Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Veskuvaan

Onkos teistä kukaan kääminyt näitä pannuja ? Sain työkaverilta SP:n SilverArrow V10 7.5T:n josta oli käämit palaneet ESC:n kärähtäessä, nyt on vanhat kuparit riisuttu staattorista pois ja ajattelin että voisi kokeilla 6.5T käämitystä noin niinkuin "ite kun tekee saa just sellasen ku haluu" tyyliin :wink:
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Rph

Ulkopyörijöitä olen kyllä kääminyt useita, mutta sisäpyörijää en ole koskaan onnistunut saamaan hyväksi. Nostan hattua jos onnistut  :azn:.
mydään lennokipiruustuksia .)

Rph

Kuvan mukaisen COIL nro. 5 ja 10 käämitys melkein mahdotonta kotikonstein.


Mutta jos käämitys perinteinen, niin silloin helppo. tässä ulkopyörijään opastusta.
http://www.kemi.fi/kk005331/motor.htm

mydään lennokipiruustuksia .)

Veskuvaan

ei tähtikytketyn mootorin käämien vaihto nyt miltään mahdottomuudelta vaikuta, tuossa oli viisi käämilankaa yhdistettynä ja ne oli käämitty 7,5 kierrosta staattorin jokaisen "sakaran" ympäri, ajatus olisi hankkia hieman paksumpaa käämiä ja jättää yksi kierros pois, palaneet eristeet pitäisi vaan korvata jollain, ehkä leivinpaperilla :huh:
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Rph

Juu toi tähti on helppo. Mutta jos yllä olevan kuvan mukainen, niin se on vaikee/mahoton. Ainakin mulle
mydään lennokipiruustuksia .)

Veskuvaan

joo ei taida noiden specseissä lukea Hand-wound :lol:
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

apophis

Tulipa eilen mieleen kokeilla, että miten Castle Sidewinder kestää 4S lipoa :wink:

Moottorina kokeilussa on tällainen kiinamotti, jonka kv arvon epäilen oikeasti olevan ~3000. Eli 4S lipoilla tuosta saa speksin mukaan oikein hyviä arvoja. Ja 2S lipolla tuolla ei pääse mihinkään.

Minulla on Sidewinderin kanssa ulkoinen BEC, joten siinä ei kärähdysvaaraa ollut. Laitoin kaksi 4000mAh 2S lipoa sarjaan ja ei muuta kuin Sidewinder tulille ja nopari piippasi 4S lipon merkiksi!! Muutamat vedot nurtsilla ja pinion irtosi. Laitoin lukitteella kiinni ja tänään kävin kokeilemassa montulla, miten meno maistuu.

Kyllä Slash liikahti todella mukavasti! Keula keveni herkästi, vaikka painoa oli toisen akun verran lisää. Ja paras yllätys oli se, että Sidewinder ei ottanut minkäänlaisia lämpöjä ja toimi todella nätisti koko ajan.

Ongelmaksi tuli moottorin lämmöt, pitäisi olla L tai XL kokoinen kannu tai kunnon siili, että ei kuumenisi niin herkästi. Mutta kesti kuitenkin tuon akkupaketin ajaa hyvin.

Eli ei muuta kuin ulkoista BECiä vanhaan Sidewinderiin ja 4S lipon kanssa menoksi :wink:
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

SLap

Jos 3s ei ole enää järkeä ajaa, niin mitä järkeä 4s pakassa sitten on :grin:. Itsekkin kokeilin omaa slashia aikoinaan 3s:llä ja soraparkkipaikalla sitä ei voinut hallita enää :cheesy:
Jeps

bluebeetle

Edelleenkin riippuu moottorista miten hulluksi se 3S- tai 4S-pakalla menee.. Oliko itselläsi 3000 kV vai enemmän käytössä?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

SLap

Jeps

apophis

Kyllä melkein sanoisin, että tuolla montulla kun ajaa, niin tästä kokeilusta jää semmoinen 4S:n ikuinen kaipuu :grin:

EPAlla säätää tehot ja jos pysyy käsissä, niin tehoa lisää :wink:
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

4wdkanootti

Mambamax on saanut 4s lipoja ubecin kanssa maistelle ueastikin. Moottoreina
CC-4600
Feigaon L, 60mm pitkä about 2500 kv-lukunen (en muista tarkasti)
Feigaon XL08
Feigaon XL07
KD36-74-06XL 2800kv

Eikä koskaan ole nopari ylivolttien tai koneiden ittensä takia lähtenyt.

(Useastikin siihen että kastuu, tai akut kyykkää, tai järjetön välitys koneella.)

Jos mutuna jotain sanoisin, niin ehkä - arempi kosteudelle isoilla volteilla.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Hazard

Onko kukaan kokeillut tai lukenut jostain sopiiko uudenmallinen Novakin Ballistic550 käämitys vanhan HV mallin kuoreen? Roottori on sama (5mm) ja ilmeisesti frontbelli? Melko edullisesti saisi päivitettyä tuon HV:n 6.5T -> 4.5 Ballistickiin ja melkein 2000kV lisää.

Landor

Lainaus käyttäjältä: JVL - 08.06.10 - klo: 13.32
tere

onko kellään hajuakaan näistä moottoreista TP540-11.5T 3350kv Brushless R/C Car Motor w/sensor ja TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor. olis ainakin edullisin

13.5T:n hommasin varamoottoriksi. Ja kun normimotin tuhosin niin mukavampi tuolla on ollut huristella kuin olla kokonaan ajamatta. Vaatii kyllä 3S akun että edes hieman hauskuutta riittää. Olen kyllä 2S:lläkin ajellut, kun noita 3S akkuja löytyy vain yksi. Pienen siilin ja tuulettimen olen kylkeen asentanut. Kerran lämpösuoja aktivoitui 3S:llä, kun kivi oli jumittanut tuulettimen. Semmonen 10 akullista on tullut ajettua, niistä kolme 3S:llä.

http://www.youtube.com/watch?v=HNxw183gE90

Sensorillisella ESC:llä tuota olen ajanut. Tuon 11.T versionkin pistin tilaukseen - halpaa on kuin saippua.

JVL

juu itellä ei oo kuin yks rikkinäinen sensori nopari :huh:

onko kokemuksiaa tästä, näyttäs ihan hyvältä perus käyttöön soveltuvalla combolta, oma ajotaito (myös jäkikasvut) vaatis kyllä 2000-3000kv koneen :mrgreen:
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

polle

#2115
Sanokaas tälle säätimelle:http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=YS-3H hyvä harjaton moottori.Hinta maksimissaan 70€. Onko nopari sensoriton vai sensorillinen. Suomesta pitäisi saada.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

*RC-hemmo*

Lainaus käyttäjältä: polle - 28.07.10 - klo: 09.59
Sanokaas tälle säätimelle:http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=YS-3H hyvä harjaton moottori.Hinta maksimissaan 70€. Onko nopari sensoriton vai sensorillinen. Suomesta pitäisi saada.
Eikös tolta samalta sivulta löydy aika hyviä motteja. Käy kattoo Medasecin sivuilta.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

mof

Lainaus käyttäjältä: polle - 28.07.10 - klo: 09.59
Sanokaas tälle säätimelle:http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=YS-3H hyvä harjaton moottori.Hinta maksimissaan 70€. Onko nopari sensoriton vai sensorillinen. Suomesta pitäisi saada.

Samasta kaupasta löytyy myös comboja joissa sopiva moottori mukana.

vilzuh

Muuten, tulipa tässä surffaillessa mieleeni, että voiko moottorin tehoa nostaa vähentämälä käämikierroksia?
Passiivista harrastelua

polle

Lainaus käyttäjältä: mof - 06.08.10 - klo: 16.42
Lainaus käyttäjältä: polle - 28.07.10 - klo: 09.59
Sanokaas tälle säätimelle:http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=YS-3H hyvä harjaton moottori.Hinta maksimissaan 70€. Onko nopari sensoriton vai sensorillinen. Suomesta pitäisi saada.

