Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rata-auto 4WD, kardaanilla vai hihnavälityksellä ?

Aloittaja Patrik, 29.11.02 - klo: 11.47

Patrik

Olen ajellut 2WD sähkökrossarilla ja nyt kiinnostaisi siirtyä ajelemaan asfalttia 4WD rata-autolla. Mutta mikä välitystapa olisi paras ? Wanhemmat RC kirjat suitsuttaa hihnavälitystä, mutta tarjontaa tuntuu olevan enemmän kardaanivälityksellä. Onko näillä välityksillä mitään eroa tai merkitystä harrastekäytössä ?

JesseT

Kummatkin on hyviä nykyään, kun ne on toteutettu oikein. Kardaanin etu on voimansiirron kotelointi, mikä mahdollistaa ajelemisen hieman likaisemmillakin pinnoilla, kuten parkkipaikoilla. Toisaalta kardaani on usein meluisampi, jos sillä on väliä.

Make

Taas perinteinen keppi/remmi keskustelu.  :wink:

Kummatkin ovat nykyään hyviä ja toimivia. Se on aika pitkälti omista mieltymyksistäsi kiinni. Kumpi tuntuu itsestäsi paremmalta.

Patrik

En ole kumpaakaan kokeillut, mutta hinnan perusteella remmiautot ovat tyyriimpiä, eli voisiko tästä päätellä että ne olisivat laadukkaampia. Mene ja tiedä, siksihän sitä täällä kyselen.

Teemu L

kardaani On ainakin kestävämpi, Hihna voi mennä helpommin katki! Molemmat hyviä!

Juho.nordgren

No ei se hihnakaan helposti katkea... Kumpikin ovat ihan hyviä.

Teemu L

Niimpä, Hihnan väliin voi helposti mennä pikku kiviä sun muuta ja sitten ei mennä eteenpäin
:mrgreen:

Vihrea

hähää.  :mrgreen:  no ei ny. mut miten se korista läpi voi tulla ? :shock:
Galant VR-4

Juho.nordgren

Ei se keppi niin helposti katkea... Siinä on täytynnyt olla joku halkeama ja sit kun sitä on vähän revitetty niin sit se vaan on katkennnut. Ja tuskin se nyt korin läpi tulee.

Teemu L

Niimpä, siis katkesko se ihan keskeltä vai menikö sieltä kiinnityksestä rikki?

Juho.nordgren


Juho.nordgren

Ei mulla ainakaan oo mitään ongelmia ollu ton kepin kanssa.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Patrik"Onko näillä välityksillä mitään eroa tai merkitystä harrastekäytössä ?
On aivan oikein mietiskellä voimanvälitykseen ja muuhunkin rc-auton tekniikkaan liittyviä asioita. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaihtoehdot kardaani ja hihnaveto ovat käytännössä samanarvoisia, ja molemmat ovat todistaneet kelpoisuutensa. Muuten ei kumpaakin olisi nähtävissä niin Suomen, EM- kuin MM-kisojenkin kärkipaikoilla.

Tavalliselle riviharrastajalle kysymys on siis saman tason asiasta kuin että pitäisikö kori maalata siniseksi vai punaiseksi. Mielipidetason asioista. Jutut korin läpi tunkeutuneesta kardaanista ja vastaavista ovat mehukkaita, mutta ne voi aivan rauhassa jättää omaan arvoonsa.

Juho.nordgren

Totta, ehkä rupesimme tässä vähän kirjoittelemaan ns. turhaa kamaa.

kille

ite oon ajellu kepillä ja hihnalla mut ei nissä oo paljoa eroa mutta ite suosittelisin hihnaa

Teemu L

mulla on kardaani, tosin polttiksessa, kardaanissa on kyllä suurempi teho häviö!

Patrik

Netistä olen löytänyt muutaman mielenkiintoisen Tamiyan 4WD mallin

Ford Focus WRC 01
http://www.tamiya.com/english/products/58281focus/focus.htm

ja Ferrari 360
http://www.tamiya.com/english/products/58266modena/modena.htm

Onko näistä kokemuksia? Tuo Focus vaikuttaisi mielenkiintoiselta, koska siinä on hyvin kiviltä ja pölyltä suojattu sisärunko ja sillä voisi ajella sekä asfaltilla että hiekalla renkaita vaihtamalla.

Vai olisiko sittenkin pelkästään asfaltille Ferrari parempi? Siinä olisi hihnaveto ja muuta herkkua. Toisaalta sitä ei kuulema tuoda Suomeen, joten varaosat olisi aina ostettava netistä.

TeemuR

kyllähän autossa kartaanni olla pitää :!:  hihnat on aina hihnoja jotka pienen kiven väliin mennessä menee heti poikki. mä luulisin että kartaani ois alottelialle parempi (vaa miksei kokeneemmallekkin) kun ei tartte kiristellä hihnoja ja sun muuta :lol:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Juho.nordgren

Kyllä mä luulen, että tuo Losi xxx-s hihna auto vois olla aika hyvä!

Tepsu

Keppi :!:    1. Ei mene ihan heti rikki.  2. Ei löysty.  3. Jakaa tehot tasan
( Wanha kyosho antoi eteen 1/4 ja taakse 3/4 jumalattoman vaikee ajaa . Nykyään asso TC3 )
4. Ei tarvitse niin paljon huoltoa.  5. Halvempi ( kai? )  Mutta tämä on vain oma mielipiteeni ja voin olla väärässä.  ...Tai sitten tämä on vain maku asia...
Mielummin nopea ja köyhä, kuin rikas ja hidas..

Nappe

Taas näköjään käydään vanha keppi/remmi kinastelu  :roll:

Ja jotkut taas väläyttää aivan tolkuttoman fixuja kommentteja tyyliin:
Lainaaviksma_a:
mul on losi hähhähhäähääää

Muutama pointti.
- ikinä en ole remmiä kiristänyt.
- Olen nähnyt montakin katkennutta kardaania.
- Miten remmiä pitäisi huoltaa?? Ainakin kardaaniautossa rattaat tarvitsevat voitelua, remmiautossa ei ole rattaita (paitsi pinjoni ja isoratas).
- Remmi on hiljanen :)

On kardaanissa hyviäkin puolia, mm. juuri pihasuditteluun erinomainen. Remmiautolla (paitsi losilla) ei kävis mielessäkään mennä pihalle sudittelemaan.

Crossarit on sitten asia erikseen, kerta ovat kunnolla suojattu niin myös remmi toimii ihan hyvin.

Juho.nordgren

Kardaani on hieman kallimpi toteutaa.. koska siinä on enenmmän rattaita(kai). Kumpikin on hyviä, koska ne toteutetaan hyvin nykyään. Tuskin tästä kannataa aloittaa 3 maailmansotaa?!