Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

SLap

Hän tarkoitti että moottorille menee 3 johtoa. Yleensä yhdistetään A ja C johto, ja ne on yhdessä + tai miinus johto ja sitten B on kanssa + tai -. ÄLÄ KOKEILE YHDISTELLÄ ILMAN ETTÄ OLET OHJEKIRJASTA LUKENUT TÄMÄN ! -Sami
Jeps

suzuki1

Ei löydy säätimen manuaalista että toimisi harjallisen moottorin kanssa.

Habaku

Lainaus käyttäjältä: sasu` - 24.01.10 - klo: 12.50
Muistaakseni tota noparia pystyi myös käyttämään harjallisien moottoreiden kanssa. Nyt on vaan seuraavaks johdotusten kanssa ongelma, kun noparilta lähtee kolme ja moottorille viedään kaksi. Jotain yleispätevää ohjetta tähän vai rikonko kokeilemalla?

Niinkö ??
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

sasu`

Katselin itsekin speksejä tosta noparista ja harjattomillehan se on ainoastaan.

Moottorista ei ilmoiteta kuin kv-arvo joka on 3920 ja virraksi 40a.

Moottoriksi katselin alustavasti: tätä, mutta onko toi sitten niin paljon hengettömämpi kun toi nykynen vai peräti vielä tehokkaampi?


Rusakka

#2044
No aika vaikea sanoa kyllä on, melkeen voisin veikata, että jos se paketti on 14 lankainen, niin kokeile 16 lankaista?

E: Kun siis kokeile matalamman KV arvon omaavaa konetta.

E: Eikun niinhän toimikin, sori kun tuli tällainen virhe!
Traxxas Slash
Losi CC

SLap

Sensorillinen kone toimii sensorittomalla noparilla. -Sami
Jeps

sasu`

#2046
Lainaus käyttäjältä: Rusakka - 24.01.10 - klo: 14.52
No aika vaikea sanoa kyllä on, melkeen voisin veikata, että jos se paketti on 14 lankainen, niin kokeile 16 lankaista?

Jokseenkin nopeasti ajateltuna siinä ei ois sit tarpeeksi eroa... Että hajottelis paikkoja silläkin.

Toinen jännä juttu ton orionin noparin kanssa. Default-asetuksilla tukee nimh, nicd, ja life -akkuja, muttei lipoja, kun tarkemmin luin ton ohjekirjasen lävitse. Nyt oon tosin ajellut jo 2s:illä muutaman akullisen, onkohan tosta sitten toi 3v cut-offi pois käytöstä defaultilla vai mitenkäs?

Power-racingilta löytyi tällainen. Toi harjallinen lrp jolla paikat kesti oli 17-turn, ja 160w. Toi vois siis olla melko sopiva?

JVL

tere

onko kellään kokemuksia tästä combosta
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

mikkolah

Onkos kellään kokemuksia ZTW 60A+8.5T sensored combosta tai yleensäkään noista ZTW nopareista?. Hommasin tollasen, halpa kun oli  :mrgreen: Mutta jostain syystä en saa noparia ohjelmoitua ohjelmointikortilla, enkä USB:llä. PC sanoo "No response from ESC" ja kortissa palaa vain punainen led. Onkohan tässä jokin kikka mitä en tajunnut? Nopari kuitenkin toimii ihan normaalisti.

P.S. näyttäis aikalailla samalta combolta kuin "Arrowind Meron&Matrix system 8.5t"

ZTW: http://www.rc-fans88.com/details.asp?prodid=1633
Arrowind: http://www.hobbylinna.com/arrowind-meronmatrix-system-p-22346.html


Kyosho :: HPI :: Asso + muuta aiheeseen liittyvää..

McJones

Tuo ZTW näyttää samanlaiselta kuin itselläni oleva Hobbykingin myymä kombo. Eurglen vastarin kanssa oli jotain ahdistusta eikä homma lutviutunut, Futaban kanssa ei mitn ongelmaa. Tiedä häntä mistä oli kiinni, voi olla vastarissakin häikkää.

HK:n noppa on speksien mukaan 100-ampeerinen ja ainakin itse olen tykännyt, että hyvästi toimii. Koneena Novak HV 5.5t ja autona Hyper Mini ST-e. Voisin hommata noita omaan käyttöön vastaisuudessakin.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

-Juho-

Mulla on ZTW-Combo E-Firestormissa ja hyvin pelittää. Ohjelmoitaessa piti muistaakseni olla akku kiinni ja virrat päällä. EC-Power on samaa tavaraa, kuten myös Losi Xcelorin...
Liikaa Kyoshoja

OzKi

MItenkäs tommosissa koneissa esim. yllä mainituissa Ztw kun on tollaset reiät koneen kyljessä, niin kuinka noi toimii off-roadissa.Itsellä Traxxas Rustler ja siinä on toi kone on tyrkyllä kaikelle lialle sun muulle.
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

RangerWalker

Lainaus käyttäjältä: OzKi - 03.03.10 - klo: 11.15
MItenkäs tommosissa koneissa esim. yllä mainituissa Ztw kun on tollaset reiät koneen kyljessä, niin kuinka noi toimii off-roadissa.Itsellä Traxxas Rustler ja siinä on toi kone on tyrkyllä kaikelle lialle sun muulle.

Polttiksen ilmanputsari venytettynä toimii suojaimena ja ei estä jäähdytystä pahasti. :wink:
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

4wdkanootti

#2053
Kun muutkin kyselee, ni:

SpeedPassion yms koneissa tulee päävirtajohtimet tommosessa lasikuitulevyssä ulos. Se reikä on aika kapee. Pääkaupinkiseudulla loskaa tulee, ja osat katoaa näkyviltäkin sen alle.

Onko kellään muulla niin suolaset ajopaikat, että ko rakosessa räpsyy kipinää?

Ko kipinä on jättänyt alumiinikanteen ja johdinkiskoihin jälkensäkin.
Tilanne mun osata rauhoittui kotikonstilla: pistin 3 kerrosta likkojen kynsilakkaa eristeeksi sekä alumiiniin, että johdinlevyihin lasikuitulevyssä. Pari ajokertaa räpsimättä jo.

MMM sieti ajokerran räpättelemättä (koputin maalaamatonta jo).

edit!
Eipä saanu neljättä ajokertaa sillä koneella. Halukkaille tyrkyllä 1/8 8.5 raato...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Mika R

#2054
Sanokaas äijät mielipiteenne pikaiseen kysäriin:
Pyöritin sensorillista harjatonta pöytätestissä vähän aikaa ja hetken päästä alkoi nousta savua. Moottori oli kuuma (todella). Tarkistin johdot jotka oli A,B,C ja kaksi niistä oli väärinpäin. Nyt toimii normaalisti eikä enää kuumene. Silti - tarvitseeko moottorille tehdä jotain savuamisen jälkeen tai/vai pitääkö vaan olla tyytyväinen ettei käynyt pahemmin? Ilmeisesti olis voinu kärähtää?
Kiitos asiantuntevista mielipiteistänne etukäteen.

Hermanni

Koska noin kävi (kone kuumeni) niin luulempa että sensorillinen säädin on "tyhmä" eikä ymmärrä ennakon päälle jos pyörimissuunta muuttuu tuon taivaallista.
Eli säätimessä on perusennakko jota noudatetaan orjallisesti pyörimissuunnasta riippumatta, ja koska moottori pyöri väärinpäin niin ennakko oli tietenkin negatiivinen.
Silloinhan kun ennakko on pielessä käy juuri noin että tehot tuuttuu lämmöksi.
Eli ilmeisesti sensorillisia ei voi käyttää väärinpäin, koska ennakko luetaan moottorin sesorista.
Avaa kone ja katso onko käämin lakkaus pahasti tummunut, on nimittäin vaara että suojalakkaus murenee ja aiheuttaa moottorissa oikosulun, silloin on säätimen menokin lähellä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

SLap

Mika R, jos A ja C johdot oli väärinpäin ja sensorijohto kiinni, niin sillon hermannin selitys pätee. Mutta jos sensorijohto oli kytkemättä, niin silloin en tiedä mikä aiheutti tuon  :shock:. -Sami
Jeps

bluebeetle

Sensorillisena EI saa sekoittaa moottorijohtoja, vaan todennäköisesti jostain nousee piankin savua.. Älkää kysykö mistä tiedän (Novakki ainakin heitti tempcutit aika nopsaan..)

Sensorittomanahan taas pyörimissuunta vaihdetaan vaihtamalla mitkä tahansa kaksi johdinta keskenään.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

SLap

Itse epäilen tota sensoripiirilevyä josko se olisi kärähtänyt ? Avaa suosiolla se kone Mika R, niin näet vahingot. -Sami
Jeps

Mika R

Kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista!

Täytyy avata kone ja katsoa tilanne. Sensorillinen tosiaan ja sensorijohto kiinni.

Eilen kyllä se kyllä vielä liikkui.

Mika R

En nyt onneksi mitään ihmeitä nähnyt koneen sisällä. Eiköhän selvitty pelkällä säikähdyksellä. Nyt tietää tämänkin.

4wdkanootti

Eipä mitään ihmeitä tartte näkyäkkään, vaikka olisi rikki.
Kuvitellaanpa vaikka lähellä kopparunkoa kahdessa kohdassa käämin lakka puhjenneeksi.
Ei näy päälle, eikä kurkkaamalla putkeen.  Ei mittaamalla löydy.
Silti joka kerta, kun kone saa korkeeta jännitettä ja isoa amppeerilukua yhtäaikaa,
induktiovaste kasvaa yli vuotorajan.
Saat: kuumana, moottorijarrutuksessa oikkarissa olevan koneen, joka vapaana vingutettaessa kuulostaa olevan kondiksessa.
Vain kovin usein juuri tolla koneella ajellessa poksahtaa nopari, parin kovavauhtisen kierroksen jälkeen.  Oli tullut lämpöä ja jarrutuksia "sopivasti".

Parilla erolla, samaan tulokseen pääsee, jos on sisäinen pikkuhalkeama kestomagneetissa.
Vain yksillä kiekoilla se sotkee ja kuumentaa. Ei muilla. Tää kylläkin näkyisi magnetometrissä, ja temppuumalla oskilloskoopilla+parilla lisälelulla.
ps
maalasinko mattamustalla?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

bluebeetle

Eihän tämä nyt ole se kone jonka vauhdittomuutta ihmettelit jossain toisessa topicissa, Mika?

Juurikin ristiinkytkemällä saadaan melkoisia virtoja väärään vaiheeseen sensorillisilla, olisko jotain vauriota kuitenkin syntynyt..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

rottapaavo

Mitäs mieltä mestarit on siitä, että laittais Rustleriin xl-5 (uusi malli) tommosen: Velineon Waterproof Brushless System!? Vai mikä olis hyvä harjaton moottori, joka olisi kestävä ja hyvä tohon autoon? Tossa olis ainakin plussaa toi vedenpitävyys. Kiitos jo etukäteen!  :kiss:
.

4wdkanootti

#2064
Tänään pääsee kokeiluun itte liimattu akseli!
Historia:
KD36-74-06XL syssyllä kuumeni lapakumeilla sen verran, että magneetti irtosi akselista.
Sen liimasin loctiten 89105F-1 kovalla kierrelukitteella, ja jätin 3 kuukaudeksi kovettumaan.
Pihasudittelu piti ainakin sen verran, että pinionruuvi antautui ensin.
Tätä kirjoittaessa on sekin ruuvilukitteen kanssa kiinni, ja kuivumassa vuorostaan.

edit 5 ekaa amppeeria kulutettu ongelmitta  :lol:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

OzKi

Nyt olisi se ongelma että, minkälainen sensorikaapeli sopii Lrp sphere competition 2007 edition ja Lrp vector 2-star moottorin välille? Suomalaisista kaupoista?
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

Heuli


4wdkanootti

Speed Passion Silver Arrow 1/8 Brushless Motor V2.0, 8.5 turns - jälkimuistelut.