Samasta kaupasta löytyy myös comboja joissa sopiva moottori mukana.
Löytyhän tuolta nyt tälläinen:http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=6009 Olisiko kyseinen combo hyvä traxxas slashiin? Oon kahtonut myös tuota VXL comboa, mutta se on vähän kallis. Taidan kuitenkin ostaa tuon vakio moottorin, vaikkei olekkaan ihan kestävin.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Landor

#2120
Lainaus käyttäjältä: Landor - 24.07.10 - klo: 08.54
Lainaus käyttäjältä: JVL - 08.06.10 - klo: 13.32
tere

onko kellään hajuakaan näistä moottoreista TP540-11.5T 3350kv Brushless R/C Car Motor w/sensor ja TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor. olis ainakin edullisin

13.5T:n hommasin varamoottoriksi. Ja kun normimotin tuhosin niin mukavampi tuolla on ollut huristella kuin olla kokonaan ajamatta. Vaatii kyllä 3S akun että edes hieman hauskuutta riittää. Olen kyllä 2S:lläkin ajellut, kun noita 3S akkuja löytyy vain yksi. Pienen siilin ja tuulettimen olen kylkeen asentanut. Kerran lämpösuoja aktivoitui 3S:llä, kun kivi oli jumittanut tuulettimen. Semmonen 10 akullista on tullut ajettua, niistä kolme 3S:llä.

http://www.youtube.com/watch?v=HNxw183gE90

Sensorillisella ESC:llä tuota olen ajanut. Tuon 11.T versionkin pistin tilaukseen - halpaa on kuin saippua.

13.5T kone kesti n. 10..20 akullista. Yleensä ajelin aina pari 2s akullista ja yhden 3s akullisen.

11.5T kone kesti alle 10 akullista vastaavassa ajossa.

Tietty välitykset, auto, keli jne, jne vaikuttavat tähän, mutta näin siis minun tapauksessani.

Ykkösautooni (Hobao hyper 10sc) ole päätynyt tilaamaan Novakin noparin ja 550 moottorin.
- Novak Havoc Pro SC Brushless ESC/Ballistic 550 Motor Combo (4.5T)
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_911/products_id/176717/n/Novak-Havoc-Pro-SC-Brushless-ESC-Ballistic-550-Motor-Combo-45T
Lisäys 18.8.
- 4Ah akulla ja 100A Hobbyking combon noparilla akun kesto n. 11 min

Kakkosautossa (Maveric Strada SC) pysytään ainakin toistaiseksi budjettilinjoilla.
- EZrun 60A
- ja tuo em. TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor
Lisäys 18.8.- 4Ah akulla kesto n. 26 min

Risu

Lainaus käyttäjältä: Landor - 15.08.10 - klo: 23.31

13.5T kone kesti n. 10..20 akullista. Yleensä ajelin aina pari 2s akullista ja yhden 3s akullisen.

11.5T kone kesti alle 10 akullista vastaavassa ajossa.

Tietty välitykset, auto, keli jne, jne vaikuttavat tähän, mutta näin siis minun tapauksessani.

Mulla Tuo 13.5t kone kestänyt 120+ akullista. Kaikki ajot 2S akulla radalla. Välitykset Slash:issä 25/86. Otin irti kun ajattelin sen hiljalleen antautuvan, mutta saattoi olla akut mitkä alkaa hyytyä.

Lassi

Jaahas, tässä taas harrastuksen pariin palaillaan ja aattelin kysellä onko jotain hyvää sivua tai haluaako joku selittää miten tuon ennakon valinta tapahtuu näissä sensorittomissa moottoreissa?

Onko ennakko aina moottori kohtanen asia vai onko jokaiselle moottorille paras vaihtoehto pitää ennakko 0asteessa esim? Itselle tulossa KB45 10XL 1200kv -kone hyperiin. Mietiskelin tässä onko tuolla ennakon asetuksella paljonkin merkitystä ja pystyykö sillä esim. rikkomaan moottorin äkillisesti (tietysti liian pitkillä välityksillä ja rasituksella hajoaa). Omassa noparissa (Ezrun 150A) näyttäis olevan 15astetta vakiona jo ennakko, tuntuu omasta mielestä melko erikoiselat lukemalta tehdas asetukseksi vai onko tuollainen ennakko ns. normaali harjattomissa koneissa?

Joku asioita selventävä topic/urli olis mukava lueskella läpi ja tietysti mielellään otan ohjeita vastaan suoraaan tässäkin selittäen.


