Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Missä viipyy 4WD 1:6 skaalan off-road autot ?

Aloittaja ÄrCee, 02.07.06 - klo: 18.35

ÄrCee

Ei ole markkinoilla näkynyt kuin muutama hassunkurinen kokeilu tai konversio 4WD 1:6 luokan autoja. Kukaan ei ole esittänyt ainuttakaan 1:6 luokan autoa järkevällä (jos millään) nelivetoratkaisulla. Kun taas 1:8 tai 1:10 tai pienempiä autoja on markkinoilla kymmeniä.
Onko tähän jokin syykin olemassa. Uskoisin että halukkaita ostajia olisi.

Ainoa järkevä ratkaisu on siis kardaninveto ja diff-boxit molemmissa päissä. tällaista ei vain ole, vai onko?
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

Jankka

Kyllä vain on, mut hintansa takia niitä tuskin Suomessa on ainakaan kovin montaa ja myös varaosien saanti on täysin Saksan ja Englannin kauppiaiden varassa.

Tässäpä vielä se linkki: http://www.mcdracing.com/

ÄrCee

Loistavaa! kiitos, näitä siis on! Silti ihmettelen miksei muita valmistajia ole...
Nyt vain pitäisi tietää noiden hinnat ja onko noi hintansa arvoisia.
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

JK Nitro

Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Jankka

Tuossahan niitä kauppoja on http://www.mcdracing.com/where_to_buy.htm  ja hinnat löytyvät sieltä. EU alueelta jos ostat, niin ei tule kuin postikulut, jotka ovat tuon kokoisessa paketissa muutaman kymmenen euroo

ÄrCee

Ei ne pahan hintaisia ole, vähän tyyriinpiä kuin FG:n 2WD:n autot... ja kun kerran FG:ltä ei kuulu eikä näy 4WD autoa niin vaaka on kallistumassa tuonne 4WD:n puolelle.

Onkos jollakin tuommoista mdc:n autoa? siis minkä tasoista kilkettä siinä on kiinni? Ihan pätevältä ne näyttää, tosin diffikamat on jostain ihmeen syystä "kylpyammeessa" keräämässä kivenmurikoita rattaitten väliin, samoin vetarien nivelet sais olla kumikuppien sisällä vaseliinissa..
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

Hotti

Mcd on varmasti hyvä tuote mutta..

Varaosia et sitten tällä haavaa suomesta saa,ellet ole kyläsi pelle peloton ja tee niitä ite :? Ja kyllä..on eräältä muulta merkiltä tulossa 4wd auto :wink: Sillä on jopa maahantuonti suomessa :wink: mutta ehkä vasta loppuvuodesta.
-Team lapsena liian vähän leluja-

at

Mitään nelivetoja tarvita....  :wink:

Sehän tarkottaisi että auto menisi suoraan ja mitäs hauskaa siinä olisi...?  :lol:

ÄrCee

Lainaus käyttäjältä: "racer"Mcd on varmasti hyvä tuote mutta..

Varaosia et sitten tällä haavaa suomesta saa,ellet ole kyläsi pelle peloton ja tee niitä ite :? Ja kyllä..on eräältä muulta merkiltä tulossa 4wd auto :wink: Sillä on jopa maahantuonti suomessa :wink: mutta ehkä vasta loppuvuodesta.

Siis FG:ltäkö on tulossa 4WD?, kuinka luotetavaa on tuo tieto?, eli kannattaako odottaa, eli onko luvassa myös jotain mitä kannattaa odottaa? meinaan että kaikenlaisia virityksiä on ollut liikkeellä..
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

Jankka

Kyllähän noita varaosia saa suht nopeesti tuolta ulkomailta ja joskus jopa nopeemmin kuin kotimaasta. Ketjulla tai remmillä toteutettuja nelivetoja neuvoisin kyllä kiertämään ja kaukaa,... ainoa oikea 4wd on keppivetoinen ja se jopa voi kestääkkin.

Hotti

Saa saa ulkomailta mutta aika monelle se on plussaa jos saa suomesta.
-Team lapsena liian vähän leluja-

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: "at"Mitään nelivetoja tarvita....  :wink:

Sehän tarkottaisi että auto menisi suoraan ja mitäs hauskaa siinä olisi...?  :lol:

I AGREE 100%.

Kuin nyt on ajettu jokunen metri noilla FG autoilla niin en usko 4wd tuovan mitään ihmeelistä tuohon autoon.
Okei, en ole semmoisella ajannut mutta 2wd riittää varmasti tuolle autolle ja kuin nyt on tuo 12kg päällä niin se 4wd pitää varmasti rakentaa todella tukevasti ja sen jälkeen se ei todellakaan ole mikääm herkkä voimansiirto.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

ÄrCee

No minä veikkaan että kun tai jos FG tekee 4WD auton järkevällä voimansiirrolla niin 2WD jää kyllä pölyttymään kaupan hyllyille...

Ei se neliveto tee voimansiirrosta sen heikompaa.
Vähemmän siinä tulee per vetari tehoa, kun sama teho jakaantuu useammalle pyörälle...eli jokainen komponentti joutuu vähemmälle kuormitukselle.

Toivottavasti FG älyää tehdä alumiiniset diffilaatikot ja öljytäytteiset, sekä vetareille suojakumit eikä sössi suunnittelua niinkuin MDC on tehnyt: diffeille muovista pelkät pukit ja täysin avonaiset :(, samoin vetarit ilman suojausta ja vaihteiston rattaat muovia, huh sitä muovin määrää!
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

Divi

Lainaus käyttäjältä: "ÄrCee"Toivottavasti FG älyää tehdä alumiiniset diffilaatikot ja öljytäytteiset, sekä vetareille suojakumit eikä sössi suunnittelua niinkuin MDC on tehnyt: diffeille muovista pelkät pukit ja täysin avonaiset :(, samoin vetarit ilman suojausta ja vaihteiston rattaat muovia, huh sitä muovin määrää!
Eipä ole 2WD FG:ssäkään mitään diffinlaatikoita. "diffeille muovista pelkät pukit ja täysin avonaiset :("... Itellä FG:ssä yksi ratas muovia. toimii hyvin sulakerattaana kun on helpolla paikalla caihtaa ja halpa. Tosin ei ole vielä hajonnut :wink:

EDIT: Kamitiron setti FG Marderiin... 524e + rahdit

ÄrCee

Lainaus käyttäjältä: "Divi"Eipä ole 2WD FG:ssäkään mitään diffinlaatikoita. Itellä FG:ssä yksi ratas muovia. toimii hyvin sulakerattaana kun on helpolla paikalla vaihtaa ja halpa. Tosin ei ole vielä hajonnut :wink:

AAARRRGGH!!! Kamitronin setissä on hihnaveto!!! aika järkyttävä kyhäelmä! :oops:

Noi diffit on mitä on FG:ssäkin, pitäisi olla ring-ja pinioniratas-välitys ja siellä diffi niinkuin 1:1 autossakin, FG:ssä on tuo käsittämätön ratasperä  :cry:
Mdc on lähellä oikeaa mutta siinä tuo perävälitys on avoimena :( joten se on täynnä hiekkaa 5minsan ajon jälkeen, rattaille terveellistä  :wink:
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

Jankka

Lainaus käyttäjältä: "ÄrCee"
Toivottavasti FG älyää tehdä alumiiniset diffilaatikot ja öljytäytteiset, sekä vetareille suojakumit eikä sössi suunnittelua niinkuin MDC on tehnyt: diffeille muovista pelkät pukit ja täysin avonaiset :(, samoin vetarit ilman suojausta ja vaihteiston rattaat muovia, huh sitä muovin määrää!


Eiköhä nuo diffit ole kuitenkin täysin koteloitu noissa MCD:n autoissa, jos vähääkään viitsit noita kuvia tutkia.

ÄrCee

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"
Eiköhä nuo diffit ole kuitenkin täysin koteloitu noissa MCD:n autoissa, jos vähääkään viitsit noita kuvia tutkia.

MDC:n autojen keskidiffi on räjäytyskuvan mukaan täysin suojaamaton / öljytön.
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

Hotti

harvemmassa räjäytys kuvassa olen nähnyt diffissä öljyt :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

tapsa92

Mitä tossa 4WD setis tulee mukana? Jos joskus ostan FG:n, niin tollanen on pakko hommata ( hommaan FG:n ehkä jo parin vuoden päästä) 8)
- Tapsa

ÄrCee

Lainaus käyttäjältä: "racer"harvemmassa räjäytys kuvassa olen nähnyt diffissä öljyt :mrgreen:

Kato, ei sitä öljyä voi olla siinä exp.kuvassa kun sitä ei ole siinä vekottimessakaan, justhan mä niin kirjoitin...
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

ÄrCee

Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"Mitä tossa 4WD setis tulee mukana? Jos joskus ostan FG:n, niin tollanen on pakko hommata ( hommaan FG:n ehkä jo parin vuoden päästä) 8)

Jos tota remmivetohärveliä tarkotat niin siinä em. linkissä on kaikki osat esillä.

Oma mielipiteeni on että jos toi remmiräpätin maksaa 500egeä niin MDC kardaanivetovehkeen saa valmiina halvemmalla... unohda konversiot...
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

Hotti

Niimpä niin ..

Se remmi vetonen maksaa sitten kamitriolla 375..alle 400..Ja mcd autot maksaa muistaakseni alkaen 1500€.
-Team lapsena liian vähän leluja-

ÄrCee

1200egeä on halvin mcd mitä löysin. Suomessa halvin FG noin 850egeä??? tosin Raco:lla alkaen FG:t 600egeä.
Saa sen sittenkin konversiolla(kin) pari satkua edullisemmin, mutta saat sitten sen remmivedon...
---------------------------------------------
Mitään en oo ottanu, ehkä ajoin vaan suoraan..

AK-78

Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Kuin nyt on ajettu jokunen metri noilla FG autoilla niin en usko 4wd tuovan mitään ihmeelistä tuohon autoon.

Minä tuon vastakkaisen näkökannan asiaan, ehkä rata-ajossa neliveto ei tuo mitään ihmeellistä ajonautintoon vaan päinvastoin vie hauskuutta.

Mutta miten on talviajon, sekä vaativassa maastossa ajamisen kanssa. Voisin kuvitella, että talvella ajaminen on hauskaa, kun autolla oikeasti voisi ajaa, siis kun siinä on neliveto. Entäpä vaikka suolla ajaminen (ei millään läpimärällä suolla), takavetoisella ajaminen voisi tökkiä, mutta nelivetoisella ajaminen olisi luultavasti hauskaa...

En kyllä omista tällähetkellä mitään bensa-autoa, olen riittävästi seurannut takavetoisten FG autojen menoa, niin jonkinlainen käsitys on asiasta. Olen myös yksi niistä, jotka odottelevat sopivan nelivetoisen bensa-auton tuloa markkinoille.
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

at

Niin, MCD:n autot tulevat sitten ilman konetta ja sähköjä, eli ei se hinta tuohon 1500e tule jäämään, vaan perussetillä auto 1500e + kone Zenoah 26 n. 220-250e, servot min. 100e, vastari + radio jotain päälle, plus tietty vastarin akut yms. sälä.

Ja tuohon FG:n tarjoamaan potkuun nähden minä en ainakaan kaipaa nelivetohärpättimiä, syystä jotta niiden kestävyys on hyvinkin kyseenalainen.

Kyllä tuo FG menee melkein mistä vaan jo nyt, siis niin pitkään kuin ei jää pohjasta kiinni tai vauhti lopu kesken.

Talviajo on sitten asia erikseen, tosin nastoilla tai ketjuilla varmaan pääsee tarpeeksi eteenpäin.

Mr.MR

Lainaus käyttäjältä: "ÄrCee"

Ei se neliveto tee voimansiirrosta sen heikompaa.

No mutta ainakin kytkin on paljon kovemmalla. Eli jos auto ei sudi, niin kytkin palaa. Painava neliveto jo täälläkin mainittuine kilkkeineen lisää auton painoa, ja taas on voimansiirto kovemmalla rasituksella.

Noilla nappularenkailla talviajokaan takavetoisella ei ole ongelma. Jännä miten ihmiset, jotka eivät omista FG:tä sanovat, että ei sillä voi ajaa, jos ei ole nelivetoa.  :roll:

AK-78

No minä en ainakaan ole väittänyt, ettei takavetoisella FG:llä voisi ajaa...

Mutta ei siinä auta, kun pitää testiviikonloppu sitten kun on nelivetoisia ja takavetoisia autoja samassa paikassa pörräämässä, niin voi verrata autoja paremmin  :wink:
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

Jankka

Ei se kytkin noissa 1/5 autoissa ongelmaa tee, pintaa niissä on riittävästi ja järkevällä ajolla sitä voi säästellä, jos tarvetta on. Rata-ajossa uskoisin et tuo MCD:n 4wd auto pesee kaikki FG:n takatuupparit eli se antaa enemmän kaasusormelle anteeksi ja antaa aikaa korjata ajovirheet.

Mr.MR

No toki ne vievät komean näköisesti noita MCD ralliautoja nelipyöräluisussa asvalttiradalla. Eri juttu sitten on, että paljonko se vaatii taitoa, taikka harjoittelua, sekä taitoa säätää alusta toimivaksi omiin ajotapoihin. +10 kiloa, hyvä kitka, eli paljon pitoa ja vauhtia vaativat jo kuljettajaltakin aika paljon. Jos katselee videoita maailmalta maailmanmestaruus kisoista takatuuppareilla, niin vauhtia on niissäkin. Eikä kai nopein tapa viedä autoa ole kylkimyyry, vaikkakin hienon näköistä sekin on.   :wink:

Toisaalta, vertailu rata-autoissa takavedon ja nelivedon välillä on sinänsä turhaa, että säännöt kieltävät nelivedon.

Jankka

Säännöt toki kieltää tuon nelivedon, mut toimiva ja herkkä 4wd on nopea ja helpompi ajettava.