Ostin CRT,5 autoon. Ei olis pitänyt joutua koville. Tosin MMM pystyy sen arvot ylittämäänkin.
Ensiasennuksessa tuntui lussulta verrattuna KD XL06 2800KV koneeseen. Lähinnä 7,4 voltilla ajellessa. 14,8 voltilla oli jo tehoissaan.
Jo heti ostaessa pelkäsin noita molemmissa päissä olevia jäähdytysaukkoja, kun ko autossa koneen perä jää lähes takapyörän "suihkuun". Lämmöt ei vaikuttaneet nousevan, joten ekojen kivien käytyä välissä teippasin alupeltiteipillä sen kiinni.
Jokusen akun kuluttua alkoi tuntua lähtönyintää, ja aukaisin koneen. Oli lyönyt valokaarta runkoon kohdassa, missä lasikuitulevyä pitkin päävirrat johdetaan ulos tinattavaksi. Tässä koneessa ainakin alle millin rakoa. Viilailin tinoja kauemmas vaikkei ne syyllisiä olleet, pistin eristeeksi kynsi-lakkaa, kiinni ja ajoon. Nuuskiessa näytti pysyvän poissa.
Pari ajokertaa myöhemmin sama oire uusi, niin purettaessa koneesta tuli vettä. Piti olla suljettu, joten joko johtokohta oli epäonnistunut, tai vesi kondensoitunutta. Pesu, kuivaus, ja kasaan.
Taas pari akkua myöhemmin ajo lähes lakkasi kesken kaasun, niin kovasti nyki.
Magneetti mutuna voimissaan. Käämit mittaillessa* keskenään erilaiset.
Tässä koneessa on ihan näkyvästi Y-kytkennässä käämitys. Rattaanpuolen päässä on ?hopeinen? kytkentälevy jolla käämit yhdistyy. Pistin purkaen sekä sen, että ulostulopään kytkentälevyn, josko oikkari olisi siellä. No ei :
yhä 1 käämi johtaa vain oman lankansa toiseen päähän, kun ne 2 muuta johtavat toisiinsa, eikä magneettikenttääkään tule tasamääriä.

Tota jäin ihmettelmään, että mikäs tommosen moottorin käypänen käyttö olisi, jos sillä voi ajella vain sisällä, kun voi tulla
- hiekkaa ,pölyä koneeseen
- se lyö valokaarta omien johdotustensa ja rungon väliä, no ainakin MMM tehoilla.
- eikä se saa saada kosteutta.
Kovin jäi ilo lyhykäiseksi. Kaipa sain huonon yksilön? Mallia ei muuten näkynyt myyjällä enää.
Samoissa oloissa CM4600 täyttää 3 vuotta, tosin jo toiset laakerit sisällään.
Yli jäi haluavalle :
akseli 13,5mm * 33,5mm magneetti(tasapainoineen), 2-pole, takapäässä 3,17m laakeri ja rattaanpäässä 5mm.
koppa ruuveineen ja etulaakeri-alle 20 ajokertaa varmasti.
anturisysteemi takalaakeripesineen. Tämä ei mulla ole ollut kytkettynä koskaan.
haiseva käämirunko

*) mittailtu 20w halogeenilampun ollessa sarjassa, 7,2 voltilla, amppeerit, sekä koitettu mutuna magneetin voimaa kiertämällä pihdeillä akselia.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

nokia

Onks jollain kokemusta siitä Hobbylinnan 35A 4300 Kv 9T harjattomasta Ezrun:ista?
HL Mad Truck HL Sprint Lazer ZX-5 Ready Set TF-5 Ready Set.

rottapaavo

Kokemuksia harjattomista on vaan traxxasin oman velineonin kanssa. Hyvältä vaikuttaa toi setti. Auto ainakin hajoilee vähän väliä tehon lisäyksen johdosta. vrt. xl-5 setti Osien hajoilu ei ole hyvä asia, mutta niinhän se taitaa vähän kaikessa, että kun teho lisääntyy, niin alkaa osien hajoilu.
.