Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hyppääminen 1/8 crosseilla

Aloittaja Vege5, 01.11.05 - klo: 11.10

Vege5

Olen juuri saanut ensimmäisen crossarini (Hobao Hyper 7). Olen yrittänyt hypätä sillä mutta ei siitä oikein mitään ole tullut,kun aina tullaan alas väärimpäin enemmillä tai vähemmillä volteilla höystettynä. Kyselisin siis,
että onko jotain kikkoja miten tulla pyörilleen alas?
Autoton

Tumphu

Monsuissa ainaki kaasulla ja jarrulla pystyy pituus suunnassa hallittee pyörrettä (eli niinku volttia). Heti hyppyrinpäästä ku noussu ja lyö jarrut kii ni kyl auto pyörii, vaikee vaa ottaa haltuun sit enää :D

Luulisin et krossareissa menee samalla tavalla. Toinen on kans että älä vedä hyppyrin kielekkeelle asti urku auki niin se ei ns. "potkase nokkaa ylös" siin lopussa vaan hyppää niinku "leffoissa", tai ainaki pitäis
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Mika R

jep, ota vauhti ennen hyndää ja ilmassa kontrolloi alastuloa kaasulla varovasti

Tuukka

Ennen kuin edes starttaat tulee sinun laittaa auto kuntoon. Monen aloittajan vika on, kuin myös meidänkin oli, ajaa liian löysällä alustalla ja liian alhaalle säädettynä. Tällöin nimittäin auto pohjaa hyppyrin nokalla, kun se näin tekee saa olla melkoinén mestari sitä autoa oikaisemassa. Eli auto riittävän ylös ja riittävästi jäykkyyttä jousitukseen.

Toinen vinkki on hypätä vähän. Sekin on vaikea taito.

Muut saa jatkaa...

JQ

Kiihdytä hyndää kohti, päästä kaasu osittain tai kokonaan vähän ennen hyndää, kiihdytä taas hyndän nokalle asti ja päästä kaasu. Ilmassa lasket keulaa painamlla jarrua ja nostaat painamalla kaasua, ohjaamalla ja painamalla kaasua auto kallistuu vasammalle ja oikealle. Sit käy kirjastossa lainaamassa muutama Pienoismalli Lehti
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Vege5

Kiitosta vaan neuvoista. Toki lisääkin saa laittaa, jos mieleen juolahtaa.
Pitää taas illalla mennä opettelemaan.
Autoton

Tumphu

Juu ja tosiaan älä kokeile sillee "Jumalaton vauhti että pitkä lento ja aikaa kontroloida" Kannattaa ihan aluks kokeilla mahd. pienillä hypyillä ja joku pehmee laskeutumisalusta. Parin hypyn jälkeen luonnollisesti kannattaa tutkia onks tullu vaurioita ettei vedä lutu tiskissa melkein hajonneilla osilla... rikkoo pien muitakin osia. Siitä sitten vaan harjoittelemaan. Jos hyppiminen kiinnostaa, löydät siitä melko varmaa ne hajoavat osat joita sit kannattaa ostaa pari varastoon, koska niitä menee... (Gensussa kahdessa peräkkäisessä hypyssä molemmissa takaoikee tukivarsi petti). Ja jos alkaa muuten näyttää siltä ettei auto hyppää tarpeeks suorassa, niin pistä se vaik tuolin selkänojan päälle keskeltä ja tarkastele et auto on tasapainossa. Gensu tuppas aina kaatuu oikeelle kyljelle ku akku oli siellä puolella...
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Sami L

Pari hyvää vinkkiä:

-hyppimistä
-hyppimistä
ja hyppimistä

Mikäli se hyndä on ihan suora lauta, niin siitä on paha hypätäkkään nätisti. Itse mökillä yritin pomputella jostain lautahäkkyrästä, mutta ei järin nättiä lentoa saa aikaan, kun pohja/keula kolahtaa hyndään jne jne., eli sitä pyöreähköä muotoa olisi myös hyppyrissä hyvä olla.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

JupeR

Esim: hiekasta ja savesta saa aika hyvät hyppyrit!
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

Tumphu

Ite tein kastuneista lastulevyistä auton peräkärryjä vasten... Hyvin hyppi ja autot hajos :D
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Tuukka

Ja osa, jonka hajotat hyperistäsi on sitten etuylätukivarsi. Tämä johtuu siitä, että tulet vain toiselle etupyörälle alas. Vanttiruuvi vääntyy ja muovi antaa periksi. Älä sinä!

J-P

Ja tarkasta että iskarinakselit on ruuvattu riittävän syvälle siihen muoviin jolla se kiinnittyy alatukivarteen. TT ei kestänyt ekalla hyppely kerralla kun pari onnetonta 10cm korkeesta "hyppyristä" hypättyä hyppyä kun etuiskarin akseli katkesi aivan kierteen tyvestä. Sitten jos tarkoitus on vain hyppiä, kannattaa tosiaan ajella aika kovilla iskareilla(ja mahdollisesti laittaa silikoni-letkun pätkä iskarin varteen pohjaan lyömiskumiksi) ja korkealla maavaralla, turhaan sitä runkolevyä rupeaa maahan hankaamaan ja iskarit ei tykkää pitemmän päälle pohjaamisesta.

Ja tosiaan hyppyriin ei tarvitse ajaa kovaa, tollasella reilulla kävelyvauhdilla kun ajaa BMX-radan hyppyreihin niin pomppaa yllättävän hyvin. Ja kaasua/jarrua pumppaamalla saa tuon tulemaan nätisti renkailleen("pienen" harjoittelun jälkeen).
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Matias V

Tuukka, kerrotko minulle miten olet saanut hajotettua etuylätukivarren hyperistä?

Ite en ole hajottanu vielä yhtään. Ei oo poikennu ruuvit eikä oo muovit pettäny. Itellä tasan 2 settii etuylätukivarsia ja toinen pari on edelleen ajamaton. Samalla setillä ajettu siis koko tämä kesä ajettu.

Hyppäämistä aloittelevalle: Ruuvaa iskarin alapää tiukasti pohjaan asti, niin etuiskareista kuin takaiskareistakin. Se on nimittäin kerrasta naps jos ei oo kunnolla pohjassa.

JQ tai joku muu PM lehdistä tietävä, missä numerossa/oissa oli tää polttiskrossarin säätöopas?
Itte jo viimeset 2 vuotta pitäny tilata ko. lehti, ei vaan oo saanu aikaseks vielä...  ;)
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Sami L

2004
3,4,5
asiaa polttiskrossareista
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Divi

Mulla hyppyrinä toimii multakasa. kesällä pölyää aika raskaasti mutta mitä pienistä kun ei pienetkään meistä... Savage on kyllä sen kestänyt... hypyt on olleet pituudeltaan sellasta 1-6m ja korkeudeltaan vähän reilu metri... ens kesäksi pitää saada ISOMPI hyndä :twisted:  :twisted:

MarkusH

Ääh, ei näin! Kaasu pohjaan vaan ja niin helvetisti vähintään 1m korkeaan pystysuoraan hyppyriin niin tulee kauniita hyppyjä!!! (Ei muuten kannata hypätä motti edellä maahan!)

Divi

pystysuorasta hyppyristä tuskin mitään hienoja hyppyjä tulee  :mrgreen:
kyllä tuosta ihen nätit hypyt lähtee. ens kesäksi pitää saada isompi muttakun tuo tila on vähä rajallista...

Tuukka

Matias: Ei niitä ylätukivarsia mene jos laskeutuu edes sinne päin oikein. Samoilla ylätukivarsilla ajettiin myös koko kesä. Mutta kyllä niitä hyppyharjoittelussa menee - usko pois. Ihmettelen suuresti jos et ole eläessäs Hyperiä nähnyt vanttiruuvit vinkkelissä.

Matias V

Tuukka, itsellä ei oo menny ylätukivarsia ollenkaan kertaakaan.
Olen toki nähnyt esim. Teillä ja Josella menneen.

Itellä on Jalaksen Timpan wanhat ylätukivarret edessä, ja mallia 'patarautaa'. Ei oo poikennu eikä oo taittunu.

Kyllä mä luulen et sekin päivä tullaan näkee kun noi menee poikki.

Ihme ettei turussa mennyt rikki. 45% Hobaosta meni tuusan päreiks :D
"VARIKKOMUURI <3"
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Divi

ei kukaan oo tehny vantteja rosterista?? luulis kestävän... jos ei kestä niin pitää olla huonosti suunniteltu... vaikka 8mm tangosta.  :wink:

*HOKE*

Rosteri ei ole kovaa tavaraa... Itseasiassa jos teet vantit rosterista niin alkaa paukkumaan ja vääntymään joka kaadosta.

Vege5

Onko kukaan harrastanut talvella lumesta tehdyllä hyppyreillä hyppimistä, onnistuuko.
Autoton

HelpDesk

Team Kyosho Sweden
www.kyosho.se Omat kotisivut: www.tha-dark.com

kaosti

Lainaus käyttäjältä: "HelpDesk"Kyllä kai.

Nii i! Ehkä on ehkäpä ei ookka?

Sami L

Auton moottori käy niin kuumana että jos sillä ajaa lumihyppyriin, niin sieltä lentää vain iso kasa vettä ja hyppyriin jää auton levyinen aukko.

Näin sen on pakko olla... vai?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

RC_seniori

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Rosteri ei ole kovaa tavaraa... Itseasiassa jos teet vantit rosterista niin alkaa paukkumaan ja vääntymään joka kaadosta.
Eiköhän tota ruostumatonta terästäkin löydy erilaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi korkealujuuksista ruostumatonta (1200 Mpa myötölujuus).  Vertaa vaikka perus rakenneteräs myötölujuus luokkaa 350 Mpa).
Noin nopeesti katottuna, kunnon teräksistä.
Power-Save-Racing Team

*HOKE*

Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...

RC_seniori

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...
Kustannuskysymykset ei toki ratkaise.
Power-Save-Racing Team

Divi

se on melkosen painavaa... se taitaa olla kyllä suurin syy...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Siitä vaan rosterista ku rosterista rakentelemaan... ei vaan oo yhtä kovaa ku kunnon teräs.
Miks luulette että autoissa ei käytetä rosteria?
AIVAN...
Koska se on pehmeää...
Kustannuskysymykset ei toki ratkaise.

Ja muut metallitko ei oo kovempaa vai???