Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

Habaku

Jep, tulpan värihän kertoo jo paljon, ellei jopa kaiken tarpeellisen :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Kimpo86

#1561
Itelläni ei ainakaan oo ollu mitään eroa edes -20c pakkasilla, bensana käytän aina shell V-power bensaa, tuntuu olevan viellä 98e:stäkin jonkin verran puhtaampaa kun huomaa ihan henkiloautossakin väännön lisääntyvän V-powerin käytöllä..
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

JariV

98 on väärä bensa 2-t koneeseen. Korkeampi oktaani on tehty korkeapuristeisia nelitahtimoottoreita varten ja korkeammalla oktaanilla hidastetaan liekkirintaman etenemisnopeutta palotilassa. 2-t -moottorin puristussuhde on vain yleensä hieman yli puolet nelariin verrattuna joten nopeammalla liekkirintaman etenemisellä saadaan lisää voimaa ja parempi palaminen. 2-t koneeseen 95E on paljon parempaa tehon kannalta koska näin matalilla puristussuhteilla detonaatiota ei esiinny, jota taas hallitaan korkeaoktaanisella bensalla ja kontrolloidulla sytytysennakon määrällä. Itse käytän pelkästään ysivitosta ja risiinipohjaista 2-T öljyä.
Just joo.

Kimpo86

Lainaus käyttäjältä: JariV - 21.12.09 - klo: 10.22
98 on väärä bensa 2-t koneeseen. Korkeampi oktaani on tehty korkeapuristeisia nelitahtimoottoreita varten ja korkeammalla oktaanilla hidastetaan liekkirintaman etenemisnopeutta palotilassa. 2-t -moottorin puristussuhde on vain yleensä hieman yli puolet nelariin verrattuna joten nopeammalla liekkirintaman etenemisellä saadaan lisää voimaa ja parempi palaminen. 2-t koneeseen 95E on paljon parempaa tehon kannalta koska näin matalilla puristussuhteilla detonaatiota ei esiinny, jota taas hallitaan korkeaoktaanisella bensalla ja kontrolloidulla sytytysennakon määrällä. Itse käytän pelkästään ysivitosta ja risiinipohjaista 2-T öljyä.

Ahaa,On tuttuja kone korjaamo hommissä rassaamassa periaatteessa samoja koneita "ym" moottorisahat trimmerit raivaussahat, kertoivat että 95E besan ominaisuudet loppuvat 10000 rpm:ssä että kannattaisi käyttää puhtaampaa. Mutta pitääkin kokeilla 95E kunhan saa tankin tyhjäksi.
Mikä etu risiinipohjaisessa 2-t öljyssä on.?
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

SH.

omalla kohdalla on pieni ero tehoissa kun kayttää V-Poweria verrattuna 95E,
Siis ainakin perstuntumalta powerilla kulkee paremmin,mutta voihan sitä kokeilla tankillisella kumpaakin laatua,niin sitten ehkä huomaa eron.

Toki tämä biobensa olisi parasta koska se ei karstoita eikä haise kun joutuu pitämään autoa sisällä,tuppaa olemaan vaan niin suolasen hintasta.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

JariV

Lainaus käyttäjältä: Kimpo86 - 21.12.09 - klo: 10.44

Ahaa,On tuttuja kone korjaamo hommissä rassaamassa periaatteessa samoja koneita "ym" moottorisahat trimmerit raivaussahat, kertoivat että 95E besan ominaisuudet loppuvat 10000 rpm:ssä että kannattaisi käyttää puhtaampaa. Mutta pitääkin kokeilla 95E kunhan saa tankin tyhjäksi.
Mikä etu risiinipohjaisessa 2-t öljyssä on.?

Voitelee paremmin korkeilla kierroksilla kuin synteettiset 2-t öljyt. Ja kuka näitä kikottimia ajaisikaan matalilla kierroksilla.

Ensimmäistä kertaa kuulen että bensan ominaisuudet loppuu jossain kierrosluvussa? Miten tällaista väitettä on perusteltu??
Just joo.

Kimpo86

#1566
Muistaakseni ettei palo tapahdu niin nopeasti 95E bensalla... Mutta tälläinen oli kehotus siellä..

Mutta pitää kyllä siirtyä käyttämään sitten risiini pohjaista öljyä ehdottomasti.
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

Jani_A

LainaaMOTOREX KART LUBE CASTOR 2T

Racing Castor 2-stroke engine oil for karts. Perfect for high RPM go-karts and high-speed motorcycle desert racing applications. Kart Lube Castor 2T can be mixed with alcohol fuels without separating and can be used as 4-stroke engine oil in speedway racing motorcycles.
• Premix use only, 30wt viscosity.
• Exceeds all OEM requirements.

Ei varmaan ihan mönkään mene, jos hakee Storm Motorilta tuota ölppää?!


Kimpo86

Juu pitääkin pistää tilaukseen :)
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

-rcmh-

Ja rissaöljyn pakokaasut myöskin tuoksuu hyvälle, ainakin omasta mielestä.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poinas2

Eikös rissalla saada kestävämpi kalvo, eli pienempi riski että leikkaa kiinni ? Nyt kun mennään kuumassa kovaa ja korkeelta, niin varmaan ihan pätevää voiteluainetta ? Nyt jos ajatellaan että rissa olisi se autuas asia, niin eikös kaikissa Nitro fuileissä olisi rissaa mukana kun .21 - .28 pannut sentä kiertää hiukan pidemmälle kuin noi ruohonleikkurit ? Markkinoilla on kuitenkin täys synteettisiä fuileja jotka käsittääkseni pelaa ihan OK. Toinen juttu on ton rissan ominaisuudet viileemmissä keleissä, joissa taas synteettiset loistaa. Eli jos käyttää pelkkää rissaa, niin eikö siinä tule mitään ongelmia jos noita singereitä nykii kylmiltään käyntiin jossain soramontulla ? Vai onko noissa nykysissä öljyissa saatu noi perus rissan ongelmat poistettua ?

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

-rcmh-

Lainaus käyttäjältä: Poinas2 - 21.12.09 - klo: 12.33
Eikös rissalla saada kestävämpi kalvo, eli pienempi riski että leikkaa kiinni ? Nyt kun mennään kuumassa kovaa ja korkeelta, niin varmaan ihan pätevää voiteluainetta ?

Just näin, sen takiahan esim. mikroautoissa käytetään rissaa sekä crossipyörissä (ennen nelareita).
Rissaöljy on herkempi seoksista, esim tulppia menee herkemmin jos liian iso seos.

Rissa pohjainen öljy ei pakkasilla toimi niin hyvin kuin täyssynteettinen 2t öljy.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

JariV

Nitrokonetta ja bensakonetta ei voi verrata niiden täysin erilaisten käyttölämpötilojensa vuoksi. Nitrokone käy noin puolet matalemmilla lämmöillä kuin bensakone. Ja lämpömäärä on se, mikä pitää voitelulla kattaa.

Itse käytän Shell Advance Racing M tai X -öljyä. Näitä käytetään mm. melkein yksinomaan mm. mikroautojen puolella ja on käytetty jo vuosia erittäin hyvin tuloksin. Sama juttu motopuolellakin.

Joo, erittäin kovilla pakkasilla ei kannata mennä ajamaan rissalla. Rissan huonompi puoli synteettiseen verrattuna on tulpan nokeentuminen matalilla kierroksilla. Ainakin omat tulppani ovat kaikki pysyneet puhtaana tosin, en ole saanut yhtäkään tukkoon. Kaikki on kiinni oikeasta seoksesta.
Just joo.

SH.

Onko Jarilla kokemusta kuinka kovassa pakkasessa tuo rissa jähmettyy?
Itellä on jotain moottorikelkkoihin käytettävää 2-T ölppää joka ei nyt huonoimmasta päästä ole,merkkiä en muista koska fg:ltä sitä sain.
Pääasia,et kukaan ei mene laittamaan Teboilin "laatu" 2-T Self mixiä joka on kyllä verrattavissa jätevesiin voiteluominaisuuksiltaan.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Kimpo86

Kävin tänään kyselemässä liikkeestä noista 2-t kisarisiiniöljyisytä eivät suositelleet ollenkaan pakkas oloihin.. Heti kuulemma nollan alapuolella voitelu ominaisuudet rueavat kärsimään.
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

Iigor

Motulin racing öljyillä / V-Powerilla / 6-tulpalla tuli päästeltyä viime talvi ilman ongelmia. Se, ettei 95 oktaanista korkeammilla aineilla kannata ajaa, ei pidä välttämättä paikkaansa. Ainakin headkitti koneissa on omat domensa yli 95 oktaanisia varten + alkoholivehekille vielä omansa. 95:teen ja biobensaan verrattuna V-powerilla tuntui olevan potkua paremmin. ...tai sitten se vaan tuntui siltä :wink:

Iigor

...nuo edelliset kokemukset teharilla varustettujen vakiokoneiden kanssa.

Kimpo86

Lainaus käyttäjältä: Iigor - 21.12.09 - klo: 18.13
Motulin racing öljyillä / V-Powerilla / 6-tulpalla tuli päästeltyä viime talvi ilman ongelmia. Se, ettei 95 oktaanista korkeammilla aineilla kannata ajaa, ei pidä välttämättä paikkaansa. Ainakin headkitti koneissa on omat domensa yli 95 oktaanisia varten + alkoholivehekille vielä omansa. 95:teen ja biobensaan verrattuna V-powerilla tuntui olevan potkua paremmin. ...tai sitten se vaan tuntui siltä :wink:

Itsekin uskoisin että voisi olla näin mutta pitää nyt viellä testata 95E:llä miten kulkee v-powerin jälkeen
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

rampa

#1578
Muistakaa "ron ja mon" lukujen erot ja se, ettei oktaaniluku päde pelkästään puristus kestävyyteen. Vaan ilmajäähdytteinen 2-t moottori lämpenee epätasaisemmin ja käy myös kuumempana, kuin vesijäähdytteiset 4-t koneet. Tämä siis lisää bensan laatuvaatimuksia ilmajäähdytteisessä 2-t moottorissa.

Tosin kylmissä olosuhteissa joissain väljissä moottoreissa saattaa matalaoktaaninen toimia paremmin varsinkin kylmänä käynnistettäessä.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

JariV

Rissapohjaisia (ester) öljyjä ei ole syytä käyttää pakkasoloissa.
Just joo.

Kimpo86

Rupes ärsyttää toi kaasarin jäätyminen niin tein kumista tollasen pressun bajan päälle, kävin kokeilee pelaa kyllä hyvin, viellä pitää pieni lisäys tehdä oikealle puolelle ettei lumi pääse takautta sisään pieni läppä sisäpulelle pressua.

Toisen piikkisenkaankin sain valmiiksi, 2x12 ruuvit ja M2 nylokit päissä, meni 90kpl yhteen renkaaseen. Laitoin viellä keskelle pienen vahvistus pannan muovipullon suikaleesta ettei rengas venyisi, kun venyivät jo ilman ruuvejakin älyttömästi ajossa.

Huonolaatuiset kuvat mutta ehkä niistä jotain selvää saa
http://kuvablogi.com/blog/22676/1/
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

Kimpo86

#1581
Ei ollut kaasarin jäätymiseen tuosta pressustakaan ihan älytöntä apua kun pöllyävässä lumessa paineli laipparenkailla menemään, lumi lentää väkisin takarenkaista eteenpäin sisäpuolele ja jäätää kaasarin. Kyllä tuo pressukin jonkin verran auttoi mutta ei riittävästi...

Yritin haeskellakin ogelmaan ratkaisua mutta ei oikeen mitään loistavaa löytynyt bajaan,
Onko joku ratkaissut ongelman järkevämmin kun itse yritin  :huh:
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

Iigor

Tossa patentti, jonka kanssa ei ollut suurempia ongelmia viime talvena. Tehty 1.5 litran limupullosta:



Kimpo86

Juu pitääkin väsätä huomenna ja kokeilla, kiitti neuvosta.
Baja 5b ss+ Dominator. Fg Monster 56cc. Challenger powerboat 26cc. Asso RC18t.

Sammy__80__

#1584
tekaseppa tommonen  :wink:


Voin lähettää vaikka piirustukset toimii parin vuoden kokemuksella  :cool:

Kuvakin siltä ajalta   heh   ei ihan heti tunnista omaksi bajaksi  :azn:

Ja tohon settiin lisäksi suihkupullollinen hyvätuli fondue nestettä jossain vaiheessa suojista ei ole mitään apua kun kaasari kuitenkin toimii alipainella niin kerää hurua  nii tota viinaa ku suihkuttelee kaasarin ympärille nii meno jatkuu vastarin akun loppumisen  :afro:

Iigor

Ittellä riitti aikoinaan Bajan jonkun valmistajan ikkunat tuon patentin lisäksi. Antaa muuten myös hyvin suojaa kesällä pölyä vastaan.

Sammy__80__

 :lol:  tuskin pölystä pääsee millään eroon. Ei varmasti tolla pullo sydeemillä ja ei mun kokovartalo linssillä mut ne erilliset ikkunat voi kyl unohtaa niissähän on jo melko karket raot josta kaiki saisse pääsee sisään eli lumi. kesäällä ei kyl oo mitään haittaa liasta mul on suodatattimet hoitanu sen homman

Iigor

Niin ja ne akkunat oli muuten loppujen lopuksi omatekosia, eli timmimpiä, kuin nuo monta kertaa kalliimmat "after market" "-laatuosat". Enivei, tuo oli verrattain toimiva systeemi, eikä tarvinnut ruutailla mitään spreitä tuonne, vai onko Sammyllä jo unohtunut viime talven ajelut? Kolmannen kanavan killswitchi kruunasi lisäksi hommat, eli jos hirtti kaasua pohjaan, niin lähettimestä virrat pois ja auto sammui siihen.

Iigor

#1588
Lisäksi voi vetää talvella jotain foumia tuon patentin ja ikkuneoiden väliin, niin ei takuulla tule ongelmia. Ja jos kökästä haluaa lopulliseti eroon, niin sitten alakoppaa kehiin. Niitä saa nykyään kohtuu edullisesti. Itellä ainakin positiiviset kokemukset alakopasta.

Iigor

#1589
Kold Gutterit pelaavat myös loistavasti Hostilen nappulakumeissa....Sairas pito, mutta vaatii myös eteen piikkejä, muutoin ei värkki käänny. Öljynä taakse 5wt ja eteen max 20wt.