkää :police:

aFox

Lainaus käyttäjältä: aFox - 13.01.15 - klo: 20.25
Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 11.01.15 - klo: 17.26
Aika heikosti tuntuu löytyvän tietoa tuosta uudesta 4 pole moottorista, mutta siis jos kv on sama kuin vanhassa moottorissa (3500), niin ei se 13/54 välitys ainakaan liian pitkä ole.

Lueskelin taas ulkomaisia sivuja. Voisko olla liika pieni pinioni? Jotkut kirjottaa että suurempi pinioni laskee escin lämpöjä jos moottori ei ole kuuma. Onko kokemuksia niin päin? Moottori mulla ei tainnu lämmetä juurikaan kun escistä jo meni lämpösuoja päälle.

Kokeilin 17 ratasta ku ei ollu muuta. Moottorihan ei kerenny lämmetä ku muutaman asteen ku escistä meni lämpösuoja päälle :grin: Täytyy kokeilla kumminki vielä pienempään suuntaan muuttaa. Jos ei vauhti riitä nii pitänee hommata parempi ESC.

tomppa82

Miten se moottorin lämpeäminen siihen ESCin lämpösuojaan vaikuttaa? Eiköhän se tarkkaile ihan sitä ESCin lämpöä...  :wink: Eli kuinka kuumaksi se ESC lämpenee?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

aFox

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 17.01.15 - klo: 19.10
Miten se moottorin lämpeäminen siihen ESCin lämpösuojaan vaikuttaa? Eiköhän se tarkkaile ihan sitä ESCin lämpöä...  :wink: Eli kuinka kuumaksi se ESC lämpenee?

Ei mitenkään. Kuten ylempänä kirjoitinki että lueskelin että jos moottori ei ole kuuma mutta ESC on nii voisi olla alivälitetty. Mutta kun testasin nii ei tainnu kyse olla siitä.

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: aFox - 17.01.15 - klo: 13.35
Lainaus käyttäjältä: aFox - 13.01.15 - klo: 20.25
Lainaus käyttäjältä: Miksu L - 11.01.15 - klo: 17.26
Aika heikosti tuntuu löytyvän tietoa tuosta uudesta 4 pole moottorista, mutta siis jos kv on sama kuin vanhassa moottorissa (3500), niin ei se 13/54 välitys ainakaan liian pitkä ole.

Lueskelin taas ulkomaisia sivuja. Voisko olla liika pieni pinioni? Jotkut kirjottaa että suurempi pinioni laskee escin lämpöjä jos moottori ei ole kuuma. Onko kokemuksia niin päin? Moottori mulla ei tainnu lämmetä juurikaan kun escistä jo meni lämpösuoja päälle.

Kokeilin 17 ratasta ku ei ollu muuta. Moottorihan ei kerenny lämmetä ku muutaman asteen ku escistä meni lämpösuoja päälle :grin: Täytyy kokeilla kumminki vielä pienempään suuntaan muuttaa. Jos ei vauhti riitä nii pitänee hommata parempi ESC.

Tästä muistui mieleeni kun ajelin joskus 1/18 autolla, niin pienemmällä pinjonilla moottori kuumeni enemmän kuin isommalla. En keksinyt muuta selitystä kuin että ehkä laakerit lämmittivät moottoria tai sitten se johtui siitä, kun säädin pätkii moottorin käämeihin nopeemmin virtaa pienemmällä pinjonilla ..? :grin:

Anttisatu

Moi mulla on traxxin 14 v moottori ja traxxin xl- 5 nopeudensäädin niin sopiiko yhteen noi ja sit minkä volttinen akku sopii noihin?kiitos vastauksista:).

Ronde79

Laitellaas nyt tällainen kysymys, vaikka vastauskia eri ketjuista löytyy varmasti kuinka ja paljon...
Eli tässä kun tätä vanhaa harrastusta on henkiin herätellyt ja noita vanhoja kulkineita kasaan parsinut, niin seuraava etappi nykyaikaistamisessa olisi harjattomaan tekniikkaan siirtyminen sekä tietenkin LiPo akkuihin (giganen radiosetti tulikin jo hommattua).
Eli löytyisikö suosituksia sellaisista perus huokeista harjattomista comboista + LiPo akuista ja latureista. Muutenkin on itselleni vielä pikkaisen jäänyt hämäräksi että mitkä ovat tuon LiPo tekniikan hyödyt ihan oikeesti verrattuna vanhaan (NiMh) sekä harjattomien settien hyödyt verrattuna noihin vanhoihin harjallisiin ja perus nopareihin.
Tällä hetkellä voiman tuotosta vastaa 3600mAh akkupaketit (RF) ja lataus suoritetaan Graupner Ultramat 5:lla jolle virtaa antaa joku vanha PC poweri.
Säätimenä löytyy esim. Robitronicin speed star ja moottoreita perus vanhoista pakettimoottoreista johonkin hiukan vireämpiin 10 ja 17 lankaisiin perusmoottoreihin.

Eli hinta/laatu suhteeltaan hyviä kompromisseja haussa joilla vauhtia saman verran kuin nykyisillä vehkeillä ja tietenkin mielellään lisää ajoaikaa latausta kohden. Tämän hetken kalustona ajossa on tuo Cat3000, Kyosho PTA3 ja Tamiya TL-01 Mustang. Mahdollisesti tulee hankittua lähiaikoina joku uusi buggy ja/tai Monster joihin varaosien saanti olisi paremmin turvattu. Noilla sitten pojan kanssa takapiha-ajelua ja eihän sitä tiedä vaika kesän mittaan tulisi jopa tuonne Vaasan radallekin lähdettyä joten ei ole pois suljettua myöskään rata-auton hankkiminen.

