Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Penguin

Onkos kukaan viritellyt kahta harjatonta konetta samaan autoon? Onko tarjolla jokin sellainen nopari, jolla se onnistuisi tai pitääkö tehtä maailmalta löytyvien esimerkkien tapaan kahdella noparilla. Ihmettelen vaan miten ne kaksi noparia + moottoria saadaan toimimaan oikeasti synkassa keskenään.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Janezki

Ihan haaroitusjohdolla vastarilta noita tuplamoottorisettejä ovat ohjastaneet. Vaatii siis kaksi täysin samanlaista settiä ja samat kalibroinnit.

historia: et kait nyt minun kommentin takia mennyt nopariasi tärvelemään?  :lipsrsealed:
En suinkaan tarkoittanut että kaikki Novakin mallit ovat vesitiiviitä...

historia

En kun vahingossa sinne rupakkoon ajoin  :embarrassed:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 29.08.08 - klo: 20.50
Ihan haaroitusjohdolla vastarilta noita tuplamoottorisettejä ovat ohjastaneet. Vaatii siis kaksi täysin samanlaista settiä ja samat kalibroinnit.

Tuollaisista on kuvia ja juttua näkynyt, mutta ajattelin että löytyykö myös harjattomiin jotain vastaavaa kun esim. E-Maxxissa ja E-Revossa on harjallisena eli kahden moottorin ja yhden noparin setup. Miten noissa kahden noparin toteutuksissa pitäisi sitten BEC toteuttaa eli tykkääköhän joku kyttyrää, jos molemmissa nopareissa on BEC päällä?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

tapsa92

Ei ole mahdollista käyttää kahta harjatonta konetta ja yhtä noparia yhdessä.
- Tapsa

Penguin

Ylläolevasta on siis vissiin ymmärrettävä, että kukaan ei ole (vielä) tehnyt sellaista noparia, joka tukisi kahta harjatonta konetta. Ei kai sellaisen tekeminen sinänsä ole mahdotonta, jos vaan oletettua kysyntää sellaiselle olisi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

AE-Mod

Harjallisen kanssa tuo kyllä toimii, mutta ei harjattomilla.

Nopari ei ymmärrä ajoituksia oikein, mikäli kaksi moottoria on kytketty siihen rinnakkain.
Eli kahdella noparilla ja moottorilla onistuu, kunhan nämä kytketään vastariin sekä akkuun rinnan.
Toisesta BEC pois.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 29.08.08 - klo: 21.57
Ylläolevasta on siis vissiin ymmärrettävä, että kukaan ei ole (vielä) tehnyt sellaista noparia, joka tukisi kahta harjatonta konetta. Ei kai sellaisen tekeminen sinänsä ole mahdotonta, jos vaan oletettua kysyntää sellaiselle olisi.

Lehnerillä on ainakain ollut noparia missä on kahden koneen liitäntä....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Penguin

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 29.08.08 - klo: 22.16
Harjallisen kanssa tuo kyllä toimii, mutta ei harjattomilla.

Nopari ei ymmärrä ajoituksia oikein, mikäli kaksi moottoria on kytketty siihen rinnakkain.

Ymmärrän, että esim. Mamba Max ja muut vastaavat eivät toimi kuin yhdellä harjattomalla. Siinä ei ole mitään epäselvää. Kysymys olikin siitä, onko joku sellainen nopari olemassa, joka on tehty ohjaamaan kahta tai useampaa harjatonta moottoria.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

AE-Mod

Ei taida harjattomille "twin motor" noparia löytyä.

Harjallisille löytyy kyllä.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

historia

Lainaus käyttäjältä: historia - 29.08.08 - klo: 19.43
No juu, elikkäs pakko oli päästä koittamaan Novakin harjatonta radalle.
Radassa oli vielä märkiä kohtia, mutta tottakai suomalaisella asenteella "kyllä mä nää väistän"
mentiin koittamaan. Ja sitten lammikkoon, ja nopari mykäksi. Tässä taitaa mennä viikonloppu rattosasti...
Taidettiin selvitä säikähdyksellä  :azn: Ainakin toimi kaasu ihan normaalisti siitä vierestä kokeiltuna  :azn:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

ekiz

semmonen kysymys että mulla on speed passion gt nopari ja ostin nosramin 5.5 harjattoman koneen siihen muttakun ei suostu toimimaan muutakun pakilla ja pelkästään ilman sensosrin johtoa. eikö nosramin kone ja speepassionin nopari toimi keskenään oikein  :huh: vai mikä mättää? kokeilin sensori johdon kanssa niin kone vaan täristää kaasua painaessa. yritin myös ohjelmoida noparia uudestaan mutta siitä mitään tullut  :embarrassed:
[hpi baja 5t 2.4ghz] [kyosho ultima db] [team associated tc5] [corally]

bluebeetle

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

ekiz

tarkistin moneen kertaan että menee väri väriin piuhat, vastarissa oli myös täysin oikein piuhat.
[hpi baja 5t 2.4ghz] [kyosho ultima db] [team associated tc5] [corally]

hpi-cen

moro..

mites, onko kellään tätä http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=46_62&products_id=491  ?
onko hyvä ja luotettava?
olisi tulossa 1/10 sähkö krossiin.
vai kannataako hommata heti kättelyssä mamba max?

