Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hyvän akun kennot

Aloittaja pete||, 27.12.02 - klo: 11.35

pete||

Minkä verran kennojen jännitteet saisivat heitellä että akku olisi hyvä ?

Onko hyvä jos akun jännitteet kaikissa akuissa on 1.2.. vaiko meneekö niin tarkaksi että otetaan vielä useampia desimaaleja mukaan ?

Mittasin omien akkujeni jännitteet yleismittarilla ja akut olivat kaikki tyhjiä, mutta eivät tasauspurettuja, tässä hieman tuloksia:

(jännitteet ovat siinä järjestyksessä missä kennotkin)


2400mah 6kennoa, ostettu irtokennoina
| 1.185 | 1.180 | 1.180 | 1.178 | 1.190 | 1.192 |


2000mah 6kennoa, irtokennoina
| 1.210 | 1.223 | 1.235 | 1.217 | 1.206 | 1.223 |


2000mah 6kennoa, irtokennoina
| 1.181 | 1.185 | 1.206 | 1.206 | 1.197 | 1.201 |


2000 mah 6kennoa,  (matched)
| 1.239 | 1.215 | 1.210 | 1.236 | 1.216 | 1.237 |

ja 3v vanha 1500mah, toinen ensimmäisistä akuistani (toinen jo roskissa)
| 1.149 | 1.166 | 1.134 | 1.146 | 1.136 | 1.185 |  :lol:

...Jos akkun paremmat kennot ovat akun toisessa päässä ja toiseen päähän on tullut heikommat kennot niin kannattaisko niitä sijoitella erillain.

Esim jos kennojen jännitteet olisivat näin:  1.235  1.235 1.235--1.198 1.856 1.785

Niin kannattaiskiko kennoja sekoitella keskenään vaikka niin että jokatoinen kenno on hyvä ja jokatoinen vähän huonompi.

Ja kertokaa hieman omien akkujeni tilasta kannattaisko huolestua muistakin kun tosta 1500 mah akusta  :roll:

JesseT

Akkujen jännitteistä ei voi päätellä oikeastaan yhtään mitään. Varsinkaan tyhjänä ja kuormittamattomana. Sillä taas ei ole mitään merkitystä, missä kohdassa heikot ja vahvat akut on paketissa. Eivät ne tiedä missä ne on jos niille ei kerro. Ne vaan tietää paljonko virtaa niiden läpi menee. Ja se virtahan on kaikille sama, koska ei sitä matkallakaan mihinkään eksy.

pete||

Onkai niillä nyt jotain merkitystä ? mitä isompi jännite kennoissa, niin eikö niillä kulje sitten hieman kovempaa ?  Kun myydäänhän akkuja "mätsättyinäkin", vai onko niiden hyöty vaan eliniässä ?

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Pete88"Onkai niillä nyt jotain merkitystä ? mitä isompi jännite kennoissa, niin eikö niillä kulje sitten hieman kovempaa ?  Kun myydäänhän akkuja "mätsättyinäkin", vai onko niiden hyöty vaan eliniässä ?

"Mätsäyksessä" valitaan yleensä samaan pakettiin purku ja latausajaltaan mahdollisimma tasavertaiset kennot. Ajon aikaislla jännitteillä on merkitystä. Mutta noilla "lepojännitteillä" ei juurikaan.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Pete88"Onkai niillä nyt jotain merkitystä ? mitä isompi jännite kennoissa, niin eikö niillä kulje sitten hieman kovempaa ?  Kun myydäänhän akkuja "mätsättyinäkin", vai onko niiden hyöty vaan eliniässä ?
Olet ihan oikeilla jäljillä: korkeampi jännite tarkoittaa parempaa vauhtia. Mutta nimenomaan kuormitustilanteessa. Kuten Mr Cale ja JesseT kirjoittivat, puretussa kennossa ja kuormittamattomana ei jännitteestä voi päätellä mitään.

Jos haluat tarkastella yksittäisten kennojen kuntoa yksinkertaisella tavalla, mittaa niiden jännitteitä vuoron perään, kun purat akkua lampulla, purun loppuvaiheessa. Jos akussa on muita huonompi kenno, sen jännite alkaa laskea ennen muita. Kapasiteetiltaan kovin erilaiset kennot tyhjenevät eri aikaan, mikä näkyy juuri jännitteen eriaikaisena laskuna.

Kerroit myös, että kennosi olivat tyhjiä, mutta eivät tasauspurettuja. Akkujesi määrä kertoo kuitenkin jo sen verran innostuneesta harrastamisesta, että tasauspurkajan hankinta on kyllä ehdottomasti suositeltavaa! Se tekee hyvää akuillesi ja harrastuksesi jatkuvuudelle.
Hyvän purkulaudan saa uutenakin alk. 25 e, joten pistä säästöprojekti alulle tai selitä pääsponsorillesi, että jotakin tärkeätä puuttuu.

TeemuR

...Hyvän purkulaudan saa uutenakin alk. 25 e...

mistä :?:  sais noi omatkin akut tasapurkuun
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "teemu12"...Hyvän purkulaudan saa uutenakin alk. 25 e...

mistä :?:  sais noi omatkin akut tasapurkuun

Orion myy halpoja, mutta päteviä "hidas-tasauspurkulautoja". Meillä on eletty tyytyväisinä sellaisten kanssa. Linkin kuvissa se on se toiseksi ylimmäinen "Active Discharge Device", hinta 14,98€.
Hintaan tulee lisää 10€ per paketti, jos tilaat suoraan Orionilta. Jos tilaat tavaraa yli n.50€ arvosta, Suomen tulli saattaa veloittaa myös ALV:n sun muuta pientä.
http://www.team-orion.ch/shop/europe-1/products.asp?id=17&cat=Dischargers

Orionin edustajana Suomessa on toiminut myös Aki Leppänen, espoolainen rc-lupaus. Akin tavoittaa numerosta:
040-7478662

pete||

Juu, purkulauta on ollut tässä seuraavana hankkeena ja ensi viikolla sen varmaan käyn ostamassa.

Kun tästä omasta kaupungista löytyis Rc-Piste ja siellä olis myynnissä tota Robitronicin tasauspurkulevyä 39€, niin onko siitä mitään kokemusta ?

http://www.robitronic.com/produkte/equalizer_e.htm

http://www.rcpiste.pp.fi/

l150040

Olen käyttänyt tuota Robitronicin purkulevyä noin vuoden verran ja akkuni ovat pysyneet hyvässä kunnossa. Eli tuntuu toimivan niin kuin pitäisi (olen myös suorittanut toisinaan mittauksia). Ei ole kylläkään kovinkaan nopea, koska purkaa muistaakseni 1 A virralla.

pete||

Joo purkaa 1A virralla ja muistaakseni 0.8 volttiin. Mutta muistelisin että jossain oli kerran juttua, että mitä mitä pienempi on purkuvirta niin sitä tasaisemmin akku purkautuu. Taikka sitten se oli niin että sitä paremmin jännite pysyy alhaisena..!?

Kuinka paljon eroa lamppujen sammumis ajassa saisi suurinpiirtein olla ettei akkun kennot olisivat ihan eri tasoisia ?

pete||

Purkaako toi Robitronicin  tasauspurkulauta kahta kennoa samanaikaisesti ? Ainakin siinä on vain 5 lediä.

Ja kun tossa Medasecin myymässä purkulaudassa on 6 valoa, niin purkaako se sitten kennokohtaisesti ?

Ja olisiko tuollainen parempi mikä purkaa jokaista kennoa yksistään ?

Nappe

Kyllä ne purkaa kennokohtaisesti, mutta tuo 5-LED versio on vain helpompi ja halvempi toteuttaa tuolla tavalla LED:llä. LEDit on kytketty kahden kennon väliin pienellä esivastuksella (ledi sammuu kun jännite kahdessa kennossa yhteensä on alle kyseisen ledin kynnysjännite).
6-lamppu versiossa lamput (jos on lamppuja) on kytketty yhden kennon yli, jolloin näyttävät (toivottavasti) jokaiselle kennolle erikseen valoa. Jos 6-merkkivalo versio on LEDeillä tehty niin sitten onkin hiukan monimutkaisempi ratkaisu koska 1,2V ei riitä sytyttämään tavallista LEDiä.

Niillä LEDiellä ei ole mitään tekemistä purkaamisen kanssa, vaan purku tapahtuu vastuksissa.

Niin, ja 6/2=3, ei 5.

HessuH

Tässä tapauksessa laskukaava 6/2=5 taitaa kuitenkin pitää paikkansa, 6 kennon akussa kun on kahden kennon välejä viisi.

Vastaus löytyy tästä jos linkkiviritys toimii.
http://www.robitronic.com/images/robitronic/entladeplatine.jpg

Nappe

Juu, kahden kennon välejä on 5kpl, mutta jos puretaan kaksi kennoa kerrallaan, niin näiden merkkivaloksi riittäisi 3kpl merkivaloa ;)

Olen rakentanut noita 5-LED purkulevyjä ihan tarpeeksi, olen myös rakentanut yhden jossa oli 6kpl LEDiä ja toista en jaksais ihan heti tehdä, sen verran ylimääräistä romua siihen joutui laittaa. Paras näkemäni ratkaisu on kuitenkin yhden LEDin levyt... Valmistajaa en muista, mutta taidan tehdä sellaisen seuraavasta mallista.

Osais vaan joku kertoa kumpi on parempi, 0,8V vai 0,7V/kenno?
Valitettavasti löytämäni 0,8V Zenerit ei oikein kestä virtoja, joten siitä versiosta tuli huomattavasti hitaampi :(

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Olen rakentanut noita 5-LED purkulevyjä ihan tarpeeksi, olen myös rakentanut yhden jossa oli 6kpl LEDiä ja toista en jaksais ihan heti tehdä, sen verran ylimääräistä romua siihen joutui laittaa. Paras näkemäni ratkaisu on kuitenkin yhden LEDin levyt... Valmistajaa en muista, mutta taidan tehdä sellaisen seuraavasta mallista.

Ei sinulla sattuisi olemaan ihan ohjeita, miten kyseinen 5 LED:in purkulevy rakennettaisiin? Löytyisiköhän ihan Internetistä? Voisin ihan harrastusmielessä rakentaa yhden itselle, kunhan keksisin komponenttien tyypit.

MUOKKAUS: Vastaus löytyikin nopeasti sivuilta http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html#equaliser

Tuohon viiden LED:in lisääminen on aivan triviaalia. Kuuden ledin tapaukseen löytyy ohjeet sivuilta http://users.chariot.net.au/~samstain/led.html

Olisikohan kenelläkään vihjeitä mitä komponetteja kannattaisi käyttää, jos haluaisin tehdä purkulevystä nopeamman?

mesi

MITEN NOITA KUVIA SAA VIESTIIN

pete||

Lainaus käyttäjältä: "mesi"MITEN NOITA KUVIA SAA VIESTIIN

:shock:  ei ehkä liity kummiskaan ihan tähän aiheeseen ?!?!
             noh... laitat sen

Nappe

Purkulevyn saa nopeammaksi pienentämällä vastuksien arvon, eli mitä pienempi resistanssi sen suurempi virta->nopeampi purku.
Kannattaa muistaa että sama virta kulkee diodin läpi, joten sen tulee kestää sitä tehoa, muuten savut karkaa ja purku loppuu.

Kannattaa myös muistaa että täyden paketin ja ajetun paketin purkaaminen on kaksi eria asiaa, ainakin itse mitoitan kaiken niin että purkulevy kestää myös täyden akun purkaamisen, jos vaikke tulee ikävä keskeytys ja joutuu pakkaamaan tavarat kesken kisan...

Joskus olen tehnyt purkulevyn jollain 0,33ohm vastuksilla, ja Shotky-diodeilla. Siinä vasta vauhtia oli (2,9A purkuvirta), ja purkas kennot 0,25V jännitteeseen. Ei kuitenkaan ehkä ihan suositeltavaa NiMH kennoille...

Ohmi kertaa käämi:
(Ucell-Ud)/R=I

(1,2V-0,7V)/0,47ohm=1,064A

Siis 0,47ohm tekee about 1A purkuvirran, 0,39ohm 1,3A, 0,33ohm n. 1,5A, jos käyttää tavallisia (0,7V) diodeja sarjassa. Esimerkiksi tuo 1,5A aiheuttaa 1W tehohäviön diodissa, joten sen kannattaa muistaa... vaikka joku 3W diodi siihen...

MattiM

Pystyykö tuon laitteen katkaisu jännitettä nostamaan 0.8 volttiin kenno ja samalla purun ollessa 2 amppeerin luokkaa? Miten onnistuu?

edit: Ilmeisesti vastuksen pitäisi olla luokkaa 25 ohmia.

RChullu

Ajattelin laittaa tänne kun on ollut aiheesta puhetta:

Ostin integryn purkulevyn... ja laitoin vanhat panasonicin 3000:set kiinni. purkasin sen kanssa niin kauan et kaikki lamput oli sammunu. mittasin kennot ja ne oli ihan eri arvoisia. no ajattelin et sen täytyy olla vielä siinä kun joku sanoi jossain että idea on just se että niitä pidetään levyssä vähintään useita tunteja. ja valot sammu kyllä ..öö... ehkä tunnissa. niin jätin sitten yön yli... ja nyt otin akut 30min sitten pois ja tässä tulos:


|1,10|1,08|1,08|1,07|1,09|1,16|

eks noitten kaikkien pitäis olla just tasan samoja lukuja? ooks mä tehnyt jotain väärin?
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Turhala

Lainaajätin sitten yön yli... ja nyt otin akut 30min sitten pois ja tässä tulos:


|1,10|1,08|1,08|1,07|1,09|1,16|

eks noitten kaikkien pitäis olla just tasan samoja lukuja? ooks mä tehnyt jotain väärin?

Et sitten lukenu, mitä JesseT kirjoitti:

LainaaAkkujen jännitteistä ei voi päätellä oikeastaan yhtään mitään. Varsinkaan tyhjänä ja kuormittamattomana.

Jos sä haluat edes jotenkin käyttökelpoisia lukemia akusta, mittaat sitä jännitettä kuormituksen alaisena. Eli pistät akut purkulevyyn kiinni ja mittaat silloin.

RChullu

Lainaus käyttäjältä: "Turhala"Jos sä haluat edes jotenkin käyttökelpoisia lukemia akusta, mittaat sitä jännitettä kuormituksen alaisena. Eli pistät akut purkulevyyn kiinni ja mittaat silloin.

sori...

|0,20|0,18|0,17|0,17|0,17|0,18|

edelleen luvut vaihtelee... mitä sanotte?

edit: ja nyt kun on ollut purkulevyssä 5-10min
|0,19|0,16|0,15|0,15|0,16|0,17|
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

mesi

:o  :(  :)  :D  :shock:  :?  8)  :lol:  :cry:  :oops:  :P  :evil:  :roll:  :wink:  :mrgreen:  :|  :?:  :!:

RChullu

Lainaus käyttäjältä: "mesi":o  :(  :)  :D  :shock:  :?  8)  :lol:  :cry:  :oops:  :P  :evil:  :roll:  :wink:  :mrgreen:  :|  :?:  :!:

no mikä toi nyt oli?
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

claustro

Lainaus käyttäjältä: "mesi":o  :(  :)  :D  :shock:  :?  8)  :lol:  :cry:  :oops:  :P  :evil:  :roll:  :wink:  :mrgreen:  :|  :?:  :!:

Hah hah. You are banned.
Toni Walther, retired operator

jarva

hiukan aiheeseen liittyen kysymys: onko akku ihan susi kun koko akun jännite (6 kennoa) on täyteen ladattuna 7,74?

claustro

Lainaus käyttäjältä: "jarva"hiukan aiheeseen liittyen kysymys: onko akku ihan susi kun koko akun jännite (6 kennoa) on täyteen ladattuna 7,74?

Perusjännite 6 kennollahan on 7,2 joten akkusi lienee ihan hyvässä vedossa. En tosin ole sähkötekniikan insinööri tai sinnepäibn. Viisaammat korjatkoon.
Toni Walther, retired operator

Nappe

Ainakin minulla piikkaa akut jossain 9,5V nurkilla, ja putoaa alle 9V:n kun lataus on loppunut. Jos jännite on luokkaa 7,X niin kannattais mitata jos vaikka seassa olisi yksi viallinen kenno.

Mitä purettuihin kennoihin tulee, niin tuo ero on minuakin harmittanut, ja olen hoitanut ongelman olemalla mittaamatta uusimmat purkulevyt :wink:

Ongelman juurena on diodien epätasaisuus. Jos otat 6kpl diodia hyllystä, ja mittaat niiden kynnysjännitettä niin se vaihtelee suurinpiirtein tuon verran, eli diodien pitäisi olla mätsätyt jotta levystä tulisi täydellinen.
Toinen asia on sitten että vaikuttaako tuo ero mihinkään...

Ja kyllä, kennot voi mitata ollessaan purkulevyssä, silloin ne on kuormitettuna, jolloin mittari näyttää järkeviä. Heti kun ottaa akun irti purkulevystä niin jännite nousee 1V nurkille, vaikka olikin paljon pienempi ollessaan levyssä kiinni (kuormitettuna).

Lopetusjännitteen voi nostaa käyttämällä Zener-diodia halutulla kynnysjännitteellä, mutta 2A kestävää 0,8V Zeneriä voi olla vaikeempi löytää  :|

MattiM

No onnistuuko niiden diodien rinnan juottaminen jotta sataisiin lisää kestävyyttä? Kuinka paljon virtaa kestäviä 0.8v zenereitä olet löytänyt? Miten sen kynnysjännitteen pystyy mittaamaan?

RChullu

eli ei tartte olla huolissaan vai?
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0