JVL

speed passion sport tuned pro (se 540 kokoinen) padasta katos yhtäkkiä nopeus, alustana tamiyan etuveto ja toisell aakullisella ihan kuin olis hyytynyt, sutia veti ihan normaalisti, mutta vauhtia ei kerännyt kuin about 20km/h (saman mitä vakio harjallisella), nyt loppu ymmärrys mikä siihen tuli? moottori uus ja silla ajettu alle 10 akullista.
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

jannekoskinen

Liian monta auto tähän tilaan

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: JVL - 27.08.10 - klo: 19.55
speed passion sport tuned pro (se 540 kokoinen) padasta katos yhtäkkiä nopeus, alustana tamiyan etuveto ja toisell aakullisella ihan kuin olis hyytynyt, sutia veti ihan normaalisti, mutta vauhtia ei kerännyt kuin about 20km/h (saman mitä vakio harjallisella), nyt loppu ymmärrys mikä siihen tuli? moottori uus ja silla ajettu alle 10 akullista.

Kenties olet muuttanut säätimen tai ohjaimen asetuksia.

Vai meinaatko että ensin toimi loistavasti ja yhtäkkiä kun olit lataamassa akkuja niin seuraavalla akullisella auto ei sitten kulkenutkaan yhtä kovaa mutta sutii kuitenkin saman mitä ennen???

Mahdotonta ilman että olisit tehnyt jotain muutoksia.

Lassi

#2126
Mikähän olisi hyvä kannun lämpötila mihin pitäisi pyrkiä normaali ajossa? Nuo kiinamotit varmaan lämpiää aina hieman enemmän, kun ns laatu vehkeet. Olis vaan hyvä saada joku lämpötila mihin koittais noitten välityksien/tuulettimen kanssa pyrkiä.

partajeesus

Maksimi lämpötila on n.93 astetta. Jos vaikka alle 80 asteen pysyt niin hyvä. Ja aina parempi tietenkin mitä viileämpänä pysyy.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

4wdkanootti

Tohon "Mahdotonta ilman että olisit tehnyt jotain muutoksia." on pakko kommentoida.
Kaikki "mahdottomat" saatu eri nopareilla, jokainen anturiton-käytöllä.
1. Heikko pinta-ala yhen vaiheen liittimessä , niin vääntää alhaalla muttei kierrä.  TT01 ja koneena CM4600. Päättyi tinan sulamiseen irti, mutta liitinpinta palanut mustaksi akunvaihdon jlk. Liittimen vaihdolla , lataamatta, setti pelasi.
2. Vettä käämien seassa, niin vie julmasti virtaa, muuta on alavääntö jos nopari kestää. Eikä kierrä. Ko kokemus saatu koneella " SpeedPassion Silver Arrow V10_1/8  8,5" .
3. Kiero koneen akseli pinionin kohdalta, niin epäkeskeisyys vie yläkierrokset. Kokemus saatu Feigaon XL07 koneella. Kivi oli tullut väliin ilmeisesti edellisen akullisen lopussa, hitaammassa siirtoajossa tai jarrutuksessa , kun ei oireillut sillon.

Kolme eri mahdotonta? Jokaisen näistä VOI saada kesken akullisen , ja vaikka kesken liikkumisen!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

*HOKE*

#2129
No kerropas mulle miten saat esim koneen akselin kieroks ladatessa akkua???

Sitähän tarkoitin että jos tosiaan auto ensin on kulkenut hyvin, mutta latauksen jälkeen taas ei.

Onko keijukaiset käyneet tekemässä huonot kontaktit???
Kenties pikkulinnut pissineet koneen käämeihin kun auto ollut huilailemassa ja akku lataamassa???

Entä mitenkäs nimenomaan auto voi sutia kuten ennenkin, mutta ei kulje kovaa noilla edellä mainituilla asioilla???

Huonot kontaktit ja vedet käämeissä kun vaikuttaa varsinkin silloin kun tarvitaan kaikkein eniten virtaa... eli liikkeelle lähtiessä... eli sutiessa.

Lisäys:
Oli kyseisen vian syy ihan mikä tahansa niin se on mahdotonta että vika ilmestyi auton ollessa ajamattomana akut latauksessa.