Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

DIY-man

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 04.05.12 - klo: 16.16
Ja lisätään vielä erittäin tärkeä osa, eli kytkinkellon kannatin, se muovinen sulaa alle ja hajottaa sitten spurrinkin ja kotelon, vaihda joko umpinaiseen tai nyt halvalla myytäviin vakion mallisiin alumiinisiin.

Itsekin olen lopulta tehnyt mainitun päivityksen. Kuusi vuotta hyvin palvelleen muovipitimen nostin hyllylle käyttökelpoisena  :grin: .
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

juhamatti

Aki, sie oot tinosaurus :grin:

baja5t/juhis

ooteko te tyytyneet siihen kaasu/jarruservon vakiotankoon ,ainakin mulla se hankaa pahasti siinä kytkinkellon yläpuolella. kun laitan uuden servon edellämainitun kärähtäneen tilalle ajattelin laittaa sen alle pari prikkaa ja hieman taivuttaa sitä tankoa.
hpi baja5t.axial scx.turnigy1/16rallybrushless
(vintage27mhztikkuradio tamiya hotshot.kyosho progress4wds.)

juhamatti

Sama ongelma, ajatellu siihen vaihtoon parempaa yamaduden versiota.
http://www.mmrlargescale.co.uk/acatalog/RCDDMHT158.html

DIY-man

Mulla on omavalmistetangot, jossa on kaasu ja jarrutanko erikseen. Jarrutanko on servon vivulla puolta lyhyemmässä momenttivarressa, jolloin saadaan tuplasti voimaa jarrulle. Kaasun tangossa taas on kumisuojattu ja voideltava "joustosylinteri", ei takkua kaasu - ainakaan siitä  :cool: .

Jarrun tangon suhteen kannattaa tiedostaa, että erikseen ostetuissa moottoreissa on kytkinkopan päällä sellainen uloke, joka on tangon tiellä. "Fuelie" = Hpi:n ensiasennus/varaosamoottoreissa tämä uloke on koneistettu pois. Mutta jos ostaa jonkun CY/Zenoah -moottorin, täytyy operaatio tehdä itse. Viilalla onnistuu.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Ghostman_132

Noni. Eilen tuli postista haettua Baja 5SC SS ja tänään (eilen jos tarkkoja ollaan) sain sen kasattua. Kyllä hienolta näyttää ja tekniset ratkaisut aivan eri luokkaa kuin esimerkiksi tossa savagessani. Tietenkään tätä ei ole sellaiseen rässimiseen tarkoitettu mitä savage, eikä mieli edes tekisikään. Mutta on kyllä mahtava vehje. Ei voi muuta sanoa.

Näillä sanoilla ilmoittaudun Bajaharrastajien mahtavaan ryhmään ;)
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

JariV

Tervetuloa vaan.
Just joo.

sulo2604

Lainaus käyttäjältä: Ghostman_132 - 12.05.12 - klo: 01.07
Noni. Eilen tuli postista haettua Baja 5SC SS ja tänään (eilen jos tarkkoja ollaan) sain sen kasattua. Kyllä hienolta näyttää ja tekniset ratkaisut aivan eri luokkaa kuin esimerkiksi tossa savagessani. Tietenkään tätä ei ole sellaiseen rässimiseen tarkoitettu mitä savage, eikä mieli edes tekisikään. Mutta on kyllä mahtava vehje. Ei voi muuta sanoa.

Näillä sanoilla ilmoittaudun Bajaharrastajien mahtavaan ryhmään ;)

Aika urakalla laitoit laitteen kasaan! Itsellä on vähän ankea mieli, kun oma Baja siirtyi parempaan kotiin ja nyt ei ole sitten minkäänlaista laitetta...
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

Ghostman_132

Joo kyllä tässä on hetki bajaa on odotettukkin, niin ei malttanu pahemmin taukoja pitää ;)

Toi putki loppuu typerästi suoraan tohon takapuskurin tukeen ja varmasti ainakin öljyää tai jopa sulattaa sen. Kävin kiertelemässä kaikki lähirautakaupat ja missään ei ole silikoniletkua. Normaali PVC ei taida kestää noita lämpötiloja?
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

juhamatti

Hydrauliikka tai kumialan erikoisliikkeistä saa lämmönkestäviä silikoniputkia.
Pvc sulaa alle aika nopeesti.

Lehtibakka


timberjack

Asiasta kymmenenteen. Suositelkaas hyvää ohjauservoa bajaan.
Orkkis SFL-10 MG2 toimi siihen asti hyvin kunnes hajos :tongue:
   

69sale

Rhino 4digi pitkällä varrella
RcJokkis #69,Fg Leo 2020 4wd,Fg Challenge line


JariV

Joo, toi se on. Hyvä servo. Ton valmistus on nykyään lopetettu mutta Hitec on nyt tota vastaava. Hitec oli aikoinaan pienillä spooreilla ja ei kestänyt mutta siinä on nykyään ton Rhinon mekaniikka.
Just joo.

DIY-man

Savöx SV-0235MG  :cool: .
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

juhamatti

Tuli nokian venehuollon pojilta tollanen metallinen kytkin ostettua.
Se tuli sillä keltaisella jousella joka on 8k jousi.
Ajattelin kuitenkin, kun ei ole kokemusta tollasesta metallikenkaisestä kytkimestä, että olisiko se parempi alkaa ottamaan jo 6k kohdilla, vai voiko sen huoleta laittaa 9.5k jousen kuten mulla nyt on kuvassa?

