Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

DIY-man

#2040
Katsotaanpa osaanko laittaa kuvan...

No, liitetiedostona sentään edes  :tongue:

Laittelin ko. kuvia näkyville tuonne alemmas sellaisten viestien yhteyteen, joissa asiaa käsitellään.

-DIY
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

JiiVee

eipä näy kuva  :huh: :shock:
pöö

mikari

kyl se "näkyy" .. 1x1 transparent.gif  :wink:
ehkä väärä ?
Kiitos 20 vuodesta!

DIY-man

#2043
Laitetaan nyt sitten lisää liitteitä. Ja juttu jatkuu tuolla alempana.

Lainaus käyttäjältä: rampa - 10.12.10 - klo: 22.32
Kuvassa on ... helkkarin siistit renkaat. Noissa renkaissa on ollut varmasti kova homma?

Noi eturenkaat on työllisyystasoa 22h/pari. Olen kylläkin siirtymässä eturenkaissakin isompinappulaiseen kumiin ja M3-piikinkokoon, on vähän turhan piiperrystä tuollainen M2. Toisessa kuvassa M3-koon kova pulttipiikki sekä 1/2" Kold Kutter.

-DIY
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

mikari

#2044
teit ihan oikein mutta kuvan linkki on joku yhden pikselin "kuva". jos sulla on se kuvan linkki niin laita tähän vaan suoraan, ok

e: nyt on oikea kuva ja näkyy
Kiitos 20 vuodesta!

Habaku

Mulla näkyy ihan ok, Bajan kuvahan tuo onpi... mitä mielessä ?
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

rampa

#2046
Kuvassa on aika pätevän ja fiksun näköstä suojausta ja helkkarin siistit renkaat. Noissa renkaissa on ollut varmasti kova homma? Hittoku ite on niin laiska, että en jaksa kumpaiseenkaan bajaan rakentaa suojausta tai kunnon renkaita, mut ilmeisesti 5T on helpompaa ja viisaampaa tehdä talvi ajoon?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Habaku

Joo, tarkemmin kön kattoo... tosiaan fiksu suoja, mitä ainesta ? ihan vaan et pitääkö kans  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

rampa

Jos tuo on suoja kangasta ja tilkitty muualtakin kun tuosta päältä, niin luulisi, että kaasari pysyy sulana moottorin kehittämän ilman ansiosta?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Habaku

Jeps, mitä sanoo ite insinööri  :lol:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

DIY-man

#2050
Lainaus käyttäjältä: Habaku - 10.12.10 - klo: 22.36
Joo, tarkemmin kön kattoo... tosiaan fiksu suoja, mitä ainesta ? ihan vaan et pitääkö kans  :wink:

Se on trikoota, sellaista joustavaa kangasta, josta tehdään esim. T-paitoja. Vaimo tyrkkäsi käteen ja sanoi kokeile vaikka tätä. Ylhäältä ruuvattu kattolevyn ja tulpansuojan alle, alareunoissa korin alla + korinkiinnitystapeissa + edessä orkkis muovisen kaarituen juurissa nippusiteellä. Että pitääkö? "Vaikka myrsky ulvoo ulkona, on lämmin sisällä...", kaasutin ja ilmanputsari täysin sulat ja kuivat, ihan sama kuinka paljon lentää lunta katon yli. Mutta ei toi huppu yksin sellaista autuutta tee. Lisäksi on tyköistuvat DIY-alakatteet ja konehuone takaa tilkitty retkipatjan palasilla siten, ettei takakauttakaan lumi pääse. Toi kangas myös hengittää = antaa ilmaa läpi moottorin käyttöön. Eikä siinäkän vielä kaikki...Mootorin jäähdytysilman otto väsätty siten, että flekti ei ime lumipölyä eteenpäin roiskittavaksi eli sytytyshäiriöiksi ja kenties kaasuttimellekin.

Kuva on tämän vuoden viimeisestä ajosta kesärenkailla. Toi huppu oli kyllä helppo ja halpa, taisi mennä vain reilu tunti sen väsäämiseen. Viime talvelta jo hyvät kokemukset.

-DIY
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Habaku

No niin, saatiin insinööri tähänkin hommaan. Tätähän me porukassa kokeillaan perskeles  :p
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

DIY-man

#2052
Lainaus käyttäjältä: rampa - 10.12.10 - klo: 22.32
Kuvassa on aika pätevän ja fiksun näköstä suojausta ja helkkarin siistit renkaat. Noissa renkaissa on ollut varmasti kova homma? Hittoku ite on niin laiska, että en jaksa kumpaiseenkaan bajaan rakentaa suojausta tai kunnon renkaita, mut ilmeisesti 5T on helpompaa ja viisaampaa tehdä talvi ajoon?

DIY-jääratarenkaat (taka) noilla kovilla pulttipiikeillä n. 22 tuntia työllisyyttä. Eto pelit, yksi rengas 80g kevyempi kuin Kold Kutter -versio ja sekin vähempi massa sijaitsee pienemmällä pyörintähalkaisijalla. Parempi ajettavuus. Nämä vain jäälle, ei kantsi tylsyttää maapohjalla. Ja konetehoja on parasta olla vähintään 3hp, jotta voi perää heitellä oman mielen mukaan...


-DIY
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

DIY-man

#2053
Lainaus käyttäjältä: Habaku - 10.12.10 - klo: 22.27
Mulla näkyy ihan ok, Bajan kuvahan tuo onpi... mitä mielessä ?

En tiiä, mulla ei nää mun omat kuvat näy muuten kuin linkin kautta kansiosta tai sitten liitetiedostoina...

Niin sitähän mulla alunperin oli mielessä, kun tuolla edellisellä sivulla ihmeteltiin pidon saamista piikkirenkailla. Kyllähän pitoa ja ajettavuutta saa. Kolme perusasiaa siinä on tärkeitä: 1.Piikki pysyy pystyssä ajon aikana - siis ihan aikuisten oikeesti. Jämäkkä kumi, iso nappula, aluslevyt, ei porausta vaan piikki pistämällä läpi, kovat insertit jne. 2.Piikin terävyys on sopiva. Ja että se terävyys kestää järkevän määrän ajamista. 3. Piikkejä on sopiva määrä. Noihin Hostile MX:iin niitä tulee vähän niinkuin luonnostaan sopivasti.

P.S. Habaku, olit kehittänyt tosi pätevän kaasuakselin suojan :laugh: ! Tommosen väsään omaanikin heti kun auto on seuraavan kerran telakalla  :azn: !

-DIY
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

cube122

Kertokaas vielä ystävät hyvät meneekös tuo pipercrossin c1051 (http://www.moposport.fi/workspace/search/?words=c1051&theme=7) Ihan heittämällä tuon vakio putsarin päälle, eli toimii outwearssin tavoin?
Ja minkä kokoisia cuttereitä olette noissa mx:ssä käyttäneet?
Baja 5b ss + PL4

jesi

#2055
Menee suodattimen päälle, mutta vaan eipä mahdu olemaan, ku suodatin on niin liki tankkia.

Kas mulla näin edesmenneessä Rovan Bajassa:


Kaverina tämä:
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.6573/.f


Ja tosiaankin suosittelen tuota vihreää elementtiä:




Ite oon tupannu öljyämään bajan sisemmän elementin ja sit suihkutellu piperin sisälle ja tuupannu bajan filsun päälle.
Pölysissäkään olosuhteissa bajan sisempi elementti on Todella pitkään puhtaana, senkun ravistelee oravat vaan piperistä pois joskus.


/ Jere Siirilä

JariV

Mulla ja kaverilla on taas täysin päinvastainen suositus noista Pipereistä. Oltiin todella hienojakoisella hiekkamontulla viime kesänä ajamassa, itselläni tuo tumma malli öljyttynä läpikotaisin ja kaverilla vihreä öljyttynä läpikotaisin. Kaverin motti kilahti entiseksi siellä ja se motti oli uusi ja juuri laitettu paikallaan. Motti oli täynnä pölymönjää sisuskaluiltaan.

Itse pelästyin tota ja otin oman putsarin irti. Kaikki oli TÄYSIN puhdasta! Suosittelen siis tummaa ja vihreään ei kannata koskea.
Just joo.

jesi

No tuohon en ota kantaa sen enempää, enkä ala vääntämään, mut onhan se kumma jos viis suodattavaa kerrosta öljyttynä ja murot koneessa.


Sinut tuntien varovasti kommentoin alla olevaa, ei herneitä  :grin: :

Ettei vaan olis käyny joku fiba jossain, ts vuotanut murot jostain muualta koneeseen.
Joskus kiireessä sulloessa menny bajan filsun päällimmäinen kerros rullalle, mut ei koskaan sisempi.

Vai oliko teillä vakiosuodattimet alla?
Enivei, oon pistäny vakiosuodattimeenkin piperin juurestaan kireälle, ettei höri sieltä löysiä.

"Meidän" leirissä moni ajaa tuola vihreällä, so far nolla murhetta kantautunut korviin.
Mut molempi parempi :)

Ja onhan toki tilanteita ja pölyjä moneen makuun.

/ Jere Siirilä

JariV

Joo ei tässä jesi oo tarkoitus alkaa väänämään ollenkaan  :grin:

Ja siis me ajettiin pelkästään noille Pipereillä, ei siellä alla ollu niiden lisäksi mitään. Itse oon myös käyttänyt tota tummaa mallia motocrossissa menestyksekkäästi monia vuosia kuten myös kartingin puolella.
Just joo.

jesi

Ah joo, tuossa tapauksessa selvittää jo paljonkin :)
/ Jere Siirilä

JariV

Juu, mutta todistanee sen että tumma malli on suodatukseltaan huomattavasti parempi kuin vihreä kun toi suodatin on ainoa suodatin. Ja kuten olen täällä monesti kertonut niin ölppänä Motulin spray-litku. Tahmeeta ja sotkevaa ku mikä, aina ketuttaa koskea suodattimeen  :angry:
Just joo.

jesi

Joo, pelkistään piperiä käyttäessä varmastikkin on näin.
Meilläpäin näissä maamoottoreissa on aina alla ollu bajan filsu.


Juu, mullakin on joku 700ml suodatinöljysprei purkki mopokrossikaupasta, riittää näissä käytöissä isältä pojalla ja venyy ja paukkuu :)
/ Jere Siirilä

DIY-man

Lainaus käyttäjältä: cube122 - 11.12.10 - klo: 15.51
Ja minkä kokoisia cuttereitä olette noissa mx:ssä käyttäneet?

Mä olen käyttänyt 1/2" -pituisia. Pysyy hyvin ilman liimaa ja on vielä aika armollinen insertille. Maapohjaradalla kun ajaa, niin on sitten helppo aina ruuvata uudet tylsyneiden tilalle. Niitä myöskin saa edullisesti DDM:ltä.

Tiedän joidenkin käyttäneen/käyttävän myös 5/8" ja 3/8" -pituuksia. 5/8" tekee jo melkoista väkivaltaa insertille ja on tietysti painavampikin. 3/8" taas vaatii liimaa varmistukseksi.

-DIY
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

OklaMokla

Selailin ketjua ja pakko sanoa että toi habakun koppa on aika kova  :cheesy:

Sitten on pakko kysellä kaikkea tyhmää, ärsyttämällä teitä...
Mistä/miten saa ostettua/kasattua sellasen moottorin mistä saisi mahdollisimman paljon heppoja ja vääntöä?
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

Habaku

CC Rasing + dominaattori, näin äkkiseltään  :wink:

Ja kiitti OklaMokla, jos kehuja oli  :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

OklaMokla

Saakos dominaattoreihin mitään vaimennuksia koska asun pääkaupungissa ja jos täällä sattuu pitämään liikaa meteliä niin mummo heittää ikkunasta vessanpöntön kannella päähän? Onko se dominoija hiljasempi kuin ss piippu.
Noh, mikä on hiljasin takaputki?
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

-rcmh-

Domia saa myös vaimennettuna mallina: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.7068/.f
Ilman änkkää toi dominaattori on varmasti kovaäänisempiä putkia mitä on.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

cz22lr

onkos jollain hajua sopiiko king bajan osat hpi bajaan??
Hong nor x2
Hpi baja 5b flux

OklaMokla

Cz, uskon että käy.

___________

Tänään otin savut ulos bajasta, oi sitä ääntä hajua ja voimaa nitroihin verrattuna.
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

-rcmh-

Lainaus käyttäjältä: cz22lr - 14.12.10 - klo: 12.59
onkos jollain hajua sopiiko king bajan osat hpi bajaan??

Eiköhän ne käy, HPI:in osat ainakin on hyvin mennyt tähän KM:ään.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava