Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Jani L

Kokemuksia on CS 9.5T harjattomasta ja Lipotech 8.5T harjattomasta. Täytyy sanoa että Lipotech:in koneet ovat hyviä! LRP SPX Super Reverse nopeudensäädin on huono!
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Fla2h

Jepulis hpi flux motiv combo toiminut hyvin...
5700kv drifteriin...
+90km/h...
:afro:
???????The Drift Princess??????
TEAM DriftX.

JUkka-san

Mikä on käytännön ero moottoreiden eri käämityyppien välillä? Star, Octa ja Delta...miten moottorit eroavat ominaisuuksiltaan toisitaan?

_micro_

Saako harjattoman koneen käymään viileämpänä minkä laisilla väleillä? Eli jos kone käy tällä hetkellä vähän turhankin kuumana niin pitäisikö laittaa pidemmät vai lyhyemmät välit?

rottapaavo

Lainaus käyttäjältä: _micro_ - 13.04.10 - klo: 14.12
Saako harjattoman koneen käymään viileämpänä minkä laisilla väleillä? Eli jos kone käy tällä hetkellä vähän turhankin kuumana niin pitäisikö laittaa pidemmät vai lyhyemmät välit?
Eikös se lyhyemmillä käy viileämpänä... Kun kone saa pienemmällä vaivalla kierroksia nostettua.
.

_micro_

Tuo sama ajatus tuli itsellekkin aluksi mieleen, mutta ajattelin tarkistaa asian vielä.

Jyrki-Boy

Lainaus käyttäjältä: rottapaavo - 13.04.10 - klo: 14.13
Lainaus käyttäjältä: _micro_ - 13.04.10 - klo: 14.12
Saako harjattoman koneen käymään viileämpänä minkä laisilla väleillä? Eli jos kone käy tällä hetkellä vähän turhankin kuumana niin pitäisikö laittaa pidemmät vai lyhyemmät välit?
Eikös se lyhyemmillä käy viileämpänä... Kun kone saa pienemmällä vaivalla kierroksia nostettua.
Kone voi käydä kuumana myös, jos välit on liian lyhyet.
Nelkkukrossia

_micro_

No kokeillaan sitten vakio väleillä ekana ja sitten pitemmillä, jos kuumenee ja jos kuumenee vielä niin ostetaan uusia rattaita  :grin:.

JVL

tere

nyt tarttis fiksumpien apuja. onko olemassa 540 kokoista harjatonta konetta myynnissä missään kaupassa jossa kv arvo olis 2000 ja 3000 välillä, itte löysin ainoana sp f1 2500 rf.ltä

*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1


JVL

no niinpäs onkin ja aikani kuukeloin ja rupes löytyyn esim ezron 17.5 (kv2500)
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

Olkku

Olen ostamassa Lazeriini 5.5 harjattoman motin ja haluaisin tietää voiko tuollaisen motin kanssa ajaa vielä nimh akuilla vai pitääkö ostaa lipo akut? :shock: Jos ostan nimh akut pitääkö olla heti kuukauden päästä ollla ostamassa uusia akkuja? :huh: Saako nimh akuilla ajo-aikaa lipoihin verrattuna yhtään?

Einiinopee

Hommaa saman tien lipot nimheillä tee oikeestaan mitään, äkkiä menee jännite noinkin tehokkaan moottorin avittamana, osta jos haluat ajaa muutaman minuutin kerrallaan. Tekee tiukkaa 8,5t ezrunini ja 1800 nimhillä, kohta siihen onneksi tulee muutos.
Moa crawleri.

Heuli

Olkku: Viime kesänä moni ajoi vielä crossia nimheillä kisoissa. Sellaista 7-8 min ajoaikaa sai 4200 mah akuilla ja tehokkaalla hiilettömällä. Lipoihin nähden vauhti oli täysin samanlaista mutta lipot toki on paljon helpommat käyttää.

JiiPee

Kyllä nimenheillä voit ajaa sen minkä niistä irti saat mutta jos uusia ostat niin sitten niitä lipoja. Ei peltikennossa oikein potku riitä harjattomalle, varsinkaan 5.5 motille.
Itellä oli Ezrun 60a säädin ja 8,5 kone niin kyllä 2500mah nimh vielä kohtuullisesti vartin pelitti. Kaasu pohjassa ei voinut lähteä liikkeelle, vaan pehmeämmin. Eli kun haluaisi sitä voimaa niin sitä ei tuu.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

snakepoison

Nostetaampa hieman aihetta. LRP X12 moottoriin olen hieman pettynyt. Kone on erittäin avonainen ja kerää roskaa ja pölyä paljon. Kyseinen kone on minulla ollut krossissa ja siihen se ei oikein sovi. Myös laakerin vaihtaminen on kamalan työn takana. Koko kone täytyy purkaa. Kysytään tässä että mikä mylly olisi krossiin sellanen suht helppo ? Joka ei kerää ainakaan hiekan / kiven muruja ja jota on helppo huoltaa yms. CS tulisi ekana mieleen.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

snakepoison

Lainaus käyttäjältä: Datajätkä - 07.06.10 - klo: 22.43
x11 koneet on lujia ja varmoja. Kannu kestää ikuisuuden,välillä vaan uusii sisuskaluja  :mrgreen:
Jep laakerin ja roottorin uusiminen on varmasti kaikissa joskus edesä, mutta tuon X12 se homma on oikeasti ihan terveestä =D
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Peku

"Raxraxen" Velineon (Slashissa, 4x4) ja Hobbywing 120A + 6,5T ja Hobbywing 150A + 2000KV
kaikki toimii hienosti, ainakin vielä. Ainut että tuo 6,5T-moottori tarvitsee laakerit piakkoin...

