Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

juhamatti

Hommasin bajaan 5t vanteet&rc4wd kumit.
Dune reaperit on kumit, ja luulin että tuo on jenkkimerkki, mutta kumit on mate in china. :huh:

Mutta siitähän nuo näkee kestääkö pakkasta.
Bedlockit on silverbackin, ei tarttunu väri noihin, yritin vihreäksi värjätä.
Hpi:in bedlockkeja pystyy värjäämään, on hiukan pehmeämpää se muovi.
Vielä jos mtx kumit ostaisi ja niihin muutaman kold kutterin ruuvaisi niin talvellakin voisi päristellä.

peitsamo

Nyt alkaa olemaan hommat kohillaan, kun on saanu bajan kantaa kaveriksi parisänkyyn.  :cool:
Flying Calacucco

juhamatti

Onneksi lähti emäntä kirpputorilla käymään, ei tuota kuvaa muuten ois otettu :laugh:
Vieläpä kun auto tuon valkean shaalin tai mikä koristepeitto liekki, ni sen päällä makaa ku kotonaan..
Tosin on pesty ja harjalla roskat putsattu joka paikasta, ja tuota alakoppaa ei vielä ole ulkona käytetty.
Nyt pitäs jollekkin parkkikselle päästä testaamaan, tuli vaan tuota lunta 15cm viime yönä :angry:

juhamatti

#2583
Uutta osaa sparetecilta.
Paketti oli matkalla 3-viikkoa, mutta tuli onnellisesti perille :laugh:
Titaaniset vanttiruuvit taakse, huom "roiskeläpät " vetarin kumien suojana, ala diy.



Ja rc4wd tyynen raiskaajat alla.



Kyl ne 5t kumit tuota maavaraa aika kivasti lisäävät :cool:

Huom diy etupuskuri :tongue:
Nuo 5t kumit saavat tuon bertan näyttämään pienemmältä kuin mitä on.

rb

olisin kiinnostunut baja 5t kestävyydestä vakiona.

juhamatti

Sormenpäät verillä, toivottavasti työ kannatti...


Pro-linen badlands kumit joissa on 20mm koneruuveja.
En tiedä kuin toi pro-linen kumi kestää, ei ollu muitakaan mihin kokeilla.
Jos ei kestä, niin hostilet tilaukseen.
Voisi kokeilla mxt mallia kun on yhdet 5t vanteetkin nurkassa.
Tosin diy-manilta ois tulossa niitä kuttereitakin, ois varmaan helpompi työ saada ne kumiin kiinni, kuin tuo taiteilu teräväkärkisten peltiruuvien kanssa leikkiminen.
Oisko muuten hard se hostilen kumin kovuus sitten oikea?
Tuntuisi tuollainen soft mallinen kumi olevan aika pehmosta..
Mitä sanoo jo nastarenkaita tehneet?+?
Etukumeiksi nastoitan pro-linen bow tiet...

DIY-man

Hostilen hard kestää loistavasti sekin, mutta samalla rahallahan saa extra harditkin  :wink: . Mut MXT-mallia taisi olla pelkästään hardina.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

juhamatti

Pitää ottaa testiin jos ei nuo pro-linen kumit kestä selkäsaunaa :grin:

tonij

vielä samalla tavalla kuin oot jo tehnyt keskelle nastoja niin laitat viel sivuissa oleviin nappuloihin myöskin.
olemme käyttänyt 13mm ruuveja koska pitemmät kaatuu renkaan alle.
kutterit eivät ole läheskään niin hyvät ku ruuvit.
pro-linen bow-tiet on hyvä vaihtoehto nastarengas aihioiksi.
TRKMANS racing

juhamatti

Onko muuten kukaan tietoinen, oisko tää hpi:iin oma slipperi kytkin mistään kotoisin?
http://www.krc-racing.com/product/hpi_slipper_clutch/
Katkoin tänään millin pari noista ruuvien kärjistä, tuntuisi vaikuttavan hiukan tuohon piikkien "kaatumiseen".
Ei nuo badlandin ole kyllä paras aihio talvinastakumiksi, mutta ajaahan noilla tunnin pari :grin:

DIY-man

Lainaus käyttäjältä: tonij - 08.12.11 - klo: 19.13
kutterit eivät ole läheskään niin hyvät ku ruuvit.
pro-linen bow-tiet on hyvä vaihtoehto nastarengas aihioiksi.

...Ei pidä yleistää liian helposti. Se, että mikä ruuvi toimii ja missä parhaiten, riippuu renkaasta ja autosta jolla ajetaan. Voi hyvin ollakin, että wronicit toimii Bow-Tiessä paremmin kuin kutterit, eihän Davekaan suosittele Kuttereita muuhun kuin Hostilen MX:ään. Ja MCD miehet salettiin tietää, mikä yhdistelmä pelaa parhaiten heidän autoissaan. Ja sekin on saletti, että jossain lutterorenkaissa wronicci pysyy paremmin kiinni kuin Kutteri.

Mutta ei se ole suoraan sovellettavissa Hpi Bajaan, mikä on muualla todettu hyväksi. Kutterissa on suurempi teräpinta-ala kuin kärkimallisessa ruuvissa ja saadakseen pitoa se vaatii enemmän painoa päälleen. Ja kun se sitten uppoaa, niin sitä pitoa kanssa on! MCD on nelivetoauto ja kevyempi kuin Baja. Lisäksi sen painojakauma on erilainen sekä viivalta että vauhdissa. Kovassa kiihdytyksessä Bajassa lähes koko laitteen paino on takasilla. Niin ei käy nelivedossa, jossa on vielä keskidiffikin, vaan paino jakautuu aika tasaisesti kaikille pyörille. Tällöin "tylpempi" ruuvi ei pure.

No entä jos Bajankin takasiin laittaa wronicit tms. ? Kyseenalaistan niiden autuuttavan vaikutuksen pidon suhteen. Jää vain häviää niiden viiltämistä kapeista urista eikä se edistä etenemistä. Kutterit ottaa leveämmälti. Tämä lausunto perustuu kokemuksiini oman tyylin piikeistäni verrattuna Kuttereihin: Kuttereilla tulee pitoa vähän liikaakin, ainakin vakiokoneelle.

Tää on siis Baja-topikki, ei sotketa MCD:n oppeja Bajaan ainakaan ilman perusteiden tiedostamista  ja käsittelyä  :wink: .
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

tonij

#2591
Lainaus käyttäjältä: DIY-man - 08.12.11 - klo: 22.38
Lainaus käyttäjältä: tonij - 08.12.11 - klo: 19.13
kutterit eivät ole läheskään niin hyvät ku ruuvit.
pro-linen bow-tiet on hyvä vaihtoehto nastarengas aihioiksi.

...Ei pidä yleistää liian helposti. Se, että mikä ruuvi toimii ja missä parhaiten, riippuu renkaasta ja autosta jolla ajetaan. Voi hyvin ollakin, että wronicit toimii Bow-Tiessä paremmin kuin kutterit, eihän Davekaan suosittele Kuttereita muuhun kuin Hostilen MX:ään. Ja MCD miehet salettiin tietää, mikä yhdistelmä pelaa parhaiten heidän autoissaan. Ja sekin on saletti, että jossain lutterorenkaissa wronicci pysyy paremmin kiinni kuin Kutteri.

Mutta ei se ole suoraan sovellettavissa Hpi Bajaan, mikä on muualla todettu hyväksi. Kutterissa on suurempi teräpinta-ala kuin kärkimallisessa ruuvissa ja saadakseen pitoa se vaatii enemmän painoa päälleen. Ja kun se sitten uppoaa, niin sitä pitoa kanssa on! MCD on nelivetoauto ja kevyempi kuin Baja. Lisäksi sen painojakauma on erilainen sekä viivalta että vauhdissa. Kovassa kiihdytyksessä Bajassa lähes koko laitteen paino on takasilla. Niin ei käy nelivedossa, jossa on vielä keskidiffikin, vaan paino jakautuu aika tasaisesti kaikille pyörille. Tällöin "tylpempi" ruuvi ei pure.

No entä jos Bajankin takasiin laittaa wronicit tms. ? Kyseenalaistan niiden autuuttavan vaikutuksen pidon suhteen. Jää vain häviää niiden viiltämistä kapeista urista eikä se edistä etenemistä. Kutterit ottaa leveämmälti. Tämä lausunto perustuu kokemuksiini oman tyylin piikeistäni verrattuna Kuttereihin: Kuttereilla tulee pitoa vähän liikaakin, ainakin vakiokoneelle.

Tää on siis Baja-topikki, ei sotketa MCD:n oppeja Bajaan ainakaan ilman perusteiden tiedostamista  ja käsittelyä  :wink: .

koitimme viime talvena muutamaan bajaa kummat toimi meidän mielestä paremmin kutterit vai ruuvit.
tämähän on sitten vaan mun mielipide mutta kuttereilla auto alkoi ns. leijumaan suorilla.
eli tarkoitan sitä että auto oli kuin oikealla autolla joutuisi vesiliirtoon.tarkkoja ajolinjoja oli myös vaikeampi ajaa koska ruuveissa on kovempi pistovoima.
myöskään katkastut tai tylpiksi kuluneet ruuvit eivät vetänyt vertojaan uusiin teräviin ruveihin mitkä kesti jäällä ajoa koko talven.
ruuvissa taas on heikkoutena se että se ei kestä ajaa missä muualla kuin jäällä tai lumella missä on jää alla.
tylsä ruuvi on sit taas huonompi ku kutteri.


ja tuosta DIY-man heitosta sen verran että vaikka ajanki mcd:n autoilla niin se ei tarkoita sitä että en olisi myös muista autoista kiinnostunut.haluan vaan jakaa mielipiteitä ja kokemuksia autoista.
en ymmärrä minkätakia viljelet tuota sisäsiittoisuutta ja teet tuota kuppikuntaa henkeä tänne, eikö me kaikki olla vaan aikuisia ihmisiä jotka tykkää ajaa kauko-ohjattavilla autoilla :wink:  .
ja pahoittelen kirjoitusverheitäni..
TRKMANS racing

tonij

..ja jos en väärin muista niin semmonen ku MKE nimimerkillä kirjoittava käytti hostilen renkaita ruuveilla bajassaan.
siltä kannattaa kysellä kokemuksia renkaista..
TRKMANS racing

DIY-man

Lainaus käyttäjältä: tonij - 09.12.11 - klo: 23.39
en ymmärrä minkätakia viljelet tuota sisäsiittoisuutta ja teet tuota kuppikuntaa henkeä tänne, eikö me kaikki olla vaan aikuisia ihmisiä jotka tykkää ajaa kauko-ohjattavilla autoilla :wink:  .

Ääh, turhia herneitä  :grin: !

No jos mä oikeasti olen tuollainen, niin sanokaa muutkin se suoraan, niin häippäsen täältä höpisemästä  :roll: .
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

juhamatti

Noh, pojat pojat.
Kyllä täällä saa sanoa mitä ajattelee, kyllä tänne mölyä mahtuu :laugh:

juhamatti

Jutustelin tuossa jenkki baja foorumille nimimerkki shreadhead:in kanssa.
Hänen kautta saa tilattua tälläisiä tarra-arkkeja bajoihin.


Hinta noin 50$+postit.
Värejä ja textiä voi myös itse suunnitella, tarrat olisi silloin custom made.
Mitä mahtaisi Suomessa tuollainen maksaa, ei varmaan 100e irtoaisi.
Ongelmana on vain se, että itselläni ei ole luottokorttia, kuin visa electron ja sillä ei maksella ameriikoihin.
Joten olisiko joku innostunut tilauksesta jolla olisi luottokortti?
Postimaksuthan pienenee per pää, mitä enempi ostajia tulisi mukaan.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=118961

Racinwhitbaja

Miks et ota tosta kuvasta kopiota muistitikulle ja tepastele kysäsemään lähimpään ns. teippifirmaan vois ol sillon nopea ja mahdollisesti jopa halvempi kub ei isosta arkista oo kyse...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

Voishan sitä kokeilla ja käyä kysäseen.
Mutta nuo mittasuhteet pitäisi eka saaha 1/1 mitä on tuossa arkilla.

DIY-man

Työpaikalla luin kerran yhdestä lehdestä kolumnin otsikolla "Vähemmän intohimoa, kiitos" . Niinhän siinä tuppaa käymään harrastajapiireissäkin, että kun intohimoiset toimijat kohtaavat, vielä mieliaiheensa parissa, niin kipinöintiä helposti syntyy.

Toki otan vastaan tonij:n palautteen, ainahan voin kehittää itseäni ja viestintätaitojani. Pelkästään intohimon tason laskeminen auttaisi lukemattomissa kohdissa.

Mutta oma toivomukseni on, että eri asioita vertailtaessa tuotaisiin enemmän esille pohdiskelua ja seikkoja, joiden perusteella omaan mielipiteeseen on tultu. Pelkkä parempi-huonompi -toteamus ei juurikaan lisää kenenkään ymmärrystä kyseisestä asiasta.

Ja sitten takaisin lempiaiheeseen  :roll: :

Lainaus käyttäjältä: tonij - 09.12.11 - klo: 23.39
koitimme viime talvena muutamaan bajaa kummat toimi meidän mielestä paremmin kutterit vai ruuvit.
tämähän on sitten vaan mun mielipide mutta kuttereilla auto alkoi ns. leijumaan suorilla.
eli tarkoitan sitä että auto oli kuin oikealla autolla joutuisi vesiliirtoon.tarkkoja ajolinjoja oli myös vaikeampi ajaa koska ruuveissa on kovempi pistovoima.

Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että missähän nopeuksissa kuvaamasi ilmiö on esiintynyt? Vai oliko nopeudella millaista vaikutusta asiaan? Itse en ole vastaavaan törmännyt. Mutta mä oletan että mulla on nopeudet pienemmät. En ole Bajaani "ratastanut" ja ajoradat ja niiden suorat on mulla lyhkäisiä. Entä vaikuttaako renkaiden turpoaminen vauhdissa tuohon ilmiöön? Omissa piikkirenkaissani olen tehnyt voitavat toimenpiteet turpoamisen ehkäisemiseksi.

"tarkkoja ajolinjoja oli myös vaikeampi ajaa koska ruuveissa on kovempi pistovoima." Asiayhteydessä oli puhe kuttereista. Kummasta tässä nyt tarkkaan ottaen puhutaan? Eli kummalla, kuttereilla vai wronic-ruuveilla, oli vaikeampi ajaa tarkkoja ajolinjoja? Entä mihin perustuu arvio pistovoimasta? Kyselen siis tarkkaan, koska haluan ymmärtää esilletuodut ilmiöt.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Racinwhitbaja

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 10.12.11 - klo: 16.55
Jutustelin tuossa jenkki baja foorumille nimimerkki shreadhead:in kanssa.
Hänen kautta saa tilattua tälläisiä tarra-arkkeja bajoihin.


Hinta noin 50$+postit.
Värejä ja textiä voi myös itse suunnitella, tarrat olisi silloin custom made.
Mitä mahtaisi Suomessa tuollainen maksaa, ei varmaan 100e irtoaisi.
Ongelmana on vain se, että itselläni ei ole luottokorttia, kuin visa electron ja sillä ei maksella ameriikoihin.
Joten olisiko joku innostunut tilauksesta jolla olisi luottokortti?
Postimaksuthan pienenee per pää, mitä enempi ostajia tulisi mukaan.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=118961
Jos kerran pystyt itse suunittelemaan niitä ni koita tulostaa tai kysy et saisitko siel tarran mis on vaan ne viivat siitä! Tai sit suurennat sitä kuvaa pikku hiljaa kunnes on oikeen kokoiset...
Jos onnaa ni pist mulle yv:tä!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

Juu, nyt puhut asiaa.
Pitäs joku kuvankäsittely ohjelma olla millä vois muovata tuota kuvankokoa.
Olen aika tumpelo mitä tulee tietokoneisiin ja erinäisiin ohjelmiin...
Mutta, badlandsit toimi oikein hienosti tänään.
Enempi alko kyrpimään tuo titaani materiaalina.
Napsahti poikki kuin tulitikku tuo takatukivarren titaaninen vanttiruuvi, pythonin valmistamat

Joutuu fast eddien tuotteisiin turvautumaan.
hpi baja on ice with rear spike tires.MOV
Kehnolaatuinen filmi ajosta, ja yhdellä kädellä ajettu joten ottakaa se huomioon. :cool:



juhamatti

Kiitokset jälleen kerran diy-manille osien tilaamisesta rapakon takaa davelta.
Monsteri lepää ilman kiesejä :azn:


Killerin asentamiseen pääsee vasta perjantaina tai viikonloppuna kun emännän kans kylpylästä tullaan.
Miten sitä jaksaa pitää ajatukset pois bajasta kun osia on läjäpäin mitä asentaa....
No, josko sitä antaisi emännälle laatuaikaa kerrankin kun ei ole lapsetkaan mukana :laugh:

juhamatti

Python motorsille laitoin kuvat tuosta katkenneesta vanttiruuvista, ja lupasit uuden laittaa mulle, siinäpä mainiota palvelua :smiley:

skippy

se ketä sano ettei baja taitu mutkii muutakun kaasu jarru pelillä,nii lisää tehoo koneeseen niin kyllä taittuu.fg on jees mut baja paras  :afro:

sulo2604

Vielä killer been asennus ja korin maalaus...kun vaan posti toisi maalit! Sitten se alkaa!!
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

baja-mies

melko neitseellisen näkönen  :wink:
baja 5B orkkis 23cc + tehoputki ja sitäpaitsi tänään on pastirol-päivä

rb

hopup osat mitkä tarvii ensin hankkii että kestää tietoa.
baja 5b ss.

sulo2604

Valmista tuli!!! Vielä pitää odotella kuivempia kelejä, kun ei raski viedä tuonne kuraan...
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: rb - 15.12.11 - klo: 19.58
hopup osat mitkä tarvii ensin hankkii että kestää tietoa.
baja 5b ss.
Tosta kun lähdet kronologisesti lukemaan niin selviää... -> http://www.lehtojarvi.net/tag/baja/
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

sulo2604

Kysyisin vielä ennen ensistarttia mikä olisi käypänen 2T-öljy. Varastosta löytyi Nesteen 4T-pienkonebensaa ja bilteman 2T-öljyä. Mitä olette itse käyttäneet? Metsurikaveri sanoi ettei öljyllä ole näissä pikkukoneissa juurikaan merkitystä, kunhan sitä on oikea määrä.
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux