Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Bensa-autot

Aloittaja pfohr, 01.01.06 - klo: 11.38

JariV

Pytyn alapinnan reunan ulkohalkaisija kannattaa ilmoittaa. Niitä on erikokoisia. Lohkoja samoin.
Just joo.

Nieminen

Eli 30.5cc setille tulisi. 260 zenoah varmaan kävisi tai siitä ylöspäin oleva Cy.
Mutta ovatko nuo Cy lohkot niin surkeita että ei kestä läheskään niin hyvin kuin zenoah? :shocked:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Lehtibakka

CY:n lohko kestää aivan yhtä kauan kuin Zenoah. Pyttyjen kromauksessa ollut joskus muinoin puutteita, mutta ainakin minun cy pytyt ovat kestäneet käyttöä todella hyvin.

Zeerios

#3423
Kävin kaasuttelee piikkisiolta neitsyyden. Kyl on pitoa prkl! Pitää kyl etukumeihinki pistää ruuvit, ettei tarvi hissutella kääntymisen kans ku ei o pitoo eturenkailla. Ei pystyny sudittaakkaa ympäri ku puski vaa eteen päi ku paino kaasua :D
Pistin tommoset nippuside systeemit ettei mee iha pitsaleikkureiks ku tykittää täysii. Hyvin näyttää toimivan, ja kesti ainaki ton puoltankillista päristelyä.
ups. piti mennä toiseen ketjuun, mut samapa tuo.
HPI Baja 5B 2.0

Nieminen

Paljonko muuten tuollaisen 20k kiertävän zenoahin jännite on sammutus napin välissä?
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Nieminen

Tulipa väsättyä Killswitch itse kun miljoona laatikosta osat löytyi.
Eli rele mallia "vaihtava 8 napainen mikro malli" coilin ohjaus jännite 6v/120mA ja kytkentä puoli 220v/10A.
Suoja diodit laitoin ohjaus puolelle kaiken varaksi. Relettä ohjaa Turnigy valojen ohjaus purkki, eli valot sammuttamalla kytkeytyy releen toiset nastat kiinni joihin tulevat sammuttimen johdot, kun taas valot kytkemällä päälle releen toiset nastat yhdistyvät ja sammuttimen johtojen väliset nastat avautuvat.
Auto sammuu heti jos akun jännite häviää, ohjaimen signaali katkeaa vastariin tai 3-kanavasta kytkemällä.

Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Nieminen

Elikkä jos jollain olisi Beetlen koppa myydä ja Bajan tai fg:n rengas setti (Piikit tai ilman). Niin laittaa yv:tä!!
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Nieminen

nopeaa toimintaa RC car onlinella! eilen tuli tehtyä tilaus niin tänään 9 aikaan aamulla oli paketti Vantaalla. Tilasin beetlen kopan, aluiskarit, renkaat yms. pientä.
Vielä kun hennoisi tuohon nelikko FG:hen tilata täysalumiini setin (480e), tai sitten tilaisi uuden bajan?
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

JariV

Nieminen,

jos oot uusi harrastaja niin varo ainakin vähän alussa ettet osta liikaa autoja. Se vaan usein tuppaa menemään niin, että kun nää vehkeet vaatii kuitenkin huoltoa niin sitten kun niitä on monta niin se kaikki vapaa-aika menee siihen ruuvaamiseen ja parantelemiseen. Siinä innostus hiipuu nopeesti. Sori vaan tällänen "faijailu".
Just joo.

Lehtibakka

JariV puhuu asiaa. Mullakin pahimmillaan ollut 3 bensa-autoa ja 6 sähkökikotinta kierrossa ja voin tunnustaa että ainakaan perheellisen aika ei riitä kaikkien ylläpitoon.

Mutta kyllä 2 bensa-autoa vielä on ihan kohtuullinen harrastemäärä.

JariV

Mulla on 4 ja siinä on yksi jo kai vähän liikaa. Se neljäs lähinnä odottelee erästä juttua. Joten kyllä sekin sieltä tulee käyttöön.

Mm. nyt oon tässä huoltanut ja parannellut noi 3 käytössä olevaa autoa ja kyllä se melkein on tarkottanut että viimeisen kuukauden ajan vapaa-ajat on kulunut niissä. Eniten aikaa on kuitenkin mennyt ton uuden moottorin rakentamisessa ja testaamisessa.
Just joo.

Nieminen

#3431
Jep! onhan tuossa yhdessäkin jo ihan tarpeeksi harrastusta!  :laugh:
Emäntä saisi slaakin kun toinen bensa mörrikkä tulisi!  :grin: Huokas jo helpotuksesta kun vanhoista nitro vehkeistä pääsi eroon.

Välityksiä pitäisi pidemmäksi saada, onko tuohon FG:n nelikko monsteriin saatavissa muita kuin 2 lovinen laatikko?

Piikki renkaat tuli tänään väsättyä. Kyllä oli mukavaa päästellä laskettelu rinteessä.
Eli ruuveina 4,2x13mm "itse porautuva peltiruuvi"


Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Nieminen

Mitä mieltä olette? Kannattaisiko kaikki tukivarret muuttaa alumiiniin? Onko kestolla eroa muovisiin?
No muovisia tukivarsia koko kierroksen kaikkineen ruuvineen ja nivelineen saisi 150e varalle.
Alusarjan saisi 470e.  :huh:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

JariV

Ei kannata. Rikkoontuva kohta vain siirtyy kalliimpaan ja monimutkaisempaan paikkaan. Muoviset tukivarret ei ole huono asia. Säästä rahasi oleellisimpiin kohteisiin.
Just joo.

Nieminen

Elikkä Baja hakusessa.
Yksi teki oharit 5sc mallin suhteen...  :angry:
Ovatko nuo Rovanin tai KM bajat mistään kotoisin voiko verrata mitenkään aitoon laadultaan?
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

calicha92

#3435
Lainaus käyttäjältä: JariV - 20.12.13 - klo: 17.49
Ei kannata. Rikkoontuva kohta vain siirtyy kalliimpaan ja monimutkaisempaan paikkaan. Muoviset tukivarret ei ole huono asia. Säästä rahasi oleellisimpiin kohteisiin.
mitkäs kohdat olis bajassa ne "tärkeät" päivittää esim aluosilla?
HPI Baja 5b SS 30,5cc, DEX410V3
Align Trex-450L, 600N, Goblin 380, 570, DX8

JariV

Rovanit ja KM Bajat on ihan ookoo pelejä. Ehkä isoin ero verrattuna HPIhin on muovilaatu joka on kovempaa ja rikkoontuu pakkasessa helpommin. Vanteet tuntuvat tosin rikkoontuvan myös lämpimässä huomattavasti helpommin myös. Mulla ei noita ole, mutta oon ymmärtänyt että kaikki osat on yhteensopivia. Kai jotain pientä trimmaamista joutuu joskus tekemään.

Mä oon kai vähän huono sanomaan mitä päivityksiä "kannattaa" tehdä. Se kuitenkin riippuu eniten siitä missä ja miten ajaa. Itse panostaisin näihin:

-useampi kierros hyviä renkaita
-DarkSoul axle extenderit eteen ja taakse
-tehoputki
-kunnon gigaset radiot
-kaukosammutin

Ja josko noi ei vielä riitä niin etujarrusatsi.

Noilla pääsee alkuun ja touhun pitäs olla hauskaa eikä kaikki rahat mene vielä. Sitten kun nälkä alkaa kasvamaan syödessä niin tehokkaampi moottori.
Just joo.

calicha92

no tossa olikin ihan hyvää tarinaa näin alkuun. muuten nuo kaikki löytyykin patsi jarrut eteen.
Killer Bee vielä kylläkin matkalla. eli muovi osien tilalle ei välttämättä tarvi heti alkaa alusia ettimään, vaan
katotaan mitä hajoo.
HPI Baja 5b SS 30,5cc, DEX410V3
Align Trex-450L, 600N, Goblin 380, 570, DX8

ylikar-h

Lainaus käyttäjältä: Lehtibakka - 18.12.13 - klo: 15.15
JariV puhuu asiaa. Mullakin pahimmillaan ollut 3 bensa-autoa ja 6 sähkökikotinta kierrossa ja voin tunnustaa että ainakaan perheellisen aika ei riitä kaikkien ylläpitoon.

Mutta kyllä 2 bensa-autoa vielä on ihan kohtuullinen harrastemäärä.
Minulla 4 bensa-autoa ja 15 sähköautoa 1/16- 1/5...ja kun mielenkiinto yhteen loppuu..laittaa sen seisontaan hetkeksi ..ja jatkaa toisen rakentelua..silloin mielenkiintoa riittää,  kun ei takerru yhteen...kahteen autoon ja jos ne vielä eroaa toisistaan...eli bensa / sähkö..crawler / rata jne..

Lerppu86

Lainaus käyttäjältä: calicha92 - 27.12.13 - klo: 21.13
no tossa olikin ihan hyvää tarinaa näin alkuun. muuten nuo kaikki löytyykin patsi jarrut eteen.
Killer Bee vielä kylläkin matkalla. eli muovi osien tilalle ei välttämättä tarvi heti alkaa alusia ettimään, vaan
katotaan mitä hajoo.

Juu näinhän se menee. Päivittelet sitten myöhemmin kun joku paikka pettää. Alumiini osissa on se huono puoli että heikko lenkki vain siirtyy muualle. Itsellä on paljon alumiinia autossa, mutta toistaiseksi suurempia remontteja ei niiden takia ole tarvinnut tehdä.

Alumiinin myötä auto myös painaa enemmän joten jos vauhtia meinaa pitää yllä niin tehojakin on nostettava samassa suhteessa.

JariV tuossa antoikin jo muutaman ehdotuksen. Killerillä ja teharilla pääsee jo hyvin alkuun. Iskari suojat ja koneen suojat antavat vähän lisää elin ikää. Akunkin voi vaihtaa vaikka lipoon niin saa hiukan lisää nopeutta ja voimaa ohjaukseen. Kun sähköt on kunnossaniin mitään beckiä ei tarvitse väliin. Minusta lipon idea kärsii jos jännitettä joudutaan alentelemaan.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

calicha92

näin teehdään:) rpm:n tukivarsia löytyy varalla joten jos hajoaa niin siirryn niihin. iskarin suojat on olemassa ja odottaa asennusta. vastarin akkuna löytyy tuo ddm:n perus nimh, mutta oiskos teillä heittää linkkiä esim vastaavan
kokoiseen lipoon mikä menee tuohon koteloon. tai mitä yleensä käytätte? löytyiskö hobbykingiltä?
HPI Baja 5b SS 30,5cc, DEX410V3
Align Trex-450L, 600N, Goblin 380, 570, DX8

Lerppu86

En osaa sanoa löytyykö baja miehistä kuinka paljon lipo käyttäjiä. Itse ostin tuon KillerRC:n 6000mah patukan. Se kaipaa hieman modaamista että sopii radio laatikkoon.

Killerillä on myös ns humppi mallinen lipo akku joka sopii akulle varattuun syvennykseen.

http://www.davesmotors.com/bt296_2.html
http://www.davesmotors.com/s.nl/it.A/id.9768/.f


Harrastekunkulta saattais löytyä sopiva akku ja siellä eivät akutkaan maksa juuri mitään. Ne taitaapi kuitenkin olla hintaansa nähden hyviä akkuja.

Tuo isompi 6000 akku on kooltaan 100*45*24mm joten osaat katsella löytyykö kunkun valikoimasta sopivaa.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

kesseli

Moi tietääkö kukaan mistä sais haettua vasemman käden kierrepakkaa, pitäis tehdä nuudeliin
uudet etu ylätukivarren säätöpinnapultit<- vaikeesti sanottu  :smiley:.

Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Majuri

Etrassa pitäisi olla , tai voipi olla IKH:llakin.
Eikä varmaan kovin kallis ole kun et tarvii kun yhen pakan
Ja löytyyhän eri merkeistä eripituisia pinnapultteja tuohon tarkoitukseen
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Riku.F

Seppo Kivilinnalta olen hakenut. Kantsii soittaa ennen kun menee paikan päälle.
http://www.kivilinna.com/
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

kesseli

Lainaus käyttäjältä: Riku.F - 28.12.13 - klo: 20.20
Seppo Kivilinnalta olen hakenut. Kantsii soittaa ennen kun menee paikan päälle.
http://www.kivilinna.com/

Isot kiitokset

Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Mäkistation

Pitäisi Marderiin uusia vetarit ja nyt kysymys kuuluukin, oisko ne perinteiset vetarit ja kupit järkevämpi vaihtaa tällaisiin kuulamallisiin?
http://rc-car-online.de/shop/en/products/gpm_9472-gpm-9472-ball-drive-conversion-kit-for-fg-marder-baja-beetle-monster-stadium-formula-1-and-truck-cars.html
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Nieminen

Lainaus käyttäjältä: Mäkistation - 28.12.13 - klo: 22.27
Pitäisi Marderiin uusia vetarit ja nyt kysymys kuuluukin, oisko ne perinteiset vetarit ja kupit järkevämpi vaihtaa tällaisiin kuulamallisiin?
http://rc-car-online.de/shop/en/products/gpm_9472-gpm-9472-ball-drive-conversion-kit-for-fg-marder-baja-beetle-monster-stadium-formula-1-and-truck-cars.html

Vähemmän tuollainen kuulamainen rakenne "takertelee" joustossa ja eipä sen jälkeen ole ongelmia vetarin "tapin" kanssa.
Näissä FG:ssä muutenkin on v-mäinen säätää takapää että vetari ei pohjaa joustossa tai jää liian löysäksi.  :undecided:
Losi 5IVE, Losi DBXL, Baja 5T.

Micco

Taas kun ehdin/pääsin käsiksi noihin rallicross projekteihin, niin on tullut pohdittua josko niihin laittaisi lipot akuiksi et sais servoihin kunnolla jerkkua.
Toiseen autoon tulee ohjaukseen kaksi tällaista servoa. http://www.modelsport.co.uk/hitec-hs805-mega-quarter-scale-servo-metal-geared/rc-car-products/33929
ja kaasulle sekä jarrulle kaksi tällaista servoa. http://www.modelsport.co.uk/power-hd-metal-geared-high-torque-servo/rc-car-products/35546  nämä ovat myös 6Volttisia

Eli kaikki servot on 6Volttisia, joten tarvitsivat becin väliin kun laittaa 2S lipon esim. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__8578__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_2S1P_20C.html
Riittääkö beciksi noista yksi tuollainen pienempi vai pitääkö olla se isompi tai kaksi pienempää? http://www.castlecreations.com/products/ccbec.html

Kuinka paljon servot yleisesti haukkaa ampeereita kun joutuvat tekemään töitä? Isommat tietty enempi kuin pienemmät, muuta tietoa itellä ei ole

Toinen vaihtoento
Olisiko fiksumpaa laittaa life akku ilman becciä http://hobbyking.com/hobbyking/store/__23826__Turnigy_nano_tech_3000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Receiver_Pack_.html sen voltit on 6.6V, miten on kestääkö yleisesti servot pientä yli jännitettä vai nouseeko toimintasavut samantien.

Josko näihin sais jonkun selvyyden, niin vois taas laittaa tilauksia vetämään, et pääsis joskus mahdollisesti ajamaankin.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Lerppu86

#3449
Suurin osa laadukkaista 6V servoista kestää ja toimii suoraan ongelmitta 2S lipon perässä. High voltage 7,4V servot ovat tietysti ja luonnollisesti monelle varmempi valinta.

Itse en näe mitään järkeä ostaa lipoja antamaan virtaa, kun se hyöty ja ilo häviää niistä samantien kun jännite alennetaan Becillä jokatapauksessa 6 volttiin. Täydessä NiMh humpissakin on hetkellisesti yli 8 volttia.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...