Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Bensa-autot

Aloittaja pfohr, 01.01.06 - klo: 11.38

Blaze

Minkäslainen auto tuo carson bigfoot on? Taitaa carson merkkinä olla kummiskin aika kuuluisa.

kimantero

onkos kellään vielä kokemusta tästä.  :smiley:
http://www.davesmotors.com/af280x_2

Lehtibakka

Varmaankin ihan toimiva ratkaisu, jos vaan pitää huolen suodattimen puhtaudesta. Koneen lämmöt nousee varmasti likaisella suodattimella.

Mun mielestä parempi ja toimivampi ratkaisu on outwearssi vetokäynnistimelle ja lohkoon liimaten tiheää metalliverkkoa.

taistot

Millä olette korjanneet muovi osia bensa-autoista?

Team Chasen häkki meni rikki ja mikä olis paras liima tähän hommaan? Vai täytyykö ostaa uusi.

moska

Puhdas juotoskolvi ja vastaavaa muovia lisäaineeksi. Ainakin bajan ylätukivarsi pysyi kasassa niin kauan että sai rpmmää tilalle.
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

BeAsT

Lainaus käyttäjältä: moska - 18.01.13 - klo: 18.57
Puhdas juotoskolvi ja vastaavaa muovia lisäaineeksi. Ainakin bajan ylätukivarsi pysyi kasassa niin kauan että sai rpmmää tilalle.
tc häkkiin voit odtaa pelkästään kyseisen hajalle menneen osan eikä tarvii ostaa kokonaan uutta   :azn:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

moska

Lainaus käyttäjältä: BeAsT
/quote] tc häkkiin voit odtaa pelkästään kyseisen hajalle menneen osan eikä tarvii ostaa kokonaan uutta   :azn:

Jos sattuu olemaan kolvi puhtaalla kärjellä, niin onnistuu monesti korjaus ja saa jatkaa leikkimistä ja odotella uutta osaa tilalle ;)
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

Majuri

Muovista väkersin itelle ja Tuukalle tuollaiset kaasarin jäätymisenesto suojat.
Sylinterin suojasta kaasarin ympäriltä n sentti pois et saa paremman tuuletuksen kaasariin päin, puhaltaa aika mukavasti ilmaa kaasarille.Parilla popparilla kiinni niin saa helpolla kesäks pois, reiät säätöruuveille ja pumpulle päälle.
Molemmilla ajettu n -10 asteen pakkasilla , eikä kummassakaan minkäännäköstä jäätämistä .
Ennen näitä tötteröitä jääti kaasarit muutaman asteen pakkasilla.
Ainakin meillä toimineet, miksei muillakin
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

clute

Tänään ilmeni joku ihme vika tossa omasssa Kiina bajassa. Muutaman kerran kone kiersityhjää eikä auto liikkunut mihinkään. Saattaako kytkin jäätyä, kun auto oli lumessa ja pakkasta 5-6 astetta???  :shocked:

Lerppu86

Ei mitenkään pois suljettua joten voi hyvinkin pitää paikkansa.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

BeAsT

Lainaus käyttäjältä: clute - 26.01.13 - klo: 16.04
Tänään ilmeni joku ihme vika tossa omasssa Kiina bajassa. Muutaman kerran kone kiersityhjää eikä auto liikkunut mihinkään. Saattaako kytkin jäätyä, kun auto oli lumessa ja pakkasta 5-6 astetta???  :shocked:
ei se kytkin voi jäätyä.
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Majuri

Kytkinkenkien kiinnityspala kampuran päästä mahollisesti löystynyt.
Kerran tehny sen itelle
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

juhamatti

Voihan siellä olli pinioni irti, spurri tai vaihdelaatikko rikki :undecided:

BadLuck13

Pieni propleema ollu nyt talvella kaasarin ja koneen kanssa. Tulppa on imupuolelta musta ja pakoaukon puolelta valkoinen?? Koneena on OBRFullMod29,5 ja putkena dominaattori(muut ei mahdu korin alle). Vrc putkilla ei tuollaista ongelmaa ollut. Yrittänyt säätää neulaa todella rikkaalle ja siltä kone silloin kuulostaakin mutta tulppa vain on tuon värinen. Kone kyllä reagoi neulan säätöihin, ja tyhjäkäyntikin ihan tasaista.. Bensa 4t pienkone ja öljy 25:1 motul karting.. Aluksi oli WT-668 kaasari jonka vaihdoin wt-990, tiivisteet vaihtanut jne. Voiko tuo Dominaattori putki tehdä tuon? Ei sovi ton koneen kanssa yhteen? Vai voisiko olla vuoto stefoissa koska muut tiivisteet tarkistettu jne?!.

juhamatti

Itellä oli ton esp kitin kans samanlaista juttua kun käytin dominatorin putkea.
Ongelma hävisi kun kairasin pakosarjan aukkoa isommaksi, niin että se oli tiivisteineen samankokokoinen
kuin mitä oli pytyn ulostulo.
Tuo ongelma voisi ehkä johtua siitä että pakokaasut jotka palautuu putkelta pytylle on liian tiiviit, johtuen siitä että pakoaukkoa ei ole kairattu samaan mittaan sylinterin pakoaukon kanssa.
Eli se vastapaine olisi piikkimäinen..
Tämä siis minun teoria :roll:
Mutta omasta koneesta nuo loppui kun sitä pakosarjaa suurensin.

ana100

Moro ! mulla ois tossa tallissi tollanen Hpi baja 5t vakio. Mun ongelma on että se ei lähe enään käyntiin. tulppa o vaihdettu mutta mitään muuta ei ole tehty. Viimeksi ole ajanut hnagessamutta sen jälkeen on tuotu sisälle kuivumaan eikä sen jälkeen oo ajettu misä vika ??
E-Savage, E-firestorm, Baja 5t, TLR 2.0 sc

Lehtibakka

Tulppa irti ja katso onko konetta tullut ryypytettyä liikaa. Jos on niin auto ympäri ja muutamia nykäsyjä jotta ylimääräinen bensa pääsee tulpanreiästä ulos. Jos ei auttanut siirry seuraavaan vaiheeseen.

Kokeile tulpan kipinä, onko sitä? Sen jälkeen kaasari perussäädöille ja testausta. Jos ei lähde niin yleisin vika onkin sitten imuvuodot, eli kaasari irti ja tiivisteiden tarkastus.

Jos muuta vikaa ei löydy, niin sen jälkeen konetta purkuun ja yleisin vika onkin siinä tapauksessa männän rengas tahi pytty moro.

moska

Ja jos tulppa on märkä, niin kuumentamalla kuivaksi tai vaihtaa toisen tulpan tilalle.
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

ana100

sori mut ei oo toiminu koitettu on  :smiley:
E-Savage, E-firestorm, Baja 5t, TLR 2.0 sc

moska

Nyithän ilman tulppaa seljällään kaasu auki ennenkuin laitoit uuden kuivan paikoilleen. Tuleehan kipinä? Kasteleeko, jos ei niin ei saa pensaa!
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

juhamatti

Semmonenkin ongelma voi olla jotta, kun olet hangella/lumella ajanut, on ilmansuodatin kastunut ja imassut sieltä sit sulaessaan vettä kaasariin.
Ilmansuodatin pois ja kuivata se kunnolla, ja kaasari irti ja pura varovasti ja kato onko kosteutta kalvoilla.

Ja toki noi kipinät ja tulpanvaihdot toki kannattaa kokeilla vielä ekana.

Jos ilmansuodatinkin kostuu lumesta,taikka se on liian hyvin ilmansuodatin öljyllä voideltu, ei kaasutin työnnäkkään enää bensaa moottoriin vaan se virtaus muuttuu toiseen suuntaan..
Kone on ns tukossa/tukehtuu.

Jos sulla ei ole outerwearsin suojaa ilmansuodattimella, niin suosittelen sellaisen homaamaan.

Fleku

Omakohtaista kokemusta hieman vastaavasta,en tiedä onko tässä samaa,mutta kun lennätti kunnolla lumella ja lunta joka paikassa,laitoin sen sitten kuivumaan vain talliin.No seuraavalla kerrallapa ei sitten lähdetty käyntiin,ei sitten millään.Otin kaasarin irti ja kunnon putsaus ja uudet tiivisteet,uutta putsaria kehiin ja samantien käyntiin.Ilmeisesti kosteus mennyt kaasariin tai koneeseen eikä sen takia käyntiin.Se kannattaa ottaa putsari irti kun laittaa kuivumaan,muuten kosteus pysyy siellä eikä pääse kuivumaan.Ehkä tässäkin tapauksessa on kaasari otettava irti. . .
Baja 5sc

Fleku

Juhamatti olikin sekunnin nopeampi ;)
Baja 5sc

juhamatti

Tai sit luit mun ajatukset, tai toisin päin :grin:

meize79


Jostain luin, aihetta en muista... kuiteskin että oli ollut käynti/käynnistys ongelmia vastaavanlaisessa tapauksessa ja syyksi oli löytynyt huikea alipaine bensatankissa... korkki irti ja taas oli pelannu... siitä en tiedä onko sama vika, tulipaha mainittua.

ana100

Lainaus käyttäjältä: meize79 - 02.02.13 - klo: 14.18

Jostain luin, aihetta en muista... kuiteskin että oli ollut käynti/käynnistys ongelmia vastaavanlaisessa tapauksessa ja syyksi oli löytynyt huikea alipaine bensatankissa... korkki irti ja taas oli pelannu... siitä en tiedä onko sama vika, tulipaha mainittua.
juu kiitos tiedosta pitää kokeilla
E-Savage, E-firestorm, Baja 5t, TLR 2.0 sc

juhamatti

Seuraaviin projekteihin jne täältä saa todella edullisesti erittäin hyviä tarroja.
Valinnanvaraa on..
http://www.dmb.uk.com/

Hada

harkinnassa ois ostaa joku tuollainen bajan kopio 26cc koneella
niin millä öljy prosentilla kuuluu ajaa? onko sama mitä 2-T öljyä
käyttää? löytyy meinaa tallista elf htx976 sopii varmaan?

sitten vielä mistäs suomesta saa tulppia ja mikä noihin sopii/kuuluu?

Lehtibakka

Katseles vastauksia vaikka muista topikeista. Yleensä hyvälaatuinen 2-t öljy ja seossuhde 4%, virikoneissa saa olla tapauskohtaisesti enemmänkin.

Tulpat olen ostanut samasta paikasta kuin moottorisahan varaosatkin. Oiskohan tulppa ollut CRM7H ainakin kesällä ja tais olla talven kylmillä 6H. Jos joku automerkki / malli kiinnostaa niin selaile sen auton topikki läpi niin saat paremman käsityksen autosta ennen ostopäätöstä.

Hada

ketä sieluton näitä jaksaa lukea läpi ja ettiä vastaksia, 70% ihan turhaa kirjoitusta