Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Bensa-autot

Aloittaja pfohr, 01.01.06 - klo: 11.38

Mr.MR

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Aivan sama mitä vermeillesi teet...
Mikäli ei kiinnosta toimia niinkuin asiaan kuuluu ja mikä on kannattavinta moottorin käyttöiän kannalta niin aivan vapaasti tee mitä huvittaa.

Suodattimia on pesty aina, ja tullaan pesemään. En tiedä nykyisestä, mutta ainakin ennen myös krossiprätkien suodattimet pestiin. Ja jos nykyisellään Zenoah kestää ainakin sen 70 litraa ajoa oikein pidettynä, niin silti aika paljon harvemmin se kone tarvitsee vaihtaa uuteen, kuin nitrometanolilla käyvä polttomoottori. Nitrometanolilla käyvässä polttomoottorissa lienee sen verran pienemmät välykset, että suodattimen uusiminen aina käytön jälkeen ei ole tyhmyyttä. Voisin kuvitella, että nitrometanolilla käyvän moottorin ilmansuodattimet eivät ole merkittävä kuluerä harrastuksen tasolla, jossa ajetaan kilpaa. Ja kun vielä huomio nitrometanolia polttoaineena käyttävän moottorin verrattain kalliin hankintahinnan 2-t lehtipuhaltimen moottoriin verrattuna, kun otetaan huomioon moottoreiden käyttöikä.

FG:n suodattimet saa pestä. Pienemmän koneen suodattimet saa vaihtaa uuteen, jos haluaa pärjätä yhdellä moottorilla ajokauden.  :mrgreen:

Nikke92

Savagella ajelin viime syksynä 2 gallonaa yhellä suodattimella. :lol:  Huomaa kyllä että ei oikein järki juossu kun savagella päästeli. :mrgreen:
Traxxas Revo 2.5

Divi

Että terveiset vaan savagen nykyselle omistajalle... niinkö? :mrgreen:

.21

Vihdoin sää suosi eilisen super sateen jälkeen auton sisäänajon, tosin vaikka eilen satoi niin ajettiin moottoria kumminkin pukin päällä vajaa tankillinen sisään joten tänään ei tarvinnut ihan körötellä ekaa tankillista. On se kyllä upea ajettava vaikka tämä kerta oli lähinnä tutustuminen uuteen autoon eikä niinkään mitään kierrosaikojen hakemista, alussa tuntui kyllä että auto menee kuin käärme suoralla/mutkissa kunnes eräs kokeneempi fg kuski kehoitti ottamaan takavakaajan pois, tämä säätö paransi kyllä huomattavasti auton käyttäytymistä. 8)


Myös perä jousitus kaipaa hieman jäykempää, mutta muuten oli erittäin hieno päivä ja polttoainettakin meni melkein 3 litraa. :wink:







MarkusH

Hitto kun olis jossain lähellä asfaltti rata niin vois hankkia 1/6 rata auton :|

Jazza

Haluaisit ostaa hyperin tilalle semmosen? Rahat ei riitä hobaoon ja muihin, mutta 1/6 rata-autoon riittäis vai?  :D
Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line

MarkusH

Siis jos täällä lähellä olisi asfaltti rata niin mulla tuskin olisi Savagea ja Hyperiä vaan 1/6 rata-auto, 1/6 off-roadit vaan ei kiinnosta :wink:

Mutta täällä ei ole asfalttirataa :|

Ja kysymys ei ole niinkään rahasta vaan siitä miten sitä käyttää :wink:  Mieluummin yksi 2000€ bling bling auto kuin 2kpl 1000€ autoja, lisäksi ei jaksa krossitouhu innostaa...

Divi

Täälläpäin jos olis rata niin mulla olis kyllä kans LS-5... Nyt on pakko tyytyä 1/6 off-roadiin :roll:  C8 Olis myöskin ihan kiva mutta ei silläkään parkkipaikoilla juuri jaksa ajella ja hiekkamontulla ei taida juurikaan päästä :mrgreen:

jooka

Kiitokset Leopard videosta ja in-action kuvista.

jamppa=landmax2=

missä hä ois lähin rata vaurkaudesta?

nirppu988

Onhan siellä varkaudessa joku rata, kuulema warkauden portin lähettyvillä mut tarkkaa paikkaa en tiijä..
FG Monster Beetle Pro/ Traxxas E-maxx/ E-sky Lama V3

jooka

Paljonko toi Leopardi tuli maksamaan muuten?

Onko se 2-wd?

Hotti

Leopardin hintaa en sattuneesta syystä voi kertoa :roll: Leo on joo 2wd :wink: Ja jookall;Ollos hyvä.

Landmax;On meillä Varkaudessa rata?Mutta ethän ole tulossa Landmaxilla?meinaan että voi tulla hieman kulkuvaikeusia,mutta toki kokeilla saa.Laita yv:tä tai mesetä :mrgreen:

Edit:kunhan lantikka ei ois turisti rataa kyselly?No semmonen löytyy täältä.Varkauden Tekniikan pihasta(Ruuska Group).
-Team lapsena liian vähän leluja-

Divi

Kaverin kanssa on vähän askarreltu...

Jarrulevy:

Jarrurummuan alkua:

Hyvin tuntuu mahtuvan tuonne vanteen väliin:  :smile:


Kaivattais alkuperäsen jarrulevyn kokoja ja lisäksi kiinnostais mistä materiaalista tuo jarrulevy olis hyvä tehdä? entä jarrupalat? Pitäiskö tilata alkuperäset palat ja levy? Mikä levy on todettu toimivaksi ja kestäväksi käytössä? Ilmeisesti Tuning-mallisen levyn kanssa ollut ongelmia kivien kanssa?
Kysymyksiä riittää ja ideoita/kommentteja otetaan vastaan :cool:

PS: Jouset on laitettu väärin edellisen omistajan toimesta. Yksi jo käännetty oikeinpäin :)

AssoRacing

Lainaus käyttäjältä: "Divi"

PS: Jouset on laitettu väärin edellisen omistajan toimesta. Yksi jo käännetty oikeinpäin :)

ps: Sitä edellisen ;)
www.saikart.fi/   www.rc-offi.net  www.ekpa.suntuubi.com/

Nikke92

Hienoa Divi! Tuohan näyttää hienolta. Vielä re'ität tuon levyn 8) .  Ainakin jossain malleissa vakiona oleva iso epoxi levy toimii hyvin.
Traxxas Revo 2.5

.21

Divi: mittasin omasta rata-autosta, halkaisija 60mm ja paksuus 1,6mm ja jos en ihan väärässä ole niin perus terästä nuo tuntuisi olevan.

Divi

Kiitoksia Eki! Suurennettiin jo ennemmin netistä löydettyä jarrulevyn kuvaa niin että hexi oli oikean kokonen, sitten mitattiin halkaisija niin saatiin juurikin tuo 60mm joten kovin väärässä ei oltu :lol:
Tällähetkellä tuo levy on tehty 2mm alumiinilevystä ihan vaan että saa rummun ja palat tehtyä oikean kokoseksi. Testataan varmaan terästä taikka lasikuitua jarrulevynä. Eikös piirilevy ole lasikuitua? Jos ostais vaikkapa tällasen ja liottais ferrikloridissa kuparit pois, sitten vaan levyjä muotoilemaan :?
Teemu: Jäljitin vähän niitä edellisiä omistajia, meikäläinen on vasta neljäs omistaja! :mrgreen:

Edit: Tarkemmin kun tuota piirilevyä tutki: Kestävä lasikuitupohja, 1,6mm
; Sehän on parempi ku sata jänistä!

Divi

Taas vähä edistystä...:

Epäkesko akseli: (vielä viiste kylkeen sekä reikä jarruvivulle)


Satulan ja akselin sovitusta:


Satulalle päaty: (jos ei kestä niin raudasta uusi...)


J-P

Lasikuituisesta piirilevystä tulee hyviä jarrulevyjä ainakin noihin 1/8 polttisgrossareihin. Pitää hyvin ja aikas immuuneita lialle ja öljylle. Ja helppoa työstää, sopivalla reikäsahalla aihiot irti levystä ja viilalla loput.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

.21

Kävin tänään hakemassa uuden vähän isomman ilmansuodattimen, tuo alkuperäinen mikä tulee competition paketin mukana on minusta kyllä taas sitä sarjaa että kyllä pitäisi päästä oikein kädestä pitäen kiittämään suunnittelijaa hyvästä keksinnöstä. :D


Tuohon autooni on kyllä tulossa fg:en oma K&N suodatin mutta toimituksessa menee jokunen aika joten hain tällaisen "väliaikaisen" mopo-sportilta olivat kyllä kaverit tiskillä aika haavi auki kun otin auton mukaan että pystyi paikan päällä sovittamaan. Pitäisi ainakin 23 ccm moottorille olla ihan riittävä pinta ala hengittää. 8)



Mr.MR

Hiukan toisesta aiheesta sain käsityksen, että 1/5 harrastusta pidetään edelleen kalliina. Ihan niin se ei välttämättä ole. Ei se välttämättä ihan opiskelijabudjetilla onnistu, mutta ei onnistu esim. polttiskrossikaan. Autojahan on kolmea eri hintaluokkaa: Sportsline (RTR 795eur), jolla pääsee hyvin alkuun, ja sitä voi päivittää tilanteen mukaan parempaan. Sportslineen saa etulevyjarrut satasella. Competition (n.1200-1300eur), jossa on jo alumiinia paljon, ja levyjarrut joka nurkassa. Evo4 (n.2300eur) on sitten se lippulaiva, ja hienoin.

Competition on ehkä se kannattavin malli, jos lompakko antaa vähänkään myöden. Siinä kun on jo kaikki tarvittava uutena, ja alumiinitukivarsissa sulakkeena muoviset pallolinkit. Yleensä syksyllä kisakuskit myyvät kalustoaan pois, ainakin jos seuraavalle kaudelle on tulossa jokin uusi paranneltu malli. Käytetty rata-auto ei välttämättä ole huonoin tapa aloittaa tätä luokkaa. Itselläni oleva FG Competition on n. 7 vuotta vanha, ja uudempien autojen osat käyvät tarvittaessa suoraan. Iso rc-auto ei ole vain muutaman kauden hankinta.

Nämä oli vasta perusjuttuja, joita ei tällä hetkellä taida suomenkielisiltä nettisivuilta helposti löytyä.

SlidSlide

Ei mitenkään aiheeseen liittyvää, mutta itseäni kiinnostaa huikeasti nitroja ja sähköjä enemmän  1/6 (vai onko ne 1/5) rata-atuot. Divi, loistavaa toimintaa! Itsekkö keksit koko jarrulevyidean?

EDIT: typot pois

Divi

Öö siis tuon piirilevyn? Minähän sen... Koko jarrujen tekeminen oli kaverin idea :wink:

Hotti

Uusiks editoitu vanha video :mrgreen:



Hieman on vielä Pinnacle studio hakusessa :oops:

Edit;älä anna alun hämätä :lol:
-Team lapsena liian vähän leluja-

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Divi"Öö siis tuon piirilevyn? Minähän sen... Koko jarrujen tekeminen oli kaverin idea :wink:

Diviseni... Jaa sinä olit se joka lasikuitua keksi jarruissa käyttää  :wink:
No sitten se irkkikeskustelu oli varmaankin unta.
Varmasti tiesit myös itse että lasikuituisilla levyillä ei käytetä jarrupaloissa ollenkaan kitkapintaa, vaan niissä käytetään ihan vaan metallipaloja.

Divi

En tiennyt että ei tarvitse kitkapintaa vaan pelkän metallin. Tiesin toki ennemmin että lasikuidusta heput on M8 krosseihin tehny jarrulevyjä mutta että piirilevystä? Ircissähän sen joku kertoi sitten että myös nuo M8:seihin tehdyt jarrulevyt oli peräisin piirilevystä, ei siis itse laminoituja. Piirilevy/lasikuitu oli mielessä jo ennen sitä keskustelua mutta ajattelin sen teiltä varmistaa että se sopii siihen kun ei itsellä kokemusta siitä ole :wink: Ja tuo irc-keskusteluhan ei tähän asiaan juurikaan liity edes :roll:

*HOKE*

Se liittyi sillä että sinä ihmettelit mitä käyttää kitkapintana. Ja Sami ehti ekana sanoa että mikset tee lasikuidusta levyjä...
Sen jälkeen kerrottiin että kitkapintoja ei tarvitse.
Ja tämän jälkeen tosiaan tuli se esiin että kyllä... piirilevy on hyvinkin käypästä.

Mielestäni tuo liittyy tähän ihan hyvin... Ethän sinä tuota keksinyt vaan se sinulle kerrottiin  :wink:

Divi

huoh... se vaan oli ennemminkin jo mielessä mutta jos se sun oloa parantaa niin sovitaan sitten että se mulle kerrottiin :wink:  Mutta tosiaan ei ole uus asia mulle että lasikuitulevyjä käytetään. Niitähän täällä foorumillakin silloin teetettiin teille M8:seihin ja kyseltiin ketkä haluaa niitä :wink:  Ja ettei jää epäselväksi niin ote sen illan lokista:

Lainaus käyttäjältä: "#nitrobuggy"--
(SamiLep) divi, säkö niitä kiekkoja ite nikkaroit?
(Divi) no ite ja ite... kaverin kanssa...
(SamiLep) laita lasikuitulevyt sinne... välttyy jarrupalojen ihmettelyltä
(SamiLep) tai siis kitkapintojen
(HOKE) aivan
(SamiLep) pintojen* typoon ku merimies
(Divi) kelpaako kuitulevyille rautaset palat?
(HOKE) kyl
(Divi) hienoo...
(SamiLep) no ne nimenomaan pitää olla
(HOKE) tai siis ei kelpaa vaan ne pitää olla
(Divi) heh joo tuli selväks jo :)
(SamiLep) hoke on vaan liian hidas, salossa ja koneella
(Divi) pitäsköhän sitä ite laminoida vai kelpaiskohan piirilevy :D
(SamiLep) piirilevyä vaan
(Divi) piirilevyä sais 3 eurolla sen verran että saa joku 4 paria levyjä tehtyä...
(HOKE) mikäli jotain jäi epäselväks niin lasikuitulevyjen kanssa pitää olla metalliset kitkapinnat...
(SamiLep) piirilevyjen valmistaja sekin vissiin on joka näitä pikkuautojen kiekkoja on meille askarrellu
--

Pahoitteluni jos ei jo ircissä tullut selväksi mutta todellakin lasikuitulevyt oli jo ennemminkin mielessä. Piti vana noista jarrupaloista kysyä kun tuli ircissä puheeksi nuo... :roll:

Edit: Josko pidetään tämä bensa-auto topic edes siistänä? Tänks...

SlidSlide

Lasikuitu on kyllä kiitettävän kestävää mitä itsellä on kokemuksia. Suojatkin rattaistolle on hyvä tehdä lasikuitulevystä, vaikken itse suojia ole tehnytkään. Paikkaa täysin alumiinin. Voi olla että niistä on jo puhuttukin.