Sitä vaan fundeerasin, jotta jos sen laittaa ottamaan tolla jousella, kuin kuumana se kytkin käy kun se on täysin avautunut ja kiinni kellossa?
Jari ja diy-man varmaan jotain osaisi sanoa, ja yazcalla onkin toi kiinni jo bajassa..
Miten tässä kannattaisi toimia??Rauhallisempi vai äkäsempi jousi?

timberjack

Lainaus käyttäjältä: JariV - 23.05.12 - klo: 08.45
Joo, toi se on. Hyvä servo. Ton valmistus on nykyään lopetettu mutta Hitec on nyt tota vastaava. Hitec oli aikoinaan pienillä spooreilla ja ei kestänyt mutta siinä on nykyään ton Rhinon mekaniikka.

Tilattu on!  :smiley:

Tarkottaaks tuo tiivistetty rakenne sitä että tämä servo on myös täysin vesitiivis?

timberjack

Ja perään vielä rengasasiaa.
Sanokaas viisaammat mikä olis paras rengasvalinta savelle/tekonurmelle?
Renkaat menee vaihtoon kun ei tuota pitoa ollut radalla eilen juuri ollenkaan  :tongue:


juhamatti

ja miksipä ei myös eteenkin... :smiley:

timberjack

Tällä hetkellä tällaset renkaat alla...



ei pitoa kovemmalla pinnalla mut pehmeämmällä alustalla toimii aikas hyvin

pitäskö noita hostilen renkaita sitten kokeilla?!

juhamatti

Suosittelen hostileja, et varmasti kadu.
Ja on sit oikeet aidot hostilet, kumin laatu on ihan jotain muuta kui nois kopioissa :grin:

yazca

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 23.05.12 - klo: 20.05
Tuli nokian venehuollon pojilta tollanen metallinen kytkin ostettua.
Se tuli sillä keltaisella jousella joka on 8k jousi.
Ajattelin kuitenkin, kun ei ole kokemusta tollasesta metallikenkaisestä kytkimestä, että olisiko se parempi alkaa ottamaan jo 6k kohdilla, vai voiko sen huoleta laittaa 9.5k jousen kuten mulla nyt on kuvassa?

Sitä vaan fundeerasin, jotta jos sen laittaa ottamaan tolla jousella, kuin kuumana se kytkin käy kun se on täysin avautunut ja kiinni kellossa?
Jari ja diy-man varmaan jotain osaisi sanoa, ja yazcalla onkin toi kiinni jo bajassa..
Miten tässä kannattaisi toimia??Rauhallisempi vai äkäsempi jousi?
Mulla rauhallinen ,toistaiseksi toimii..
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

Kiituri

Lainaus käyttäjältä: rs2000 - 22.05.12 - klo: 23.08
ja se on ilmeisesti tämä servo?

http://www.hobbylinna.com/multiplex-rhino-digi-p-22329.html


http://www.nokianvenehuolto.com/servo-tower-pro-mg995-p-857.html

Onko nää edullisemmat servot oikeesti niin huonoja että kannattaa tuupata yli 100e yhteen servoon ? Onko joku kokeillu kun tuntuu ne huippuservotkin hajoilevan kerran pari vuodessa?

DIY-man

#2905
No ei ton servon 15kg/cm riitä kuin puolimatkaan bajassa...

Tuolla aiemmin mainitsemaani Savöxin servoa saa sopuhintaan Suomesta, Racingfactorylta  :wink:. On jämy servo ja ollut mulla käytössä vajaan vuoden. Tyytyväinen tähän saakka.

Kytkimien kanssa en ole juuri väsännyt. Vakiokytkimet pelanneet mun systeemeissä loistavasti. Vakiokytkin, vakiovälitykset, 4+ hp, en ole ongelmia kohdannut...

Mutta selvää on, että mitä korkeammalta ottava kytkin, sitä enemmän se kuumuu. Syy: se jousivoima kampeaa vastaan koko ajan läpi koko kierrosalueen vakiovoimalla, eli kiskoo käpälää irti kellon pinnasta. Mitä jäykempi jousi, sitä heikompi pito kytkimessä ja sitä enemmän luistaa ja sitä enemmän kuumuu. Tämä jos vielä yhdistetään harvaan välityssuhteeseen voimansiirrossa, niin löylyä riittää....

----------

Edit:

Mikähän siinä on, että kun mä lausun jotakin, niin monasti kyseinen topikki jumahtaa paikoilleen pitkäksi aikaa...Taas kävi niin, ja on käynyt monta kertaa monessa eri topikissa  :grin: .
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

samimake

Yksi bajan omistaja lisää....

No tuli sitten päivitettyä kans tuo rhino ohjaukseen ja siihen se vakio Hpi servon varsi joka on muovia. Kuulemma rhinon mukana tulevat ei kestä.

Mutta osaako kukaan sanoa mistä sais alumiinisen varren rhinoon? Kaksi puoleista vartta löytyy kyllä.
.......

DIY-man

Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Dilbe

Mikäs kone bajaan kannattais ostaa ja mistä?

BeAsT

Lainaus käyttäjältä: Dilbe - 07.06.12 - klo: 14.22
Mikäs kone bajaan kannattais ostaa ja mistä?
se riippuu mikä on max hinta sulle ja mitä haluat siltä?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc