Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

rampa

Pitää itekkin jossainvaiheessa miettiä noita integyn etujarruja. Odotellaan kuitenkin vielä vähän Dusterin kokemuksia.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Duster1

#841
Eipä ole raaskinut mutavellissä ajella, mutta talvella huomas kun jarrut kastuu niin vaikuttaa tehoihin.

Tarkoituksena olis laittaa AMS hydraulijarrujen metallilevyt.
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.2860/.f

Ja sit 1mm tai 1.5mm hiilikuitulevystä tehdä kitkapintoja niiden vakio paperi pintojen tyyliin.
Tollasesta 10€ hiilarilevystä kun tekee parikymmentä kitkapintaa vrt´ itse hiilarilevyt 20€/pari.

Edit:
No nyt olis tulossa teräslevyt ja 1.5mm 200x100 hiilarilevy.
Meneehän tässä nyt sit jokunen viikko, kunnes pääsee kokeilemaan toimiiko patentti.
Axial SCX 10 TR

Iigor


Duster1

Axial SCX 10 TR

Duster1

Menipäs päivä Bajan kimpussa.
Ekana ajoa sekä kuvausta ja sitten säätelemään.

Oli nuo 20 takaöljyt ihan liian jäykät, kun pompotti patikossa aika selvästi niin 10 öljyt meni taakse.
Samalla innolla tuli sit vaihdettua kytkimen ja spurrin laakerin shimmauksien kanssa.
Oli kytkin palat yllättävän hyvässä kunnossa 10 litran jälkeen, kun ekana luulin että saattaa jopa vaihtoon mennä kun lukenut, että nopsaan kuluisivat.

Myös takarenkaiden laakerit vaihtoon/shimmausta ja aurausta 3 asteeseen.

Servo saverikin sai osakseen lukituksen, kun näyttää käytössä löystyvän.

Mutta on se yllättävän kestävä auto painoisekseen. 2x meni takapyörä edellä kantoon sekä 2x eturenkaalla ja kerran keula edellä puuhun että napsahti + vakio voltit.
Ei mitään rikki, vaikka ihan varma olin, että nyt on renkaat irti.

Ps: Uusin video löytyy omasta topicistaan  :wink:

Oletteko käyttänyt edessä aurausta vai haritusta?
Axial SCX 10 TR

Iigor

Minulla samoin varikkopilttuuhommat käynnissä. Mulla on etupäässä lievästi haritusta. Silloinhan auton pitäisi kääntyä paremmin. Etupyörän kulmat säädin niin, että pistin eteen ylemmän tukivarren sisään 2mm:n metalliprikan 4mm:n sijasta. Vastaa aika hyvin ohjaukseen.

Iigor

Yöllisen ähellyksen tulos:

megapaula

Näin tänään ensimmäisen kerran livenä tuon auton ja ei voi muuta sanoa,kuin että HUHHUH! Lentokentälläkö te näillä ajelette?  :huh: :shock: :lol: Aiwan älySUURI kampe!

Iigor

Oulun alueelta löytyy ainakin Oulunsalossa sijaitseva rata juuri näitä helvetinkoneita varten:) Juttua aiheesta löytyy Oulun Seudun Bensakoneet -topikista. Ollaan juuri tekemässä radan laajennusta, ja siitä tulee loistava  :mrgreen:

Duster1

#849
Tuli Bajaa taas käskettyä, mutta vain vajaan tankillisen :sad:

Huomasin, että ei ole takavakaaja kiinni toisesta päästä niin aattelin jättää ajot, ettei mitään hajoa.
Oli ainut kerta, kun ei ollut työkaluja mukana.

Kotona sit puhistellessa huomasin, että sormen paksuinen oksa oli mennyt vetarin/tukivarren/iskarin väliin niin oli mennyt vetarin suojakumi.
Ja mikä pahempaa niin toiselta puolen oli sisempi kumi irti ja tarkempi tutkistelu paljasti, että vetoakselista oli toinen tappi katkennut = vetari meni vaihtoon.

Siinä sit huomasin, että oli myös kaasu servon ruuvikin lähtenyt mäkeen :lol:
Ilmankos rupes lopussa vähän kaasua päälle jättämään.

No nyt on taas iskussa uuden vetarin myötä ja vanhasta vetarista suojakumi toiselle puolelle.

Juu ja nyt oli ajoissa 10wt öljyt takaiskareissa niin nuo on nyt hyvät. Menee patikossakin hyvin.

Kohta joutuu kyllä uusia takarenkaita ostelemaan. Sen verran äkisti kulunut nuo vakiot.
Osa syynä kyllä malttamaton asvaltilla revittely :lol:

Axial SCX 10 TR

timberjack

#850
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 08.05.09 - klo: 19.37
Menipäs päivä Bajan kimpussa.
Ekana ajoa sekä kuvausta ja sitten säätelemään.

Oli nuo 20 takaöljyt ihan liian jäykät, kun pompotti patikossa aika selvästi niin 10 öljyt meni taakse.
Samalla innolla tuli sit vaihdettua kytkimen ja spurrin laakerin shimmauksien kanssa.
Oli kytkin palat yllättävän hyvässä kunnossa 10 litran jälkeen, kun ekana luulin että saattaa jopa vaihtoon mennä kun lukenut, että nopsaan kuluisivat.

Myös takarenkaiden laakerit vaihtoon/shimmausta ja aurausta 3 asteeseen.

Servo saverikin sai osakseen lukituksen, kun näyttää käytössä löystyvän.

Mutta on se yllättävän kestävä auto painoisekseen. 2x meni takapyörä edellä kantoon sekä 2x eturenkaalla ja kerran keula edellä puuhun että napsahti + vakio voltit.
Ei mitään rikki, vaikka ihan varma olin, että nyt on renkaat irti.

Ps: Uusin video löytyy omasta topicistaan  :wink:

Oletteko käyttänyt edessä aurausta vai haritusta?


Itse käytän edessä hieman haritusta mutta ei ehkä niin paljoa kuin alla olevassa kuvassa  :grin:
Kestävyyttä kyllä löytyy bajasta. Kahva edellä on ajettu tosissaan ja vain yksi rikkoontuminen tullut ajettuani pieneen kantoon.
Pyörä kääntyi alle ja sitä rataa... :angry:




Habaku

Eilen vihdoinkin sain auton pelittämään, talven jäljiltä. Rikkaalla tuli ajeltua, kun konerempa syksyllä tuli tehtyä. GBE End Bleeded äänsi ihan miehekkäästi ja acen servolla löytyi jarrutkin autoon. Astetta pitemmät välityksetkin tuli hommattua, ei vielä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä miten vaikuttaa mihinkin.

Jos muutaman tankin vielä köröttelee ja sitten katotaan miten todellisuudessa pirssi pelaa :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Iigor

Itellä myös pykälää raskaammat välitykset + DDM sivutuutti. Ousan tulevalle laajennetulle radalle ehkä hieman liian raskaat välitykset, mutta suoralla menee kovaa:)

Iigor

Näyttää olevat sisemmät vetarin suojakumit kulutustavaraa, jos ajaa sellaisessa maastossa, missä lentää paljon pienehköä irtokiveä. Sain yhdellä ajokerralla kummatkin sisemmät kumit riekaleiksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia....

SamiHi

Lainaus käyttäjältä: Iigor - 13.05.09 - klo: 23.21
Näyttää olevat sisemmät vetarin suojakumit kulutustavaraa, jos ajaa sellaisessa maastossa, missä lentää paljon pienehköä irtokiveä. Sain yhdellä ajokerralla kummatkin sisemmät kumit riekaleiksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia....

On, en suostu tuon takia ajamaan kun hienolla hiekalla tai nurmella etc... Vaihdoin ihan riittävän monta kertaa :)
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Iigor

Jep, oli viimmeinen kerta kun kivikossa suttaa... Vaidhelootan ja rungon välistä sai kaivaa pari sormenpään kokoista murkulaa pois.

Spin

Nehän oli tuolla bajafoorumilla testailleet ilman suojakumeja ajaa juurikin tuontakia kun noita hajoilee. Ilman noita sitten vain ei rasvaa saa pistää sinne kuppeihin. Niin ei takerru hiekkakaan hiomaan vetarin kuppeja isommin. Omaani vaihdoin juuri uloimmat vetarikupit. Toinen oli hioutunut uralle, toinen taas ei. Toisesta vetaristakin oli ulomman pään tappi tullut puolittain ulos, muttei ollut vielä katkennut. Vetarit oli vielä vakiot rtr setin vetarit. Tilalle pistin nyt HD vetarit, vaikkeivat taida juuri sen paremmat olla. Tapithan noista katkeilee jos joku.

Eikös Davella ollut vetarin kupeistakin jotain HD versiota? Vai tuliko ne joidenkin vetarien mukana?
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Duster1

Sen tapin pystyy vaihtamaan poranterästä. 4mm näyttäs olevan paksuus.
Fg.hen noin tuli tehtyä useaan otteeseen, ennen kuulavetareita.
Axial SCX 10 TR

Iigor

Bajaskunkworks lupailee vaiheteistoa Bajaan ensi kesäksi... Tuolta löytyy video, jos on rekisteröitynyt tonne: http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=45456

Ainakin asfaltilla ihan messevää kyytiä.

Habaku

#859
Eilen taas pari tankillista kävin köröttelemässä. Viimiset puolituntia hain jo pikkasen säätöjäkin. Nyt voin jo todeta, että piikin isompi etuhammasratas + piikin pienempi takaratas ei kiihtyvyyttä paljoa syö. Ainakaan 29cc pytyllä ja tuolla mun putkella. Alhaalta ylös asti löyty voimaa. 

Ajopaikan koko oli 50m pitkä, ei tietenkään ihan huippuun kerenny kiihtyä, mut tarpeeks lujaa kerkes siinäkin mennä. Taka ddm:ään verrattuna, ylhäällä tosiaankin enemmän löylyä nyt ja vähintään samat löytyy alhaalta. Eikä siis kaikkea vielä oteta ulos. Tulpan väriin jos uskoo, niin pieni vara on + bensa yli 4% seos. Niin ja kiihytyspumppu kaasarikin vielä hyllyssä  :shocked:



Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Iigor

Tervetuloa Ousaan näyttämään, miten se liikkuu:)

Habaku

Joo, tulossa ollaan  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Iigor

...autoja säästämättä - vauhdista tinkimättä  :p

Sammy__80__


SamiHi

Remember, tekniikkaa tekniikkaa... teillä on oma topic noita juttuja varten.
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Iigor

Joo sori :angel:

Vetarin kumeista:

Koitin eilettäin Dark Soulin tekemiä vetarin suojakumeja. Nuo olivat olleet minulla käytössä edellisen kerran talvella, mutta piti vaihtaa ne takaisin vakioihin, kun eivät pysyneet pakkasessa jäykistymisen takia oikein paikoillaan. Kumit hulahtivat paikoilleen nytkin aika löysän oloisesti, mutta eivät kuitenkaan lähteneet irti, vaikka mites sutttasi. Kesäkäytössä nuo ovat ainakin kestävemmät, mitä vakiokumit, sillä hiekka ja muu möskä evät tartu noihin niin helposti. Nuo kestävät myös kiveniskuja paremmin. Pakkaskelille noista ei ainakaan omassa käytössä ollut. Kumeja sai kaivella talvella useaan otteeseen vetarin kupista syltystä...

Habaku

Tuli mieleen kun syksyllä pulttasin uuden ilmanputsari systeemin bajaan. Kokemukset näin pölyisien ilmojen ajalta ovat todella positiiviset. Kaks tankillista soramontulla ja filtteri oli täysin hiekasta vapaa. Lisänä oli vielä se outwears pussi päällä.
Lisäksi putsarin elementit pirun paljon pienempiä kuin vakio, menee vähemmän öljyä. Voin suositella.

Tämä setti kyseessä.





Ja putsarin elementit http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.777/.f
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Spin

Pitääkin melkein pistää davelle tilausta ja tuommonen hommata. Se alkuperäinen on kyllä kaikin puolin hankala minusta. Irrotus ja kiinnitys tehty turhan ahtaaksi, ja outwears pussukan laittaminen päälle on myös oma taiteen lajinsa :).
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

bluebeetle

Tuo kone imee aina suunnilleen vakiomäärän ilmaa, ja mitä pienempi suodin niin sitä nopeammin se on vaihtokunnossa. Tai sitten pasha menee läpi....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Iigor

Miten hyvin nuo mahtaa sopia hardcore offroad -käyttöön, missä pölisee ja lentää....Mulla on normisuodattimen + kaasarin suojana talvella tehty limupullopatentti, Eikä suodattimen suojapussin ympärillä ole juurikaan pölyä. Takana neljä tankillista pölyisissä olosuhteissa....