Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Bensa-autot

Aloittaja pfohr, 01.01.06 - klo: 11.38

chef

Kannattaa muistaa, että hyvin harvalla M8 radalla saa ajaa bensa-autolla, jos sellaisesta haaveilee.

JariV

Sellaisesta en haaveile. Olen niin monesti ollut Lavangossa että sinne en moisella härvelillä haluaisi ollenkaan.

Se rata on näille isommille vehkeille vaan liian pieni. Lähinnä vertaukseni M8:iin esitin sen takia että M8:eista mulla on kokemusta, näistä isommista ei.
Just joo.

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: JariV - 29.01.08 - klo: 20.45
Sellaisesta en haaveile. Olen niin monesti ollut Lavangossa että sinne en moisella härvelillä haluaisi ollenkaan.

Se rata on näille isommille vehkeille vaan liian pieni. Lähinnä vertaukseni M8:iin esitin sen takia että M8:eista mulla on kokemusta, näistä isommista ei.


Noi bensanorsut on vaan niin huonoja ajaa ettei mahu m8 radalle. Ja harva edes kestäis niitä pienimpiä hyppyjä.
XRAY 808 2009 Spec |

Catiska

Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 29.01.08 - klo: 20.54
Noi bensanorsut on vaan niin huonoja ajaa ettei mahu m8 radalle. Ja harva edes kestäis niitä pienimpiä hyppyjä.

No sieltähän se viisaus löytyi. Pitikö Torstin kauankin pohtia tätä viisautensa ilmentymää?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Spin

Lainaus käyttäjältä: svg27 - 29.01.08 - klo: 17.10

kunnon putkia :cheesy:

Kyl ne nyt jo iha hyviä on, itellä on yks sellanen.

Ihan hyviä juu. Varmaan parempia kuin vakio matolaatikko. Ja ajeleehan sillä vakiollakin :).
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: Catiska - 29.01.08 - klo: 21.35
Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 29.01.08 - klo: 20.54
Noi bensanorsut on vaan niin huonoja ajaa ettei mahu m8 radalle. Ja harva edes kestäis niitä pienimpiä hyppyjä.

No sieltähän se viisaus löytyi. Pitikö Torstin kauankin pohtia tätä viisautensa ilmentymää?

Tais osua arkaan paikkaan , ja sen pohjalta mitä olen bajaa kokeillut ja videoita nähnyt tuon kommentin sanoin. Ja ei..en käyttäny ihan puoliakaan älynlahjoista tuohon :D
XRAY 808 2009 Spec |

bluebeetle

Jep, minun mielestä Ferrarit on ihan peestä.... Sen perusteella mitä niistä olen kuullut...  :mrgreen:

Oikeasti Baja kestää melkoista röykytystä, kunhan iskarit etc. on kunnossa. Ja tämän sanon 1,5 v kokemuksella kys. laitteesta, en mutuna.

:afro:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

svg27

Iha hyvä putki on hobbyn putki! Mutta vakiot on iha susii, rupee vuotaa ennen 10l ku on ajanu, fgees ainaski.

Ei nää kylläkää iha ensimmäisee hyppyrii säry, nää on kyl aika kestäviä sinääsä mitä ite kokeillu, kyllä ne särkyy kun ei osaa ajaa ja jos mällää päin puuta.

|HN X2|Slash|

ylikar-h

#1298
Minun mielestäni on väärin verrata näitä "nitroautoja" ja isoja bensa-autoja, ovat niin erilaisia. Minulla on kokemusta 6:sta eri nitroautosta (monta eri tyyppiä), ja hukannut ne kaikki, nyt on kaksi FG:tä. Pätkääkään en kaipaa nitroautoja, mutta kuten vanha sanonta kuuluu: Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä...

Catiska

Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 30.01.08 - klo: 06.53
Tais osua arkaan paikkaan , ja sen pohjalta mitä olen bajaa kokeillut ja videoita nähnyt tuon kommentin sanoin. Ja ei..en käyttäny ihan puoliakaan älynlahjoista tuohon :D

Ei, et osunut. Minulla on pääosin muita kuin bensa-autoja, mutta tuo sinun kommenttisi vain osoitti arvostelukyvyttömyytesi. Vielä kun tunnustat jossain kokeilleesi yhtä mallia ja katsoneesi videoita... Sitten tulet yleistämään...

Aika sama, jos minä julistaisin M8-crossarit romuiksi kun ne on onnettomia asfalttiradalla, bensa rata-autotkin pesee ne mennen tullen niille sopivalla radalla. Se on selvä, ettei näin iso auto kestä samanlaista lennätystä M8-radalla, mutta eipä niitä ole sinne tarkoitettukaan. Minä tosin ajaisin omalla Carsonillani mieluusti Imatran radalla jos rata vain sen kestäisi. Nyt pitää ajaa omalla, vähän saman tapaisella ja voin kertoa, että ne pikkuhyndät tuo kestää hyvin.

Carson on vain toiminut niin hyvin ja sen ajettavuuskin on tullut säätämisen myötä niin hyväksi, etten ole sen koommin M8-crossiani käynnistänyt.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

jaan

Näin sitä pitää keskustellakin bensa-autoista. :roll:


Jos minulla olisi aikaa enemmän, ostaisin kaikki mahdolliset bensa-autot ja haukkuisin niitä
minkä ehtisin. Huom kaikkia.
Oli keskustelu mikä hyvänsä, niin aina alkaa solvaaminen.
Aina jokaisessa autossa jokin omalaatuinen vika on.
Ei täydellistä rc vehjettä ole tehtykään. (edelleen bensa-auto)
Johonkin ei saa varaosia helposti, toiseen maksaa paljon ja jossain nyt sattuu olemaan juuri se palikka heikompi, vaikka virinä kuin toisessa.
Mitä tälle asialle tehdä?
Lopetetaan se luottelotuunaus ja mietitään oikeasti kestäviä ratkaisuja juuri sille asialle, mikä mättää. Sen jälkeen ruvetaan etsimään ja miettimään, onko mahdollisella viri palikalla sittenkään mitään virkaa. Vai johtuiko sittenkin omasta ajotavasta.

Sitten tämä hyppääminen bensa-autolla. Vaikka M8 radalla sitten.
Miksi ei? Jokaisessa bensa-autossa tietääkseni on iskunvaimentajat.
FG Marder onkin ihan pas** kun, täysillä vetelee hyppyreistä mitään näkyvää ei mene rikki. Vain pohjalevy u-muotoon. Mistäköhän tämä nyt johtuu?  Myönnän, ihan oma vika. Mutta hauskaa oli. Mitä tälle asialle voikaan tehdä? Aivan, kuka käskee ajaa tuolla lailla.
Mikäli ajaa, tekee autolle jotain.
En tullut tänne parkumaan että, "Mitä nyt, kun pohjalevy on heikko hypyttämiseen".
Vastaus olisi varmasti, "osta tällainen niin ei tuu tollasii ongelmii.
Ei näissä autoissa noin tuu käymään". JNE...

Paremmuudesta voi aina kiistellä. En todellakaan haluakaan antaa edes ymmärtää että fg, näistä bensa-autoista paras olisi.
Miksi näin, omistan kaksi tuollaista autoa?
Ensimmäistä bensa-autoa hankkiessani ostopäätökseen vaikutti hinta ja varaosat.
Kauhulla ajattelin että, ei tuollaista takavetoa. 4X4 se olla pitää.
Mistä sellainen? Tilaamalla Euroopasta ja tottua siihen että, tilataan ne varaosatkin aina.
Ei onnistu. Toinen auto vaihtoehto tuntui alkuun kalliilta ja päädyinkin Fg Marderiin ilman sähköjä.
Sopivasti tarjouksessakin.
Toinen auto perässä kuukausia myöhemmin. Beetle tuli hankittua, miksi?
Hintakin lähellä Hpi Bajaa. Litra tolkulla kokemusta tekniikasta. Samat varaosat pakissa, näitä reilusti. Mikäs siinä, yksi sellainen kiitos.

Kiinnostaisi lukea normaaleja kommentteja eri Bensa-autoista ja mahdollisesti kyselläkin jotain. Mutta ei tällaisessa henkselien paukutuksessa mitään voi kysellä.

ylikar-h kirjoitti aivan oikein, Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä...

Sorry vaan, mut meni hermot!





     



   








Buttenmeister

Jeh. Kokemuksia löytyy melkeinpä kaikentyyppisistä Rc-autoista, ja jokaisessa on omat hyvät / huonot puolet.. Mul on ollut 4 bensa autoa joista 3 FG.tä ja 1 HPI. Esimerkkinä FG.n Pajero off-road: Tykkäsin todella paljon. Kestää isotkin hypyt kunhan ajaa järjellä.... Alkuperäisillä alustan osilla meni seuraavalle omistajalle... Eli ei kertaakaan mitään katkennutta tukivartta, vaikka ajelin kesät / talvet ja annoin sellaistenkin kavereitten ajaa jotka eivät olleet ajanneet Nikkoa kummempaa RC autoa aikaisemmin... Ja HPI Baja :  Rauhallisempi ajaa kuin FG, paljolti pidemmän axelivälinsä ansiota. Todella loistava auto. Nitro krossilla voi kyllä tehdä " hullumpia " temppuja kuin bensa-autoilla mutta on se hauskan näköistä ku tollanen vajaa metrin pituinen RC tekee ilmavia hyppyjä.....

Spin

Tänään tuli käytyä taas kahden bajan voimin kurvailemassa. Oli kyllä huonompi ajoalusta kuin edellisillä kerroilla. Pitoa ei nimeksikään löytynyt. Toivottavasti tulis pian uudet vanteet niin sais ruuvailla noi nastarenkaat alle. Pitäisi ainakin vähän auttaa tilanteeseen.

Alkaa tuo 29cc myllykin olla pikkuhiljaa sisäänajettu. 2 tankillista ajeltu max puolella kaasulla, ja seuraavalle tankille vielä 75% kaasu ja sitten voikin antaa jo hanaa enempi. Tuolla pidolla puolikin kaasua riitti hyvin :). Ohessa pieni videonpätkä ajelusta.

http://www.deeku.com/images/baja/Baja.mp4
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Habaku

#1303
Ja, joku sai tuolla katellessa järettömän autokuumeen :p
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Spin

Lainaus käyttäjältä: Habaku - 02.02.08 - klo: 22.34
Ja, joku sai tuolla katellessa järettömän auto kuumeen :p

Siellähän se autokuumeinen loppukrediiteissä mainittiin ;). Jäi vain hitusen liika lyhyeksi tuo, hyvä kun kerkee lukemaan :).
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Scrap

Anteeksi että keskeytän henkevän keskustelun autojen paremmuudesta, mutta olis yks kysäri.

HPI Bajassa on vakiona koiranluut. Saako siihen universaali nivelellä (vai mikä hitto se nimi nyt on) varustettuja vetareita?

Mites on noitte FG autojen kanssa? Mitkäs siellä pyörii vetareina?

Sama sitten noille Carsoneille ja kaikille muille merkeillekin.

Tarttis vaan pari 1/5 niveltä.

Kiitti vastauksista.

Spin

Taisi saada bajaan turtle racingin valmistamat. Hintakin vakiovetareihin nähden moninkertainen. Taispa olla yli 100 dollaria.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Catiska

Tuolta löytyy Carsonin sopivat: http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=showdetail&wkid=2880&ls=e&nc=1202073560-3322&rubnum=&artnum=cs_306008&file=&gesamt_zeilen=0Tsuche--ball%20drive

Noita on muitakin malleja, tuo nyt osui ensimmäisenä kohdalle. Kyseessä ei ole samanlainen tappiviritelmä kuin esim. M8/monstereissa tapaa, vaan siitä hienompi viritys, samantapainen kuin oikeissakin autoissa on, eli kuulien avulla toteutettu.

Hintaa vain se n. 100,-
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

karg

Lainaus käyttäjältä: Spin - 03.02.08 - klo: 22.32
Taisi saada bajaan turtle racingin valmistamat. Hintakin vakiovetareihin nähden moninkertainen. Taispa olla yli 100 dollaria.

http://www.davesmotors.com/store/product1641.html

Jos tarkoitit tätä settiä, niin kyseessä on vain renkuloilla vahvistetut standardit vetarikupit ja HPI:n HD-vetarit.
HPI Baja 5b | HoBao Hyper 8 | Kyosho PTA 2 | Team Losi Micro-T

Spin

Lainaus käyttäjältä: karg - 04.02.08 - klo: 12.50
Lainaus käyttäjältä: Spin - 03.02.08 - klo: 22.32
Taisi saada bajaan turtle racingin valmistamat. Hintakin vakiovetareihin nähden moninkertainen. Taispa olla yli 100 dollaria.

http://www.davesmotors.com/store/product1641.html

Jos tarkoitit tätä settiä, niin kyseessä on vain renkuloilla vahvistetut standardit vetarikupit ja HPI:n HD-vetarit.


Jaa no sitten ei taida löytyäkkään :). Ajattelin vain noiden olevan cvd:t koska hinta noin kova verraten perus HD vetareihin.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

karg

Lainaus käyttäjältä: Spin - 04.02.08 - klo: 13.09
Lainaus käyttäjältä: karg - 04.02.08 - klo: 12.50
Lainaus käyttäjältä: Spin - 03.02.08 - klo: 22.32
Taisi saada bajaan turtle racingin valmistamat. Hintakin vakiovetareihin nähden moninkertainen. Taispa olla yli 100 dollaria.

http://www.davesmotors.com/store/product1641.html

Jos tarkoitit tätä settiä, niin kyseessä on vain renkuloilla vahvistetut standardit vetarikupit ja HPI:n HD-vetarit.


Jaa no sitten ei taida löytyäkkään :). Ajattelin vain noiden olevan cvd:t koska hinta noin kova verraten perus HD vetareihin.

Jep. Hinta on helpompi ymmärtää kun ottaa huomioon, että siinä on kummankin pään vetarikupit ($28,80 + $30), sitten noi HD-vetarit ($25,75) ja vähän käsityötä päälle eli ne lisärenkulat sekä hitsaus paikalleen :)
HPI Baja 5b | HoBao Hyper 8 | Kyosho PTA 2 | Team Losi Micro-T

Scrap

Jassoo. Hintaa ainakin löytyy.

Carsonin näyttää olevan just sitä mitä haen, mutta 100e setti. Taidan yrittää pärjätä Bilteman 1/4" ristijatkoilla.

Kiitos infosta.

Tumphu

#1312
Mitenkäs,

Onkos noissa Carsonin pirsseissä etupäässä ristinivel vetarissa vaiko kuulavetari?

Netistä löytyi moinen kuva jossa ristinivel. Mikäli joltain löytyy, voisikohan mahdollisesti mitata tämän kokonaispituuden + myös akselipituuden, eli siis akselilta siitä kohtaan mikä menee laakerin läpi.