JVL

*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

Risu

Mulla on toi miedompi noista traxxas Slashissä. Noparina xerun 60A. Talven nokian sc kisat ajettu ja nyt kesällä honkalan rataa. Toiminut on.

Veljen spedessä ezrun noparilla ei toiminut kunnolla. Lähtee ensin vajaa tehosesti liikkeelle ja ottaa sitten tehopiikin. Tekee mulla samaa jos otan sensorin johdon irti. Ennakko pitää myös olla isolla.

JVL

Lainaus käyttäjältä: Risu - 08.06.10 - klo: 14.29
Mulla on toi miedompi noista traxxas Slashissä. Noparina xerun 60A. Talven nokian sc kisat ajettu ja nyt kesällä honkalan rataa. Toiminut on.

Veljen spedessä ezrun noparilla ei toiminut kunnolla. Lähtee ensin vajaa tehosesti liikkeelle ja ottaa sitten tehopiikin. Tekee mulla samaa jos otan sensorin johdon irti. Ennakko pitää myös olla isolla.

ei siis vörki kunnolla sensorittomassa noparissa (ezrun 60a ja 35a)
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

Voyager

Mulla on VTR autossa Speed Passion:in GT 2.1 nopari stokki softalla ja
SpeedPassion:in Ultra Sportsman Stock 17.5R kone ja hyvin pelittää,
kyseessä on siis sensorillinen paketti.

Kaasu response on tarkka ja koneessa riittää potkua.
Ohjelmointi kapulalla on helppo saada nopari säätöihin.

Voin suositella VTR autoon edellä mainittua noparia ja konetta.

Toni  :wink:

Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

JiiPee

Tuli innostuttua tuosta Janezkin mopokeskustelusta avaamaan pari ezrunin konetta ja nyt ihmettelen sitä että tuossa vasemmanpuoleisessa jossa ei ole ripoja roottorin halkaisija on 12.5mm kun taas tuossa 380 kokoiseksi sanotussa jossa rivat niin roottori on selkeesti isompi, 14mm. Minkäkokoinen roottori on oikeassa 540 koneessa?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Heuli

540 kokoluokan koneissa roottorit ovat 12-14mm väliltä. Mitä ohuempi roottori niin sitä vähemmän vääntöä mutta enemmän kierroksia. Yleensä kisakoneissa on 12,5mm kokoluokkaa olevia roottoreita mutta riippuu merkistä/mallista.

JiiPee

Ok. Eli 540 koneissa on myös noita 14mm roottoreita. Mikähän sitten tekee tuosta rivotetusta 9T koneesta 380 kokoluokan pannun?
Himasta ei löydy ainuttakaan konetta että voisi vertailla, niin minkä kokoinen roottori on sitten 380 koneessa? Vähän tuntuu hassulta että mitä pienempi kone niin sitä isompi roottori, häh, onko näin?

No kaipa sekin selviäisi jos olisi aikaa lukea nämä 70 sivua läpi mutta jos pääsisi vähän helpommalla. :smiley:
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Heuli

Ei kai siinä muuta eroa ole kuin että staattori on pienempi. Käytännössä varmaankin käämilanka on ohuempaa kuin vastaavassa 540 kokoluokan koneessa.

JiiPee

Aha, eli tuo toinen on paksummalla langalla kun tuo rivotettu, no siinähän se ero sitten varmaan onkin...
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Janezki

#2097
Joo, pitikin tehdä hieman vertailua noista roottoreista, kun näytti niin hengettömältä tuo "Orionin" roottori.

Eli kuvassa vasemmalta oikealle roottorit seuraavista moottoreista:
KB45-12L 1400kv, Feigao 540XL10 1668kv, Lehner Basic 5300 ja Team Orion Carbon 2100kv (tämän viimeisen kv ei varma)
Roottoreiden paksuudet seuraavasti vas. -> oik.: 24mm, 18,5mm, 19,1mm ja 12,7mm
Kaikki muut siis 540 kokoluokan koneita paitsi tuo eka KB



Jännää.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se että tuossa Lehnerissä on noista 540 kokoisista paksuin roottori ja se myös kiertää eniten.

edit:
Tässä vielä käämivertailu, Feigao, Lehner, Orion



Heuli

Ei se roottori sitä moottorin kv-arvoa määrää (tosin vaikuttaa hieman) vaan staattorin käämitys. Yleisesti mitä vähemmän käämikierroksia niin sitä suurempi kv-arvo.

JiiPee

En huomannu kyllä tuon paksulankasen ja tuon ohuemmalla käämityksellä olevan koneen välillä käytännössä mitään eroja...
Paksulankanen oli 8,5T ja tuo ohut siis se 9T.
Taitaa olla veteen piirretty viiva niitten erot, ei kiveen hakattu...
Ai niin, se paksulankanen päästi savut mutta tuo 9T vielä porskuttaa, tosin ei oo tota 9T:tä niillä ansmanin aavikkovälityksillä rääkätty vaan ajettu tuolla sikalaadukkaalla DB01R:llä, heh.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä