Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

paljonko rc-autot kulkee

Aloittaja iskela, 17.11.02 - klo: 13.24

iskela

Muutenpahan vain ajattelin kysästä että paljonko nopeimmat kulkee? :|

Rc hemmo

Jos en iha väärin oo ymmärtäny ni 1/8 krossi autot menee joku 80-100kmh.Ja joskus tuli guinesin ennätys ohjelmassa sähköauto 96 kmh.

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"juu mut toi 101.86 on uusin mitä on tehty

Toi ennätys saattaa olla nopein sääntöjen mukaisella sähkötouringautolla ajettu, mutta ei lähelläkään nopeinta RC-autolla ajettua.


Kuvassa (mahdollisesti) sähköautojen tämän hetken nopeusennätyksen haltija, Asso RC10L3.
Nopeus: 111 MPH = 178,5 km/h
Nopeus saavutettiin hiilettömällä koneella ja 24 kennosella akulla. Tehoa n. 1500W.
lähde

Todennäköisesti 1/8 ratapolttiksilla pääsee vielä lujempaa.

RChullu

viskama-a tuolla on kuva miten kennot on kiinnitetty.
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Tomsson

Olen varmaan joskus ennenkin pastettanut tämän linkin, mut..
http://videos.radiocontrolzone.com/200+mph_nitro_cwh.zip

Onko sitten miten paljon rc-auto, en tiedä mutta lujaa se menee, 320km/h  :shock:
allekiroitus

RChullu

Lainaus käyttäjältä: "Tomsson"Olen varmaan joskus ennenkin pastettanut tämän linkin, mut..
http://videos.radiocontrolzone.com/200+mph_nitro_cwh.zip

Onko sitten miten paljon rc-auto, en tiedä mutta lujaa se menee, 320km/h  :shock:

millä ohjelmalla toi toimii :?
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Tomsson

Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
millä ohjelmalla toi toimii :?

:?:  Winzipillä..
Vai meinaatko videota? Ihan Winun Mediaplayerillä
allekiroitus

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"mikä on hiiletön kone? :oops:
Hiiletön kone on nykyaikainen tapa toteuttaa sähkömoottori. Käytössä se on ollut teollisuuden isoissa moottoreissa jo iät ja ajat, rc-vempeleissä vasta lähinnä lentokoneissa, edullisen teho/paino -suhteensa ansiosta.

Hiilettömässä koneessa magneetit ja käämit ovat vaihtaneet paikkaa: ankkurissa on kestomagneetti ja moottorin rungossa on lankakäämit. Perinteisessä hiilimoottorissa hiilet jakavat virran vuorotellen jokaiselle kolmesta käämikimpusta kollektorin kolmen kupariliuskan kautta. Hiilettömässä moottorissa nopeudensäädin huolehtii elektronisesti käämikimppujen saaman virran jaksottamisesta.

Etuja ovat hiilettömyys (hiiliä ei travitse vaihtaa, koska niitä ei ole, eikä myöskään mitään sorvattavaa ole), suuri teho, keveys ja pitkä kestoikä, koska ainoat kuluvat osat ovat laakerit.
Huonoja puolia ovat hinta (varsinkin nopeudensäätimet ovat kalliita), joka tosin on laskemassa, ja se, että moottoreille ei ole (vielä) mitään luokituksia rc-autokäytössä. Perinteisten moottoreiden ja hiilien valmistajat tietenkin eivät ole innoissaan... Mutta varmaa on, että tulossa ovat.

Myös autoihin tullee muutoksia hiilettömien myötä, koska nykyiset voimansiirrot ovat suuremmille tehoille alimittaisia.

Rc hemmo

iis kui lujaa inferno 7.5 sporrt menee ws7??

RChullu

se riippuu niin monesta asiasta. eikä sillä ole mitään väliä. mm. välitys on tärkeä.

lavangossa huippunopeudeksi on mitattu noin 60km/h.
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Rc hemmo

Mutta eihän ne siellä pääse vielä taysiin tehoisiin.Olen kuullut,että ne kulkee noin 100 kmh.

RChullu

onko sillä jotain väliä että paljonko se huippunopeus on? vai meinaatko ajaa sen kanssa alastarolla :lol:
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Rc hemmo

Ei sillä, mutta Kiihdytteli yks paivä,(vielä ku oli kuiva maa) oikein piikeillä säädöillä tossa tiellä,ni olis iha mukava tietää kui nopeest se auto menee.Siis krossisssa tarvitaan voimaa e ei nopeutta.

Vekotin

Noh..paljos noi mini-z värkit kulkee ihan vakiona? Entäs piristettynä?
Kaikki jossa ei ole moottoria on turhaa.

Jukka

Mini-Z kulkee suunnilleen paria kymppiä vakiona isoimmalla pinjonilla. Viritetyt zetat taas voi kulkea päälle neljää kymmppiä.
Tiim Lahti | S-grafix

Rc-Poika

No katsoin tuolta erään ruotsalaisen sivulta kuinka he olivat itse käämineet huippukireän koneen zetaan ja vaihdellut vielä fetitkin ja laittanut vielä turbon siihen avustamaan. Sitten vain 16:nen pinjoni kiinni ja vauhtia 57 Km/h  :lol:
Sitten siinä oli vielä videokin missä ajoivat kyseisellä zetalla 1/10 autoille tarkoitetulla radalla 1/10 autojen kanssa kilpaa ja napsivat aika kepeästi 1/10 autoja nopeammin. Mutta tuokin ehkä johtui siitä että auto on pienempi eli silloin ketterämpi noita isoja autoja..
Mutta jos tuon oman zetan semmoseks tarpeeksi kulkevaksi laittais = x-speed kiinni, tarpeeksi nopea. Mutta jos sitä joskus innostuisi tilaamaan Matrixin Käsinkäämitun koneen ja turbon niin vois vähän kokeilla..  :lol:
// Niklas " jokipoika " Jokinen

claustro

RC-Poika: Laittaisitko linkin tonne sivustolle?
Toni Walther, retired operator

TeemuR

vielä niistä "hiilettömistä" eli "harjattomista" eli "l.r.k" mootoreista että niissä pyörii vain ulko kuori ekä sisä puoli eli akseli on rugossa kiinni. aika kätsyä, autoissa voi tulla kiinitys ogelmaksi kun ulkokehä pyörii :?

(menee aikalailla sähkö puolelle vaikaa onhan tää vapaa keskustelu....)
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

TomiM

RC-Poika: Pakokaasuahtimen käyttäminen sähkömoottorikäyttöisessä pienoisautossa...hmmm... Voitko selvittää kuinka laitat sähkömoottoriseen Mini-Z:aan turbon? :P

Stefa

Turbo? eh... sähkö autossa`? yhtälö eiiii toimi..
Stefa hoitaa! -ja se on jämpti ;)

ClodZ

Tuo zetan turbo on terminä harhaanjohtava, mutta sitä ne maailmalla ulkoisista feteistä/fettien vaihdosta käyttävät. Ahtamisen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, paitsi ehkä sen osalta että moottorille saadaan menemään aiempaa enemmän virtaa, jos nyt jonkin selityksen moiselle nimitykselle haluaa keksiä.
XC - Poor boys Bruiser

pete||

Eikö noi hiilettömät moottorit toimi nykyisillä tehonsäätimillä ?

Juho.nordgren

Hiiletönkonen tarvitsee oman säätimensä.

Rc-Poika

Claustro, No heti jos löydän sen, sillä juuri kun meinasin laittaa sivun BookMarkkeihin kaatui IE.. :cry: Sen jälkeen vaihdoin heti uuteen Netscapeen..  
Mutta vähän vastaava systeemi on http://www.geekjoan.com :issa
jossa auto menee vähän hitaampaa mutta kuiteskin!
Tuolta geekjoan:ista valitsette sen uusimmasta ajokerrasta olevan kuva/videosarjan.

Niin ja se nimitys "Turbo" on todellakin vain nimitys ulkoiselle fettisarjalle, josta ClodZ kertoi aikaisemmassa viestissä..
// Niklas " jokipoika " Jokinen

rc-kinggi

Tuli vaan mieleen ,että mitä mun pitäis tehä kun mulla on auto inferno 7.5 sportti  ja siinä on hobaon2.7hp kone. Autoni kiihtyy kyllä ihan mukavasti ,mutta nopeutta saisi olla enemmän en ole aivan varma mitä mun kannattais tehä vai pitäisikö vain vaihtaa välityksiä?

blenheim

Välit uusiksi niin alkais kulkemaankin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

jerzirccar

Vaihda bensa,tulppa,pilli,välitys etc.....Tai muuten vaan piikimmälle.
Jerzi

ripa_k

Lainaus käyttäjältä: "teemu12"vielä niistä "hiilettömistä" eli "harjattomista" eli "l.r.k" mootoreista että niissä pyörii vain ulko kuori ekä sisä puoli eli akseli on rugossa kiinni. aika kätsyä, autoissa voi tulla kiinitys ogelmaksi kun ulkokehä pyörii :?
Tässä nyt pääsi kirjoittajan ajatukset hieman karkaamaan hakoteille.
1) Perinteisessäkin moottorissa ulkokehä pyörii jos akseli lukitaan kiinteästi kiinni.
2) Hiilettömän moottorin toiminta on vain siten käänteinen että moottorin roottorin pyörimisen aikaansaava pyörivä magneettikenttä muodostetaan staattorissa ulkokehällä, eikä moottorin keskellä roottorissa.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

.T

Tässä on pari eroa "normaalin" ja "harjatoman" sähkö motin välillä:
1. Halkaisia on harjattomalla suurempi.
2. Vääntö, harjaton vääntää parammin.(luulo)
3. Kieros luku, harjaton taitaa jäädä toiseksi.
Kyllä,valoa nopeammin ei voi kulkea,mutta silti tuo korin päälle teipattu lamppu ei auta mitään!

esa67

Pitää vähän kommentoida kirjoittaja T:n lausuntoa harjattoman ja
perinteisen välillä. Itse omistan Novakin harjattoman ss5800 moottorin ja se on ulkomitoiltaan lähes vastaava 540 kannun kanssa ainoa ero on moottorin pituus, Novakin harjaton on hieman
pitempi.Mitä tulee vääntöön niin ainakin Novakin kone vääntää yhtä
paljon kuin perinteinen 10 lankanen kone.Kierrosluku jos vertailupohjana pidetään moottorin pyörintänopeutta per voltti niin
ss5800 moottori antaa kierroksia 5800rpm/v kun perinteinen 10 lankanen
moottori tuottaa noin 5400rpm/v.