Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Bensa-autot

Aloittaja pfohr, 01.01.06 - klo: 11.38

mikako1

Lainaus käyttäjältä: jakariko - 03.05.09 - klo: 14.19
Juuri kasailen tuollaista Fg:n nelikkoa.
Hihna ja etu/takadiffit on niin hyvin suojattu ettei niihin pääse muruakaan.
Hihnan kestävyydestä on osaa sanoa vielä mitään.

Kyllä tuo Fs:n on ihan kestävää laatua :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=1Mdu_QMGaIk




Moro !
Tänään tuli "uitettua" FG 4wd Bajaa mutavellissä ja pestessäni autoa tunsin renkaiden takertelevan. Kurkkasin remmitunneliin ja syyksi selvisi että remmille oli päässyt kuraa. Onneksi FG:n insinöörit ovat suunnitelleet autot helposti huollettaviksi joten 5 minuutissa oli moottori pöydällä ja toinen 5 minuuttia jolloin on remmi puhdistettavissa.
Yhteenvetona sanoisin ettei tuo remmin suojaus ole aukoton joten sekin vaatii huoltoa ja pudistusta. Mielestäni FG 4WD:n huolto on niin helppo ja nopea toimenpide ettei sitä kannata "pelätä"  :wink:
FG Marder, FG/Heisstuning 4WD, FG Leopard Race,FG Baja4WD, FG Race Truck/ BMW, Axial AX10, M C D Rally Subaru

Iigor

Lainaus käyttäjältä: Iigor - 08.05.09 - klo: 15.21
No, ei se käynnistaminen noilla uusilla Zenoahin koneillakaan aina niin helppoa ole. Sen ryypyttömän kiihdytinpumppukaasarin kanssa käynnistäminen on myös oma taiteenlajinsa ainakin viileämmillä ilmoilla. Plussana headkittiin verrattuna, että sitä on puolet kevyempi nykiä käyntiin:)

Heh, tänään lähti Zenoahi ekasta nykäsystä käyntiin: 2 x primerin painallusta + 5 x kaasun lipsutusta ja nykäisy narusta = vóila  :grin:

jaan

Eipä se muuta ole kaivannut pakkasellakaan.

Iigor

Itellä on ollut vielä opettelussa tuon kiihytinpumppuhärpäkkeen kanssa. Oon antanut ainetta joko liikaa tai liian vähän. Jospa se nyt ois käynnistystekniikka hanskassa. Muuten tuo tuntuu uuden Zetorin kanssa pelaavan hyvin - ainakin toistaiseksi.

jaan

Aina kannattaa koputella puuta :laugh:
Viime kesänä muutaman kerran itsellä unohtui tuo kiihytinpumppuhärpäkkeen. Autossa oli virta päällä sammuksissa ja juttelin jollekin jotain. Samalla kaasusormi ei pysynyt paikoillaan kunnes muistin.. :evil:

Habaku

Mikako1!! Miten tota, iskari on ns. solmussa :cool:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

mikako1

Lainaus käyttäjältä: Habaku - 12.05.09 - klo: 12.00
Mikako1!! Miten tota, iskari on ns. solmussa :cool:

Täh? En minä ole huomannut mitään? :shock:

No joo :p Iskarin varsi oli päässyt pyörimään..ilmeisesti resonanssin ja pumppauksen yhteisvaikutuksesta..ja alapäästä oli linkki irti. Kierteet olivat ehyet ja nyt iskari on kasattu lukitteen kanssa joten jos vielä irtoaa niin se on ihme :roll:
FG Marder, FG/Heisstuning 4WD, FG Leopard Race,FG Baja4WD, FG Race Truck/ BMW, Axial AX10, M C D Rally Subaru

Habaku

Heh, useampi silmäpari näkee enemmän  :lol:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

fg

Omalle CY:n moottorille kävi huonosti lauantain testiajoissa.  :angry: Iigorin sanoma sihahdus kuului siis edelleen. Moottorin otin siis pois kun vedot loppui kesken ajon. Tutkin aikani että mikä ihme tätä vaivaa, ja kuvat kertovat kaiken. Tosin otin pientä väkivaltaa käyttäen tuon kannen kiinnitys renkulan kokonaan pois.
Oli siis revennyt kahden kannen pultin kohdalta kierteistä. Tämä jos mikä kertoo myös CY:n laadusta.  :shock:
Toivottavasti tämmöisiä tapauksia ei sattuisi vasta-alkajille, voisi muuten harrastus lopahtaa.
Itsellä ei ollut niin nuukaa tämän moottorin kohdalla ja vast edes luotan ainoastaa laatuun eli zenoahiin. :grin:

Iigor

Kiesus :shock: :shock: :shock:




Iigor

Juu ei ole ainakaan itellä vielä Zenoahista negatiivista sanottavaa. G270RC koneelle kannattaa tosin tehdä se kolmannen laakerin poisto, jos kyseisen koneen hankkii.

Duster1

Iigor.

Tuntuuko tuossa Zenossa olevan enemmän potkua kuin siinä 29cc motissa. Oliko se sun CY 26cc > 29cc head kitillä?
Axial SCX 10 TR

rampa

Itselläni kävi toissa päivänä tällästä. Eli ajelin aikani sellaisella nurmikkoalueella josta sitä heinää pakkautu jäähdytysaukkoihi. Putsailin aukot pariin otteeseen, mutta ajattelin että tuskin se nyt hirveemmin haittaa ja oli jo muutenkin lopettelemassa. Heitin viimeisen rundin kaasupohjassa ja rundin lopussa käännöksessä ihmettelin, kun kaasutavallaan jäi päälle. No sitten auto slaidas hieman sivumpaan ja sellaisen suuren reunuskiven taakse pörräämään kytkimen otto kierroksilla. No ajattelin että nyt on servop*skana, mutta painaessani sammutusnappia ei kone sammunutkaan sitten hieman hätäännyin ja katkaisin tulpanjohdon ja auto edelleen käy ja kytkimestä tulee pientä hajua! No onneksi kuitenkin tajusin sammuttaa motin ryypyllä. Syynä tähän oli sylinterin tiiviste joka oli lievän ylikuumenemisen johdosta kärähtänyt ja moskaa oli joutunut palotilaan ja sen hehku piti koneen käynnissä (hehkusytytys)!

Onneksi auto ei karannut jalankulkijan tai ajoväylän puolelle. Laitoin viestiä DDM:lle ja näytin kuvat, niin nyt sieltä tulee kupaririiviste veloituksetta. Onneksi laakerit ja pytty selvisivät vammoitta, vaihdoin kuitenkin varmuudeksi männäntapinlaakerin.

HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Iigor

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 12.05.09 - klo: 13.49
Iigor.

Tuntuuko tuossa Zenossa olevan enemmän potkua kuin siinä 29cc motissa. Oliko se sun CY 26cc > 29cc head kitillä?

Ostin aikoinaan eriksen koko headkit 29cc -moottorin. Pitää antaa komentit tuosta potkusta sitten kun olen vaihatnut takaisin vakiovälitykset. Olen ajanut tolla Zenoahilla ainoastaan pykälää raskaammilla välityksillä. Varmaan loppuviikosta selviää, kun vaihdan normivälitykset takaisin. Ei tuo ainakaan DDM:n sivuputkella mikään laiska ole:)

Rc-rälläri

No huhhuhh. On siinä ollu varmaa ihmettelemistä ku vetäsee sytytys johdon irti ja kone käy vieläki  :shocked:
CEN GST 7.7 - FG Baja 2wd

mikako1

Moro rampa!
Heh heh heh.... Olis varmaan ollut näkemisen arvoiset ilmeet kun auto ei sammunut :grin: Minä olisin juossut kiljuen pakoon  :grin: Voit olla varma että tästä tapauksesta puhutaan pitkään bensapiireissä :wink:
Heh heh ...
FG Marder, FG/Heisstuning 4WD, FG Leopard Race,FG Baja4WD, FG Race Truck/ BMW, Axial AX10, M C D Rally Subaru

rampa

Melkee pitäs alkaa kehittelemään jonkinsortin digitaalista turvajärjestelmää joka toimisi omalla itsenäisellä akulla! Itse asiassa tuo moottorin korkea puristussuhde edesauttaa tuota jälkikäyntiä ja näin ollen pienkonenbensiinin korkeampi ron luku on hyödyksi. Nyt haluaisin itsekin tietää mikä on CY:n alkuperäinen sylinteritiivisteen paksuus, sillä en haluaisi pienentää puristussuhdetta?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Iigor


fg

Paperinen myös 0,50mm, mutta puristuu kiristettäessä 0,40mm. http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.1081/.f

rampa

Juu eipä tuo kymmenyksen vaikutus ole paha.

Mitäs jos hommaiskin nyt samalla vakio 28mm iskupituudelle tarkoitetun 29cc 36mm sylkän ja männän. Mitä äkkiseltään laskeskellen pitäs tulla yli 30cc tilavuus. Mutta tuleeko puristukset silloin liian isoksi vai mahtuuko mäntä ylipäätään liikkumaan eri iskupituuden johdosta?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

rampa

Lainaus käyttäjältä: Iigor - 12.05.09 - klo: 13.30
Juu ei ole ainakaan itellä vielä Zenoahista negatiivista sanottavaa. G270RC koneelle kannattaa tosin tehdä se kolmannen laakerin poisto, jos kyseisen koneen hankkii.

Mikä idea sillä kolmannen laakerin poistolla sitten on?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Iigor

Sen laakerin tilalle laitetaan stefa. Ongelma on siinä, jos annetaan laakerin olla paikoillaan, niin ajan myötä kytkinpöly, yms. pääsee menemään sen kolmannen laakerin läpi koneen sisälle, ja sen tietää mitä siitä seuraa....

Tätä asiaa on tutkittu offroad -käytössä rapakon takana enemmänkin, ja laakeri alkaa yleensä päästää tavaraa läpi 4-7 tankillisen jälkeen. Se poistettava laakeri on siis kytkin puolen uloin laakeri. Laakeri on "kuiva" laakeri, eli polttoaine ei voitele tuota laakeria. Operaation jälkeen alakerta vastaa laakeroinniltaa G260 koneenn alakertaa.

Iigor

Lainaus käyttäjältä: Iigor - 12.05.09 - klo: 14.17
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 12.05.09 - klo: 13.49
Iigor.

Tuntuuko tuossa Zenossa olevan enemmän potkua kuin siinä 29cc motissa. Oliko se sun CY 26cc > 29cc head kitillä?

Ostin aikoinaan eriksen koko headkit 29cc -moottorin. Pitää antaa komentit tuosta potkusta sitten kun olen vaihatnut takaisin vakiovälitykset. Olen ajanut tolla Zenoahilla ainoastaan pykälää raskaammilla välityksillä. Varmaan loppuviikosta selviää, kun vaihdan normivälitykset takaisin. Ei tuo ainakaan DDM:n sivuputkella mikään laiska ole:)

Annoin tuolle eilen sikaa hiekkamontulla oikein olan takaa, ja ei tuo ainakaan headkitti CY:tä laiskempi ole:)

Alf

Moi!
Olen hommaamassa ensimmäistä rc-autoani ja arvuuttelen tässä ostaakko RTR vai kit Hpi-baja. Vaatiiko tollasen kokoaminen mitä ? Onko toi muuten sopiva ekaksi autoksi ?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Iigor

Kokoaminen vaatii kärsivällisyyttä:) Jos minulta kysytään, niin takavetoisista paras mahdoolinen vaihtoehto. Ei tarvitse sen jälkeen enää haikailla muita merkkejä. Lähes rajattomat päivitysmahdollisuudet. Ajo-ominaisuudet huippuluokkaa. Kestää ajaa kesät talvet.

RTR:lläkin pääsee alkuun.

rampa

Jos olet hiemankin kasaillut koneita / laitteita ja tiedät tekniikasta vähäänkään, niin ehdottomasti kannattaa valita kit-versio! Siinä kasatessa oppii helposti ja paremmin tuntemaan laitteen. Noihin rtr-radioihin menee vain turhaa rahaa, kun jokatapauksessa kannattaa hankkia 2,4GHz radiot.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Sammy__80__

Lainaus käyttäjältä: Iigor - 13.05.09 - klo: 14.51
Kokoaminen vaatii kärsivällisyyttä:) Jos minulta kysytään, niin takavetoisista paras mahdoolinen vaihtoehto. Ei tarvitse sen jälkeen enää haikailla muita merkkejä. Lähes rajattomat päivitysmahdollisuudet. Ajo-ominaisuudet huippuluokkaa. Kestää ajaa kesät talvet.

RTR:lläkin pääsee alkuun.

Yhdyn iigoriin  :mrgreen:

Iigor

Apua :shock:  :)

Alf

Lainaus käyttäjältä: rampa - 13.05.09 - klo: 17.15
Jos olet hiemankin kasaillut koneita / laitteita ja tiedät tekniikasta vähäänkään, niin ehdottomasti kannattaa valita kit-versio! Siinä kasatessa oppii helposti ja paremmin tuntemaan laitteen. Noihin rtr-radioihin menee vain turhaa rahaa, kun jokatapauksessa kannattaa hankkia 2,4GHz radiot.

Joo, no mopon kanssa on tullu säädettyä.. Enköhän mä ton kasaan saa sit laitettua. Jos en saa ni sit se on tuolla myydään osiossa halvalla ;)

Habaku

Juu, ohjekirja on kyllä ihan hyvin tehty, et sen puoleenkin hyvä. 6mm poranterä kannattaa olla, tukivarsien herkäksi saamiseen ja hiomapaperia saattaa jossakin kohtaa tarvita, jos kitin ostaa. Vauhtipyöräntuuletus aukot kannattaa tilkitä jollakin pienireikäsellä tavaralla, sääskiverkko tai teräsverkko. Ja diffiin heti kättelyssä jäykempää tavaraa, itelle laitoin nyt tälle keväälle 30 000 ja on paljon parempi nyt. Pysyy auto jo suorassakin kohtuudella  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2