EDIT: Googlettamisen jälkeen selivisi että kuva on 2008 mallin FG Baja 4WD etuvetarista.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Spin

#1313
Tuli eilen purettua bajasta perä osiin ja laitettua diffin tilalle tuollainen lukko. Muuten sujui kaikki hyvin ja laakeritkin vaikutti olevan kunnossa eikä vetarien kupeissakaan ollut edes alkavia koloja. Ainoastaan toisesta vetarin kupista tappia irroittaessa oli jumittunut koko tappi. Ei auttanut kuin porata diffin kuoreen toisellekin puolelle reikä ja lyödä tappi läpi. Syynä oli liiallinen kierrelukitteen käyttö. Poralla "hoonailin" sitä reikää kun sain irti, niin punaista kierrelukitetta sieltä tuli  :evil: . Siinä samalla taisin toisen ulostulon laakereista saada lukkosulalla kuivaksi. Vaikka en sitä siihen suihkuttanutkaan, vaan koitin voidella tuota tappia. Ilmeisesti jostakin kohtaa kuitenkin pääsi laakerille. No sain moottoriöljyssä liotettua senverran elpymään että uskalsin takaisin toistaiseksi laittaa. Täytyy hommata autoon koko laakerisarja ja vaihtaa kaikki parempiin.



Laittelen myöhemmin lisää kuvia operaatiosta www sivuilleni.

Edit: Tässäpä muutamia kuvia. Osa hivenen huonossa valossa otettuja. En jaksanu muokkailla.
http://www.deeku.com/images/baja/diffi/
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

bluebeetle

Onneksi en edes omista punaista lukitetta....  :mrgreen:

En kyllä kertaakaan kokonaan purkanutkaan diffiä, öljyä laitoin kerran kun tuntui löysältä.

Näyttää siltä että ihan oikealle miehelle meni Baja, ainakin hyvässä hoidossa tuntuu olevan...!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Spin

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 06.02.08 - klo: 21.29
Onneksi en edes omista punaista lukitetta....  :mrgreen:

En kyllä kertaakaan kokonaan purkanutkaan diffiä, öljyä laitoin kerran kun tuntui löysältä.

Näyttää siltä että ihan oikealle miehelle meni Baja, ainakin hyvässä hoidossa tuntuu olevan...!

Juu kyllä tämä on niin paljon mukavampi rassailla ja ajella kuin fg. On tässä lyhyessä ajassa tullut ajelua jo enempi kuin fg:llä koko sen omistuksen aikana :). Tulollaan on vielä uudet takavanteet noille nastoille kun en saa millään irti vanteilta noita nykyisiä renkaita :). Lisäksi 8000rpm kytkinjousi testiin, sekä kiihdytyspumpullinen walbron kaasari. Talvella vähän huono noita tehoeroja tietty huomata kun kiekuu jo niin iloisesti tuolla putkella toi 29cc kone :) . Mutta jahka kesä tulee niin alkaa näkemään miten voimansiirto kestää.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

bluebeetle

Hahhaa, taas yksi käännynnäinen....  :mrgreen:

Ero tosiaan on kuin yöllä ja päivällä, ihan jo esim. moottorin irroittamisesta alkaen.

Oletko ilman äänenvaimenninta kiljuttanut, se se vasta on musiikkia korville!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Spin

Onhan tuota testattu ilman äänenvaimennintakin. Kerran ihan omasta tahdosta ja viimeksi meinasi tipahtaa änäri ajossa pois kun ruuvi oli päässyt löystymään. Itsestä poispäin ajettaessa melkoiset sävelet kyllä :).
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

bmwe21

Mitähän tuommoinen bensaturisti mahtaa painaa ilman moottoria ja sähköjä?
Ihan vaan mietin siksi, että paljonko nitromoottorissa pitää olla tehoa auton liikuttamiseen :roll:
Savageismi on sairaus! Potilaalle heti typpioksiduulia...
"On the eight day God raised boost"

Joel P

Google?  :mrgreen:

http://www.harm-racing.de/Cars.asp?Lang=EN&CarID=12

Tossa näkyy aikas selvästi.