Mitä olen netistä hiukan pläräillyt, niin ainakin Turnigyllä on melko huokeita comboja tarjolla, tosin silloin joutuu turvautumaan ulkomaantilauksiin (HK). Samoin LiPoja näyttäisi tuolta saavan melko hyvään hintaan, mutta toki kotimaan kaupoistakin löytyy suhteellisen edukkaita vaihtoehtoja. Tarkoitus olisi kuitenkin selvitä suhteellisen halvalla ja tarvetta ei ammattitasoisille laitteille ole. Eli suosituksia kehiin vaan.
Tamiya 4ever!

Hidastelija

#6082
LiPo akkujen hyötyjä ovat mm. pienempi sisäinen vastus ja parempi energia/paino suhde. Käytännössä LiPo akulla voi siis ajaa tehokkaammalla moottorilla akun kuumentumatta liikaa. Lisäksi samalla moottorilla ja fyysisesti saman kokoisella akulla LiPo akun ajoaika on pidempi.

Harjattomalla moottorilla on hiukan parempi hyötysuhde. Lämpöä tulee vähemmin ja ajoaika pitenee. Lisäksi harjaton moottori vaatii vähemmin huoltoa.

Nykyään uudet laitteet ovat pitkälti harjattomia. Käytännössä harjattomat ovat useimmiten parempia, koska eri merkkien parhaat mallit ovat harjattomia ja edullisemmat mallit usein perustuvat tekniikaltaan huippumalleihin.

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Ronde79 - 21.01.15 - klo: 13.23
Eli löytyisikö suosituksia sellaisista perus huokeista harjattomista comboista + LiPo akuista ja latureista.

Halpaa hakevan kannattaa katsoa Hobbykingiltä Turnigyn harjattomia settejä ja akkuja. Perusvarmaa, mutta kuitenkin kohtuullisen hintaisia hakevan taas HobbyWingin settejä ja Gens Acen akkuja esim. EuroRC:ltä.

Laturisuositus itseltä iChargerin latureille. Itsellä on 206B, mutta pienempitehoisellakin varmaan tulet pärjäämään. Tosin kotimaan osalta en mene vannoon iChargerien saatavuutta tällä hetkellä, voi joutua ulkomailta tilaan. Ja toki muitakin hyviä löytyy, helpoin vaan suositella sitä, mistä itsellä eniten kokemusta.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

polyyppi

http://www.myrcmart.com/flysky-fsgr3c-24ghz-3ch-receiver-failsafe-function-for-gt2gt3gt3bgt3c-radio-p-4718.html

Minulla on tuollanen vastari niin olenko tulkinnut ohjeen oikein että voin käyttää sitä suoraan 2S lipolla?
Powerin kohdalla lukee 4-11V DC.

Ajatuksissa laittaa tehokkaampi servo ohjaukseen ja ehkäistä se auton pysähtyminen kun kuormittaa servoa ja painaa kaasua samaan aikaan.

Ronnie

Minulla olisi pieni probleema SC auton motin kanssa 10.5T, nopeus sillä on juuri sopiva mutta moottori kuumenee aivan älyttömästi. Jos hommaan 7.5t tai esim 5.5t niin kuumeneeko motti kumminkin?

transewaves

Lainaus käyttäjältä: polyyppi - 22.01.15 - klo: 17.17
http://www.myrcmart.com/flysky-fsgr3c-24ghz-3ch-receiver-failsafe-function-for-gt2gt3gt3bgt3c-radio-p-4718.html

Minulla on tuollanen vastari niin olenko tulkinnut ohjeen oikein että voin käyttää sitä suoraan 2S lipolla?
Powerin kohdalla lukee 4-11V DC.

Ajatuksissa laittaa tehokkaampi servo ohjaukseen ja ehkäistä se auton pysähtyminen kun kuormittaa servoa ja painaa kaasua samaan aikaan.
joku tämmönen on sulle hyvä
http://www.eurorc.com/product/2506/hobbywing-ubec-8a
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

transewaves

Lainaus käyttäjältä: Ronnie - 22.01.15 - klo: 18.00
Minulla olisi pieni probleema SC auton motin kanssa 10.5T, nopeus sillä on juuri sopiva mutta moottori kuumenee aivan älyttömästi. Jos hommaan 7.5t tai esim 5.5t niin kuumeneeko motti kumminkin?
Ajatko 2s vai 3s ?
mulla oli teamC:n laitos orkkis välityksillä ja pari eri 10.5T konetta testasin niin ei kyllä lämmennyt käytännössä ollenkaan 2s käytöllä,3s alkoi jo lämpeemään kunnes savut tuli ulos  :tongue:
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Ronnie

Lainaus käyttäjältä: transewaves - 22.01.15 - klo: 19.02
Lainaus käyttäjältä: Ronnie - 22.01.15 - klo: 18.00
Minulla olisi pieni probleema SC auton motin kanssa 10.5T, nopeus sillä on juuri sopiva mutta moottori kuumenee aivan älyttömästi. Jos hommaan 7.5t tai esim 5.5t niin kuumeneeko motti kumminkin?
Ajatko 2s vai 3s ?
mulla oli teamC:n laitos orkkis välityksillä ja pari eri 10.5T konetta testasin niin ei kyllä lämmennyt käytännössä ollenkaan 2s käytöllä,3s alkoi jo lämpeemään kunnes savut tuli ulos  :tongue:

2s akuilla ajelen, pinjoni 13T

Zufee

Häiritsen teidän keskustelua, mutta kysyn tähän väliin että mikä ihme tuo glitch buster on, joka tuli tuon savöxin servon mukana?