Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ilman suodattimen vaihto

Aloittaja rcoss, 06.06.06 - klo: 09.13

rcoss

Kuinka usein vaihdatte ilmansuodattimen ratahommissa ? Nyt on ajettu kerran noin 4 tankillista ja onhan se pinnalta ihan likainen mutta tuskin sisältä kovinkaan likainen.

Miten porukka vaihtaa ilmansuodattimia, joka ajokerran jälkeen vaikka ajaisi vain tankillisen, 10 tankillisen jälkeen, 3 ajokerran jälkeen ja gallonan jälkeen... ??

Olbe

Aina kun on likainen  :wink:  Joskus voi mennä päivä samalla ulkosuodattimella joskus tankillinen. Riippuu ihan kelistä.
Junnumestari 2007

rcoss

Oikeastaan tuo on juuri minun kysymykseni: milloin ilmansuodatin ON likainen ? Silloin kun se on pinnalta skeidassa vai voiko vaihtaa vasta kun on jo syvemmältä likainen ?

Asialla on merkitystä ratahommissa jossa likaa ei tule ollenkaan samaan tahtiin kuin krossipuolella.

nirppu988

Kyllä ite vaihdoin n.45min välein.. riippuu kelistä..
FG Monster Beetle Pro/ Traxxas E-maxx/ E-sky Lama V3

Spin

Vaihdatteko kokonaan aina uuden, vai pesettekö koskaan käytettyjä ?
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Mika R

Yleisohjeena ulkosuodattimen voi pestä; sisempi vaihdetaan aina uuteen

Jonni

Rata-autoissa käytetään yksiosaista filtteriä...

Korpse

Lainaus käyttäjältä: "Jonni"Rata-autoissa käytetään yksiosaista filtteriä...

Niinno...Itsellä HPIn kaksiosainen filtteri .18 pannussa. Tietenkin on eriasia mielletäänkö hpi nitro rs4 rata-autoksi :P

Pari ajokertaa nyt ajellut samalla filtterillä mutta nyt alkaa sisempi olla jo aika likainen niin vaihdan seuraavaa kertaa varten uuden. Siitepölyaika...

Tuota K&N filtteria taannoin kuolasin mutta aika suolainen hinta:

http://www.pkracing.nl/nitroairfilterpage.jsp#anker187682

Kellään kokemuksia?

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Jonni"Rata-autoissa käytetään yksiosaista filtteriä...

Aivan, en lukenut koko topikkia läpi. Sitten se vaihdetaan kerralla uuteen eikä sitä pestä jos vähänkin arvostat moottoriasi.

Spin

No sittenhän noita sais olla iso pussi varastossa :), etenkin jos ajelee vähänkään pölisevämmällä alustalla.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Divi

Peruskäytössä riittää kun vaihtaa HETI kun likaa näkyy ilmansuodattimen sisäpinnassa... niin oon ite tehny savagen kanssa, 5 gallonaa polteltu ilman ongelmia 8)

Jonni

Siinä vaiheessa kun lika näkyy suodattimen sisäpinnassa, sitä on varmasti mennyt jo moottoriin.

Spin

Mitä nyt sisäpinnalla tarkoitetaan. Päällimmäisen suodattimen sisäpintaa (tai sen sisemmän öljytyn päällypintaa), vaikko sisemmän öljytyn suodattimen sisäpintaa. Jos jälkimmäistä, niin pölyjä on varmasti jo mennyt itse koneeseen. Menipä hankalaksi lauseeksi :).
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

rcoss

Asiaa mutkistaa vielä se että asfaltilla ei käytetä kuin yhtä suodatinta...

eli jos tuosta ylläolevasta pitäisi päätellä niin silloin kun suodattimen sisäpinnalla näkyy likaa, on vähän liian myöhäistä. Eli niin pitkälle ei kaiketi sitten pitäisi asfaltilla antaa sen yhden ainoan suodattimen mennä.

Jonni

Sisimmän suodattimen sisään ei saa päästä mitään likaa koska silloin sitä on päässyt varmasti myös moottoriin.

MarkusH

Itse vaihdan sisäfiltterin jos siihen on päässyt tulemaan likaa... Ja ulkofiltteriä pesen silloin tällöin :)

Korpse

Edelleenkin täällä ajellaan parin kolmen auton voimin tuplasuodattimella ja asfalttiradalla:

http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=87207

Mutta me emme siis ole kisakuskeja vaan ajamme lähes päivittäin rataa ympäri tunnin-parin verran.

EDIT: renkaita saa vaihdella huomattavasti useammin kuin uusia suodatinta mutta se on jo toinen juttu...

Jabe

Lainaus käyttäjältä: "Korpse"Edelleenkin täällä ajellaan parin kolmen auton voimin tuplasuodattimella ja asfalttiradalla:

http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=87207

Mutta me emme siis ole kisakuskeja vaan ajamme lähes päivittäin rataa ympäri tunnin-parin verran.

EDIT: renkaita saa vaihdella huomattavasti useammin kuin uusia suodatinta mutta se on jo toinen juttu...
tollanen filtteri se ittelläkin nyt on, kun tohon saa noita suodattimia vaihdettukki, tein ite tohon ympärille todella pienisilmäsestä messinkiverkosta "lisä suodattimen", jää siihen ainakin ötökät ja ruohot. niin toi messinkiverkko on sillasta kun käytetään teollisuudessa öljynsuodattimena. kunhan sais auton kasaan, ni pääsis testaan, et haittaako toi...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

hellbound

kun mulla tossa suodatin tuli likaiseksi, niin ruiskutin siihen wurth pineline car+go pesuainetta, vähän hieroin ja huuhtelin huolella....tuli kuin uusi!!! ei muuta kuin öljy pintaan ja kiinni....

Sami L

Näinpä sitä vois päältäpäin luulla. Voi olla sitä hienoa skeidaa suodatin edelleen täynnä sisältä. Omat on vehkees, mutta jos peset niin suosittelisin edes käyttämään siihen tarkoitettuja tököttejä (motokrossiliikkeistä / vastaavista prätkäkaupoista)

Päällisuodattimeen tuo karkea pesu vielä toimiikin, mutta yksiosaista / sisäfiltteriä en ihan autopesuaineella putsailisi, MUTTA kukin säästää tavallaan.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Divi

Pinelinellä tulee kyllä puhtaan näköstä juu mutta ainakin madforcen suodattimet kuivaa ja murenee käyttökelvottomiksi :lol:
Savagen putsarit kesti sen mutta päälysuodatinta oon vaan pessy...

hellbound

huolellisesti se pesu pitää tehdä.....ei mitään "pintahuuhtelua"....kunnolla kun pesee, niin tulee aivan varmasti uutta vastaava...

hellbound

ja jos rupee haparoitumaan, niin ostetaan sitten uusi ja kokeillaan jotain toista pesuainetta...

hellbound

ja jos rupee haparoitumaan, niin ostetaan sitten uusi ja kokeillaan jotain toista pesuainetta...

Divi

tossa on tommonen "muokkaa" nappi yläkulmassa ettei tarvi montaa viestiä kirjottaa peräkkäin :wink:

Ja ite teen yleensä niin että päälysuodattimen pesen aina välillä (ei ole öljytty) ja sitten ku sisäsuodattimessa näkyy jonkinverran jo sheisseä niin koko setti vaihtoon... päälysuodatinta saa pyykätä keskimäärin 5 kertaa ennen ku menee vaihtoon molemmat... sisäsuodatinta en edes lähde pesemään kun on niin tukevat motulin putsariöljyt :D

hellbound

sori....en tiedä miksi pisti 2 kertaa saman viestin..??? ei ollu ainakaan tarkoitus ja nyt vasta huomasin....

tapsa92

Vielä siitä sisäfiltterin putsaamisesta: vaikka mielestäsi putsaat hyvin sen filtterin, niin siellä sisällä on luultavasti silti sitä pölyä/likaa, se ei lähde niin helposti kuin luulee pois, vaikka kuinka putsaisit.
- Tapsa

hellbound

ei lähde helposti pois?? silloinhan se ei myöskään mene helposti kaasariin?? mites sitten nää 1/1 autojen pestävät suodattimet??? nekään ei vissiin lähde puhtaiksi millään.....itsellä oli sellainen parivuotta sitten ja pesin sen pari kertaa vuodessa....kone oli myydessä loistokunnossa....

tapsa92

Menee kaasariin aikanaan jos sitä on.
- Tapsa

hellbound

ja prkl...jos kone hajoaa, niin ostetaan uusi....sillä siitä selviää!!! ei nyt luulis jonkun 100€:n koneen vievän työssäkäyvää ihmistä konkkaan...ei ainakaan mua!!!