Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Honkkari

Voit ottaa tuon 5mm akselin nivelen kohtaa pois ja laittaa vaikka samanlaisen pään kuin tuossa toisessa päässä. Sitten käy molemmat päät 3mm akseliin. Eli nuo traxxaksen vetarit on purettavissa.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Matoo

Kysymys. Mulla oli ennen team orion Vortex R8 nopari ja team c:n 2500kv moottori. Akkuina Gens Ace 5000mAh 50C 7.4V LiPo x 2 eli 4s. Huippuja mittailin noilla 55km/h. Nyt vaihoin nopariksi Hobbywing quicrun WP 8BL150 ja moottorin Hobbywing QuicRun 4074 4Pole 2000KV ja akkuina Gens ace 5000mAh 11.1V 40C lipo x 2 eli 6s. Mittailin huippuja nii ei menny kun 60 km/h. Onko nyt jossaa häikkää? Luulin että menee paljon kovempaa. Akut ovat kunnossa. Paljoa en vielä tiedä sähköautoista.

Mazza

2000Kv moottori 6s akulla kiertää vapaasti 20% enempi kuin 2500Kv moottori 4s akulla. 55km/h -> 60km/h on karvan alle 10% lisäys nopeudessa. Tuollainen ero teoreettisen ja mitatun nopeuden välillä menee helposti mittausvirheen ja muiden muuttujien piikkiin. Nopeuksista päätellen sulla on varsin lyhyet välitykset, ja etenkin tuolla 6s setillä välityksiä kestää pidentää varsin runsaasti. Millaisessa autossa nuo sähköt on kiinni?
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Matoo

Auto on team C TR8E  stoke E. Ainoa muutos on 21t pinjon ratas. Oli jo kiinni 4s sähköillä.

Lainaus käyttäjältä: Mazza - 04.05.16 - klo: 11.02
2000Kv moottori 6s akulla kiertää vapaasti 20% enempi kuin 2500Kv moottori 4s akulla. 55km/h -> 60km/h on karvan alle 10% lisäys nopeudessa. Tuollainen ero teoreettisen ja mitatun nopeuden välillä menee helposti mittausvirheen ja muiden muuttujien piikkiin. Nopeuksista päätellen sulla on varsin lyhyet välitykset, ja etenkin tuolla 6s setillä välityksiä kestää pidentää varsin runsaasti. Millaisessa autossa nuo sähköt on kiinni?

Mazza

#6364
No siinä tapauksessa kuulostaa kyllä oudolta. Laskeskelin laskurilla, että noilla sähköillä ja välityksillä laskennalliset huippunopeudet pitäis olla luokkaa 100km/h ja 120km/h. Onhan sun spurri noin 43-hampainen?

Edit: Nuo mittaamasi nopeudet on sen verran tarkalleen puolet teoreettisista, että eihän sulla vain ole vääränlainen piuha akkujen ja noparin välissä? Jos sulla on 2x2S ja 2x3S akut, niiden täytyy olla sarjaankytkettynä. Jos ne on rinnankytkettynä, on lopputulos juurikin kuvatunlainen, kun jännite jää puoleen verrattuna sarjaankytkentään.

Edit 2: Pistetään vielä selvennykseksi kuvat.

Sarjaankytkentä:


Rinnankytkentä:
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Matoo

Kyllä on piuhat oikein. Piippaa 6 kertaa kun laittaa virrat päälle. Muistelin tossa että kun laitoin 6s sähköt paikoillee nii piti ohjaimesta säätää pakki ja kaasu toisinpäin. Oli alun perin säädetty pakille vaa 50%. Säädin sen maksimii mut testit jäi lyhyee ku hajos etudiffin ulostulo vai mikä lie. ei pysy toinen vetari paikoillaa. Ens viikolla jatkuu testit kunhan osa saapuu.

Mazza

Palauta ohjaimesta kaasun suunta normaaliksi, vaihda minkä tahansa kahden moottorinjohdon paikkaa keskenään, ja kalibroi säädin uudestaan. Tarkasta, että ohjaimen EPA on säädetty 100%:in.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

hartge

nopeudensäätimen katkasia oli irronnut ja hajosi ajon aikana. mitkä johdot pitää liittää ja miten, että autolla voi ajaa ennen uuden katkaisijan tilaamista? johdot on pun.-musta-valkonen ja nopari hobbywing.
Tamiya tt-01d m3
ex.HPI savage flux hp 1:8

Mölli

Lainaus käyttäjältä: hartge - 06.05.16 - klo: 17.34
nopeudensäätimen katkasia oli irronnut ja hajosi ajon aikana. mitkä johdot pitää liittää ja miten, että autolla voi ajaa ennen uuden katkaisijan tilaamista? johdot on pun.-musta-valkonen ja nopari hobbywing.

tuolta löytyy vastaus jos kieli taipuu

http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/397752-esc-switch-question-hobbywing-ezrun-troubleshooting.html
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Matoo

Nyt on päässy testailemaan uudestaan. Kaasun suunta palautettu normaaliksi, moottorista vaihdettu kaksi johtoa toisinpäin ja ohjain kalibroitu uudestaan. Tulos 89km/h ja eturenkaat hajos  :grin: Toiset renkaat paikalleen ja sit menikii pinjon ratas sileeksi. Nyt tilattu uus pinjon ratas ja katurenkaat. Tällä kertaa tuli 18t pinjon ku oli heti saatavilla. Myöhemmin taas isompi tilalle. Kiitokset Mazza:lle avusta!!!

Summit16

Speed passion v 3.0 harjattoman moottorin laakerit hiukan kahisee ja akselissa on pieni välys. Ajattelin huoltaa tai vaihtaa laakerit molempiin päihin. Koitin vasaralla naputella välikappaleen kanssa laakeria irti mutta lienee liimattu kun ei lähe. Oisko ideaa saako noita hajottamatta irti?

Toinen kyssäri mitä rasvaa ja mistä sopivaa rasvaa saisin laakereihin? Mites sen metallisuojan saa laakerista irti puhdistusta varten? Muoviset lähtee vaikka neulalla, mutta näissä on metalliset.
Käykö mika vaan oikean kokoinen laakeri moottoriin eli samantyyppinen kun muualla autossa käytetään? Vai onko moottoreissa jotkin erikois laakerit?
Team Associated B5M, Xray T4 '16, Nine Eagles Solo Pro 270

Anttisatu

Moi sopiiko traxxin nopeudensäädin xl-5 1/8 krossariin?jos sopii niin minkälainen moottori olis hyvä?kiitos vastauksista.

VTEC

Ite en tiä sopiiko mutta kannattaa kertoa mistä 1/8 krossarista puhut
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

valiboltsi

Onko kenelläkään parempaa tietoa/kokemusta toimisiko Hobbywingin ohjelmointikortit uudelleenbrändätyissä nopareissa?

Ostin Asson SC10 RS RTR -paketin ja yllätyksenä nopari olikin päivittynyt malliin Reedy SC600-BL, joka ei ole enää sitäkään vähää ohjelmoitava kuin aiempi malli (SC700). Uusi nopari on käsittääkseni sama malli kuin Hobbywingin Quicrun 10BL60, johon on olemassa ohjelmointikortti. Kokeilin jo SET-napilla käynnistettäessä Hobbywingin ohjeita seuraten, mutta ei toimi.

Tekisi mieli saada ainakin pakki pois ja muuttaa kaasuprofiilia, muutenkin kuin radion EPA-säädöistä. Jos tuolla joskus haluaisi hieman kisaillakin nykyisen pihalla ajon lisäksi, niin onko EPA:n säädöllä pakin poisto hyväksyttyä?

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: valiboltsi - 31.05.16 - klo: 13.15
Onko kenelläkään parempaa tietoa/kokemusta toimisiko Hobbywingin ohjelmointikortit uudelleenbrändätyissä nopareissa?

Ostin Asson SC10 RS RTR -paketin ja yllätyksenä nopari olikin päivittynyt malliin Reedy SC600-BL, joka ei ole enää sitäkään vähää ohjelmoitava kuin aiempi malli (SC700). Uusi nopari on käsittääkseni sama malli kuin Hobbywingin Quicrun 10BL60, johon on olemassa ohjelmointikortti. Kokeilin jo SET-napilla käynnistettäessä Hobbywingin ohjeita seuraten, mutta ei toimi.

Tekisi mieli saada ainakin pakki pois ja muuttaa kaasuprofiilia, muutenkin kuin radion EPA-säädöistä. Jos tuolla joskus haluaisi hieman kisaillakin nykyisen pihalla ajon lisäksi, niin onko EPA:n säädöllä pakin poisto hyväksyttyä?

Ei taida Hobbywingin  ohjelmointikortti toimia, koska ei tuota noparia voi ohjelmoida.

https://www.teamassociated.com/pdf/cars_and_trucks/shared/Reedy_ESC_SC600BL_Manual.pdf

valiboltsi

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.05.16 - klo: 13.26

Ei taida Hobbywingin  ohjelmointikortti toimia, koska ei tuota noparia voi ohjelmoida.

https://www.teamassociated.com/pdf/cars_and_trucks/shared/Reedy_ESC_SC600BL_Manual.pdf

Joo, hieman pessimistinen olin itsekin ohjeiden lukemisen jälkeen. Kortti ei kyllä paljoa maksa ja tulee kiinni tuulettimen johtoihin, joten pieni toivo on että sitä kautta olisi vielä pääsy asetuksiin. Noparissa on kuitenkin NiMH/LiPo -moodin vaihto, joten luultavasti sama mikrokontrolleri sieltä sisältä löytyy. Arveluttaa vain saanko vaivanpalkaksi noparin tehtyä mykäksi.

toddy

Mikä olis hyvä servo nelkku lässiin, kun vakio servo kääntää niin huonosti? Pitäis olla vesitiivis ja hinta luokka olis max 60€.
Wraitti ja Exo

jon.lindgren

Pitää olla pari kymppiä lisää niin saat hyvän.
Jos voit unohtaa vesitiiviyden on tohon rahaan mahdollista löytää kelvollinen servo.
Ulkomailta tilaamalla saat halvemmalla mutta halpisservoissa laatu saattaa heitellä ja esimerkiksi johdot olla huonosti kiinni piirilevyllä.

goos

Lainaus käyttäjältä: toddy - 03.08.16 - klo: 15.40
Mikä olis hyvä servo nelkku lässiin, kun vakio servo kääntää niin huonosti? Pitäis olla vesitiivis ja hinta luokka olis max 60€.

https://www.eurorc.com/product/10999/highest-dt450-servo---145-kg---011s

tosta edullinen ja hyvä servo sun käyttätarkoitukseen, ei ole vesitiivis mutta ei se myöskään pienestä vesiroiskeesta hajoa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

toddy

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 04.08.16 - klo: 07.22
Pitää olla pari kymppiä lisää niin saat hyvän.
Jos voit unohtaa vesitiiviyden on tohon rahaan mahdollista löytää kelvollinen servo.
Ulkomailta tilaamalla saat halvemmalla mutta halpisservoissa laatu saattaa heitellä ja esimerkiksi johdot olla huonosti kiinni piirilevyllä.

Jos laitan siihen sen parikymppiä lisää niin mitä suosittelette? Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma mutta mielellään sitten ihan euroopasta niin ei tule tulleja.
Wraitti ja Exo

toddy

#6380
Nyt hajos nelkku slashista vaki kone. Mitä suosittelisette tilalle? Varmaan jotain 3000-4000kv väliltä? 3s lipolla tarkoitus ajella. Käykö esim tämä https://www.eurorc.com/product/7876/hobbywing-quicrun-110-3656-4pole-3800kv-brushless-540-motor-red
Wraitti ja Exo

Tomppa78

Moro..sellasta tässä aloittelevana rc-autoilijana haluisin autosta enempi tehoja ja muutenki parantaa kiihtyvyyttä ja samalla myös sitä vauhtia lisää..ni voisko joku kertoa että minkälaisia koneita saa dirt hogiin kiinni ja mitä kaikkea tarvitsee autoon ostaa...minkälaisia akkuja tohon esim..on mahdollista laittaa?? Kiitos vinkeistä jo etukäteen :) Kaikenlaiset vinkit on tervetulleita..Sitten auton suojaus..olen löytänyt netistä sellasen suoja pussin mikä laitetaan auton päälle ja se estää lian ja kivien pääsyn rattaisiin dusty motors on mestan nimi. Voisko joku sanoa että mikä noista sopisi juuri minun autoon? :)

BawDuwHie

Lainaus käyttäjältä: Tomppa78 - 17.09.16 - klo: 10.55
Moro..sellasta tässä aloittelevana rc-autoilijana haluisin autosta enempi tehoja ja muutenki parantaa kiihtyvyyttä ja samalla myös sitä vauhtia lisää..ni voisko joku kertoa että minkälaisia koneita saa dirt hogiin kiinni ja mitä kaikkea tarvitsee autoon ostaa...minkälaisia akkuja tohon esim..on mahdollista laittaa?? Kiitos vinkeistä jo etukäteen :) Kaikenlaiset vinkit on tervetulleita..Sitten auton suojaus..olen löytänyt netistä sellasen suoja pussin mikä laitetaan auton päälle ja se estää lian ja kivien pääsyn rattaisiin dusty motors on mestan nimi. Voisko joku sanoa että mikä noista sopisi juuri minun autoon? :)

Nopealla googletuksella auton sähköistä löyty melko niukasti tietoa. No kumminkin sain pengottua esiin että autossa on siis luultavasti harjallinen moottori ja team orionin nopari (onko näitä harjattomia?). Kyoshon G27 on vakio kone, josta ymmärsin että olisi 27 lankainen.
https://www.eurorc.com/product/12058/etronix-sport-tuned-modified-brushed-motor---14t
Tuossa olisi yksi edullinen moottori vaihtoehto.

Akut:
Akkuina voit käyttää 2S lipo akkuja. Lipoakuilla saat hiukan lisävoimaa ja kiihtyvyyttä varmastikkin mikäli nyt käytät nimh akkuja.

Uskoisin että esimerkiksi traxxas slashiin käyvä dustymotorsin suoja istuisi tuohon kyoshosi päälle ihan soppelisti.
-

Tomppa78

Kiitos Bawduwhie :) Lisää vinkkei otetaan...kaikenlaiset vinkit ovat tarpeelisia.

Sword

Hei!
Minulla on turnigy trackstar turbo ja speedpassion moottori yhdistelmä ja ongelmana on ettei kaasua ja jarrua saa mitenkään toimimaan oikein.Auton saa toki liikkumaan kun laittaa eteen/pakki moden päälle ja vaihtaa suunnan,mutta jos vaikka pakin tehoa tiputtaa niin eteen suunta hidastuu.Jos laitan pelkästään eteenpain ohjelman niin ei liiku minnekään.Säädin on kalibroitu monet kerrat ja menee läpi luullakseni oikein.Autoon on vaihdettu kyseinen yhdistelmä harjallisen tekniikan tilalle.Voiko olla jotain yhteensopivuusongelmaa osien välillä vai mitä kannattais tutkia ensin.Sensorillinen yhdistelmä on niin ei voi johtojen paikkaa vaihtaa.

BawDuwHie

#6385
Ootko kokeillu vaihtaa A johdon ja C johdon paikkaa ristiin? Kyllä tuo siltä nyt kuulostais että johdot on siellä vain väärin päin jos kerta ei liiku kun pakin laittaa nollaan.
Saako noparista vaihdettua pyörimissuuntaa moottorille? Jos vaihdat noparista pyörimissuunnan ja ohjaimesta Throttle reversen toiseen olisiko siitä mitään apua?
-

ylikar-h

Voiko yleensä sonsorillisessa moottorissa vaihtaa minkään johdon  paikkaa ? Yleensä näissä sensorillisissä säätimissä voi  asetuksissa vaihtaa moottorin pyörimissuunnan ?

Sword

#6387
Johdot on tarkistettu ja ovat oikein.Ohjelmointiboxissa ei ole suunnanvaihtoa,mutta ilmeisesti hobbywingin usb-link saattaisi toimia myös tämän kanssa ja siinä olisi suunnanvaihto.Onkohan joku testannut sitä turnigyn kanssa.Johtoja ei varmaankaan uskalla muutella kun on sensorillinen yhdistelmä ja ei toimi ilman sensorikaapelia.

Usb-link toimiikin ilmeisesti vain Gen2 mallissa.

JUkka-san

Oletko koittanut vaihtaa radiosta kaasun suunnan? Johtojen paikan vaihdolla saat poltettua säätimen. Mikä auto on kyseessä? Joissain kardaaninelivedoissa voi koota voimansiirron niin että auto menee väärään suuntaan.

Sword

Olen toki vaihdellut suuntaa säätimestä huonolla menestyksellä.Voiko vika olla radio/lähetin puolella.En ehkä aivan heti uskalla tällä kokemuksella alkaa voimansiirtoa muuttamaan.Rikki ei varmaan mitään ole,mutta jotkut osat eivät varmaan pelaa oikein yhdessä.
Auto on Sword RH1011.