-jarkko

historia

Saattaa olla pitkän päälle liian hidas. Kun ei tuohon nopariin kuitenkaan mikään hirmusesti kiertävä käy.
Itellä on Novak, joka on kyllä hyvä kunhan ei ajele vesilätäköihin radalla  :cheesy: :angel:
Mamba, no sen jättäisin itse laskuista heti pois. Ei vissiin pääse edes kisoihin ajamaan.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

ekiz

jep. en saa millään sitä toimimaan speed passionin noparin kanssa, ei muutakun kone myyntiin ja speed passionin oma kone tilalle :undecided: minkäköhän takia ne ei toimi keskenään? sensorin piuhat sun muut on täysin samanlaiset.
[hpi baja 5t 2.4ghz] [kyosho ultima db] [team associated tc5] [corally]

AE-Mod

Lainaus käyttäjältä: hpi-cen - 30.08.08 - klo: 20.54
moro..

mites, onko kellään tätä http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=46_62&products_id=491  ?
onko hyvä ja luotettava?
olisi tulossa 1/10 sähkö krossiin.
vai kannataako hommata heti kättelyssä mamba max?

-jarkko

Hyvä ja luotettava on, mutta ehkä hieman nuhainen kuitenkin....
Ei ainakaan nelivetoiseen autoon paras mahdollinen.

Vääntöä tuntuu olevan niukasti ja kaasuun vastaa hieman normaalia sensorittomaa pidemmällä viiveelä.
Vauhtia kyllä muuten piisaa.



THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

_valtsu_

Osaako joku selittää mitä harjattomissa moottoreissa tarkoitetaan ennakolla? Ari-Pekan sivuilla puhutaan vain harjallisista moottoreista.

Janezki

Eli siis millä kohtaa roottorin (ja siis magneettien) pyöriessä (ja tullessa vaiheen kohdalle) vaiheeseen johdetaan virtaa, noin niinkuin todella yksinkertaisesti selitettynä  :wink:
Kuvassa kaksinapaisen harjattoman moottorin toiminta animaationa.
Lainattu hävyttömästi www.speedy-bl.de sivuilta.



Periaatteessa siis sama asia kuin harjallisessa sähkömoottorissa.

_valtsu_

Jos ennakkoa muutetaan, niin onko vaikutuskin sama kuin harjallisen kanssa?

Janezki

Vaikutus on melkolailla sama mutta harjaton ei siis kulu liiallisesta ennakosta, ainoastaan lämpiää.
Harjattomissa ennakon säätö siis tapahtuu noparista.

En äkkiseltää parempaa referenssiä löytänyt, mutta kaippa tämä Castlen sivuilta löytyvä nipsaisu selvittää asiaa:


Timing advance in brushless is controlled within the ESC itself instead of rotating the endbell on a brushed motor. Brushed motors are very sensitive about where they are set, and can show large performance (and wear) differences with just a few degrees back and forth. Brushless systems are completely different. Imagine if you could tune the timing of your brushed motor "on the fly" thousands of times per second while you were driving to get the best performance from the motor each time you hammered on the gas out of a corner, feathered the throttle through a sweeper, or goosed it through a long set of doubles. Well that's exactly what's going on inside your Mamba Max ESC! What you'll find when you experiment with timing advance settings, is that going up or down from the normal setting will cause two reactions. With each step down from normal, your motor temp will go down and the top speed will go down about the same as dropping a tooth on the pinion. Going up, it's just the opposite – it's like adding a pinion tooth, but the motor temp will go up.

Over time with testing, we've found it's best to use a lower setting in order to keep motor temps in check, especially with very very fast setups. Like we talked about in the section above, it's best to use gearing only for top speed and not necessarily bump up the timing advance to go faster. Where we've found this setting most useful at the track, is having a basic setup on the ESC using the normal timing advance setting, and the correct pinion for the track. As track conditions change (either a dirt track going away as it dries, or a carpet track coming in after several rounds) instead of changing the pinion to match the track, just plug in your ESC and drop the timing down for a slower track, or raise it for a track getting faster.

Timing Advance Warning:

Higher advance makes the motor run hotter, and the higher the Kv of the motor, the hotter it will get! Too high of an advance setting will give the same results as too much advance on a brushed motor – you will actually LOSE power and speed while the motor cooks itself! If you want to go faster – JUST GEAR UP!

_valtsu_

Kiitokset Janezkille vaivannäöstä.  :afro:

Äijä

Lainaus käyttäjältä: tapsa92 - 29.08.08 - klo: 21.39
Ei ole mahdollista käyttää kahta harjatonta konetta ja yhtä noparia yhdessä.

Väärin. Kyllä pystyy käyttämään. Synkasta tippumisen riski vain kasvaa. Lennokkipuolella ei ole mitenkään harvinaista käyttää useampimoottorista mallia yhdellä noparilla. Tiiä sitten miten 2 mekaanisesti toisiinsa kytkettyä moottoria toimisi jos ovat keskenään eri/samassa asennoissa. Autokäytössä en tosin kyllä näe mitään järkeä kahden moottorin käyttämiselle (poislukien clodit yms 2 moottoriset crawlerit) kun voi sen sijaan käyttää yhtä tarpeeksi tehokasta.
"Power is nothing, without control."

Catiska

Mikä olisi hintalaatusuhteeltaan hyvä paketti E-Maxx autoon? Tarkoitus ei ole saada paljoa lisää tehoa/nopeutta verrattuna tähän uuteen malliin LiPoilla ajettaessa. Eli, tämähän keulii liikaakin jo vakiokoneilla kun vain on kunnon akut.

Akkuina käytän ihan käytännönsyistä MaxAmpsin 5Ah:n 2S-LiPoja.

Eli, mitään älytöntä tehohirmua en halua, sellaiseen minulla on moottori/säädin jo ennestään, vain huoltovapautta, hieman lisää vääntöä ja tehoa, aavistus nopeutta lisää, siinä kaikki.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Penguin

Sähän kyselit tätä jo Mamba Max -topicissa, mutta ehkä tämä paremmin sopiikin tänne ;)

Kyllähän tuo kuulostaa siltä että harjattomat moottorit tarvitaan. Mamba Max + 5700 kv tuplana olisi yksi vaihtoehto tai Mamba Monster + jokin sopiva XL-kokoluokan kone ja LiPot sarjaan. Jälkimmäisessä vaan käy helposti niin, että noiden LiPojen virranantokyky ei ole riittävä. Sehän on jatkuvana 100 A (20C). Tietty voi laittaa myös 2 x Velineon setupin, mutta noparin säädettävyydessä sitten kärsii. Akkujen kanssa on silti sama ongelma, joskin riippuu toki setupista eli tuleeko yhdellä vai kahdella noparilla ja onko akut sarjassa vai rinnan. Jotain Novakin riittävän järeitä vaihtoehtoja on myös tarjolla, mutta en ole niihin tutustunut TowerHobbiesin katalogia enempää.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Catiska

Jotenkin tuntuu ylimitoitetulta laittaa kaksi Max + 5700 kv moottoria kun en juurikaan tehoa kaipaa lisää vakiokoneisiin verrattuna. En oikein jaksa uskoa, että ne vakio hiiliharjakoneet olisi kovin lähellä noita Mamban tehoja, tai sitten olen ymmärtänyt aiemman Mamba-hypetyksen väärin.

Onko kenelläkään kokemusta näistä moottoreista E-Maxx autossa ja verrattuna vakiokoneisiin??
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Penguin

Sitten koneet pienemmällä kv-arvolla. Haluat kuitenkin koneet, jotka ovat huoltovapaammat ja kestävät toisin kuin alkuperäiskoneet. Harjaton on silloin se vaihtoehto, kuten jo valitsemastasi topicista voi huomata. Noparissa en itse säästelisi, vaan hankkisin sellaisen, jota voi käyttää myöhemmin myös johonkin muuhun autoon. Kun tämä harjattomuus on valittu, niin sitten pitää valita tuleeko autoon yksi vai kaksi moottoria. Olikos se Mamba Max -topicissa kun joku kertoi, että Max + 5700 kv moottori on yksinään liian vähän näin isoon autoon. Jos näin on, niin silloin vaihtoehdoiksi jää laittaa tuollaisia kaksi tai jotain järeämpää. Ehkä kuitenkin pienemmällä kv-arvolla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

oden

Laita siihen autoon yksi mamba max ja xl kokoinen harjaton ~2000kv kone niin kyllä kulkee. Ja jos budjettia löytyy niin mamba monsteri nopariksi.