Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Voiko sähkö autolla ajaa talvella ulkona?

Aloittaja jippii, 18.12.02 - klo: 18.16

Penguin

Noparin voi talvella laittaa vesitiiviiseen laatikkoon ja kylmä ilma pitää huolen riittävästä jäähdytyksestä. Jos on jo valmiiksi vesitiivis niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Futaba - 18.10.09 - klo: 23.41
Tai sähkömoottorihan ei oikeastaan vedestä välitä (ainakaan harjallinen)

Taitaa harjaton kestää vielä vähän paremmin vettä ja likaa, useimmat kun on aika tiiviitä rakenteeltaan.

talvella kuvittelis suurimman ongelman olevan tuon lumen pakkautuminen autoo ja painon nousun sen takia.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

SLap

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 19.10.09 - klo: 07.09
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 18.10.09 - klo: 23.41
Tai sähkömoottorihan ei oikeastaan vedestä välitä (ainakaan harjallinen)

Taitaa harjaton kestää vielä vähän paremmin vettä ja likaa, useimmat kun on aika tiiviitä rakenteeltaan.

talvella kuvittelis suurimman ongelman olevan tuon lumen pakkautuminen autoo ja painon nousun sen takia.

Sensoriton harjaton ehkä kestää, mutta sensorillinen on entinen, kun pääsee vähänkään lunta sensoriyksikköön. -Sami
Jeps

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 19.10.09 - klo: 07.47
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 19.10.09 - klo: 07.09
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 18.10.09 - klo: 23.41
Tai sähkömoottorihan ei oikeastaan vedestä välitä (ainakaan harjallinen)

Taitaa harjaton kestää vielä vähän paremmin vettä ja likaa, useimmat kun on aika tiiviitä rakenteeltaan.

talvella kuvittelis suurimman ongelman olevan tuon lumen pakkautuminen autoo ja painon nousun sen takia.

Sensoriton harjaton ehkä kestää, mutta sensorillinen on entinen, kun pääsee vähänkään lunta sensoriyksikköön. -Sami

Mikäs sen sensorin sieltä tappaa?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Janne A

Jos ajaa ulkona, niin kannattaa päällystää sensorinliitin ja vastarin aukot sinitarralla, jos ei ole jo jotenkin suojattuna.

Datajätkä

Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 19.10.09 - klo: 07.47
Sensoriton harjaton ehkä kestää, mutta sensorillinen on entinen, kun pääsee vähänkään lunta sensoriyksikköön. -Sami


Höpöhöpö, sensorivehkeillä ajettiin rossia koko viime talvi ja takuulla uivat sielä ripulissa ihan nokko. Nopari on se kriittinen kohta autossa, no tietty ne laakeritki lahoaa ajan saatossa kun iskee pikku ruosteet pintaan.

Tuosta voit alkaa katteleen, mimmosessa soosissa noilla ajellaan. Mulla ainakin kulkee yhä sama vastari, moottori ja nopari ihan samallai ko ennenki.

http://rc10.fi/index.php?topic=30506.780


Duster1

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 19.10.09 - klo: 07.09
Lainaus käyttäjältä: Futaba - 18.10.09 - klo: 23.41
Tai sähkömoottorihan ei oikeastaan vedestä välitä (ainakaan harjallinen)

Taitaa harjaton kestää vielä vähän paremmin vettä ja likaa, useimmat kun on aika tiiviitä rakenteeltaan.

talvella kuvittelis suurimman ongelman olevan tuon lumen pakkautuminen autoo ja painon nousun sen takia.

No kyllä harjallinen vettä kestää, kun niitä sisäänajetaankin vesilasissa ja niin olen itsekin monesti tehnyt.
Hiilikoneeseen kyllä pääsee hiekka/muu sonta helposti sisään, jos ei ole suojattu.

Harjattomassa kun vain tiivistää johtojen läpiviennin ja laakerin niin kestää lumen ihan hyvin. Joissain harjattomissa on kyllä sit noita aukkojakin eli ne pitää suojata.

Ilmapalloja olen käyttänyt noparin, vastarin ja koneenkin päällä. Myös Lipo akuista ainakin tasausliittimen olen myös suojannut elmukelmulla.
Servot kestää ihan lakkaamalla saumakohdat + O-rengas varteen ja jos vielä suojattu servo niin sitä paremmin. Itse olen lakannut kaikki servoni riippumatta missä ajan.
Axial SCX 10 TR

nnikkem

Missä nämä aukot ovat sitten Mamba Maxissa? Ovat niin kovasti mottia suojaillu?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

cjakyto

Johtojen läpiviennin kohdassa. iso aukko.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

timeless-93

Ite käytän vastarissa minigrippipussia, nippusiteellä kiinni. Itellä ainaki pitäny hyvin vettä, mutta en suosittele nopariin kun se pussi ei kestä paljoa lämpöä niin itellä ainaki suli se pussi siihen nopariin kiinnni :grin:. Ja sitten siihen jää sellasia reikiä joihin menee lumi/vesi helposti ja sitten voi käydä huonosti :cry:. Esim. ilmapallo on hyvä noparin suojaksi. Servossa ja moottorissa en käytä mitään suojausta, ei ainakaan vielä oo mitään ollut :azn:.

koivistonkylä

Jos minigrippipussi sulaa niin mitenkäs sit muka ilmapallo kestää?
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

cjakyto

Taitaa käydä liian kuumana jos minigrip-pussi sulaa..
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Vatanen

ei kyllä viime talvena sulanut ainakaan vakio spede harjattomassa setissä tommone minigrip-pussukka
Vatasen jalat ja omat kädet

joska





mulla on nopari ja vastari tuolla boxissa piilossa ja muut tossa niinkun kuvassa näkyy
ja on tullut kunnollla uitettua autoa ja kaikki sähköt toimii vielä ihan hyvin.
tamiya TT01 rockstar subaru imbreza
spektrum dx3.0

timeless-93

Lainaus käyttäjältä: koivistonkylä - 20.10.09 - klo: 06.05
Jos minigrippipussi sulaa niin mitenkäs sit muka ilmapallo kestää?

Lainaus käyttäjältä: cjakyto - 20.10.09 - klo: 08.36
Taitaa käydä liian kuumana jos minigrip-pussi sulaa..
Eikö teillä muka lämpene se jäähytyssiili yhtään? Vai johtuuko se siitä että tuo robbe20 ei kestä 550 sarjan mottia, kun jossain paikassa luki että 540 sais olla         isoin?                                                                                        Ja ilmapallo ei siksi sula niin helposti kun se on sellasta kumia vai mitä nyt onkaan :mrgreen:

juhaj

onko sitä sähkösuojaus lakkaa johnaki rc-liikkeis vai saähkö liikkeis vai missä
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

Funk

Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

cjakyto

Lainaus käyttäjältä: timeless-93 - 20.10.09 - klo: 17.58
Lainaus käyttäjältä: koivistonkylä - 20.10.09 - klo: 06.05
Jos minigrippipussi sulaa niin mitenkäs sit muka ilmapallo kestää?

Lainaus käyttäjältä: cjakyto - 20.10.09 - klo: 08.36
Taitaa käydä liian kuumana jos minigrip-pussi sulaa..
Eikö teillä muka lämpene se jäähytyssiili yhtään? Vai johtuuko se siitä että tuo robbe20 ei kestä 550 sarjan mottia, kun jossain paikassa luki että 540 sais olla         isoin?                                                                                        Ja ilmapallo ei siksi sula niin helposti kun se on sellasta kumia vai mitä nyt onkaan :mrgreen:

No jos kädenlämpöinen on kuuma niin sit. Sun nopari on kyllä liian suuren kuorman alla jos se niin kovasti lämpiää.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Vilperix

Jos ajelee talvella lipoilla, niin pitääkö nämä lipot suojata, jos ovat esillä kuten stampedessa?

Hyrsleri

Käsittääkseni lipot eivät siedä/pidä pakkasesta. Näin ainakin muistan lukeneeni.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Breweri

Pikkupakkasilla säilyttelen lipoja povitaskussa ja/tai lämpimässä 1:1 autossa. Pistän kiinni RC-autoon ja alan ajelemaan, akku pitää itse itsensä lämpimänä kun siitä otetaan virtaa. Tämä ei välttämättä toimi crawlingihommissa mutta ainakin normaalissa bashauksessa.
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

OV

#51
Tais olla tämä kuva jos jossain muuallakin, mutta ei se nopari vedeltä muuta suojaa tartte kuin hyvän lakkauksen. Eli ei tartte pistää purkkiin varsinkin jos setuppi on sitä luokkaa, että purki todennäköisesti aiheuttaisi ylikuumenemista vaikka talvella ajaisikin.



e: Kuvan auton putsaus muuten hoitui niin, että puskurista kiinni ja auto lammikkoon selälleen ja vispaamaan.

Lumen lisäpaino varmaan enemmän haittaa. Ainakin tuo hiekkamäärä autossa vaikutti aika reilusti. Äkkiseltään kuvittelis, että tulee rasitusta moottorille ja noparille sitä myöden kun painoa on liikaa. Törmäys massakin lisääntyy ja siihen mukaan pakkasen kovettamat muoviosat niin jäiset kikkareet voi tehdä hyvää jälkeä.

ToBy1

Kannattaa laittaa jotain lämmittävää materiaalia, esim. pakkaussuperlonia Lipon ympärille. Estää edes vähän akun kylmettymistä ja suojaa samalla.

4wdkanootti

Maxamps -lipomyyjä ilmoitti lipoakkujen merkittävästi pienentävän piikki-ulosantiaan jo alle +10C lämmöissä, eikä kommentoinut ollenkaan -10 tilannetta enää...
(panin sukat sille ku ittekki tahon)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

bluebeetle

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

masazi

Joku tais jossain vaiheessa sanoa, että hiilari ei oikein tykkää kylmästä? miten on?
VXL Stampede+slash

cjakyto

Oli joskus DIY keulintarauta jossa akselina hiilikuituakseli. Hyvin toimi kunnes pakkaset tuli. Naps vain ja saikin heittää koko ostoskärryn auton perästä pois. eli ei kai oikein sovellu talveen.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Eetu 94

Mistä sais elektroniikka lakkaa, ku tuli spedee hommattua harjaton setti eikä millää viittis lopettaa ajamista.
Stampede Castle Sidewinder 5700kV

SLap

NO TERVE ! Kannattasko lukea topiccia vähän ? Muutama viesti ylöspäin on mainittu mistä saa :

LainaaLainaus käyttäjältä: juhaj - 20.10.09 - klo: 19.06
onko sitä sähkösuojaus lakkaa johnaki rc-liikkeis vai saähkö liikkeis vai missä

Esimerkiksi tässä

http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=E0027E400&infosivukoodi=PRF202


-Sami

Jeps

Eetu 94

Stampede Castle Sidewinder 5700kV