Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

mikari

Ei o kanadan taalaa vaan jenkki? no kallis varmaan kuitenkin. sais olla maalattu tohon hintaan.. kertoi kyllä myyneensä taannoin jo joku 30 kpl jos oikein muistan..
Kiitos 20 vuodesta!

Habaku

Juu, hieno on koppi ei voi kieltää  :shocked: Kyllähän bajan saa radallekin taipumaan. En nyt varsinaisesti ite oo yrittänytkään säätää asfaltille, mut kohtuudella tuo menee ihan monttu säädöilläkin. Toki tarkkana saa olla isommissa vauhdeissa  :lol:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

TheArska

#2012
Öljysheikit ostaneet läjän  :mrgreen: ..no ei, kai noille ostajia löytyy, ajattelin vain kun esim. fg:n korit taitaa olla n. puolta halvempia(niissähän on osassa vaihettava keulapalakin), no kai se on niin että "pikkupajojen" tuotokset helposti maksaa..vai erikoisuusko..
Bajaan ei taida käydä fg:n long wheelbase korit..? (en ole mittoihin perehtynyt, ei sillä että itse tarvitsisin)
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showrub,2021,e,1291218524-2029,karossen.karossen,,,,.htm
edit: jees tarkistin, bajan akseliväli on 570mm, eli 3,5cm liikaa fg korille)
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

SH.

Lainaus käyttäjältä: Habaku - 01.12.10 - klo: 17.03
Kyllä käytin laskuria. Samaa kun JariV, en nyt vaan muista, mikä se oli. (se lukee kyllä tuolla vanhemmissa kirjotuksissa) Siihen laskuriin sai kaikki laitettua.

Koneen koko, haluttu huipputehon kierrokset, imukanavan pituus, olikohan pakokanavan ajotus yms...



Juu pitää siihen tietenkin omat sähellykset heittää sekaan :grin:

Mutta imukanavan pituuden saan kyllä itsekkin mitattua kun on yks pilalle hitsattu sylkky tuossa,siltikin sen verran jelppiä tarvitsisin tuon pakokanavan ajotuksen kanssa,olihan se lapulla ylhäällä ja sain hukattua sen johonkin.

Eli ajotuksen kun saisin niin iloinen oisin :azn:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Habaku

Jos on viilattu sylkky niin sehän on sitte eri, kun vaikkapa mulla  :wink:
Järkevissä suhteissa jos on fiilattu, niin se pyörii 170- 180 asteen välillä, mut mitata se täytyy jos tarkkana haluaa olla.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

SH.

kyse on ihan vakiosta 26cc sylkystä,ainoat omat viritykset mitä on tullu tehtyä,niin on lohkojen kairaus sylinterin tasalle ja mäntää vähän kevennetty ja kanavien kohdalta otettu tavaraa pois ja koska pakoaukon puolelle ei ole koskettu niin ajoitus pitäisi olla vakio,koska sylkky on originelli?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Habaku

Tota noin, 26cc ei oo ikinä ollu mulla, ei tietoa mikä on ajotus. Koitin tässä ettiäkin tietoa kun tuolla maailmalla käväsin... on se helppoa nykyään  :wink:

Muistin sen pakari laskurin, Blairin kaava se oli. Jostakin jos löydät sen niin tosi helpolla pääsee alkuun.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

SH.

Juu mullakin kuukkeli kävi kuumana,mutta en löytänyt kuin G260 pumin ajotuksen joka on 172 astetta.

Itse laskin tämmösellä,(MH javapipe) sekin oli aika simppeli,tekee dxf levityksen putkesta ja on sitten vaikka laserilla helppo ajella osia.Väännellä sitten sen mukaan :wink:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Habaku

Jeps, kai se lähelle on toikin  :roll: Pitääpä koittaa ettiä toi MH java, ihan mielenkiinnosta aiheeseen.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Habaku

#2019
Kävimpä Bajan laittamassa tulille, 3kk seisonnan jälkeen. Varauduin kunnon nykimis sessioon, jos vaikka kastelee yms... eihän näistä koskaan tiiä vaikka niiin tarkkana koittaa olla.

Noh, kolme nykäsyä ryyppypäällä ja 4:lla alako käymään. Männänrengasta piti rupsutella sisään, niin enpä ajanu senttiäkään ja kylmä viima piti ajohalut vähissä. 30 min se siinä pörisi ja niin tasasesti kön vaan voi. Eli ei vuotoja havaittavissa.

Nyt sitte sylkyn pultteja 15min kiinni + pakari ja kovaa ajoa.


P.S Eikä kellekkään kelpaa  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

OklaMokla

Olen tuleva iloinen bajan omistaja  :afro:
Monia kysymyksiä on ollut, mutta vastaukset olen saanut selaamalla tätä ketjua.  :smiley:
Muuten, olen katsellut 2-vaihde systeemejä, ainoa asia joka mietityttää, kaikissa videoissa ihmiset kaasuttelevat niilla 2-vaihde systeemeillä ilman mitään suojaa rattailla, on niin että niille ei ole saatavilla suojaa? Jos on niin onko alumiinista sellaista?
Kiitos.
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

Habaku

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

OklaMokla

Lainaus käyttäjältä: Habaku - 06.12.10 - klo: 14.59
Tähän tulee muovinen mukana. http://www.largescalerc.com/drillstarterrotostartforgaspoweredengines-1.aspx

Kiitos tiedosta  :azn:
Siitä muovisesta saa kätevästi otettua mitat ja tehtyä metallisen :)
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

Habaku

#2023
Juu, jos näkee tarpeelliseksi.

Tässä päivä puhteina värkkäsin kaasuakselille näppärän suojan, resusta vetoakselinsuojakumista. Akselille tiukasti istuva o-rengas 2-komponentilla kiinni tuohon ulkopäähän ja koko hoito liimalla kaasarin runkoon. Vois sanoa, että ei mee törkyä enää. Toki kesää pitää ootella.

P.S O-renkaat voi/ kannattaa laittaa kaikkiin akseleihin ja neulojen jousien alle. Näin kun tarkemmin miettii  :wink:


Tässä jonkulainen kuva.


Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

-rcmh-

Baja 5SC Hpi:lta, on muuten hieno koppa tossa. :shock:



http://www.hpieurope.com/kit-info.php?lang=en&partNo=105235
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Lehtibakka

Kävin kokeilemassa talviajoa uusilla piikkirenkailla ja 30,5cc koneella. Ei ollu mitään pitoa vaikka alusta oli sopivan kovaa lunta. Aivan posketon laite!!

Puolella kaasulla suttas paikallaan ja auton sai houkutella liikkeelle et sai edes jonkinlaista vauhtia. Pitänee varmaankin harkita seuraavaksi siirtymistä 4WD Bajaan.

Eikös jollakin kopiovalmistajalla ollut Bajasta myös 4WD versio myynnissä?

Hyvät ohjeet kaasarin säätöön olis vielä kiva saada, kun tuntuu että kone ei vieläkään anna kaikkia tehoja ulos. Perussäädöt on kokeiltu ja niistä hieman rukattu tälle koneelle sopivammat, mutta uskoisin että reserviä vielä olis kun sais ne lopulliset kujeet kohdalleen.

jesi

Nikohan moisia myy, tosin hpi bajaan verrattuna vain look-a-like.
Ts eivät ole sukuakaan enempää toisilleen.
/ Jere Siirilä

JariV

Minkäslaiset piikkirenkaat Lehtibakalla sitten on jos ei ollut mitään pitoa?
Just joo.

Lehtibakka

Piikkirenkaat on sellaset itse tehdyt. 5mm koneruuveja läpi, muttereilla renkaan puolelta kiinni ja kärjet terotettu piikeiksi. En nyt muista kuinka monta ruuvia/rengas, mutta sanotaan et riittävästi. Ruuvit tulee noin 5mm renkaan pinnasta ulospäin.

Eturenkaissa käytetty samaa menetelmää, mutta ruuvit 4mm ja ulkonema 2mm.

Kuvatuksenkin voisin muuten laittaa kun vaan osais.

JariV

No paljonkos suunnilleen piikkejä per tassu?
Just joo.

Lehtibakka

Eturenkaissa 20kpl ruuveloisia / rengas.

Takagummeissa 24kpl ruuveloisia / rengas.

Rengas on karkeakuvioinen santakumi, valmistajasta ei tietoa. Pehmeämmällä lumella tuo kuvio auttaa mukavasti lisäämällä pitoa. Todelliselle puuterilumelle mulla sitten onkin laparenkaat.

Minä mitään näistä tiedä, mut tuntuu kuitenkin että kyllä noistakin renkaista pitäisi pitoa saada etenemiseen.

sjos

#2031
Vois sanoa, et auttamattomasti liian vähän on "nastoja".
Tuplaat tai triplaat määrän, niin alkaa olemaan tontilla..

Näis kumeis 40 nastaa.


Näis tais olla n. 70 nastaa.
son loppu ny.

OklaMokla

Tuli tässä nyt mieleen kysyä, paljonkos heppoja noissa cc-racing moottoreissa on? ( http://www.cc-racingengines.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=264&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=53 , http://www.cc-racingengines.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=261&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=53.
Googlannu olen ja zumbaa tanssinut, jotenka jos on jotain viisaita ihmisiä niin   :wink:

Edit: Onko pääkaupunkiseudulla rataa jota saa rääkätä 1/5 vehkeillä?
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

Habaku

Tossa 600,- dollarin motissa tais olla 6,5hp ihan niinku dynotettua faktaa  :wink:
Ja mitä viteoita nähny, niin koko kierrosalueella sitä sontaa lentää.
Varmasti hyvä moottori.

Ite mietin tuon ja ts reedin välillä, otin ts:n ihan erilaisuutensa takia.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

bartti

Lainaus käyttäjältä: sjos - 08.12.10 - klo: 19.19


Näis tais olla n. 70 nastaa.


Ootko testaillut paljonkin, miten noi renkaat toimii eri alustoilla ?
Beetlejuice, nutech ja jotain sille välille.

sjos

Lainaus käyttäjältä: bartti - 09.12.10 - klo: 00.07
Ootko testaillut paljonkin, miten noi renkaat toimii eri alustoilla ?

Ei kauheasti ole kilometrejä kertynyt..

Radalla (sora) toimii ihan ok, mut matto (routa) osuuksilla ei juuri mitään pitoa.
Nurmikolla aivan sairas pito.

Nämä siis ilman nastoja.

Ja nastoilla, talvella pitää ihan kivasti, lumella ja hieman kovemmallakin lumella.
Jäällä en ole kokeillut.
son loppu ny.

karg

Lainaus käyttäjältä: Habaku - 03.12.10 - klo: 15.12
Kävimpä Bajan laittamassa tulille, 3kk seisonnan jälkeen. Varauduin kunnon nykimis sessioon, jos vaikka kastelee yms... eihän näistä koskaan tiiä vaikka niiin tarkkana koittaa olla.

Kävin tos viime sunnuntaina laittamassa Bajan tulille n. 2.5v seisonnan jälkeen. Ei mitään ongelmia.. lähti laakista käyntiin kun nyin ryyppy päällä muutaman kerran ja toimi muutenkin mallikkaasti. Ajelin siinä sitte eukon kanssa yhden tankillisen (n. 55 min) ja sitten Baja olikin valmis sulattamoon (=suihkuhuone). Ei se tosin kiertäny ku karvan yli 16000 mut syykin selvis sitte myöhemmin kotosalla kun kattelin tulppaa. Kävi rankasti liian rikkaalla. Kaavailin, että laitan sen TS-koneen kiinni vasta sitten, kun alkaa pitoa löytymään. Tossa nykyisessä 30.5cc ESP-koneessakin on rankasti liikaa tehoa talvikeliin :D

Kaasarin ympärille värkkäsin vanhasta villasukasta suojan, niin ei päässy lumi jäädyttämään kaasaria. Aikoinaan talvella oli semmosta, että vaikka Bajassa on sivuilla huovasta tehdyt suojat, niin kaasarin päälle pääs silti sen verran lunta, että se alkoi olemaan liian kylmissään n. 20-30 minsan jälkeen.
HPI Baja 5b | HoBao Hyper 8 | Kyosho PTA 2 | Team Losi Micro-T

Habaku

Hieno homma. Joo, kaasarin jäätymistä tässä pelätään.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

karg

Tarpeeksi vain lumisuojaa kaasarin ympäristöön. Jossain vaiheessa tietty kovempi pakkanenkin voi alkaa hyytämään kaasaria, mut ainaskin meikäläinen pysyttelee niillä keleillä varmaankin muissa hommissa kun Bajan rankaisussa, joten tuotekehittelyä en jaksa tolta osin jatkaa ;)

Huopaa:



Villasukkaa:


HPI Baja 5b | HoBao Hyper 8 | Kyosho PTA 2 | Team Losi Micro-T

OklaMokla

Lainaus käyttäjältä: Habaku - 08.12.10 - klo: 23.46
Tossa 600,- dollarin motissa tais olla 6,5hp ihan niinku dynotettua faktaa  :wink:
Ja mitä viteoita nähny, niin koko kierrosalueella sitä sontaa lentää.
Varmasti hyvä moottori.

Ite mietin tuon ja ts reedin välillä, otin ts:n ihan erilaisuutensa takia.

Kiitos vastauksesta. Kun tuo vakiomotti on rääkätty loppuun niin toi tai joku reedi :) Kivasti kyllä heppoja löytyy.
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda